Itsenäisyyspäivän perinteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kiin

Aktiivinen jäsen
05.10.2004
7 343
0
36
Onko teillä perinteitä, mitä noudatatte itsenäisyyspäivänä?
Meillä laitetaan tietysti ne sini-valkoiset kynttilät ikkunaan kuudelta. Muita on kynttilän vieminen tuntemattoman sotilaan-/muualla kaatuneiden haudalle tai muistomerkille ja linnanjuhlien seuraaminen naposteltavan ja viinin kera :p

Meillä soitetaan Sibeliusta heti aamupalalla jo (tosin tänä vuonna minä menen nukkumaan kun muu perhe herää, tulen yövuorosta silloin) Sitten päivällä syödään sellanen parempi ruoka, tänä vuonna siis miehen laittama joten hän tekee bravuurinsa valkosipulikermaperunat ja savustetun pippurilohen. Pitänee vielä keksiä joku alkuruoka ja jälkkäri mistä mies ja tyttö yhdessä selviää. Illalla poltamme kynttilöitä ja katsomme linnanjuhlia. joskus olen viettänyt itsenäisyyspäivän juhlia 5. päivä hienoilla illallisilla ja sit oltu hissun kissun hiiren hiljaa itsenäisyyspäivänä.. joskus ollaan käyty syömässä mun vanhempien luona, tai kahvilla miehen vanhempien luona. Ehkä siellä vois piipahtaa kahvilla tänäkin vuonna. Niin ja koristelen mä kyllä hiukan taloakin, laitan lippuja, kynttilöitä ja sinivalkoiset kukat..

Alkuperäinen kirjoittaja viera:
Ei meillä ole sillon mitään perinteitä,miks pitäis sitoa itsensä johonkin perinteisiin...Siks ku aina ennenkin? :o

Vaikka edellisten sukupolvien kunnioittamiseksi? SIksi että tuo mukavia muistoja? SIksi että katkaiseen arjen? Turvallisuutta?

paistetaan ekat joulutortut, katotaan tuntematon sotilas, jos nyt sattuu töllöstä tuleen, laitellaan joulukoristeita, silittelen joululiinat sun muut tilpehöörit, ja uuh, ylläri katotaan linnan juhlat kera glögit