Itseruskettavat

  • Viestiketjun aloittaja niippä
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:02 hemuli kirjoitti:
Ei suositella käytettävän raskaana ollessa, ja miksi käyttäisit?? Auringossahan saat paljon kauniimman rusketuksen.
ei tietääkseni ole moista suositusta. samallahan kiellettäisiin dödöt, hajuvedet jne... eikä se aurinko ole mikään ratkaisu kaikille, joillekin se ei vaan tartu. sama juttu solariumissa.
 
Keiju07
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 13:02 hemuli kirjoitti:
Ei suositella käytettävän raskaana ollessa, ja miksi käyttäisit?? Auringossahan saat paljon kauniimman rusketuksen.
Aurinko on vallitsevien tutkimusten valossa selkeästi epäterveellisempi vaihtoehto kuin itseruskettavat. Sikiöön auringonotolla ei tietenkään ole vaikutusta, itseruskettavista saattaa kulkeutua joitakin kemikaaleja myös sikiöön asti, mutta totta on, että sitten pitäisi välttää kaikkia muitakin kemikaaleja (hiuvärit, hiuslakka, parfyymi, dödö jne.). Nyky-yhteiskunnassa kemikaalien välttäminen on mahdotonta, niitä tulee jo ruuassakin niin paljon.
 
hmph
Noista vaikutuksista ei kai ole mitään ajantasalla olevaa tietoa.. onhan niissä kaikenmaailman kemikaaleja koska ne värjää ihoakin. En silti usko, että jos joskus käyttää niin siitä hirveästi haittaa on, mutta itse en käyttäs usein.... Tai no mä en käyttäisi ollenkaan.
 
Hmhp
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 20:51 Superheppuli kirjoitti:
Itse olen naamaani käyttänyt, enkä ainakaan itse usko sen siitä mahaan asti kulkeutuvan. En ole muutenkaan mitenkään ylivarovainen asioiden suhteen, eikä ole tullut moista edes mietittyä, etteikö voisi käyttää...
Jos sulla kasvoissa on verisuonia kuten muillakin ihmisillä, niin kyllä ne siitä naamastakin verenkiertoon kulkee... Ja sun verihän kulkee tunnetusti sinne istukkaan...
 
Ostin juuri viime viikonloppuna vartalon itseruskettavaa ja olen koko viikon nyt käyttänyt sitä.Kysyin tasokkaassa kosmetiikkaliikkeessä rasvaa ostaessan,että onko haitallista kun olen raskaan ja myyjä sanoi,että silloin pitäisi purkin kyljessä olla varoitus asiasta jos olisi.Nykyään ollaan kaikesta elintarvikkeista ja kosmetiikasta niin tarkkoja,että kielto pitää olla purkin kyljessä ellei jollekkin sovellu.

Jotenkin mietin,että kaitse nyt periaatteessa voisi siis verenkiertoon verisuonien läpi imeytyä,mutta käytän minä muitakin rasvoja (kasvorasvaa,silmänympärysgeeliä ym.) ja sittenhän niidenkin ainesosat menisivät verenkiertoon ja sikiölle........

:/
 
Kemikaaleista
Edelliseen kommentoin sen verran, että se, että purkissa ei ole varoitusta, ei vielä kerro yhtikäs mitään. Kemikaaleja ja niiden vaikutuksia ei todellakaan vielä tunneta kovin hyvin. Niistä suurinta osaa ei ole tutkittu hyvin tai tarpeeksi. Tästähän on osoituksena jo EU:n uusi REACH-kemikaalilaki, joka velvoittaa teollisuuden tutkimaan ja rekisteröimään kemikaalit aikasempaa paremmin.

Toki kosmetiikka ja itsestään ruskettavat on testattu eläinkokein, mutta epäilenpä että pitkäaikaisia ja kertyviä sikiövaikutuksia niillä ei ole tutkittu.

Tähän pätenee sama kuin mihin tahansa muuhunkin raskausaikana: kaikkea kohtuudella. 9 kuukautta on lyhyt aika elämässä, ja jos epäilyttää, niin sen ajan pystyy kyllä välttämään asioita.
 
Hmp
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 12:21 vieras kirjoitti:
joo eli ei minkäänlaista faktatietoa asiasta..
eipä taida olla.... sen verran tuoreita nuo itseruskettavat aineet, ettei varmasti ole keretty tutkia kunnolla.

Olihan tuossa 50-60 luvulla saksassa sellainen lääke kuin talidomidi jota unilääkkeenä syötettiin raskaanaoleville, kunnes vähäm myöhemmin tajuttiin yhdistää että se on aiheuttanut epämuodostumia sikiöille kun huomattiin että käsiä ja jalkoja puuttui lapsila juuri kyseisinä vuosina yllättävän paljon.

No tuskinpa itseruskettavissa kuitenkaan ihan tuollaista riskiä on, mutta voi olla riskinsä kun ei ole tutkittuja aineita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 11:52 vieras kirjoitti:
Onko kenelläkään ihan faktatietoa haittavaikutuksista tai siitä ettei suositella käytettäväksi?
Itse olen käyttänyt ihan koko vartaloon ja kasvoille.

Sehän on ihan selvä juttua jo maalaisjärkeä käyttäen, että mitä vähemmän kemikaaleja käytät sitä vähemmän sikiökin niitä saa.
Simppeliä!
=)
 
mamma80
Minä olen värjäillyt hiuksiani ihan normi tapaan raskausaikana, joten käytän myös huoletta, kylläkin satunnaisesti, myös päivettävää voidetta ihan oman ilmeen piristykseksi. Kesäaikana varmaankin jätän tuon voiteen sitten, kun iho saa vähän väriä ulkoillessakin. :)
 
kosmetologi
ei ole haittaa..enemmän on haittaa kaupungilla kävelyssä...autojen pakokaasut yms....Mitä hengitämme!!!

tuotteiden kemikaalit eivät imeydy verenkiertoon,muuten niitä ei saisi myydä. Iho on niin taitava suojamekanismi että siinä on monta kerrosta ja kaikki eivät läpaise niitä.Kosteusvoidekkin jää vain vaikuttamaan ihon pintakerroksiin.

Maalaisjärjenkäyttö on sallittu!!!!!

Pahempina pitäisin teollista ruokaa,coca-colat,säilöntäaineet,väriaineet,makeutusaineet. yms.......se ainakin vaikuttaa sikiöön.Koska se mitä syömme"syö" sikiökin.
 
Ruskettunut
Hei!

Eikös itseruskettavien rusketus teho perustu johonkin sokerista valmistettuun aineeseen joka värjää ihon pintasoluja... Jossakin oli siitä iso juttu ja siinä lääkäri vastasi että itse ruskettavat ovat iholle täysin haitattomia juuri sen takia että ne valmistetaan sokerista (jostakin sokerin osasta,olisiko ollut S-ketjun lehti)
Tämän sokerin lisäksi niissä on muuten sama rakenne kuin tavallisessa kosteusvoiteessa.

Aurinko on huomattavasti vaarallisempi vaihtoehto!!
 
Käytä järkeä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 19:40 kosmetologi kirjoitti:
ei ole haittaa..enemmän on haittaa kaupungilla kävelyssä...autojen pakokaasut yms....Mitä hengitämme!!!

tuotteiden kemikaalit eivät imeydy verenkiertoon,muuten niitä ei saisi myydä. Iho on niin taitava suojamekanismi että siinä on monta kerrosta ja kaikki eivät läpaise niitä.Kosteusvoidekkin jää vain vaikuttamaan ihon pintakerroksiin.

Maalaisjärjenkäyttö on sallittu!!!!!

Pahempina pitäisin teollista ruokaa,coca-colat,säilöntäaineet,väriaineet,makeutusaineet. yms.......se ainakin vaikuttaa sikiöön.Koska se mitä syömme"syö" sikiökin.
Kyllä tuotteiden kemikaalit menee verenkiertoon, eriasia on se että aiheutuuko siitä mitään. Onhan se nyt selvää että jos sä iholles levität jotain rasvaa niin se imeytyy kudoksiin ja verenkiertoon. Todellakin maalaisjärjen käyttö on sallittua (sinullekkin). Vai voitko tuoda faktetietoa että tuolle väittämällesi, ettei iholle levitettävät aineet imeydy vereen?

Minä kun olen saanut ihan päinvastaista tietoa, nimenomaan mitä suuremmalle ihoalueelle levitetään voiteita, sitä isompi prosentti sulla on veressä niitä myrkkyjä. Esimerkiksi tässä ote erään voiteen (Bemetson-K) selosteesta

"Suuret annokset, laajojen ihoalueiden hoito, käyttö rikkoutuneilla ihoalueilla, pitkät, useita viikkoja kestävät hoitojaksot sekä peitesidokset lisäävät systeemisten vaikutusten todennäköisyyttä. Tällöin verenkiertoon voi imeytyä riittäviä määriä beetametasonia aiheuttaakseen lisämunuaisen toiminnan alenemista, Cushingin syndromaa, diabetesta, hypertensiota ja lapsilla kasvun hidastumista."

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/98367.shtml

"Ihmisen iho päällystää ja suojelee kehoa. Se muodostaa elävän, dynaamisen kudossysteemin. Sillä on ihmeellinen kyky imeyttää verenkiertoon käyttämiämme tuotteita, osittain tai kokonaan. Itse asiassa 60% ihollamme käyttämistämme tuotteista imeytyvät ja jäävät verenkiertoon (Fairley, 2001). Esimerkiksi keskivertonainen saa elimistöönsä yli 13 kiloa kosteusvoiteiden ainesosia kuudenkymmenen vuoden aikana (Dr.Hauschka). Monien tuotteiden väitetään olevan turvallisia ja ne voivat jopa vaikuttaakin siltä, mutta mitä pitkäaikaisia vaikutuksia niiden päivättäisestä imeytymisestä on elimistöllemme? Ihoa pidettiin ennen läpäisemättömänä suojakerroksena, mutta jopa ihon läpi annosteltavat lääkkeet ovat todistaneet päinvastaista; iho antaa useiden aineiden mennä kerrostensa läpi verenkiertoon. "

http://www.lumiruusu.com/catalog/extra_info_pages.php?pages_id=2

Tässä alapuolella vielä aurinkovoiteita koskeva juttu kuluttajavirastolta, jutussa mainitaan että liiallisesti käytettynä kulkeutuu voiteen kemikaalit VERENKIERTOON.

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=12956&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

". Kemikaaleja on tutkittu paljon, mutta toistaiseksi niiden kaikkia vaikutuksia ei tunneta. Niillä saattaa olla allergisoivia tai hormoninkaltaisia vaikutuksia ja ne voivat imeytyä ihon läpi verenkiertoon"


 
sama
ja jos iholla on haavoja niin kaikki mitä siihen levität pääsee suoraan verenkiertoon. "Erityisesti kannattaa varoa, ettei voiteita levitä naarmuuntuneelle iholle, jolloin voiteet pääsevät suoraan kosketuksiin verenkierron kanssa."

http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=7166&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc
 

Yhteistyössä