Ja lisää...eli miten tehdään rosolli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Oisin toki voinut vähän ennen aattoa ottaa tästä(kin) asiasta selvää, mutta kyllä mulla se tieto on, että mitä siihen rosolliin tulee.

Eli punajuurta (säilyke), etikkakurkku (säilyke), porkkana, peruna, sipuli ja omena.

Mutta nyt on sitten se mutta...porkkana ja peruna vissiin keitetään ja muut sitten raakana?

Ja osaisko joku jonkinmoista suhdetta antaa, että paljon mitäkin ainetta, jotta tulee hyvä?

Ja sitten vielä se vaaleanpunainen vaahto...pitääkö se punajuuriliemi laittaa kerman joukkoon ennen vai jälkeen vatkauksen vai onko sen merkitystä?

Suhde noissa juureksissa niin , kun näyttää hyvältä. Kerma ensin vatkataan löysäksi vaahdoksi , sitten punajuuriliemi. Jos laitat ennen vatkausta - ei vatkaannu !

Rosollista taitaa olla yhtä versiota kuin on tekijöitäkin. Meidän rosolliin tulee keitettyä punajuurta, -perunaa ja -porkkanaa. Vähän raakaa sipulia. Juureksia kaikkia suunilleen samanverran.. Toiset laittaa rosolliin omenaa, maustekurkkua tai silliä. Kukin tavallaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Suhde noissa juureksissa niin , kun näyttää hyvältä. Kerma ensin vatkataan löysäksi vaahdoksi , sitten punajuuriliemi. Jos laitat ennen vatkausta - ei vatkaannu !

Kiitos...muistinkin, että joku jippo tuossa kermanvatkauksessa oli, mutten muistanut että oliko se tosiaan ennen vai jälkeen...mutta olikin näköjään välissä :D

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Rosollista taitaa olla yhtä versiota kuin on tekijöitäkin. Meidän rosolliin tulee keitettyä punajuurta, -perunaa ja -porkkanaa. Vähän raakaa sipulia. Juureksia kaikkia suunilleen samanverran.. Toiset laittaa rosolliin omenaa, maustekurkkua tai silliä. Kukin tavallaan =)

Kiitän :)

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Ole hyvä ja hyvää Joulua =)

Mä laitan saman verran suolakurkkua, punajuurta, keitettyä porkkanaa ja omenaa. Sekä sipulia reippaasti mutten ihan yhtä paljon kuin noita muita. Leikkaan ne kaikki pieniksi kuutioiksi.

Ole hyvä ja hyvää Joulua =)

Samoin :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mä laitan saman verran suolakurkkua, punajuurta, keitettyä porkkanaa ja omenaa. Sekä sipulia reippaasti mutten ihan yhtä paljon kuin noita muita. Leikkaan ne kaikki pieniksi kuutioiksi.

Kauanko tuo sitten säilyy jääkaapissa? Meinaan että jos tänään teen niin onko ylihuomenna vielä syötävää?

Kauanko tuo sitten säilyy jääkaapissa? Meinaan että jos tänään teen niin onko ylihuomenna vielä syötävää?

hyvin se säilyy jääkaapissa muutaman päivän :p

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:

hyvin se säilyy jääkaapissa muutaman päivän :p

Hyvä, hyvä...jotta ei tarvitse tehdä kahteen otteeseen :xmas:

Tuosta löytyy se kinkkuketju jossa selvitys siitä miten kinkun kävi :D

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1604859

Ja täältä voi lukea riisipuurosta, joka lopulta siis onnistui eli tänään sitä popsin aamulla.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1604825

:D

Nää sun ketjun on aivan ihania :D Mutta sitä vaan en ymmärrä, miten oot jättänyt kaiken homman tälle aatolle? Mä tein eilen jo rosollit ja muut salaatit valmiiks jotta tänään saa olla ihan rauhassa. Siihen rosollin tekoonkin kun menee yllättävän kauan aikaa.

No enkä ole uusavuton, koska sentään yritän. Nih! :D

Ja olen jättänyt kaiken viime tinkaan/tälle päivälle koska en aikatauluttanut tätä joulua kovinkaan hyvin. Mutta mä en siis koe tätä minään ongelmana sinänsä, sillä jouluhan kestää 3 päivää joten mulla on tässä ihan hyvin aikaa hissukseen touhuta :xmas:

(ja jos totta puhutaan niin olin sen omenan unohtanut kauppaan, eli sain vasta tunti sitten niitä omppuja kun mies kävi niitä anopilta hakemassa)

Eli multa puuttuu semmoinen joulustressihössötysgeeni, mikä suurimmalla osalla naisista on. Me ruvetaan juuri sapuskoimaan ja meillä on tällä aterialla valmislaatikoita...huomiseksi valmistuu sitten ne omatekemät laatikot. Rosollin tekoon pääsen kun on syöty tämä eka ateria (jossa rosolli korvataan punajuurisalaatilla) eli illemmalla kun syödään uudestaan, on rosollikin valmista.

Ja josakin vaiheessa pitäisi pyöräyttää piparit ja tortut...niiden kimpouun en siis ole vielä hyökännyt. Mutta jos kiirus tulee, niin ehtii ne yölläkin tai vaikka huomenna.

Jotta stressitöntä ja rauhaisaa joulunaikaa myös kaikille niille, jotka hääräävät keittiössä hellan edessä...hiljaa hyvää tulee, jos tulee :laugh:

Yhteistyössä