Itse tehtyjen kestovaippojen kustannukset

Mitä tulee maksamaan jos teen itse kestovaippoja? Siis suurin piirtein. Ajatuksissa siis täyttövaipan ja kuorivaipan tekeminen.

Miten paljon PUL kangasta tarvitaan (koko S/M)? Ja miten paljon suurin piirtein kannattaisi varata täyttöjen kuivaliinojen budjettiin?

Mietin kannattaako tehdä itse vai osta toisten tekemiä vaippoja...

Itse tehtynä on kyllä halvempia, riippuu kyllä mistä ostaa tarvikkeet. Mutta kannattaa olla hyvä malli ettei tee turhaa työtä. Jos saat valmiita vaippoja jostain kokeiltavaksi tai teet ensin vain muutaman.

Itse olen tehnyt täyttövaipat PUL ja Coolmax (tai mikrofleece) yhdistelmänä. Tällöin ei tartte erillisiä kuivaliinoja. n. 140 cm leveestä ja 50 cm korkeesta kankaasta saat rinnakkain 4-5 vaippaa. Imuksi froteeta, bambua, hamppua tms.

Nettikaupoista saat kankaat ym tarvikkeet edullisemmin, esim. kestovaippakauppa, myllymuksut, sampsukka jne. Tietenkin jos joku nettikauppa toimii omalla paikkakunnalla, niin käy suoraan sieltä ostamassa, niin ei tuu postikuluja.

Hei!

Itse tein meille vaipat (nyt käytössä jo toista kierrosta) lähes kokonaan kierrätysmateriaaleista. Meillä esikoinen oli todella kova pissaamaan ja mitkään all-in-one:it tms. eivät kerrassaan olisi koskaan toimineet (kokeiltukin on).

Parhaiksi valikoituivat seuraavat yhdistelmät:
- Vanhoista huovista ommellut tarralliset vaippahousut + harso + lisäimu (vanhoista pyyhkeistä)
- Hahtuvavillahousut + muotoonommeltu tarrallinen sisävaippa (vanhoista pyyhkeistä, lakanoista tms.)

Mitään kuivaliinoja ei olla käytetty (kaappiin jäi tarpeettomina...). Molemmilla lapsilla on aina ollut hyvä iho ja vaipat falskaavat aniharvoin. Kierrätyskeskuksista, kirppareilta, mummon vintistä ym. löytyy lisäksi aivan vastustamattomia kuoseja ja vaipat on tosi-tosi makeita, kaikki erilaisia.

Huopahousut ommellaan reilunkokoisen sisävaipan kaavalla kaksinkertaisesta huovasta. Käsittely on kuten kaikilla villahousuilla: käytön jälkeen kuivumaan ilmavaan paikkaan, pesu ja lanoliinikäsittely aina muutaman viikon välein.

Palaa asiaan, jos haluat tietää lisää! Mulla on jossain myös linkkejä hyviin kaavoihin.

Yhtä kokoa varten tartteet noin 3-4 kuorta. Olen tehnyt PUL-kankaasta ja villahousuja hahtuvasta. 50cm:n pätkästä 140leveää pullia tulee 3 kuorta (M-koko). Eli tuo 50 senttiä riittää. PUL on nettikaupoissa noin 15-30?/metri, riippuu kuosista. Mulle on kelvannut halvimmat yksiväriset ja neidille kans ;)

Sisätäyttövaipat olen tehnyt vanhoista paidoista, kirppikseltä ostetuista kankaista ja "jätekankaista" mitä nyt on kotoa löytynyt. Sisäpuolen täyttövaipasta olen tehnyt ihan tavallisesta fleecestä (6?/m) ja se on meidän pikkupepulle sopinut. Nyt tilasin netistä myös kuivaliinaneulosta puolen metrin pätkän. Siitä saa kuivaliinoja jo ihan joka vaippaan (15-20kpl). Hintaa tuli neulokselle 7?.

Tarrat, kumpparit vaippoihin ja mahd. joustokantit kuoriin maksaa ehkä eniten sitten materiaaleista.

Mä olen tykännyt just noista sisävaipoista ja erillisistä kuorista. Silloin Pullia ei tartte ostaa niin hirveesti kun ei tartte joka vaippaan ommella sitä kangasta ja täyttövaippojen materiaalit kestävät huomattavasti paremmin pesuakin kuin pul. Kun kuoria ei tartte joka käytön jälkeen kuitenkaan pestä.

Yhden täyttövaipan hinnaksi arvioisin kaikkine matskuineen itsetehtynä noin 2?. Pul-kuoren hinta on n. 5?. Hahtuvavillikset n. 5?. Tietty rahaa saa menemään jos haluaa kaikkia ihanaisia kuoseja. Mutta mä olen ainakin tehnyt sellaisia "kotivaippoja" ja erikseen sitten "menovaippoja", joita kehtaa sitten esitellä hiukan vieraammassakin porukassa ;)

Jos on jotain kysyttävää niin mulle voi kans laittaa yv:tä.
P.s. Kestoilu on tosi kivaa!

Sisätäyttövaipat oon tehnyt lähinnä niistä kankaista mitä kaapista on löytynyt. Imuina on tähän asti ollut vanhoista pyyheistä tehtyjä imuja, mut nyt oon ostanut bambufleeceä jos se pitäisi tuon entistä runsaamman pissalastin vaipan sisällä.. Vaipat fleeceä, pyyhettä ja velouria. Tuo kyseinen velour on ollut kolmemetrinen palanen, jonka äitini voitti arpajaisista joskus 70-luvulla :D Sisäpintana on flanellia. Toki on kuivaliinaakin ja coolmaxia. Noita prameempia kuivaliinakankaita oon laittanut lähinnä vaan taskuvaippoihin.
Netistä olen noita "oikeita" vaippakankaita tilannut. Kauppoja on useita ja tietty kannattaa tehdä hintavertailuja niiden välillä. Laskea hintaan myös postikulut jne. Jos olet kestovaippayhdistyksen jäsen niin kaupasta riippuen saa yleensä vaipoista alennusta, joissakin saa myös ompelutarvikkeista. Kannattaa myöskin olla tarkkana noissa hinnotteluissa, 1kpl tarkoittaa yleensä 50cm tai 10cm.
PULin hinta on vaihdellut 13- 20 euroon.. Kuivaliinakankaiden hinnat on suurinpiirtein samat joka luukussa. Tarranauhojen, kuminauhojen yms hinnat hinnat on suurinpiirtein samoja myös. Hahtuvalankojen hinnoissa on laaja kirjo. Ite ostin n. 150g kerän paikallisesta lankaliikkeestä hintaan 7.80?.

Itsellä on tarvikkeet luultavasti kaikkiin vaippoihin. L-koko on työn alla ja kaikkiin tarvikkeisiin on mennyt yhteensä hieman yli 300?. Mikäli l-koko jää viimeiseksi niin halvaksi on tullut tämä vaipattelu. :D

Kiitos vastaajille! Paljon apua on ollut:)

Vielä kysyn vaippojen kaavoista: Suositteletteko jotain erityistä kaavaa, joka sopisi mahdollisimman monen malliselle vauvalle? Kun haluaisin tehdä jo nyt etukäteen enkä odottaa pienen syntymää.

Innostuin nyt toisen raskauden myötä kestoilusta kun ekan kanssa energia meni ihan siihen että mites sitä vauvan kanssa edes ollaan:) Odotan innolla että pääsen tositoimiin! Sampsukan myymälä on tuossa ihan naapurissa, joten taidan huomenna suunnata jo ostoksille. Mukavia ale Pulleja oli netissä ainakin!

Istuvuus on todella yksilöllistä, joten ei oikein voi suositella mitään kuin kokeilemalla löytyy... Vaippalainaamoa tai -vuokraamoa kannattaa käyttää, niin saa kokeiltua halvalla monia malleja.

Itse olen laskenut pul-taskuvaippojeni hinnaksi 3-5 euroa per vaippa riippuen materiaaleista ja siitä miten säästäväisesti teen, imuille hintaa tulee 0-5 euroa riippuen materiaaleista. Kangastukussa (kangastukku.com) oli ainakin joskus halvin brPul ja mikrofleece ja olivat tosi hyvälaatuisia.

Oon tehnyt vaipat Suuren käsityölehden kaavoilla. Lehtien numerot taisi olla 2/07 ja 1/08. Vanhemmassa on sisävaipan ja kuoren kaavat ja uudemmassa taskuvaipan kaava. Sisävaipan kaavoilla tehdyt on olleet tosi hyvän mallisia. Vaippojen käyttöikää voi pidentää helposti ompelemalla pidemmät tarrat eli tarranauhan koukkupuolta tulee yli. Muutenkin kannatta tehdä niistä lärpättimistä (ne mihin ompelet tarranauhan koukkupuolen) pidemmät.

Tuo taskuvaipan kaavakin on ihan ok.

Plaah, vielä kysyn sisävaipoista kun on uusi alue nämä kestot....Täyttövaipat on ennyt jakeluun kyllä:)

Eli sisävaippoja voi tehdä mistä materiaalista vaan. Riittääkö että on ulkokerros jostain kankaasta ja sisäkerros jostain ja vauvan pyllyä vasten tulee imupötkylä? Ajattelin että näin kuivaisi nopeammin. Onko väliä "kuorien" paksuudella ja ne toimivat siis myös imuina eli pötkylän ei tarvitse olla niin paksu?

Vai onko helpompi ommella imu suoraan vaippaan kiinni? Ja pitääkö sitten sisäpuolella olla ihoa vasten kuivaliina jos tarvitsee vai sisäkangas jotain erikoista?

Kyllä tämä tästä ja kiitos:)

Niin siis voi tehdä sisätäyttövaipan :) Eli esim vaikka bambua, kuivaliinaneulosta, flanellia tai mistä nyt tykkää sisäpuoli ja velouria ulkopuoli ja sisälle tunget mitä haluat :) silloin kuivuu hyvin kun ei ole kiinteitä imuja ja voit täyttää tarpeen mukaan enemmän tai vähemmän.

Eli noita täyttövaippoja on sekä sisävaipoiksi että pul-pintaisina.

Sisävaippa tehdään mistä tahansa imukykyisestä materiaalista. Sisä- ja ulkopuoli voi olla samaa kangasta, esim. flanellia tai froteeta. Se voi olla ohut tai paksu, miten haluat. Minusta taskut ovat epäkäytännölliset ja niinpä lisäänkin imukerrokset ilman sen kummempia taskuja vaipan päälle (siis sisään, peppua vasten). Usein laitan sisävaipan sisään harson, koska ne kuivuvat nopeasti.

Mä ompelin kestovaipat Suuri Käsityö-lehden ohjeilla. Ne on sopineet meidän molemmille lapsille, tytölle ja pojalle. Materiaalina käytin fleeceä ja trikoota, vanhoja pyyhkeitä imuksi. Kaikkine tarroineen ja kuminauhoineen yhden vaipan hinnaksi tuli vain n.3?! Aika usein kangaskaupoissa on ale-paloja kilohintaan, niitä olen itse suosinut. Tai voi hakea kirppiksiltä puoli-ilmaisia raaka-aineita (esim. fleece- tai kylpytakkeja), jos ei omista varastoista löydy :D . Imukerroksessa etenkin mitä useamman kerran pesty kangas, sen parempi imuteho.

Yhteistyössä