Itsetehdyt soseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laurie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Laurie

Uusi jäsen
08.02.2007
19
0
1
Mistä löytyisi netistä ohjeita itsetehdyille soseille. Periaatteessahan se ei ole vaikeaa :) , tarvitsisin vain vinkkejä millaista lihaa ja miten pitää valmistaa, kun tekee lihasoseita, kasvissoseita olen esikoisellekin tehnyt.

Lisäksi kuinka moni syöttää 6kk:n ikäiselle kaksi lihasoseannosta päivässä? Olen hukannut MLL:n "Imeväisikäisen ravinto-opas" tms. ja siinä oli mielestäni hirveän hyvin nuo ruokasuositukset ikäkausittain ja sitä seuraamalla pärjäsin hyvin. Nyt sitä ei saa enää neuvolasta ja olen vähän hukassa tämän ruokarytmityksen kanssa. Se Bonan ohjevihko ei ole mielestäni niin hyvä...

Kiitos, jos joku osaa auttaa :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2007 klo 08:19 Laurie kirjoitti:
Mistä löytyisi netistä ohjeita itsetehdyille soseille. Periaatteessahan se ei ole vaikeaa :) , tarvitsisin vain vinkkejä millaista lihaa ja miten pitää valmistaa, kun tekee lihasoseita, kasvissoseita olen esikoisellekin tehnyt.

Lisäksi kuinka moni syöttää 6kk:n ikäiselle kaksi lihasoseannosta päivässä? Olen hukannut MLL:n "Imeväisikäisen ravinto-opas" tms. ja siinä oli mielestäni hirveän hyvin nuo ruokasuositukset ikäkausittain ja sitä seuraamalla pärjäsin hyvin. Nyt sitä ei saa enää neuvolasta ja olen vähän hukassa tämän ruokarytmityksen kanssa. Se Bonan ohjevihko ei ole mielestäni niin hyvä...

Kiitos, jos joku osaa auttaa :heart:

Itse keitin aluksi aina kanaa tai lihaa ja soseutin monitoimikoneella pieneksi. Aika pian aloin käyttää myös vähän rakeisempaa jauhelihaa, paistoin sen omassa rasvassaan teflonpannulla. Ei se sen kummempaa ole, kun kasvissoseidenkaan teko.

Pakastin kerta-annoksen kokoisina köntteinä (jääpalamuotit käteviä tähän).

Pidin kasvikset erillään niin, että tein pelkkää parsasosetta, pelkkää kukkakaalisosetta jne. ja pakastin pikku jääpaloina. Sitten oli kiva aina ottaa erilaisia yhdistelmiä pakastimesta ja lämmittää pikkuiselle vaihtelevan makuista ruokaa. Meillä lisäksi allergiataustaa, eli kun huomattiin, että oli jollekin ruoka-aineelle allerginen, niin kaikki pakastimessa oleva ei ollut sopimatonta, ja erä ns. pilalla, vaan vain aina pelkästään ko. ruoka-aine poistettiin.

Mä keitän lihan ihan siinä kasvisten kanssa vaan ja lihana vähärasvaista, esim. naudasta paistia, broiskusta filettä jne.
Sitten soseuttaa koko höskän. Ja sen lihan määränkin oppii arvioimaan kun pari kertaa ensin tekee.

Mulla 6kk poika ja en vielä anna kuin sen kerran päivässä liha-aterian kun sillä tuntuu pärjäävän ihan hyvin.

Hyvä opus ja hyviä ruokaohjeita on Valion kirja "Ensilusikallisia", lienee kirjastosta saatavan.

http://www.nutriciababy.fi/ruokatietoa/fi_FI/etusivu/ ja sieltä keittokirja löytyy ohjeita http://www.riikka-t.vuodatus.net/

sieltä kanssa löytyy ruokaohjeita

Itse kanssa keittelen soseita ruoka-aine kerrallaan ja pakastan jääpalamuotissa. Saa sitten mielen mukaan koota muksulle sapuskan.

Olen keittänyt lihaksi broileria, naudan paistijauhelihaa. Kalaa en ole vielä uskaltanut antaa allergiapelon vuoksi.

Mä laitoin yleensä vauvalle omaan pikkukattilaan suunnilleen samat ainekset mistä tein muulle perheelle ruuat. Esim.
-perunaa, jauhelihaa ja porkkanaa
-perunaa, seitiä, tilliä

-ja sitten vaan soseutetaan Tuttelin kera.

Näin sai joka päivä vauvalle tuoretta maistuvaa ruokaa ja hän tottui makuihin mitä muukin perhe söi.

Mä olen tehnyt kasvissoseita (esim. peruna-porkkana-kukkakaali), sit lihakasvissoseita (porkkana-parsakaali-purjo-karjalanpaistiliha). Sitten olen keittänyt pelkkää lihaa (kanaa ja karjalanpaistilihoja) ja pakastanut jääpalarasiossa. Isompia määriä pakastan Pilttipurkeissa. Yleensä keitän perunaa tai pastaa lisäksi, tai joskus sekoitan kalaa.
Alussa jääpalamuottiin pakastetut oli käteviä, nyt määrien kasvettua pilttipurkit on kätevämpiä.

Äitiyspakkauksessa tullut Imeväisikäisen ruokavalio -vihkonen löytyy myös netistä, sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta!

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476/passthru.pdf

Jos linkki ei toimi niin julkaisun löytää googlella hakusanalla imeväisikäisen.

Kiitos vinkeistä, en muistanutkaan tuota äitiyspakkauksen vihkosta, tallessahan se oli ja hyviä vinkkejä oli =)

Tuo äitiyspakkauksen vihko ei ole ihan sama kuin mikä oli tuo MLL:n, mutta tosi hyödyllinen sekin. Ja kun noita oppaita selasin, niin missään ei suositeltu 6-8 kk:n ikäiselle kahta lihasoseateriaa vaan toinen oli kasvissose. Ilmeisesti neuvolan tädin ohjeen ymmärsin väärin, hän varmaan sanoi kaksi "lämmintä ateriaa" päivässä eikä tarkoittanut kahta lihasoseateriaa.

Kiitos muistakin vinkeistä tosi paljon!

Tuossa oli jo maininta vähärasvaisesta jauhelihasta sekä karjalanpaistilihoista. Mistä muista "lihapakkauksista" voi vauvalle tehdä ruokaa, eli tarkoitan käykö esim. jos paistan kyljyksiä paistopussissa ja pienennän tehosekoittimella vai mitä suosittelette?

Yhteistyössä