Itsemurhalla uhkaileva äiti

• Viestiketjun aloittaja todella väsynyt tytär
  • Ensimmäinen viesti
todella väsynyt tytär
Mulla ei ole voimavaroja tämmöiseen, tää on väärin, mä en jaksa.

Äidilläni ilmeisesti jotain riitaa veljeni kanssa, nyt lähetti mulle (ja veljellenikin) tekstiviestin jossa sanoo ettei tarvii tulla haudalle tms. En jaksanut lukea sitä sen enempää, mutta itsemurhaviesti se oli.

Mä en jaksa. Mä en halua soittaa sille, kun en jaksa kuunnella kännistä valitusta ja itsesäälissä rypemistä. Sitäpaitsi mä en halua ottaa osaa enkä arpaa mun äitini ja veljeni välisiin asioihin, mä en halua olla kummankaan puolella enkä kumpaakaan vastaan. Mä en halua tietää siitä riidasta tän enempää.

Mun omassa elämässä on tarpeeksi huolta ja murhetta, mä en jaksais enää ottaa niskoilleni lisätaakkoja toisten ongelmista.

Miks mun äitini tekee tämmöistä omille lapsilleen? Mikä sitä vaivaa?!!

"annika"
narsisti-alkoholisitit on mestareita koukuttamaan ympärilleen kuuntelijoita joita on hyvä syyttää kaikista omista ongelmista.
joko et vastaa ollenkaan kun soittaa, tai sitten kovetat itses etkä reagoi moiseen.
jos sanoo tappavansa itsensä niin vastaat vaan, 'jaa, jaa, voi, voi' ja siirryt johonkin muuhun aiheeseen.

"vieras"
Tapaisin tuollaista ihmistä mahdollisimman harvoin. En ottaisi kuuleviin korviini uhkauksia, korkeintaan sanoisin, etten halua kuunnella.

Älä vastaa moisiin viesteihin mitään, äläkä vastaa puhelimeen. Ei sun ole pakko jaksaa moista. Äitisi voi toki tehdäkin jotain itselleen, mutta se ei ole sun syysi.

Alkuperäinen kirjoittaja todella väsynyt tytär;25331681:
Mulla ei ole voimavaroja tämmöiseen, tää on väärin, mä en jaksa.

Äidilläni ilmeisesti jotain riitaa veljeni kanssa, nyt lähetti mulle (ja veljellenikin) tekstiviestin jossa sanoo ettei tarvii tulla haudalle tms. En jaksanut lukea sitä sen enempää, mutta itsemurhaviesti se oli.

Mä en jaksa. Mä en halua soittaa sille, kun en jaksa kuunnella kännistä valitusta ja itsesäälissä rypemistä. Sitäpaitsi mä en halua ottaa osaa enkä arpaa mun äitini ja veljeni välisiin asioihin, mä en halua olla kummankaan puolella enkä kumpaakaan vastaan. Mä en halua tietää siitä riidasta tän enempää.

Mun omassa elämässä on tarpeeksi huolta ja murhetta, mä en jaksais enää ottaa niskoilleni lisätaakkoja toisten ongelmista.

Miks mun äitini tekee tämmöistä omille lapsilleen? Mikä sitä vaivaa?!!
Aikuinen ihminen vastaa omista teoistaan. Jos äitisi tahtoo päästää itsensä päiviltä, et siihen voi vaikuttaa -- eikä se myöskään ole millään tapaa sinun syytäsi. Et myöskään ole yksin ongelmasi kanssa. Äitisi tuntuu olevan narsisti (aivan kuten omanikin), eikä näin ollen edes tiedosta, ettei maailma hänen ympärillään pyöri. Oma äitini hokee kuinka hän on kaikkensa antanut eikä koskaan mitään itse vaatinut, että on niin kaukana itserakkaasta kuin olla ja voi. Kas kummaa kun kuitenkin manipuloi minkä ehtii (läpinäkyvästi, jopa) ja hakee huomiota tavalla ja toisella - myös itsemurhaviesteillä. Itse olen jo niin turtunut, että menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, sillä olen kaikkeni yrittänyt antaakseni sisältöä hänen elämäänsä, muutakin siis kuin viinan. Mutta kun omat lapset ja lapsenlapsi ovat kakkos/kolmos/nelossijalla viinan ja oman navan ja itsesäälin jälkeen, niin ei siinä mikään auta.

Älä ota taakkaa. Vaikeaa se on, mutta keskity omiin juttuihisi. Mielestäni se ei ole lasten tehtävä rypeä vanhempien ongelmissa vuodesta toiseen. Sinulla on kaikki oikeus olla reagoimatta äitisi käytökseen.

Foortti harmaana
Mun äiti teki tuota kun mä olin ala-asteella.
Otti pillereitä oikeasti tai sitte huijas mua.
Kun oli kuulemma mun isän syyn (se on alkoholisti) kun mun äitillä oli elämä paskaa.
(Se oli tosi nuorikin kyllä, sai mut 20v, mutta onko se riittävä syy???)

Mä olin tietty lapsena tosi paniikissa, kun vanhempi tukeutuu lapseen,
kun muuhun ei pysty.

Muutakin kaikkea oli, mutta onhan tuossakin jo...

..
Mulla sukulainen samanlainen tapaus, soittaa lapsilleen ja uhkaa itsemurhalla. Ovat antaneet olla ja eivät vastaa tms. tiettyinä aikoina... Mutta varmasti siinä on opettelemista, surkeita tapauksia nuo..

sh-äiti
Minulla sama ongelma. Tai ainoastaan kerran olen äidin kuullut sanovan että on hän tallaistakin miettinyt että ajaa rekan alle. Siihen vaan sanoin tosi vihaisena että jos kerta oman elämän haluaa päättää, niin siitä vaan, MUTTA kenenkään toisen työmaalle ei sellaista tarvitse mennä tekemään.

todella väsynyt tytär
Kiitos tuestanne.

Mä en oikeasti halua enkä jaksa tämmöistä nyt, en halua soittaa enkä mennä mukaan tähän juttuun mitenkään. Ja arvaahan sen, että syyllistämistä tästäkin seuraa jollen tän enempää reagoi. Mä en vaan ihan oikeasti jaksa.

Ehkä mun äitini sitten oikeasti on narsisti. Ainakin ihan todella outo se on, viimeaikoina yhä enemmän. Saattaa esim myydä jotain, ja jälkikäteen väittää että me lapset ollaan se tehty. Tai saattaa väittää jotain, joka on täysin utopistista, esim että "joka joulu me ollaan hautausmaalla käyty" -eikä todellakaan olla, ikinä. Mä jopa mietin jossain kohtaa tässä joulun alla, että voiko sillä olla jo joku alzheimer tai dementia tai jotain, se on muuttunut niin kummalliseksi. Aina äitini toki hankala ja ilkeä on ollut, mutta nykyinen käytös on ihan täysin käsittämätöntä.

"mä vaan"
Minun äiti on just samanlainen, kännissä soittelee, suunnittelee itsemurhaa ja jakaa perintöä jne.
Minä olen ottanut etäisyyttä jo yli kymmenen vuotta sitten enkä ole katunu, ehkä kerran kuussa soittelee edelleen, mutta en läheskään aina vastaa puheluun kun nään kuka soittaa.
Ja tuota minun äitiä on yritetty auttaa vuosikymmeniä eikä asiat mihinkään muutu, joten minun puolesta saa elää omaa elämäänsä ja minä omaani.

"siis"
Tuo käytös tosiaan kuulostaa huolestuttavalta...
Jos äitisi uhkaa itsemurhalla, hän on vaaraksi itselleen ja silloin hänet voidaan laittaa pakkohoitoon lääkärin lähetteellä, jos ei itse suostu. Eli tilaa hänelle ambulanssi ja sano, että tämä ihminen on itsetuhoinen eikä välttämättä halua lähteä suosiolla hoitoon. Tietävät silloin mitä on edessä ja saat äitisi hoitoon. Voi kuulostaa rajulta, mutta on varmasti parhaaksi äidillesi ja hän saa parhaan mahdollisen avun

Alkuperäinen kirjoittaja todella väsynyt tytär;25331843:
Kiitos tuestanne.

Mä en oikeasti halua enkä jaksa tämmöistä nyt, en halua soittaa enkä mennä mukaan tähän juttuun mitenkään. Ja arvaahan sen, että syyllistämistä tästäkin seuraa jollen tän enempää reagoi. Mä en vaan ihan oikeasti jaksa.

Ehkä mun äitini sitten oikeasti on narsisti. Ainakin ihan todella outo se on, viimeaikoina yhä enemmän. Saattaa esim myydä jotain, ja jälkikäteen väittää että me lapset ollaan se tehty. Tai saattaa väittää jotain, joka on täysin utopistista, esim että "joka joulu me ollaan hautausmaalla käyty" -eikä todellakaan olla, ikinä. Mä jopa mietin jossain kohtaa tässä joulun alla, että voiko sillä olla jo joku alzheimer tai dementia tai jotain, se on muuttunut niin kummalliseksi. Aina äitini toki hankala ja ilkeä on ollut, mutta nykyinen käytös on ihan täysin käsittämätöntä.
Tuota. Voinko AP kysyä, että miten paljon äidilläsi on alkoholinkäyttöä?

Oma isäni on vetänyt viskilekan illassa tai kolme punkkupulloa niin kauan kuin muistan. Ollessani teini-ikäinen, kysyin häneltä, että miksi on minua lyönyt (siis sain kunnolla nyrkistä kahdeksan vuoden ajan hänen toimestaan päivittäin) ja hän katsoi minua ja sanoi, "meillä ei ole ikinä väkivaltaa käytetty." Ja kyseessä siis ei ollut vitsi - vaan ihan oikeasti juoppohulluus tms. (silloinkin viinaa taas päivän annoksen ottanut) eikä välttämättä edes tienny kuka olen/on itse. Samoin hän sai järjettömiä, silmittömiä raivokohtauksia ja luonne hänellä muuttui kovin. Mieleeni vaan tulee, ettei kyseessä olisi samanlaista? Toki dementiasta kysekin voi olla, en sitä käy kiistämään -- siitäkin on lähipiirissä esimerkki, valitettavasti. Mutta esimerkin kohdalla kyseessä oli lempeää hämmästystä, eikä niinkään aggressiivistä inttämistä ja arvaamatonta käytöstä, niin kuin isälläni.

[QUOTE="siis";25331927]Tuo käytös tosiaan kuulostaa huolestuttavalta...
Jos äitisi uhkaa itsemurhalla, hän on vaaraksi itselleen ja silloin hänet voidaan laittaa pakkohoitoon lääkärin lähetteellä, jos ei itse suostu. Eli tilaa hänelle ambulanssi ja sano, että tämä ihminen on itsetuhoinen eikä välttämättä halua lähteä suosiolla hoitoon. Tietävät silloin mitä on edessä ja saat äitisi hoitoon. Voi kuulostaa rajulta, mutta on varmasti parhaaksi äidillesi ja hän saa parhaan mahdollisen avun[/QUOTE]

Olisi niin ihanaa jos tuo auttaisikin. Oma äiti ollut pakkohoidossa parikin kertaa. Toinen oli mm. sen jälkeen kun häneen olin henkeä pumpannut viinan ja lääkkeiden yliannostuksen yhteydessä. Suostui olemaan osastolla kiltisti, käymään ryhmätapaamisissa yms. mutta kotiin päästyään jatkaa samaa rataa. Ehkä pakkohoito todella auttaa joitain yksilöitä - toivon ainakin niin. Oma kokemukseni vierestäkatsojana ei vain ole niin positiivinen. Jos ihminen ei muutosta tahdo, ei hän siihen myös ryhdy. :(

todella väsynyt tytär
En tiedä tarkalleen paljonko äitini alkoa käyttää, viikoittain kuitenkin. Joskus kun on ollut täällä lapsenvahtina (olen ollut yön ylitse töissä) niin kaapista löytyy tyhjiä oluttölkkejä tai viinipullo. Ja äitini siis on vielä ihan työssäkäyvä ihminen.

Nuo omituiset piirteet on näkyneet viimeaikoina silloin, kun äitini on ollut selvinpäin. Aggressiivinen hän on ollut aina, oikeastaan kännissä ollessaan muuttuu kiltimmäksi..
Äitini on aina ollut sellainen, ettei me lapset olla ikinä saatu näyttää mitään negatiivisia tunteita häntä kohtaan. Äidille ei siis ikinä ole saanut suuttua tai loukkaantua, jos niin on mennyt tekemään, on äiti suuttunut ja heittänyt marttyyrinviitan harteilleen. Pahimmillaan ollaan sitten menty tähän pisteeseen, jossa uhkaillaan itsemurhalla jne.

Tää on ihan syvältä :(

"vieras"
[QUOTE="siis";25331927]Tuo käytös tosiaan kuulostaa huolestuttavalta...
Jos äitisi uhkaa itsemurhalla, hän on vaaraksi itselleen ja silloin hänet voidaan laittaa pakkohoitoon lääkärin lähetteellä, jos ei itse suostu. Eli tilaa hänelle ambulanssi ja sano, että tämä ihminen on itsetuhoinen eikä välttämättä halua lähteä suosiolla hoitoon. Tietävät silloin mitä on edessä ja saat äitisi hoitoon. Voi kuulostaa rajulta, mutta on varmasti parhaaksi äidillesi ja hän saa parhaan mahdollisen avun[/QUOTE]

Humaltunutta ihmistä ei pakkohoitoon voida määrätä. Ja selvinpäinkin on ihmisen oltava avoimen itsetuhoinen, jotta pakkohoidon kriteerit täyttyvät.

todella väsynyt tytär
[QUOTE="vieras";25332136]Siis, että tulee teille lapsenvahdiksi ja sitten huomaat, että on ryypiskellyt? Aapee...[/QUOTE]

Niin.. :(
Lapset on toki jo kouluikäisiä, että ei niissä sinänsä sen suurempaa hoitamista ole. Mutta kuitenkin. En ole tuon jälkeen enää äitiäni pyytänytkään lapsenvahdiksi.. siitäkin loukkaantui.

Yhteistyössä