Itsekseen nukahtavista lapsista mietin...

pauliina
Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
ei meillä vauvana nukhatanyt ainakaan itsekseen, nyt 3 vuotiaana kylläkin, varmaankin 1,5 vuotiaasta vaihtelevalla menestyksellä
Näin meilläkin, vauvana nukahti aina rinnalle, sittemmin isin kainaloon, kunnes alkoi ymmärtää käskyn että makaa siellä sängyssä =)
 
jos vauva herää kun sen laittaa sylistä sänkyyn kannattaa kokeilla että käärii vauvan huopaan tai peittoon jo ennen kun on nukahtamassa ja sitten siirtää peittoineen päivineen sänkyyn. vauvat yleensä herää siihen kun ruumiin lämpötila muuttuu siirrettäessä "kylmään" sänkyyn.

mutta itse kysymykseen. tämä 2 viikkonen vauva nukahtaa mihin millonkin ja käärittynä peittoon ei herää tai jos herää niin nukahtaa pian uudestaan ihan ite. esikoinen on myös ollu aina hyvä nukahtamaan itse (paitsi puolen toista vuoden iässä joku ihme uhma)
 
heps
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Syötin vauvan ja laitoin sänkyyn. Kuiva vaippa, lämmin olo, juuri syöneenä; mikäs siinä nukkuessa?
Tällaisella tavalla olemme mekin kolmen poikamme kanssa tehneet. Heillä jokaisella on vielä ollut pinnasängyssä kiinni sellainen soittorasia, josta tulee rauhallista musiikkia. Samoin heillä on kaikilla ollut vauva- ja taaperoiässä unirätti ja pari unilelua.
 
vieras
Aina samaan aikaan nukkuun, kuiva vaippa, muutamat silittelyt ja maha täynnä ja tutti suuhun ja rätti kainaloon niin aina on nukahtanut näin. Vauvana nukahti myös useasti pullolle joten röyhtäytin pojan (ei heränny siihen!) ja laskin sänkyyn/vaunuihin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Ihan vauvana nukkui vaunuissa, koskaan en kiikuttanut vaunuja, ettei opi siihen, että aina pitää kiikuttaa. Laitoin vaunuihin makaamaan ja hetken pidin kättä olkapäällä, niin nukahti.
Tervetuloa meille tekemään sama. :xmas: Oikeasti... :ashamed:
juu, ei nukkunut meilläkään. Edes nuo "kyl se oppii"-tyypit ei saaneet nukahtamaan. Oli kuiva vaippa ja vatsa täynnä, jätkä huus vaikka 2h ja siinä tilanteessa kyllä heittää vesilintua tuolla asenteella että ei saa opettaa siihen ja siihen kun vauva on pakko saada nukahtamaan edes joskus.Kun mikään ei toimi yleispätevästi.
 
emma
Meillä poika harvoin nukahti pullolle. Ja jos nukahti, heräsi kun pullon otti pois suusta. Nukahti itsekseen sänkyyn vauvasta asti, hetken aikaa joskus lauloin tai hyräilin jotain unilaulua. Nyt isompana poikana ( 3 vuotta ) luetaan iltasatu ja halitaan ja suukotellaan, sanotaan hyvää yötä ja peitellään. Jää sängyyn, saattaa tosin "rallattaa" hetken aikaa mutta nukahtaa melko nopeasti! Ei huuda tai itke!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Ihan vauvana nukkui vaunuissa, koskaan en kiikuttanut vaunuja, ettei opi siihen, että aina pitää kiikuttaa. Laitoin vaunuihin makaamaan ja hetken pidin kättä olkapäällä, niin nukahti.
Tervetuloa meille tekemään sama. :xmas: Oikeasti... :ashamed:
juu, ei nukkunut meilläkään. Edes nuo "kyl se oppii"-tyypit ei saaneet nukahtamaan. Oli kuiva vaippa ja vatsa täynnä, jätkä huus vaikka 2h ja siinä tilanteessa kyllä heittää vesilintua tuolla asenteella että ei saa opettaa siihen ja siihen kun vauva on pakko saada nukahtamaan edes joskus.Kun mikään ei toimi yleispätevästi.
eipä varmaan siis ollut väsynyt, aika hölmöä laittaa nukkuun jos pitää 2tuntia nukuttaa. tyhmäkin tajuu ettei sillon ole väsy
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

eipä varmaan siis ollut väsynyt, aika hölmöä laittaa nukkuun jos pitää 2tuntia nukuttaa. tyhmäkin tajuu ettei sillon ole väsy
Meidän kolmikuinen valvoi kerran liki koko päivän, kun nukahtamisolosuhteet eivät olleet oikeat ts. ympäristö oli vieras. Kyllä se silti väsynyt oli... B)
 
Jotku viisaammat tästä aiheesta on kertoneet,että vauva/taapero pitäisi viedä omaan sänkyyn hereillä,että lapsi oppisi siihen itsekseen nukahtamiseen.No meillä ihan vauvana nukkui rinnalle ja kannoin siitä sänkyyn.Nyt vain vien tytön sänkyyn ja sinne se nukahtaa...tosin enpä lähtisi kerskailemaan nykyisellä tilanteella,kun se voi muuttua vielä moneen kertaan. :ashamed: ja tyttö on kohta 4kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Miksi niiden lasten pitäisi olla samanlaisia, kun ei semmosta aikuisiltakaan odoteta?
Se vaan menee niin että pakko olla niinkun aikunen määrää vaikka lapsi tarttis toista. Kyl mää olen oikeasti miettiny tuotakin asiaa kun seurannut pojan serkkupojan kasvatusta ja nukutustyyliä. Alle 1v pantiin sänkyyn itkemään eikä piitattu mitään toisen kutsusta, isä vaan pelaa ja sulkee korvat vaikka toinen huutaa ja huutaa ja huutaa....Siis olivat mieltä että pakko itse nukkua. Erään kerran menin sanomaan että mee nyt sen raasun luo, ei tuota kuuntele kukaan.
Nyt on 4v ja ongelmia nukahtamisessa, selvästi se ei ole hänelle turvallista. En tiedä onko osuutensa tuolla koulutuksella vauvaiässä, enkä ymmärrä miksi pikkulapsen pitää itse osata...
 
Meillä on esikoinen ja kuopus nukahtaneet omaan sänkyyn. Keskimmäiset vain tissille ja n. 1v kun ovat tissistä luopuneet, ovat aika nopsaan oppineet nukahtamaan sänkyyn ilman tissiä.

Esikoisen vauva-aikana en edes ajatellut, että joku ei nukahtaisi, vaan luulin että kaikki vauvat tekevät niin.

Kuopus ihan pienenä vauvana välillä nukahti rinnalle, mutta jos ei nukahtanut röyhtäytin ja laitoin sänkyyn. Päiväunille toisinaan nukahti liikkuviin vaunuihin ja toisinaan terassilla seisoviin eli ei mitään säännöllistä nukahtamisrituaalia hänellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja liukumiina:
Ihan vauvana nukkui vaunuissa, koskaan en kiikuttanut vaunuja, ettei opi siihen, että aina pitää kiikuttaa. Laitoin vaunuihin makaamaan ja hetken pidin kättä olkapäällä, niin nukahti.
Tervetuloa meille tekemään sama. :xmas: Oikeasti... :ashamed:
juu, ei nukkunut meilläkään. Edes nuo "kyl se oppii"-tyypit ei saaneet nukahtamaan. Oli kuiva vaippa ja vatsa täynnä, jätkä huus vaikka 2h ja siinä tilanteessa kyllä heittää vesilintua tuolla asenteella että ei saa opettaa siihen ja siihen kun vauva on pakko saada nukahtamaan edes joskus.Kun mikään ei toimi yleispätevästi.
eipä varmaan siis ollut väsynyt, aika hölmöä laittaa nukkuun jos pitää 2tuntia nukuttaa. tyhmäkin tajuu ettei sillon ole väsy
juu, ei ollu, valvonu 2kuisena yli 8h putkeen ja oli väsynyt. Se oli lääkärinkin pakeilla tuosta kun ei oikeasti saatu nukkumaan. Aivan kaikki koitetiin ja toinen vaan huutaa huutaa ja huutaa väsyneenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

eipä varmaan siis ollut väsynyt, aika hölmöä laittaa nukkuun jos pitää 2tuntia nukuttaa. tyhmäkin tajuu ettei sillon ole väsy
Meidän kolmikuinen valvoi kerran liki koko päivän, kun nukahtamisolosuhteet eivät olleet oikeat ts. ympäristö oli vieras. Kyllä se silti väsynyt oli... B)
Meillä oli 12h putkeen ennätys alle 6kk kanssa. ja varmasti väsytti olla samoilla silmillä klo 6-18. Mut kun ei niin ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja shedevil:
Jotku viisaammat tästä aiheesta on kertoneet,että vauva/taapero pitäisi viedä omaan sänkyyn hereillä,että lapsi oppisi siihen itsekseen nukahtamiseen.No meillä ihan vauvana nukkui rinnalle ja kannoin siitä sänkyyn.Nyt vain vien tytön sänkyyn ja sinne se nukahtaa...tosin enpä lähtisi kerskailemaan nykyisellä tilanteella,kun se voi muuttua vielä moneen kertaan. :ashamed: ja tyttö on kohta 4kk.
Tosiaan se tilanne voi muuttua! Meillä oli ihan unelma-helppo vauva tuo tyttö syntyessään, nätisti söi yöllä ja rauhallisesti omaan sänkyyn nukahti tai rinnalle. Vajaan kahden kuukauden iässä alkoi syödä vain kerran yössä ja nukkui kuuden tunnin pätkissä yöunensa.
N. puolen vuoden iässä alkoi levottomuus nostaa päätään, heräsi useammin yöllä ja oli tuttia vailla. Kahdeksan kuukauden ikäisenä kun alkoi nousta pystyyn, yöt meni ihan mahdottomiksi. Samoihin aikoihin oli flunssaa, teki hampaita ja uniin tuli ne päivän opit ja leikit. Teimme sen "virheen", että otimme tytön viereen nukkumaan ja nyt olemme siinä pisteessä että:
- Tyttö ei nukahda muuta kuin silittämällä vieressä, iho kiinni ihossa, huutaa vaikka 4 tuntia jos koettaa sänkyyn nukuttaa.
- Syö KAKSI kertaa yössä.
- Yöllä herättää ainakin 6-15 kertaa, rauhoittuu tutista ja silittämisestä.

En tiedä mitä tehtäisiin... Nyt 10kk vanha trinsenssa, ja aika väsynyt äippä ja iskä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pahvi:
Vauva nukahtaa yksin jos nukahtaa. Jos ei niin sitten se nukutetaan.. Ihme aiheita täällä |O
Näin. Itse en näe siinä mitään väärää että nyt 1v5kk se osaa nukahtaa itse, mitä mä sillä oisin voittanu että oisin sen pakolla koulinu päästäkseni sanomaan että oppi se kun pakotin ja uskoin väitettä että osattava on. Nyt mulla on tyytyväinen taapero joka on itse tullu tulokseen turvallisesta nukahtamisesta ja jää tyytyväisenä unta odottelemaan. Se ehtii elämänsä aikana mennä itse nukkumaan monia kertoja huolimatta varhaislapsuuden nukuttamisesta.
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[

eipä varmaan siis ollut väsynyt, aika hölmöä laittaa nukkuun jos pitää 2tuntia nukuttaa. tyhmäkin tajuu ettei sillon ole väsy
Meidän kolmikuinen valvoi kerran liki koko päivän, kun nukahtamisolosuhteet eivät olleet oikeat ts. ympäristö oli vieras. Kyllä se silti väsynyt oli... B)
Meillä oli 12h putkeen ennätys alle 6kk kanssa. ja varmasti väsytti olla samoilla silmillä klo 6-18. Mut kun ei niin ei.
Jep, meillä valvottiin kerran 15h putkeen.

Nää on oikeesti niitä samoja ikuisuusaiheita, joissa päästäisiin paljon vähemmällä, jos sisäistettäisiin se totuus, että vauvatkin on niin hiivatin erilaisia. Hienoa, että joidenkin muksut nukahtaa helposti ja itsekseen, mutta valitettavasti kaikkien muksut ei niin tee.
 
Mun mielestä nykyaikana ollaan jo aikalailla vieraannuttu siitä mikä on luonnollista - esim. se että vauva tarvitsee läheisyyttä... :whistle: Ihan kiva jos vauva nukkuu "jo laitokselta" omassa sängyssä, mutta huomattavatsi tavallisempaa on se, että vauva haluaa olla äidin lähellä! Joten miksi se pitäisi pakottaa sitten omaan sänkyyn? Meillä on kaikki kolme nukkuneet perhepedissä, pienin nyt 10 kk, nukkuu nykyään alkupätkän omassa sängyssä ja tulee sitten viekkuun. Meillä mennään lapsentahtisesti -> kyllä sen huomaa milloin lapsi on kypsä siirtymään omaan sänkyynsä. En rupea huudattamaan lasta, jotta jäisi omaan sänkyynsä - > viestihän on silloin se, että hänet hylätään eikä välitetä toisen hädästä.
 
Meillä esikoinen nukahti vastasyntyneenä aina rinnalle. Siitä sitten siirsin vaunuihin ja jos heräs niin heiluttelin hetken. Myöhemmin ei sitten heiluttelut enää auttanu vaan vauvan piti antaa nukahtaa tissille niin sikeästi että hänet sai siirrettyä siitä nukkuvana sänkyyn. N. 8kk ikäisenä varmaan aloin antamaan tytölle pullon mukaan sänkyyn ja nukahti sinne pullon kanssa sitten.
Oli n. 1½ vuotias kun tuli kovaan nuhaan ja otti pullon vaan kainaloon joten otin pullon kokonaan pois. Alkoi vaatimaan nukuttamista :/ Joskus hyräiltiin jopa tunti sängyn vieressä että nukahti, sitten vain opetettiin nukahtamaan yksin. Eli vietiin sänkyyn noin sata kertaa illassa kunnes viimein nukahti. Pari vuotiaasta asti on sitten nukahtanut ihan itsekseen. Ensin iltatoimet, sitten unisatu ja sänkyyn ( päiväunille käydessä jää hammaspesut toki pois :D ). Saattaa pari kertaa tulla toimittamaan "tärkeitä" asioita kuten juomaan tai pissalle vielä sängystä mutta nukahtaa itsekseen, ikää 4½v.

Kuopus nukahti vastasyntyneenä myös usein rinnalle mistä siirrettiin sänkyyn. Kuopus nukahti itsekseen myös vastasyntyneenä sänkyyn peiton sisään käärittynä vaikka rinnalta siirtäessä olisikin herännyt.
Nyt ikää 1v 2kk ja nukahtaa edelleen yksin sänkyyn :) Tutti suuhun, unikaveri kainaloon ja sinne jääpi :heart: Ei ole koskaan tarvinut maitopulloa sänkyyn tai mitään muutakaan. Tutti ja unikaveri vain.

Esikoinen ei syönyt tuttia.
 
Pikkuvauvoina nukahtivat itsekseen ihan vaan siten, että laitoin heidät sänkyyn, jonne he nukahtivat.

Ekojen kuukausien jälkeen tuo ei enää sujunut, joten nukutin tissille/pullolle tai syliin, tai olin vieressä köllöttelemässä, lapsi silitteli mua, kunnes nukahti.

Tätä kesti noin 2-vuotiaaksi saakka, kunnes molemmat lapset oppivat nukahtamaan itse omiin sänkyihinsä (kaksivuotiaaksi saakka en tod. nukuttanut tissillä tai pullolla, mutta olin vieressä ).
 

Yhteistyössä