Täällä on ollut puhetta siirron jälkeisestä ajasta. Minä join ensimmäisen kohdalla hieman punaviiniä iltaisin (pari siemausta puolison lasista, en tiedä onko sillä oikeasti vaikutusta). Mä uskon kans tuohon verenkiertoasiaan ja olen piinapäivät harrastanut liikuntaa (itselle tuttua), mutta en lähelläkään maksimisykkeitä. Molemmista siirroista olen lähtenyt kävellen kotiin (3-5 km), ensimmäisen kohdalla kotona odotti muuttoauto ja muutettiin koko viikko + käänsin kukkapenkkejä ja istutin koko viikon, toki en esim. nostellut painavimpiä, pyrin olemaan kumartelematta ja etsin ergonomisia työasentoja (kookkaiden munasarjojen takia), mut touhusin joka tapauksessa koko ajan. Toisen kohdalla olen kävellyt ja ulkoillut esikoisen kanssa koko ajan, mutta munasarjan valtavan koon vuoksi jumpat olen laittanut tauolle. Siis mulla on vaan yks munasarja, kun toinen poistettu kasvaimen takia, mutta just siksi oon sitä ainoaa suojellut kiertymiseltä, repeämältä ym. Seksiä on myös harrasteltu, koska mä ajattelen jotenkin niin, että munatorvessakin se alkio on aikamoisessa "myllytyksessä", ilmeisesti munatorvessa olis tarkoitus kuoria alkio, että pääsis kiinnittymään? Sanokaa, jos oon ymmärtänyt väärin. Joka tapauksessa olen ajatellut, että orgasmi (ja liikunta) toimis samalla tavalla, lisäis verenkiertoa ja supistelu auttais alkiota löytämään sopivan paikan ja kuoriutumaan kiinnittymistä varten. Muoks. Niin ja onhan liikunta hyvä lievittämään stressiä. Kortisoli-taso ja (aikuisenkin) elimistölle epäedulliset hormonaaliset muutokset vähenee, kun reippailee. Ainakin mieli rauhoittuu luonnossa. Mä muistan, kun 3. punktion jälleen olin ihan hermona ja ensimmäisen viljelypäivän jälkeen romahdin, kun gynekologi soitti tiedon hedelmöittyneistä. Itkin hillittömästi puhelimessa, kun pelkäsin kolmatta nollatulosta (onneksi kuusi oli hedelmöittynyt!) ja gynekologi määräsi mut ehdottomasti pitkälle kävelylle metsään ja minähän tottelin. Mulle on siirretty aina 2-päiväisiä. Gonapeptylin laitto on mulla aina aluksi muutamaksi tunniksi "hiljentänyt" kohdun tienoon muutamaksi tunniksi, ja sitten noin vuorokauden päästä on alkanut kiinnittymiseen liittyvät tuntemukset, pieni kirvely ja kutina ja pistely. En tiedä onko kuvittelua ollut, mutta molemmilla kerroilla muistan säikähtäneeni ilmiötä, että kun pistää Gonapeptylin, kohtu "hiljenee", vaikka siellä olis ollut jotain (luge)tuntemuksia. Toisella kerralla tuntemukset alkoi pistoaamun illalla ja toisella kerralla vasta n. 1,5-2 vrk päästä. Hippunen todella koskettava tuo juttu, kyyneleet tuli silmiin. Meillä vähän sama tilanne, mutta ei siittiöitä transsukupuolisuuden vuoksi. Siksi luovutetut käytössä. Toisaalta meillä asia ei tietenkään ole ollut yllätys ja siihen on kasvettu ja ajatukseen totuttu vuosien saatossa ennen raskauden yrittämistä. Varmasti on ollut järkytys miehellesi. Tsemppiä kovasti teillekin hoitoihin!