IVF:lla raskautuneet ja sikiön koko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silja

Vieras
Ennen 20 rv:tähän sikiöiden kasvu menee samaa vauhtia, mutta sen jälkeen kasvuun voi tulla yksilöllisiä eroja...
Kun kerran tiedetään tarkka hedelmöityspäivä, onko teillä muilla sikiö aina vastannut tarkasti päiviä ultrissa, vai onko ollut esim. kolmen päivän heittoa jompaan kumpaan suuntaan? Pitäisikö tuollaisesta huolestua...?
Minulla sikiön koko rv 18+6 vastasikin 19+2...

Hei!

Minulla masussa kasvamassa myös IVF vauva. Rakenneultra on vasta viikon päästä, mutta jo varhaisissa ultrissa ja np-utlrassa on koon puolesta ollut pidemmällä kuin mitä oikeiden viikkojen mukaan pitäisi. Esim. np ultrassa oli viikkoja tasan 12+0, mutta ultrassa koon puolesta 12+4. Paljonhan se on myös mittaajasta kiinni. Minulla ei ainakaan ole mainittu että olisi mitenkään epänormaalia vaikka tarkka hedelmöittymisajankota tiedetäänkin. Yksilöitähän me kasvun suhteen olemme kaikki, miksi sitten eivät jo sikiöt.

Minulla IVF-kaksoset tulossA viikolla 35+0. B-sikiö on ollut koko ajan pienempi. Alussa sanottiin sen tuhoutuvankin ja tulevan pois. Nyt eilen painoarviot 2,6 ja 2,2 kg, mutta B saatiin huonosti mitattua. Lapsivesipunktioiyta ei ole tehty, mutta ultrauksissa näyttänyt normaalilta.

Mä olen viikolla 5+4, joten alussa mennään, mutta luottavaísin mielin. Icsi oli meidän apumme. Ekaan ultraan menen viikolla menen viikolla 7. Mulle laitettiin kaksi alkiota, ja nyt olen vakuuttunut ,että odotan kaksosia! Varmahan ei voi olla, mutta on ihan sellainen olo :) Oikeastaan olen aika kauhuissani. Ylipainoa on jonkun verran, ja selkä on reistannut jo pitkään...olen luultavasti työ- ja liikuntakyvytön hyvin pian,apua! missä vaiheessa kaksosmasu lähtee eroamaan yksöismasusta? Siis missä vaiheessa se alkaa kasvaa "tuplana"? Onhan se tietenkin hyvin yksilöllistä. Tsemppiä sinulle, palaan varmaan asiaan, kysymyksiä varmaankin riittää...

Liinu !

Minä olen kolmen "yksösraskauden" kokenut, niin että selvää eroa kyllä on. Kävin ensimmäisen kerran ultrassa 6+4 viikolla. Silloin nähtiin vain yksi elävä sikiö ja toinen varjostuma. Sanottiin, että toinenkin alkio yrittänyt mahdollisesti kiinnittyä, mutta tuhotunut. Rv 9+0 nähtiin toinenkin sikiö, jolla myös sydänäänet. Ruskuaispussin sanottiin olevan liian pieni. Sikiökin mitoiltaan viikkoa liian pieni. Toivoteltiin sen nopeaa tuhoutumista ja onnea, että edes toinen pysyisi sisällä.

Tuosta vatsasta. Kävin 10 pävän matkan ulkomailla viikon 6+4 jälkeen. Siellä aloin ihmettelemään pienen vatsakummun kasvua. Jotenkin oli sellainen tunne, että siellä oli kaksi, vaikka vastahan oli vain yksi todettu. Rv 10+0 ultrauksessa todettiin kaiken olevan kutakuin ok. Tämän jälkeen massu alkoikin kasvaa kunnolla. Myös mahallaan nukkuminen oli jo jotenkin epämiellyttävää. Pahoinvointi oli voimakkaampaa kuin aiemmissa raskauksissa. Vatsa kasvoikin sitten hurjaa vauhtia. Rv 28 oli sf-mitta jo 37 cm. Nyt se on tasaantunut, vaikka isohan se edelleenkin on. Juhannuksesta saakka olen ollut saikulla. 1.9. alkoi varsinainen äippäloma. Nyt en pystyisi tekemään mitään. Muilta muksuilta tein töissä yp:tä äippäloman alettua.

Nämä nyt tulivat mieleen... Onnea odotukseen. Ei tämä ihan samalla mene kuin yksi, mutta voiton puolella ollaan. Kysy vain, jos otain tulee mieleen.

Yhteistyössä