IVF-raskaus, alkion koko ei vastaa viikkoja varhaisultrassa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hugsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hugsy

Jäsen
28.01.2010
290
0
16
Onko kenelläkään hoidoilla raskaaksi tulleella kokemusta tästä? Kävimme varhaisultrassa kun punktiosta laskettuna viikkoja oli 8+4. Alkion koko oli 12,6mm ja vastasi rv 7+4. Syke näkyi selvästi.

Lääkäri ei vaikuttanut huolestuneelta, sanoi vain että alkio on varmaan vaan seilannut vähän pitempään ennen kiinnittymistä. Tiistaina on uusintaultra, jossa katsotaan tilannetta, lääkärin puheista käsitin, että lähinnä sen takia että saadaan niskaturvotusultra ajoitettua oikeaan kohtaan.

Tietysti jos rv laskettaisiin siirtopäivästä tai välipäivästä (niinkuin jossain kuulemma tehdään), heittoa olisi heti 1-2 päivää vähemmän..

Ultrakuvaa kun vertasin edellisen raskauden ultrakuvaan, jossa alkio oli sattumoisin samanmittainen, niin minusta tämä kuva on otettu joko suoraan edestä tai takaa. Edellisessä alkio näytti selkeästi katkarapumaiselta ja kuva oli sivulta, mutta tässä kuvassa alkio näyttää tasaiselta möykyltä. Silloinhan sekin saattaa vaikuttaa mittaukseen onko alkio vaikka vähän kallellaan eteenpäin, eikö? Tosin luultavastihan lääkäri on mittaillut sitä useammalta kantilta, tuo oli vaan se kuva mikä me saatiin mukaan..

Anteeksi pitkä viesti, olen vain niin huolissani. Kuulen mielelläni kokemuksistanne, vaikka ensi viikon ultrahan se vasta meidän tilanteen näyttää..

Moikka! Olen kuullut, että mittaaminen alkuvaiheessa on sen verran vaikeaa, että yleensä eivät suuremmin huolestu noista heitoista. Itselläni viikolla 7+3 mittasivat 7+1 ja lääkäri sanoi, että se on aivan normaalia. Ystävälläni taisi heittoa olla pari päivää vielä lisää (muistaakseni 7+3 ja näytti 6+5) ja meillä molemmilla NP ultrassa kuitenkin kaikki hyvin, raskaus jatkuu viikoilla 19 ja 13. :)

Tääkään nyt ei ihan vastaa sun tilannetta, kun luomuraskaus, mutta semmonen kertaheiton vahingonlaukaus, että siksi tiedän, milloin sai alkunsa (ja tiedän milloin oli ovis). :D Mutta silti tämäkin heitti ekassa ultrassa 4 pv. Myöhäisemmissä enää 2 pv. En tiiä, missä se on tuon edelleen puuttuvat 2 pv seilannut, mutta raskaus on silti ihan normaali. Menossa rv 33. Mun kaverilla oli myös ekassa ultrassa 4 pv heittoa, myöhäisemmissä oli kuronut sen umpeen.

Nuo ekat ultrat on niin tarkkoja siitä millinkin heitosta, josta tulee helposti jo monta päivää ns. heittoa, vaikka mullekin tuon ultran teki tosi kokenut lääkäri. Mulle on myös ainakin joka alkuraskaudessa aina ekan ultran jälkeen sanottu, että jos on vahva syke, riskit jo pienenee merkittävästi. Joten älä ressaa tuosta kokojutusta, seuraavaan mennessä vauva voi hyvinkin olla ottanut siitä jo osan kiinni (tai sit ei, mut sekään ei merkkaa silti välttämättä yhtään mitään). :)

Meillä oli IVF tuoresiirto ja ekassa ultrassa koko oli muutaman päivän jäljessä (olisko ollut 4 päivää). Olin ihan varma, että kesken menee, kun keskeytynyt keskenmeno on luomuraskaudesta takana. Lääkäri taas oli just sitä mieltä, että on kiinnittynyt myöhempään ja niinhän se kai sitten oli, normaalikokoinen tyttö syntyi :heart:

Itselläni on ihan luomuraskaus, mutta sikiö on aina ollut viikkoja (kuukautisten mukaan) pienempi. Joskus vain pari päivää, joskus viikon. "Alullepano" päivän tiedän tarkalleen, että enpä tiedä minkä takia on sitten pienempi.. Mutta ei koskaan terkkari/lääkäri ole ollut huolissaan eikä LA:ta ole muutettu.

Hei,

Minulla oli vastaava tilanne kesällä, mutta inseminaatiosta. Ultrassa 7+2 vastasi viikkoja 6+. Lääkäri sanoi, että alkio näyttäisi lilluneen pidempään ennen kiinnittymistä ja totesi samaan hengenmenoon, että näissä tilanteissa keskenmenoriski on normaalia suurempi, mutta voi myös olla, että raskaus jatkuu aivan normaalisti. No mulla kävi sitten niin, että alkio oli kuollut hyvin nopeasti tuon ultran jälkeen ja viikkoa myöhemmin aloin tiputtelemaan verta. Toivon kovasti, että sinulla käy parempi onni!!! Nyt olen uudelleen raskaana inseminaatiosta ja alkio on ollut päivän pari myöhässä. En ole asiasta huolissaan, kun on kasvanut normaalisti ja on niin paljon vähemmän jäljessä. Menossa rv. 11 ja odotan kuin kuuta nousevaa, että ekat 3 kk olisivat ohi!

Kovasti tsemppiä ja onnea matkaan sinulle!

Tätä raskautta edelsi muutama keskenmeno ja siksi olin tarkassa seurannassa alussa. Oviksen tiesin tarkasti (lähes kellonlyömälleen). Eka ultra oli liian pian (sattumaultra), mutta seuraavassa vauva oli oviksen päivien kokoinen ja syke löytyi. Kolmas ultra oli 9+4, mutta pieni vastasi kooltaan 8+2, liike näkyi, joka tuki päiviä 9+4. Lääkäri oli sitä mieltä, että vauva oli mykkyrässä ja koko valehtelee ikää. Nt-ultra oli alkuperäisten päivien mukaan 12+4 ja sen kokoinen oli vauvakin ja sillä alkuperäisellä lasketulla ajalla mennään viimeisellä kympillä.

Eli kyllä, asento voi vaikuttaa tosi paljon. Vaikka meillä puuttui tuo reilu viikko välillä, se oli vain "mittausvirhe".

Kiitos kaikille vastauksista. Toivoa siis vielä on! :) Huomennahan se sitten selviää kun aamulla mennään ultraan. Toivon kovasti että pikkuinen on hengissä ja ottanut kasvussa oikein kunnon pyrähdyksen. Palailen kertomaan miten kävi.

Mulla meni toisinpäin, alkuraskauden ultrassa LA aikaistui viikolla, oli siis viikon isompi mitä olisi "pitänyt" mutta nyt sitten myöhemmässä vaiheessa jäänyt perään sen viikon. Viime viikolla olin ultrassa, viikoilla 29+1 ja tulokkaan koko vastasi viikkoja 28+1.. Eli alkuvaiheessa varmaan nuo mittaustuloksen on vähän mitä sattuu.. :confused:

Yhteistyössä