IVF/ICSI/PAS plussat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnuska78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielettömästi onnea Misulle ja koko perheelle!!!
Mukavaa että kaikki meni hyvin ja pääsitte kotiin nauttimaan pikkuisesta.
Ite oon jo mietiskelly tota kipulääkitystä ja taidampa epiduraalin päätyä...

Inhottavia Sandy noi liitoskivut, mulla on vast nyt alkanu paikat kipeytyy.
Avuks oon kuullu kans ton tukivyön, en oo kyllä hankkinu sellasta mut varmasti ois hyvä.
Oma kävely alkaa olla kans työn ja tuskan takana ja turvotukset aivan karseet, ihan turha yrittää saada sormuksia sormista eikä kaikki kengätkään mahu enää.
No ei olis hyvässä lykyssä ku 6 viikkoo jälellä... apua ei sitä aina tajuukkaan kuinka lähellä sitä jo ollaan.

Tänään oli käynti synnärillä ja lapsivuodeosastolla. Näytti olevan paikat täynnä ku joka huoneesta kuulu äidin tai vauvan ääniä... pikkusen alko jo jänskättämään...

Mitenhän Mimmuli jakselee, jokohan alkaa h- hetki olla lähellä...
Lilli-75 Rv 34

Onnea Misu koko perheelle!!!!!! Meilläkin oli vauva aika pieni ja sopivien vaatteiden löytämisessä oli hankaluuksia! Ns. puolikkaat housut ei pysyneet päällä, potkupuvuissa vauva saattoi laittaa molemmat jalat samaan lahkeeseen yms liikuttavaa. Osasitteko te varautua pieneen vauvaan?? Kasvaa varmasti pian jos 1.5 h välein ilmoittaa nälkänsä=)

Sydämmelliset onnittelut Misulle!!! Nyt se sitten on totta, teillä on pieni vauva :)
Kyllä tää maailma vaan on ihmeitä täynnä... Niin hyvin on muistissa vielä ne epätoivon hetket meillä molemmilla kun usko meinas jo loppua ja nyt teillä on se kauan kaivattu vauva ja mäkin olen hyvää vauhtia tulossa perässä.

Miltä vauva-arki nyt tuntuu? Olisin kovin utelias kuulemaan... Mä kun en edelleenkään osaa edes kuvitella millasta se sit vauvan kanssa oikein on... Veikkaan et mul on aika ruusuiset kuvitelmat... Mutta kirjoittele teidän kuulumisia kun vaan ehdit ja jaksat. Onnea vielä kerran!

Jo75

Mahtavat onnittelut Misulle ja perheelle! Sitä pikkuista vaan tuijottaa yöt ja päivät, että onko tuo täydellinen vauva oikeesti meidän... ja se tuntuu juuri "oikealta" eikö vain!

Meillä vauva-arki on edelleen ihanaa, uskomatonta että meidän poika täyttää parin viikon päästä jo puolivuotta! Tosi nopsaan aika on mennyt, välillä tulee oikein haikea olo kun tämä kaikki menee ohi niin nopeasti! Yöt nukutaan jo kokonaan, hampaita odotellaan ja kovasti jo kääntyillään ja yritetään ryömimällä päästä eteeenpäin.

Ihanaa kesää, teidän kaikkien kuulumisia on aina niin mukava lukea!

Krisse ja pian jo ½-vuotias poitsuliini

Hei kaikki!

Ekaksi onnittelut Misulle pikkutytöstä =)

Meillä on nyt hieman yllättäen Misun vauvan kanssa saman ikäinen pikkuinen poika, synnytys käynnistyi täysin ilman ennakkovaroitusta istukan alkaessa vuotaa ja päädyttiin kiireiseen sektioon. Vauva oli onneksi hyvänkokoinen viikkoihin nähden, painoa oli jo 2kg. Alussa oli hieman hengitystä tuettava, mutta nyt jo pärjää omillaan ilman keskoskaappia ja pullosta syöntiäkin hieman harjoittellaan. Mutta useampi viikko varmaan menee ennenkuin kotiin pääsee. Itse olen toipunut jo aika hyvin ja käymme sairaalassa hoitelemassa vauvaa. Oli tämä kyllä aikamoinen ylläri, kun aluksi pelkäsin kovasti keskenmenoa ja sitten ajattelin menevän yliajalle, tähän ei kyllä osattu varautua, kun raskaus menin muuten tosi hyvin. Mutta nyt alkujärkytyksestä on toivuttu ja aika tuntuu kuluvan tosi äkkiä, joten varmaan se kotiutus koittaa ihan tuota pikaa!

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Ja onnea Iirisrukalle!!!
Tulipahan aika yllätyksenä mut ihana kuulla et kaikki on hyvin ja pikkunen vahvistuu koko ajan!
Kylläpäs alko itteekin jännittämään ku sulla oli laskettu aika vasta mun jälkeen...
Vaikka sitä on mukamas valmistautunu vauvan tuloon ni kuitenkin odottaa et se syntyy vasta silloin 5 viikon päästä...
Onnea vielä kerran ja tulepas kertoilemaan taas kuulumisia kun vahvistutte ja pääsette kotiin vaavin kanssa.

Mimmulikin taitaa olla tositoimissa ku ei oo kuulunu mitään pitkiin aikoihin...

Lilli-75 34+6

Oikein isot onnittelut sekä Misulle että Iirisrukalle pienistä ihmeistä!!! Hienoa, että molemmilla on kaikki hyvin, vaikka Iirisrukan tilanne noin yllättäen on tullutkin.

Kuten Lilli arveli, meilläkin ollaan tositoimissa oltu ja kotona köllii nyt viikon ikäinen pikkuinen poika. Eli 8.6 vauhdikkaalla neljän tunnin synnytyksellä saatiin 50,5 cm ja 2820 g kokoinen poika maailmaan. Synnytys eteni niin ripeästi, että mitään puudutteita en ehtinyt saada ja meno oli aika hurjaa. Ei oikein tahtonut pysyä hommassa mukana, mutta oikein hyvillä mielin olin kuitenkin koitoksen jälkeen. Sairaalassa vierähti vähän normaalia pidempään, koska vauvalla oli ongelmia sokerien ja keltaisuuden kanssa. Pari kertaa joutui makoilemaan valohoidossakin. Oma toipuminen on sujunut oikein mallikkaasti ja nyt päivät kuluu maailman suloisinta lasta ihastellessa.

Onnittelut Mimmulille ja koko perheelle pikkuisesta pojasta!!!
Ompas ollut vaavilla kova kiire tulla maailmaan... mukava kuitenkin kuulla että molemmat voitte jo hyvin.

Kyllä on ollu jänniä hetkiä synnyttäneillä! Mäkin joka pidän itteeni kylmähermosena, oon alkanu jännäämään jo omaa tulevaa synnytystä...

Ihania hetkiä uusille äideille vaavien ja muun perheen kanssa!!!

Oho mikä vauvabuumi!!! Onnea Irisrukka ja Mimmuli pojista=) Vauhdikasta menoa on Mimmulilla ollut synnytyksessä..
Irisrukalle voimia, on raskasta kun vauva on keskolassa eikä voi koko ajan olla hänen kanssa! Pian hän siellä voimistuu ja pääsee sitten kotiin perheen kanssa, pulloharjoitukset kuulostaa jo tosi hyvältä=) Meidän Ihmehän syntyi myös kiireellisellä sektiolla ja oli keskolassa, tosin vain viikon verran.

Nyyti ja Ihme 10 vk

Mitäsmitäs täällä on tapahtunut! Mimmulin kuulumisia tulin kurkkimaan, ja täällähän oli Iirisrukallakin uutisia! Ihanaa, onnea molemmille hirmuisesti!!! Tulkaahan kertoilemaan miten pienten ihmisten kanssa lähtee menemään! Toivottavasti iirisrukan poitsu vahvistuu kovasti ja saatte hänet kotiinkin pikimmiten :) Tollaseen ei tosiaan varmasti osannu varautua, tässä sen näkee että kaikki on mahdollista!

Meillä myös poikauutisia, selvisi nimittäin rakenneultrassa eilen, että ihana pieni poika on tuloillaan :) saatiin katkaravusta ja killuttimista oikein kuvatkin :) Kaikki oli muutenkin oikein hyvin, huh ja helpotus!

Terkkuja kaikille ja onnea vauva-arkeen ja Lillille vielä viimesiin viikkoihin!!

T.Sandy 19+5

Vauvabuumi tosiaan täällä jyllää; Mahtavat onnittelut Iirisrukka ja Mimmuli vauvoista!! Iirisrukan poika vahvistuu varmasti hyvää vauhtia ja voi sitä onnen päivää kun saatte hänet sitten kotiin!!
Onnittelut Sandylle myös pikkuisesta pojasta, ihana kuulla että ultrassa kaikki hyvin! Kylläpä tähän ketjuun nyt poikia pukkaa:)

Ihanata juhannusta!

Krisse ja poika

... tämähän taitaa muuten todistaa sitä, että poikia syntyy ihan himpun verran enemmän IVF:ssä kuin tyttöjä, oliskohan luvut ollu jotain 53% / 47%... Blastokystin kohdalla (kuten meillä) prossat pojan eduksi oli vielä suuremmat, 60%/40% .. :) :) Päivän statistiikat :)

Paljon paljon onnea kaikille vauvautuneille!

Meillä rakenneultra takana ja kaikki oli aivan loistavasti. Taas jännitti kyllä niin paljon että oksetti, tärisytti ja happi meinas loppua... Mutta siellä se vauveli vaan köllötteli ja kovasti liikkui. Sukupuolta ei varmaksi voinut sanoa mutta lääkäri sanoi että välttämättä röyhelömekkoja ei nyt kannata ostaa :) Kyllä tää kaikki edelleen niin ihmeelliseltä tuntuu että mä en käsitä oikein vieläkään...

Jo75 rv 19+2

Mimmulille ja Iirisrukalle lämpimät onnittelut poikavauvoista!!! <3 Olipa vauhdikkaat synnytykset molemmilla! :O Onneksi kaikki meni hyvin ja vauvat voivat hyvin!!

Jo, oon kans monta kertaa ajatellut vauvaa katsoessani että siitä ei ole kuin VUOSI kun olin 2.ICSI:ssä kahden alkion siirrossa Väestöliitossa ja nyt on vauva sylissä! Sen negan jälkeen oli kyllä usko niin mennyt ja muistan kans ne monet kirjoittelut joita sun ja muitten piinailijoiden kans kirjoiteltiin kun tuskailtiin hoitosuossa... Eipä sitä tosiaan olis uskonut että vauva vielä syliin saadaan.. Joka ilta kiitän iltarukouksessa yläkerran Herraa meidän pikku ihmeestä vaikken muuten erityisen uskonnollinen olekaan. Tässä kohtaa vaan on niin vahvasti se tunne, että eipä me ihmiset määräänsä enempää voida näitä asioita auttaa, loppu on isomman kädessä..
Olen käynyt lukemassa säännöllisesti kaikkien kuulumisia, kurkkinut Jo75 ja Sandyn kirjoituksia marraspinostakin. Monta kertaa oon aloittanut kirjoittamaan mut sit neiti rupee huikkimaan uniltaan ja on jäänyt tekstit kesken :)

Sandy, ei oo vauvas havaittavis niinkään mun vaan enemmänkin miehen piirteitä! Silmät on just kuin isällään :) Mahtava kuulla että rakenneultrassa kaikki oli kunnossa, onnittelut poikalupauksesta!!!
Jo:lle samoin, kylläpä on nyt poikia tulos tähän pinoon, ihanaa!!

Täällä kaikki lähtenyt sujumaan oikein hyvin alun kangertelun jälkeen. Imetyksen kanssa takkusin pari ekaa päivää, meidän piti vauvan kans molempien vähä reenata ennenkuin lähti sujumaan :) Kun tultiin kotiin, niin olin 3-4 ekaa päivää tosi väsyksissä. Vauva herätti n.1.5 h välein yöllä ja olin ihan poikki. Lisäksi mun hb tippui synnytyksen jälkeen 103:een ja verenpaine huiteli 150-165/105-115 eli ihan mahdottomis lukemis, ne väsytti vielä lisäksi. Nyt onneksi molemmat arvot on ruvennu korjaantumaan ja olokin on huomattavasti virkeämpi! Vauvakin on ruvennu nukkumaan 3-5h pätkiä yöllä putkeen. Jo kysyi et millaista vauva-arki on. Eipä sitä itsekään osannut kuvitella etukäteen. Suurta iloa ja riemua vauvasta, väsymystä välillä, uskomatonta rakkauden määrää ja uudenlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta miehen kanssa, ajoittain itkua ja turhautumista kun vauva itkee eikä tiedä kuinka auttaa.. Tunteiden vuoristorataa siis :) Imetys on aika sitovaa puuhaa, kun vauva syö usein eikä kukaan muukaan sitä kikkiä voi antaa :o) Tänään sain postissa sähköisen rintapumpun jonka ostin kaveriltani. Pitää kokeilla pumpata tuttipulloon, että iskäkin voi sit syöttää välillä jos käyn asioilla. Muutaman kerran mies on antanut vastiketta (Nania) kun oon ollut kaupassa ja vauva on ruvennu itkemään. Sairaalassa tuntui olevan tiukka linja, että vain täysimetys on ok mutta kyllä mun mielestä voi välillä antaa vastikettakin että pääsee vähä käymään jossakin. Nyt tietysti voi pumpata varastoon kun sain pumpun, niin saa vauva äidinmaitoa vaikken olekaan paikalla.
Neuvolasta on käyty nyt kotona kaks kertaa. Tyttö on hyvin kasvanut, 500 g kahdessa viikossa ja painoi viime torstaina 3050 g:)

Nyt syöttämään, palataan taas!!

*misu*

Sandyn sähköpostiosoitteen löysin piinailijoiden pinosta, muistelin että oot sen sinne muutama kk sitten laittanut. Laitoin sulle kuvia!
Jo75:n osoitetta en bongannu, voisin sullekin laittaa postia.. :)
Mun osoite on merikukka08@gmail.com

Ihania kuulumisia taas kaikilla!

Mulla oli tänään lääkärikäynti ja ihan ok näytti kaikki olevan. Sain kyllä 10 päivän päähän vielä yhen ajan jossa ne seuraa vauvan kasvua...
Näyttäis olevan tosi pieni tyttönen tulossa ku tän päivän painoarvio oli 2-2,3 kg. Onhan tässä vielä 4 viikkoa jälellä että kerkee vielä kasvaa.

Kaikki arvot oli kuiteskin kunnossa ja vauva touhuilee kovasti ja on edelleen onneks pää alaspäin joten en oo kauheen huolissani tosta painosta.

Ainoo mikä vähä jäi vaivaamaan oli vauvan päänympärys. Toisen kerran ne sano jo että on pienet mitat. Mut jos vauva on muutenkin noin pieni ni ei kai pääkään voi olla kauheen iso?!?

Mulla on aina sairaalakäynnin jälkeen tosi epävarma olo, joka kerta ne löytää jotain huomautettavaa... No eiköhän kaikki oo kuitenkin kunnossa.

Täytyy lähtee tonne ihanaan auringonpaisteeseen piristymään!

Lilli-75 Rv36+2

Mitäs tänne kuuluu? Nostelen meitä samalla vähän kun ollaan pudottu jo kolmannelle sivulle.. Vähän harvemmin tullut kirjoiteltua, itse olen kk:n päivät saanut lomailla ja vähänlaisesti jaksanut olla koneella.

Miten Lillì jakselet?? Vielä yhdessä koossa?

Täällä jaksellaan oikein hyvin, tänään alkoi vihdoin odotettu 25. viikko (24+0) eli nyt pieni aarteemme on jo julkisen hoidon piirissä jos sattuisi syntymään - kuulin tutulta kätilöltä että ennen tätä rajaa eivät yritä hoitaa keskosta. Nyt alkaa mun jatkuva huoli ehkä helpottamaan, ainakin taas toistaiseksi :)

Helteet ei ole mua haitannu yhtään, paitsi ehkä ihan niin kauan ei jaksa suorassa auringossa makoilla.. Liitoskivut on myös pysyneet nyt loman ajan poissa, ja oonkin ottanut melko iisisti. Tuntuu että nyt on se energinen keskiraskauden vaihe, oon hyväntuulinen ja tosi onnellinen :) nautin kasvavasta masusta joka päivä :)

Tänään kävin neuvolassa, ja mut määrättiin sokerirasitukseen, ihan jo sen takia että on tota PCO taustaa ja se voi aiheuttaa raskausdiabetesta.. ja muutenkin on painoa on tullut vähän liikaa, samoin kun SF käyrä menee ylärajoilla.. Oon kyl hoikka joten ylipainon kanssa ei mun tapauksessa ole tekemistä.. Katotaan nyt mitä testi näyttää, maanantaina meen nielemään sokerilitkut.

Miten kaikkien vauva-arjet sujuvat?
Misulle vielä kiitos ihanista kuvista, saa laittaa lisääkin :) :)

halit kaikille ja jaksuja!

Aurinkoisin kesäterkuin iloinen Sandy 24+0

Mulle kuuluu oikein hyvää... Monta kertaa olen aloittanut kirjoittamaan jotain, mut sit se onkin tuntunut ihan ylivoimaiselta enkä oo jaksanutkaan. Eli usein kyllä väsyttää vaik kyllä se pahin väsymys on jo ohi. Mulla vielä kaks viikkoo töitä ennen lomaa ja nyt se loma tuntuu tulevan niin tarpeeseen... Vaikka töissä on kaikki ihan jees, niin silti en jaksa ihan samaa tahtia enää kuin ennen. Ja mun on äärettömän vaikea pyytää apua kun mä haluun ite tehdä kaikki ja haalin aina vaan enemmän ja enemmän töitä. Mutta nyt on tosiaan ihan ekaa kertaa elämässä sellanen olo et mun on pakko saada huilata hetken. Sit mua stressaa jo ihan pikkasen se et loman jälkeen ei ookkaan kauan kun alkaa äitiysloma ja mä kun en osaa olla ilman työntekoa. Kuulostan varmaan ihan oudolta...

Vaikka olotila on kyllä tosi hyvä, niin mua on reilun kuukauden vaivannut tosi kova kipu nivusissa. Se ei niinkään vaivaa päivisin kun olen liikkeellä koko ajan, mutta illalla kun istahdan sohvalle niin en omin voimin siitä ylös pääse. Samoin yöllä kun pitää vaihtaa asentoa niin aivan järkyttävä kipu. Mies sitten luki netistä että kivut kuulostaa kovin lantion löystymiseltä...

Ai niin, varasin myös ajan 4D ultraan... Se olis kahden viikon päästä. Ajateltiin et jos tää on kuitenkin meidän ainut lapsukainen, niin haluttais sekin kokea.

Nyt alkaa ajatus tökkiä niin että parempi kun lopetan nyt... Josko sitä tässä vähän vois aktivoitua tässä kirjottelussa, näitä juttuja kun on aina niin kiva lukea...

Jo75 rv 23+2

Heipsan taas!
Yhdessä koossa vielä ollaan...

Oottepas te Jo ja Sandykin jo pitkällä, ihanaa kun alkaa huoli helpottamaan, vaikka ei se kait missään vaiheessa kokonaan häviä.
Ja Jo, se 4d ultra oli meistä ainakin tosi ihana juttu. Ei pelkästää sen takia että sukupuoli selvis vaan siitä näkee kaikki verenvirtaukset ym. tärkeät jutut mitä ei tavallisella ultralla nää.

Täällä tosissaan ei vielä mitään tuntemuksia synnytyksen alkamisesta ole... sais jo kohta tulla...
Vaikka tää on ollu meidän elämän ihaninta aikaa, kaikista pelonhetkistä huolimatta, niin nyt alkaa olo olla jo sellanen että sais pikku muru jo tulla.
Jalat on koko ajan turvoksissa ja paikat alkaa olla niin kipeenä et hyvä kun pystyy kävelemään. Sängyssä kääntyminenkin tekee kipeää.

Eilen oli lääkäri, taas vaihteeks ja nyt oli neidin painoarvio jo 3 kg eli ihan hyvin on kasvanu ja muutenkin kaikki vaikutti olevan hyvin.
Oma paino on noussu 18 kiloa eli aika huimasti, mut mä oon aina ollu tosi hoikka ja sen verran saa kuulemma noustakin.

Tiistainahan mulla olis se laskettuaika, saapas nähdä milloin alkaa tyttö ilmottelemaan tulostaan... Tulevalla isukilla on syntymäpäivä torstaina joten täällä jännäillään että sattuuko syntymä samalle päivälle...

Ihanaa odotusta Sandylle ja Jolle!
Ja muille mukavia hetkiä vaaveleiden kanssa, perästä tullaan...

Mitähän Iirisrukalle kuuluu, tulehan joskus kertoilemaan kuulumisiasi!

Lilli-75 Rv 39+3

Heippa kaikille!
Vai olet Lilli vielä yhtenä kappaleena, jännät paikat vielä edessä :) Eiköhän se sieltä pian ulos putkahda. Pitkää pinnaa siksi aikaa!
Me ollaan nyt kotielämää opeteltu vauvan kanssa jonkin aikaa. Painoa ja pituutta on miehelle tullut kovasti, miltei kolme kiloa jo ja 50cm. Meillä menee täällä ihan mukavasti, vauva nukkuu ja syö, jaksaa jo hieman seurustellakin. Kovasti odotamme ekaa hymyä, mutta en tiedä miten tämä kehitys sitten keskosen kohdalla menee. Kuten misukin taisi mainita niin väsyttää ja imetys on vähän hankalaa, tosin en täysimetä... Nytkin pumppaan maitoa toisella kädellä, kun jeppe raivostui rinnalla :P Opiskelkaa raskaana olijat sitä imetystä jo etukäteen, jos vaan viitsitte, siitä olis niin paljon hyötyä! Tietty tämä keskosvauvan imetys on ihan oma lukunsa, kun ekaan kuukauteen imetyskertoja oli varmaan alle 10.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Täällä edelleen odotellaan...
Ei mitään tuntemuksia alkamisesta, pikkusen on jo malttamaton olo!
Huomenna olis neuvola ja sieltä soitto sairaalaan synnärille jos vaikka perjantaina käynnistellään...
Tulen taas kertoilemaan kuulumisia, toivottavasti vauvauutisia seuraavaksi!

Lilli-75 Rv 40+6

Täällä vihdoinkin onnesta sekaisin oleva äiti!

Meidän ihana prinsessa päätti tulla maailmaan 1.8. (11 päivää yli LA).
Mulla alko supistelut 31 päivä ja olinkin sairaalassa 12 tuntia, mut supistelut loppu ja ne laitto takas kotiin. Seuraavana yönä 6 aikaan alko kipeitä supistuksia tulla 3 minuutin välein ja lähettiin sairaalaan jossa olinkin 3cm auki.
Pyysin heti epiduraalin ja kun se reilun puolentunnin päästä laitettiin ni olo oli aivan mieletön. Kaikki kivut hävis ja pysy poissa synnytyksen loppuun asti. Ilokaasu ei mulla toiminut ollenkaan, tuli vaan oksettava olo.
Synnytys kesti kokonaisuudessaan reilu 7 tuntia josta ponnistusvaihe 45 minuuttia.
Tytöllä oli pää jumissa, hartiat ei meinannu tulla ja sit vielä napanuorakin jumitti, joten tiukassa oli neiti ja jouduttin tekemään episiotomia ja kylläpä helpotti.
Tyttö oli 3460kg ja 52 cm joten lääkärien ennustukset "tosi pienestä tytöstä" meni pikkusen metsään...
Tosi hyvä olo jäi synnytyksestä, oli aivan mahtava kätilö ja muukin henkilökunta.

Nyt ollan oltu tiistaista asti kotona ja ei tätä onnentunnetta voi sanoin kuvailla.
Tyttö nukkuu 3tunnin jaksoissa ja syö yleensä tunnin kerrallaan. Onneks tulee maitoa, oon joutunu ylimääräisiä lypsäilemäänkin.
Paljon on uutta ja ihmeellistä eikä vieläkään oikein ymmärrä että on äiti.

Mukavaa loppukesää kaikille!

Lilli-75 ja prinsessa

Yhteistyössä