itsestään huolta pitäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
siihen törmää tällä palstalla ja muuallakin usein, mutta mitä se tarkoittaa kenellekin? Mitä siihen kuuluu ja koska sitten voidaan sanoa että ihminen ei pidä huolta itsestään? Jos ei käytä korkokenkiä(kö) ? :D

Miksihän muuten mies ei koskaan "tarvitse" meikkiä mutta hyvin yleisesti taas ajatellaan että naisen on meikattava edes vähän ripsaria ja huulikiiltoa kanssaihmisiä ajatellen koska muuten ei pidä huolta itsestään?

Omalla kohdalla se on sitä että hoidan hiuksiani, kynsiäni ja ihoani.
En koe meikkaamisen olevan sitä että pitää itsestään huolta, vaikka meikkejä käytänkin.

muoks. Pidin niin itsestään selvänä tuota siistit/ehjät vaatteet, suihku ym. että en huomannut mainita. Mutta joo nekin kuuluvat tuohon mielikuvaan mikä mulla on itsensä huolehtimisesta.

No mun mielestä jo se on itsestään huolta pitämistä että harjaa hiuksensa aamulla ja peseytyy sekä pukeutuu puhtaisiin ehjiin vaatteisiin. On hölmöläisen hommaa mennä korkkareissa ja suorissa housuissa/hameessa hiekkalaatikolle niinku siinä edellisessä ketjussa ap oli mieltä :D Varmasti ne tuulipukumammat laittautuvat ja jopa meikkaavatkin kun on juhlista tms kyse.

Tuollaisten aloitusten tekijät ei kauheasti ajattele että asioissa on monta puolta. Minä laitan useinkin ripsaria ja huulikiiltoa mutta tällä hetkellä atooppinen ihottuma on riehaantunut sellaiseksi etten voi ajatellakkaan meikkaamista.

Se on sitä, että syö, liikkuu, huolehtii henkilökohtaisesta hygienistaan ja siisteydestään ja pyrkii onnellisuuteen ellei sitä jo ole. Jos on kremppaa, niin käy lääkärillä ja pyrkii omilla elintavoillaan terveyteen ja hyvinvointiin.

Käy suihkussa, hiukset puhtaat, ei haise hieltä, puhtaat vaatteet, syö hyvin ja terveelisesti, liikkuu, nää on ihan perus asioita.

Huota voi itsestään pitää enemmänkin, käy hierojalla, järjästää itselleen vapaa-aikaa, käy kampaajalla, meikkaa, katsoo mitä pukee päällensä yms.

Mulle se tarkoittaa sitä, että huolehtii terveydestään, hygieniasta, välittää siitä miltä näyttää (eli käyttää puhtaita, ehjiä, siistejä vaatteita, harjaa tukan, meikkaa jos tahtoo, pesee hampaat jne ) käyttää dödöä jne.

minusta ei mikään kynsien lakkaaminen, hiusten värjääminen, meikkaaminen, karvanpoisto tms ei ainakaan ole mitään velvollisuuksia kenellekään (vaikka kaikkia edellämainittuja itse teenkin) enkä esimerkiksi ajattele ihmisestä ettei hän huolehdi itsestään jos nyt jollakin sattuu olemaan repsottavat kynsinauhat tai maantienharmaat hiukset.

sitä lähinnä hain että mikä käsitys ihmisillä siitä on, mikä se sellainen itsestään huolta pitävä nainen oikein mahtaa kullekin olla

Minulle tärkeintä itsestäni huolehtimista taitaa olla liikunta. Jos en pääse muutaman kerran viikossa juoksulenkille, tulen hulluksi.

Myös lukeminen, ystävien ja tuttujen kanssa jutteleminen ja (nykyään erittäin runsaat) erilaiset luottamustoimet ovat piristäviä. On kiva käydä kokouksissa, kun asiat ovat kiinnostavia, saa vaihtelua työhön, tapaa monenlaisia ihmisiä ja saa uutta ajateltavaa.

Ulkonäköä en niinkään ajattele, mutta yritän pitää painoni kurissa ja töihin yritän pukeutua siististi. Näin kotona olen kyllä kuin mikäkin köyhälistön edustaja... =)

mulle itsestä huolta pitäminen tarkoittaa itsensä rakastamista.
Ei hylkää ja ohita itseään, pitää puolensa.
Uskaltaa olla omaa mieltä vaikka pelkäisikin tulevansa hylätyksi tai torjutuksi.

Kuuntelee itseään. Arvostaa ja hellii, hoitaa. Rohkaisee. Antaa aikaa. Armahtaa.
Tällaista esimerkiksi.

Minulle itsestäni huolehtiminen tarkoittaa niin henkistä kuin fyysistäkin hyvinvointia.
Minulle vapauden illuusio on tärkeää, joten käyn vähintään kerran kuukaudessa esimerkiksi taidenäyttelyssä tai ystävien kanssa ulkona syömässä. Muutaman kerran vuodessa olen viikonlopun joissakin omissa menoisssani.
Harrastan liikuntaa: aerobiccaan, käyn kuntosalilla ja lenkillä vaunulenkkeilyn lisäksi. Seuraan ajankohtaisia asioita. Luen kirjoja, kuuntelen musiikkia, katselen mieheni kanssa elokuvia.

Minusta ihminen, joka huolehtii itsestään, osaa myös ottaa aikaa itselleen. Silloin voi paremmin itse ja silloin jaksaa paremmin huolehtia myös muista. Ehostusta siihen ei tarvita, eikä välttämättä niitä korkokenkiäkään :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siihen törmää tällä palstalla ja muuallakin usein, mutta mitä se tarkoittaa kenellekin? Mitä siihen kuuluu ja koska sitten voidaan sanoa että ihminen ei pidä huolta itsestään? Jos ei käytä korkokenkiä(kö) ? :D

Miksihän muuten mies ei koskaan "tarvitse" meikkiä mutta hyvin yleisesti taas ajatellaan että naisen on meikattava edes vähän ripsaria ja huulikiiltoa kanssaihmisiä ajatellen koska muuten ei pidä huolta itsestään?

Minun mielestäni itsestään huolta pitäminen tarkoittaa sitä että on sekä fyysisesti että psyykkisesti hyvässä kunnossa ja pukeutuu siististi.
Fyysistä kuntoa pidän yllä urheillen. Psyykkistä hyvää kuntoa pidän yllä oman ajan puiteissa ja vertaistukiryhmän tapaamisissa. Pukeudun nuoreekkaasti,mutta en lapsellisesti,tiedän missä maailmalla mennään ja sovellan niitä muotivirtauksia minulle sopiviksi.

Mulle se tarkoittaa, puhtautta ja siisteyttä. Mun mielestä voi olla molempia vaikka olisikin tuulipuku päällä ;) Itse en koskaan meikkaa (tai no juhliin joo), hiukset on aina vaan ponnarilla (harjattu tosin), en nypi kulmakarvojani tai lakkaa kynsiä (mitä kynsiä? mä pureskelen :/ ), vaatteissa tärkeintä on mukavuus ja istuvuus eikä niinkään muodikkuus tai tyylikkyys. Tästä huolimatta, en ole haukkuja saanut edes palstalaisilta vaikka niitä odotinkin ;) Tästä voi päätellä, että vaikka moni sanoo meikkaamisen ja hiusten laiton kuuluvan itsestään huolehtimiseen, niin tosiasiassa se luonnollisuuskin riittää :D

Yhteistyössä