Ja tää on siis mun vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja all day long
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juu, musta kyllä on aika hassua olettaa, että vieras tietää mitä kaikkea perheessänne on lasten saatavilla. Eikä kuitenkaan ole ihan tavallista että alle kouluikäisellä on vapaasti saatavilla vesivärejä, muovailuvahaa , sormivärejä saatikka saksia tms. Ne ovat normaalisti asioita jotka säilytetään ns varmassa tallessa ja annetaan lapselle pyydettäessä ja aikuisten valvonnassa niillä sitten touhutaan. Aapee on vanhempana rento ja reilu joka sallii lapsellee varmasti muitakin vapauksia. Se on riski, joka kostautuu sitten esim juuri nyt sattuneina tapauksina/vahinkoina. li mielestäni aapee voi vapaasti syytellä itseään ja katsonee jatkossa paremmin vieraiden perään jos kodissa on kaikki lasten saatavilla. Toivottavasti ei sentään lääkitystään voi vapaasti hallita...
Tästä tuli mieleeni vierailu aapeen kaltaisessa perheessä jossa oli muovailuvahat vapaasti käytettävissä. En tiennyt asiasta, enkä olisi edes osannut kuvittella moista. Kyseessä tuolloin kolmivuotiaat lapset. Oli kämppä sen näköinen vierailun jälkeen että itseltäni olis itku päässyt jos omalle kohdalle olis sattunut. Mutta talon rouva ei ollut moksiskaan, tokaisi vain, että ei haittaa, jotta kyllä hän putsaa.... Sitä liiskaantunutta vahaa olis lasten vaatteissa, pedeissä, lattioilla, pöydillä ja matoissa. Kyllä vastuu tuollaisesta on isäntäperheellä jos vapaata kasvatusta kannattaa. Ja tuloksethan ovat jo pitkään olleet kaikkien nähtävillä lehtien otsikoissa, vuosikausia. Se on niin mahtava ismi tuo vapaa kasvatus.

kyllä mä ainakin katson hieman, että mitä esillä on jos tiedän, että tulee pieniä vieraita. koska ne tekee ajattelemattomuuttaan kaiken laista. kyllä musta oli ainaki hieman ajattelematonta naapurilta, kun mentiin sinne kylään, niin oli antanut lapsellemme värikynälaatikon ja paperia, ja sit siellä värikynien joukosa olikin sellainen spriiliukoinen musta tussi, no laps oli antaumuksella värittänyt niin, että uuteen vasta laitettuun lattiaankin oi tullut jälkiä. no onneks löyty liotnta, jolla saatii se heti pois. kyllä mä katsoin silloin, että myös perheen pää oli tapaukseen osa syyllinen, kun itse antoi lapselle tuollaisen. mutta pidin viisaasti pääni kiinlni. kun vielä jäljet saatiin lattiasta onnellisesti pois. olisin varmaan siinä tapauksessa, että korvauksiin olis jouduttu, esittänyt, että olis laitettu vahingot puoliksi

Alkuperäinen kirjoittaja lillmam:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Meillä on myös kaikki piirustustarvikkeet, maalit, sormivärit ym pojan huoneessa, koska mä tiedän ettei poika niitä ota ilman lupaa. Jos vieraita tulee niin en rupea myöskään kaikkia tavaroita pois ottamaan, vaan kyllä vieraiden on katsottava omien lastensa perään ja jos jotain siitä huolimatta sattuu niin kyllä mä oletan että siivoavat sotkut pahoittelujen kera. Ihan pieni lapsi niitä maaleja ei yllä meillä ottamaan joten jos joku ne tuolta saa ja sotkee, niin kyse on isommasta lapsesta ja isompien pitää kyllä jo sen verta älytä että maalata tai piirtää ei saa muualle kuin paperille.

No tätä minä vähän niin ku hain... :flower:

Tiesikö vieraasi, että huoneessa on tarjolla värejä. Itse nostan värit pois, koska kaikki lapset eivät vielä osaa niiden kanssa puuhastella.

Teidänhän täytyisi muuten istua koko ajan lastenhuoneessa vahtimassa, niin kuin sanoit seinien väritys käy hetkessä.

Meillä on tyttö samanikänen ja vuotta vanhempi serkkupoika oli myös kylässä ja annoin olla leikkimässä. Seuraavalla kerralla annoin pojalle porttikiellon tytön huoneeseen. Pelejä oli rikottu ihan tahallaan ja kaikkea muuta kivaa. Saivat leikkiä vain alakerrassa yleisessä leikkihuoneessa.

Meillä on värit ym. askartelutarvikkeet kyllä lasten saatavilla. Aina ollut. Ehkä siinä se syy -->värit ym. oli vieraalle pojalle uusi asia ja tiettyhän kaikki uusi ja "kielletty" kiinnostaa.

Meillä on kolme lasta, vanhin jo ekaluokalla ja edelleen muovailuvahat ja sormivärit on mun eli vanhemman hallussa, annan aina silloin kun sen aika on. Luvan kans saa niillä askarrella, mut ilman lupaa ei, muuten mökki ois kuin hävityksen kauhistus aina jos lapset sais hyppiä just niin kuin haluais ja tehdä kaikkea kivaa omassa huoneessaan ovi kiinni.

Höh, olipa tyhmä mamma. Jos ei hänen lapsensa osaa olla siivolla kylässä, niin eihän se muiden vika ole. Ensi kerralla lastenhuoneen ovi lukkoon. Tyttöparka ja ap-parka, saitteko siivottua sotkun?

Uusimmat

Yhteistyössä