itsemurha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
mikä saa ihmisen yrittämään itsemurhaa???? siis mikä ajaa ihmisen siihen..... valaiskaa nyt joku mua...

yritän ymmärtää mun ystävää. se vaan sano et mistään ei tuu mitään...

en tie,mut 2 sellasta peräkkäisinä vuosina kokeneena sanon et ei oo läheisillekää helppoo(toiselt jäi pieni lapsiki)...sen tiedän et toine ei jaksanu vittuiluu veloista,toisel ei kai mitää ns.sellasta syytä et kukaa olis ainakaa tajunnu =( yritä nyt hyvä ystävä saada se kaveris hakee apua enne ku myöhästä!!

No varmasti jokaisella on siihen omat henkilökohtaiset syynsä. Ja ne syyt vain ylittävät oman kyvyn kestää, jolloin ainoana ulospääsynä tilanteesta näkee kuoleman. Mutta sitten taas siihen liittyy myös tämä, että oliko toiveena kuolema vai pelkästään halu päästä pois ongelmistaa tai toive, että joku tulisi ja auttaisi pois niistä ongelmista huomaamalla pahan olon.

Ne ongelmat myöskin voi olla monen vuoden ajalta ja niitä voi olla paljon eriltä saralta.

Jos olet oikein hyvä ystävä ja tämä itsemurhaa yrittänyt ystäväsi ei ole saanut kunnon apua, niin sinä voit myös hankkia apua hänelle, järjestää niin että hän pääsee ammattiauttajalle, koska silloin kun on niin synkässä tilanteessa, niin silloin voi tarvita jonkun toisen tekemään puolestaan nämä asiat. Ei riitä se, että kehoitetaan ottamaan itseään niskasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
en tie,mut 2 sellasta peräkkäisinä vuosina kokeneena sanon et ei oo läheisillekää helppoo(toiselt jäi pieni lapsiki)...sen tiedän et toine ei jaksanu vittuiluu veloista,toisel ei kai mitää ns.sellasta syytä et kukaa olis ainakaa tajunnu =( yritä nyt hyvä ystävä saada se kaveris hakee apua enne ku myöhästä!!

mielenterveystoimistolla käy joka viikko, ja soittaa sinne kun on vaikeeta. mut viltelee itteensä, nyt oli tappaa ittensä. mulle ei aina kerro kaikkee vaikka olen sanonu et saa soittaa vaikka keskellä yötä, kyllä mä autan.....

Joskus ihminen vain ajautuu ns. umpikujaan ja on niin rikkirevitty/ahdistunut/masentunut ettei enää näe mitään toivoa. Silloin kai tulee vain tunne, että on pakko päästä pois koska ei enää näe mitään toivoa eikä tulevaisuutta omalla kohdallaan..
Mun ystävä tappoi itsensä 98, varoitti etukäteen muttei kukaan tainnut uskoa että hän todella toteuttaisi sen.. opiskelin siihen aikaan hoitoalaa ja koulussakin opettaja juuri parhaillaan puhui psykan tunneilla, että ne jotka puhuvat/uhkailevat itsemurhalla eivät juurikaan toteuta aikeitaan vaan ne jotka päätyvät itsemurhaan tekevät sen täysin yllättäen..
Tulipahan huomattua ettei tämä aina pidä paikkaansa.. ystävä sanoi 4päivää ennen kuolemaansa ettei voi ajatella muita ja elää täällä muiden takia kun on itse niin hajalla ettei ulospääsyä tilanteesta ole.

Itseni on vieläkin vaikea hyväksyä hänen ratkaisuaan ja muutenkin, se on aina läheisille kamala shokki kun toinen päättää elämänsä noin vain.. mutta toisaalta ymmärrän että jos todella elämä hajoaa käsiin eikä sitä enää pysty käsittelemään, -itse kokee että haluaa pois täältä niin ei kai kukaan voi täällä toisten ( =läheistensä ) takia yrittää jaksaa..
En siis pidä itsemurhaa edes vaihtoehtona missään tilanteessa vaan aina kannattaisi hakea apua koska pohjaltakin on tie ylöspäin..

No se on se henkinen tuska. Terve ihminen ei tajua minkälaista se voi olla. Miettikää nyt. Se että viillät itseäsi puukolla käsivarteen tuntuu siihen verrattuna helpottavalta.

Yhteistyössä