Ja tää on siis mun vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja all day long
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

all day long

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
1 251
0
36
Eli, meillä tyttö pian 3-v. Hänellä on oma huone, jossa on kaikki tytön tavarat, lelut ym. Sisältäen kaikki askartelutavarat (ei saksia), värikynät, maalit, pensselit jne.
Kaveri kävi lapsineen eilen kylässä ja lopputulos oli hävityksen kauhistus. Heidän poika (saman ikäinen) oli sotkenut kynillä ja sormiväreillä koko huoneen. Muovailuvahaa löytyi sieltä j atäältä, ja toki ne oli kerennyt kovettua.
Mulla meinas siinä huoneen ovella itku päästä ja meidän tyttö itki kun hänen huone sen näköinen.
No kaikki toki yhdessä sitä siivottiin ja tää mun kaveri hieman toruili poikaa, että soo soo ei saa.
Kuitenkin kun lähtivät kaveri puheli mulle siihen malliin että "niin no, kyllähän tämmöstä tapahtuu kun jättää lapsen huoneeseen tavarat esille".
Onhan se toki niinkin, mutta pitääkö mun raivata tästä lähin aina tyttöni huone, kun meille tulee vieraita? Mistä mä tiiän mitä kaikkee mun sieltä pitä ottaa pois, kun eri lapset voi eri asioilla tehdä tuhoja... :/
Minä nyt kuitenkin oon edelleen vähän nyreissäni...

Meillä on aika pitkälti lasten kynät sun muut esillä, niin ettei tuo 1-vuotias omin lupineen yllä mutta muiden saatavilla kyllä. Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata olla niin ettei kaikkea tarvitse heti repiä ja raastaa ja sutata. Meillä 2-vuotiaskin osaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Meillä on aika pitkälti lasten kynät sun muut esillä, niin ettei tuo 1-vuotias omin lupineen yllä mutta muiden saatavilla kyllä. Kyllä 3-vuotiaan pitäisi jo osata olla niin ettei kaikkea tarvitse heti repiä ja raastaa ja sutata. Meillä 2-vuotiaskin osaa olla.

Mutta kun kaikki ei osaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Minä nyt en missään nimessä pitäisi askartelutarvikkeita 3-vuotiaan huoneessa.

en minäkään ja kynät ym. nostan het korkeammalle käytön jälkeen just sen takia ettei ne unohdu sinne jos tulee muitakin lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kotiaan voi kuitenkaan vieraita silmällä pitäen varustaa, kyllä se on on vanhempien tehtävä kylässäkin vähän vahtia jälkikasvunsa perään ja jos kuitenkin sattuu vahinko, ei ainakaan syyttää isäntää / emäntää.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Minä nyt en missään nimessä pitäisi askartelutarvikkeita 3-vuotiaan huoneessa.

ei oo askartelu tarvikkeita lasten huoneessa täälläkään! se riittää että ne tuhoaa ja räjäyttää ton huoneen leluillaan ja ties millä paperi/pikku sälällä. järkikultani on ilmoittanu mulle ajoissa että nuille mun lapsille EI kestä antaa saksia/liimaa/maaleja, ilman valvontaa. MUTTA haluan painottaa että toiset lapset on rauhallisempia eivätkä sotke ja tuhoa ihan samassa mittakaavassa kuin nuo mun sekavat ja yli aktiiviset apinat.

Joo, askartelu jutut on ylähyllyllä, niihin ei yllä ilman että minä annan. Mutta kyllä kynät ja muovailuvahat ym on niin, että tyttö saa tehdä niillä kun haluaa, sormivärit mukaan lukien. Tää poika oli kuitenkin kiikkunut jakkaran kanssa sinne ylähyllyllekin jne... Mutta siis, mun pitänee ne kynät ja muut ottaa aina varuulta pois, kun tulee lapsia kylään.. Musta se vaan on outoa.

Tiesikö vieraan lapsen äiti, että teillä on askartelutarvikkeet lapsen huoneessa? Ja te jätitte 3-vuotiaat ilman valvontaa leikkimään?

Mun mielestä 3-vuotias on vielä pieni, vaikka tietääkin paljon asioita ja sääntöjä, ne myös unohtuvat vielä helposti. Ja varsinkin kun paikalla on muitakin lapsia. Ei tuon ikäinen niin välttämättä sillä hetkellä ymmärrä rikkovansa sääntöjä vaan kokeilee.

Meillä esikoinen ei ole juurikaan harrastanut taidetta seinille tai lattioille mutta kuopus nelivuotiaanakin on vielä ihan mahdoton! Omassa huoneessa on kyniä, paperia ja väritys/puuhakirjoja sekä vielä liitutaulu liituineen. Eipä ole silti tapetit säästyneet... Mä en välttämättä osaa tullessani kysyä mitä lasten huoneessa on eikä kukaan varmaan sellasia osaa kysymättä kertoakaan. Minä sanoisin, että lasten kanssa sattuu vahinkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja lillmam:
Sanot tytöllesi että seuraavan kerran tulee kertomaan jos niillä aletaan suttaamaan?

Näinpä täytyy tehdä. Meillä tyttö vaan oli nököttänyt sänkynsä päällä itkua tuhrustaen...

Sanot vain että kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin omasi tms.jos pojan kotona ei ole askartelujuttuja,niin varmasti ne kiinnostivat.

Kyllä meilläkin on lastenhuoneessa ollut kynät ja muovailuvahat oman lapsen ulottuvilla kun olen voinut luottaa ettei piirrä muualle kuin paperiin.

ei todellakaan ole sinun syysi, kannattaa jutella kaverin kanssa että teillä tehdään näin. Ehkäpä heillä ei onnistu..

Tiesikö vieraan lapsen äiti, että teillä on askartelutarvikkeet lapsen huoneessa? Ja te jätitte 3-vuotiaat ilman valvontaa leikkimään?

Mun mielestä 3-vuotias on vielä pieni, vaikka tietääkin paljon asioita ja sääntöjä, ne myös unohtuvat vielä helposti. Ja varsinkin kun paikalla on muitakin lapsia. Ei tuon ikäinen niin välttämättä sillä hetkellä ymmärrä rikkovansa sääntöjä vaan kokeilee.

Meillä esikoinen ei ole juurikaan harrastanut taidetta seinille tai lattioille mutta kuopus nelivuotiaanakin on vielä ihan mahdoton! Omassa huoneessa on kyniä, paperia ja väritys/puuhakirjoja sekä vielä liitutaulu liituineen. Eipä ole silti tapetit säästyneet... Mä en välttämättä osaa tullessani kysyä mitä lasten huoneessa on eikä kukaan varmaan sellasia osaa kysymättä kertoakaan. Minä sanoisin, että lasten kanssa sattuu vahinkoja.

No nää on meidän hyviä ystäviä, jotka kyläilee meillä usein. Tietävät kyllä mitä huoneessa on. Tiedän kyllä, että lapset ovat erilaisia.

No saatiin vastaus mitä hainkin, mun vika. :D

No nää on meidän hyviä ystäviä, jotka kyläilee meillä usein. Tietävät kyllä mitä huoneessa on. Tiedän kyllä, että lapset ovat erilaisia.

No en mä nyt sitäkään tarkottanut mutta pitääkö asiaan nyt olla se syyllinen? Odotatko nyt vastauksia, miten kamala kakara se vieras pentu olikaan ja miten idioottimamma sillä on?

Ja kovaa päänsilitystä sinulle?

Mun mielipide vaan on, että lasten kanssa välillä sattuu ja tapahtuu ;). Ja vaikka noi vahingot välillä kuinka ketuttaisivat niin vielä kamalampaa olisi jos lapset vain istua nököttäisivät paikoillaan päivät pitkät.

Kyllä lapsen huoneessa voi olla piirustamista varten paperia ja värikyniä ja värityskirjoja, mutta sormivärit, vesivärit, muovailuvahat, sakset, liimat ym. ns. askarteluvälineet kannattaa laittaa ihan johonkin muuhun paikkaan kun lapsen huoneeseen.

Meillä on myös kaikki piirustustarvikkeet, maalit, sormivärit ym pojan huoneessa, koska mä tiedän ettei poika niitä ota ilman lupaa. Jos vieraita tulee niin en rupea myöskään kaikkia tavaroita pois ottamaan, vaan kyllä vieraiden on katsottava omien lastensa perään ja jos jotain siitä huolimatta sattuu niin kyllä mä oletan että siivoavat sotkut pahoittelujen kera. Ihan pieni lapsi niitä maaleja ei yllä meillä ottamaan joten jos joku ne tuolta saa ja sotkee, niin kyse on isommasta lapsesta ja isompien pitää kyllä jo sen verta älytä että maalata tai piirtää ei saa muualle kuin paperille.

No en mä nyt sitäkään tarkottanut mutta pitääkö asiaan nyt olla se syyllinen? Odotatko nyt vastauksia, miten kamala kakara se vieras pentu olikaan ja miten idioottimamma sillä on?

Ja kovaa päänsilitystä sinulle?

Mun mielipide vaan on, että lasten kanssa välillä sattuu ja tapahtuu ;). Ja vaikka noi vahingot välillä kuinka ketuttaisivat niin vielä kamalampaa olisi jos lapset vain istua nököttäisivät paikoillaan päivät pitkät.

En odota, ja tää poika on kyllä ihana, että en tahdo häntä haukuttavan. Ja joo, lapsien kanssa tapahtuu ja sattuu, en tarkoita että mun lapseni ois herran enkeli, kyllä sekin osaa. Musta vaan tää mun ystävän kommentti oli jotenkin, öh, turha? Siitä mä taisin nyt eniten niitä herneitä vedellä.
Pitänee siis nostella ne tavarat vaan pois, niin ei pääse sattuun isompia.

Ei kotiaan voi kuitenkaan vieraita silmällä pitäen varustaa, kyllä se on on vanhempien tehtävä kylässäkin vähän vahtia jälkikasvunsa perään ja jos kuitenkin sattuu vahinko, ei ainakaan syyttää isäntää / emäntää.

peesi !

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Meillä on myös kaikki piirustustarvikkeet, maalit, sormivärit ym pojan huoneessa, koska mä tiedän ettei poika niitä ota ilman lupaa. Jos vieraita tulee niin en rupea myöskään kaikkia tavaroita pois ottamaan, vaan kyllä vieraiden on katsottava omien lastensa perään ja jos jotain siitä huolimatta sattuu niin kyllä mä oletan että siivoavat sotkut pahoittelujen kera. Ihan pieni lapsi niitä maaleja ei yllä meillä ottamaan joten jos joku ne tuolta saa ja sotkee, niin kyse on isommasta lapsesta ja isompien pitää kyllä jo sen verta älytä että maalata tai piirtää ei saa muualle kuin paperille.

No tätä minä vähän niin ku hain... :flower:

Olen täysin samaa mieltä. Koti on koti niille jotka siellä asuvat ja sisustettu asukkaita silmälläpitäen, ei vieraita.

Uusimmat

Yhteistyössä