Itse tehdyt soseet ei maistu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä neuvoksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä neuvoksi?

Vieras
Annoimme lapselle kaupan soseita aluksi, että saimme kiinteiden syömisen edes jotenkin alkuun. Nyt olen tehnyt soseita myös itse, mutta niitä syödään hirmuiden huudon kera. Kaupan sose menee alas sen kun lusikoi, mutta itse tehdyn syöttämisen jälkeen vauvan saa pestä.

Onko soseiden tekemisessä joitain niksejä, joita en ehkä ole tajunnut? Sauvasekoittimella hienonnan soseen hienoksi, mutta lientä on ollut ehkä liian vähän ja sitä olen koittanut lisätä. Makua on toki myös enemmän kuin kaupan soseissa. Joskus olen sekoittanut soseeseen korviketta, mutta se ei juuri auta.

Entä onko mahdollista, että lapsella olisi jokin allergia, joka ei tule kaupan soseista ilmi. Tuntuu oudolta, kun omissa soseissa on ollut ihan perusraaka-aineita. Huuto myös loppuu heti syöttämisen jälkeen. Kai allergia tai vatsanväänteet jatkuisivat ruokailun jälkeenkin.

Sitä tuntee itsensä niin tyhmäksi ja avuttomaksi, kun omasta mielestään tekee ihan hyvää ruokaa, eikä toinen syö.

Tuttua meilläkin tuo nirsoilu n. 8 kk ikään asti, kun alko taasen haluamaan ns. kotiruokaa. Meillä kans huudettiin ja ruoka lensi jos oli kotiruokaa, purkista meni hyvin ja syötiin isoja määriä. Mut aikansa kutakin. Vaikka nykyäänkin purkkiruoka on sitä nami namia. Äitin tekemäkin menee jo kun keksii vauvan mieleen sopivan maun. Meillä ainakin jos laitto liikaa kaikkea sekasin niin alko nirsoileen. Ja se autto välillä että laitto puolet kaupan ja puolet omaa, koitti totuttaa oma tekemään.

Mutta on kyllä vauvoja jotka on tottunu vain omaan eikä purkkiruokaan koske. Vähän hankalaa ois reissata semmosen vaavin kanssa. Mut antakaa purkista ja koittakaa välillä totutella omaan. Pakolla ei voi syöttää, mitä vauva ei halua. Pääasia et jotain syö, kasvaa ja pysyy terveenä.

Miten olis kompromissi? Sekoita omaa kaupan ruoan sekaan. Onhan ne kaupan ruoat toki erilaisia koostumukseltaan ja maultaan, kuin kotiruoka. Kaupan ruoissahan on usein esim. öljyä eikä koskaan korviketta. Luulen, että öljy tekee ruuasta makoisamman ja mukavamman koostumuksen.

Meillä oli kesällä ongelmana päinvastainen, eli vauva oli tottunut kotisoseisiin ja sitten piti opetella matkaa varten syömään purkkiruokaa. Menihän siinä jokunen päivä opetellessa... Eli vauva oppii kai syömään sitä mitä on ensimmäisenä annettu.

Minusta eniten purkkisoseita muistuttavaa saa bataatista yhdistettynä perunaan ja porkkanaan. Lisäksi maitoa sekaan. Onhan se hieman rakeisempaa mutta kelpasi vielä purkkikokeilujen jälkeenkin.

Kiitoksia vinkeistä. Kokeilen tänään yhdistelmää. Onko kenelläkään käynyt niin, että vasta keitetty sose olisi uponnut, mutta pakastettu ei. Nimittäin itse tekemäni sose maistui hyvin ihan ensimmäisellä kerralla. Olen kyllä laittanut pakastettavaankin soseeseen perunaa. Ymmärsin, että sen rakenne muuttuu, mutta maku ei. Ehkä maku muuttunee hieman ja kokeilen jättää sen pakastettavista pois. Aloin myös epäillä niinkin epätodennäköistä syytä kuin lusikkaa. Aiemmin käytimme vauvan lusikoita, mutta sitten siirryin tavallisiin teräksisiin pikkulusikoihin. Toisinaan ruoka näyttäisi uppoavan muovilusikoilla paremmin. Voi toki olla sattumaa, kun olen vain muutamalla kerralla tuotakin ihmetellyt. Toisin sanoen haastaviksi olettamillani ruokailukerroilla olen ottanut muoviset käyttöön ja ruokailu on mennyt hyvin. Helpoista ruokailuista on tullut teräksisillä hankalia. Kuka noista pienistä tietää, kun heillä tuntuu olevan ihan omat tapansa...

lusikoista vielä, meillä on käytössä välillä kolmekin eri lusikkaa saman syöntikerran aikana. Joskus menee loistavasti muovilusikalla koko sose mutta joskus ei millään... sitten muutama lusikallinen välillä teräslusikalla ja taas palataan siihen muoviseen tai eri väriseen... Kaikki huijauskeinot on sallittuja ;) Tuo teräslusikka on tutumpi kun annoin sillä vitamiinitipat ihan pienenä mutta nyt sillä ei voi "kunnolla" syöttää kun heiluttaa päätään välillä niin reippaasti ja sitten sattuu.

voi jeesus millaista sirkusta teillä ruokapöydässä pidetään! kas kun ei leluilla leikitä samalla ku syödään.

Sitä syödään mitä tarjolla on ja jos ei maistu niin kiitos! seuraavalla aterialla varmaan menee jo pari lusikkaa enemmän.

jos ap haluaa opettaa syömään oma tekemiä soseita, niin sinnikkyys palkitaan. Kyllä se vauva niihin ajan myötä tottuu.

Uskaltakaa olla aikuisia, jos olette jotain päättänyt niin pitäkää siitä kiinni.. mitä isommaksi lapsenne kasvaa, sitä isompien asioiden eteen tulette.. jämpti PITÄÄ olla.

Alkuperäinen kirjoittaja täti moonika:
voi jeesus millaista sirkusta teillä ruokapöydässä pidetään! kas kun ei leluilla leikitä samalla ku syödään.

Sitä syödään mitä tarjolla on ja jos ei maistu niin kiitos! seuraavalla aterialla varmaan menee jo pari lusikkaa enemmän.

jos ap haluaa opettaa syömään oma tekemiä soseita, niin sinnikkyys palkitaan. Kyllä se vauva niihin ajan myötä tottuu.

Uskaltakaa olla aikuisia, jos olette jotain päättänyt niin pitäkää siitä kiinni.. mitä isommaksi lapsenne kasvaa, sitä isompien asioiden eteen tulette.. jämpti PITÄÄ olla.

Että ollakseen aikuinen, pitää tehdä jääräpäinen diktaattoripäätös ja roikkua siinä vaikka väkisin? Ei kaikkea tarvitse tehdä hampaat irvessä.

Syömisten kanssa on iso ero siinä, onko vauva esim. 5-6 kk vai jo vuoden. Isommalle on helpompi sanoa, että "jos ei maistu niin ei sitten". Pienen on pakko oppia syömään kiinteitä eikä opettelu kaikilla ole ihan helppoa. Muutenkaan ihan pienen kanssa ei minusta tuo jäärälinja ole paras. Parempi on käyttää vähän oveluutta ja kivoja kikkoja, jottei ruokailusta heti muodostu ikävä piinahetki ja valtataistelu.

Et kerro, minkä ikäinen vauva kyseessä?
Jos isompi niin meillä ainakin auttoi, kun keitin perunan juuri ennen tajoilua ja muussasin ja laitoin siihen sitten lihaa ja jotain kasvista joukkoon eli mahdollisimman vähän ianeita sekaisin niin maistui paremmin, Myöskin laitoin mausteeksi esim.oreganoa, mustapippuria niin antoi makua kivasti.

Pienempänä tein soseet tehosekoittimellla ihan sileäksi soseeksi kuten kaupansoseet ja ne kelpasivat kyllä hyvin. nestettä täyttyy olla tarpeeksi!!

Tää nyt on jo myöhänen neuvo ap:lle, mutta jos joku soseiden antoa aloitteleva lukisi. Eli tee heti aluksi myös omaa sosetta pakkaseen. Kannattaa antaa vuorotellen omaa ja kaupan sosetta alkuun niin lapsi tottuu molempiin. Oma sose on vähän karheempaakin niin tottuu sitten syömään sellastakin. Itse aloitin kaupan peruna-porkkanalla. Seuraavana päivänä sit syötiin mun tekemää peruna-parsaa. Sit seuraavana taas kaupan jne.. Sit kun menee 2 soseateriaa päiväs, niin toisen tekee itse ja toinen on kaupan. Myöhemmin sit uppoo molemmat, eikä tarvi vuorotella. Makeiden soseiden antaminen alkuun kannattaa jättää minimiin, ettei vauva totu niihin. Peruna ei sit kyllä kelpaa enään. Itsellä meinas käydä niin, että peruna alkoi tökkiin niin jätin sit kokonaan makeet pois ja kahdesti päivässä perunaa vähän aikaa.

Hyvä vinkki tuo edellinen, mutta ihan aloittelijalle neuvoisin, että kokeilkaa ihan ensin yksi ruoka-aine kerrallaan muutamien päivien ajan esim. ensin perunaa n.4päivää, sitten peruna-porkkanaa 4päivää jne. Kirjatkaa ylös, mitä olette antaneet ja kuinka paljon.
Silloin tietää sopiiko kyseiset ruoka-aineet lapselle vai saako allergiaa? Oireita voi olla ripuli, ummetus, ihottuma.

meillä poika nirsoili kanssa varmaan tuonne 8 kk asti (silloin ei eka meinannut suostua syömään edes niitä kaupan 8 kk soseita.... ekat omatekemät perunasoseetkin vauva oksensi kaaressa ulos, kaupan soseen vetäisi minuutissa...

omia sain menemään silleen, että pikkuhiljaan sekotin omatekemää kaupan 4 ja 6 kk soseiden joukkoon. siis huijasin lasta kunnolla. vähitelleen sitten kaupan soseet jäi kokonaan pois. ja nyt 1,4 v herra syö mitä tahansa, mieleellään itse (ja osumatarkkuus ei aina kovin hyvä) ja toisten lautasilta...

tarkoittikohan täti moonika tuon sirkusviestinsä minulle? Jos tarkoitti niin jeesusta vaan itsellesi ja tarkennan että tuota "sirkusta" on pidetty 7-8kk ikäiselle vauvalle kun hän opettelee niitä ensimmäisiä annoksiaan. Syö todella huonosti kiinteitä ja painokehityskin on jo taantunut kun liikkuu mutta ei syö. Tulepa sinä täti hyvä hyvä siinä olemaan jämpti ja aikuinen kun vauva ei avaa suutaan vapaaehtoisesti vaikka mikä olisi vaan se on pakko huijata jollain auki. Ei ole kiinnostunut ruuasta yhtään, nielaisee kyllä kunhan ruuan saa suuhun asti.

Ihan sitä tarkoitin, että jos aikuinen jotain lapsensa puolesta päättää, siinä tulisi pysyä. Jos itse on eävarma, vaistoaa lapsikin sen. Jos haluaa antaa itsetehtyä sosetta niin sitten antaa. Ei siinä mitään hampaiden irvistelyä tarvita.

Itse pidän pöytätapoja tärkeänä ja siksi minusta lelut ja leikit ei ruokailu hetkeen kuulu. Mukava jutustelu kylläkin.

Itse olen nyt antanut 10kk ikäiselle vauvalleni oman lautasen ja lusikan ruokailussa, Koska olen "päättänyt" niin. En myöskään ihmettele että miksi se vaan hakkaa lusikalla lautasta eikä osaa syödä siitä.. pitäisikö lusikan ollakin vihreä punainen sininen, vai pitäisikö lautanen ja lusikka ottaa kokonaan pois! Ei, vaan meillä syödään niillä mitkä olen kaapista ottanut.

Kukaan nyt ei varmaan haluakaan ymmärtää pointtiani mutta viis siitä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitoksia vinkeistä. Kokeilen tänään yhdistelmää. Onko kenelläkään käynyt niin, että vasta keitetty sose olisi uponnut, mutta pakastettu ei. Nimittäin itse tekemäni sose maistui hyvin ihan ensimmäisellä kerralla. Olen kyllä laittanut pakastettavaankin soseeseen perunaa. Ymmärsin, että sen rakenne muuttuu, mutta maku ei. Ehkä maku muuttunee hieman ja kokeilen jättää sen pakastettavista pois. Aloin myös epäillä niinkin epätodennäköistä syytä kuin lusikkaa. Aiemmin käytimme vauvan lusikoita, mutta sitten siirryin tavallisiin teräksisiin pikkulusikoihin. Toisinaan ruoka näyttäisi uppoavan muovilusikoilla paremmin. Voi toki olla sattumaa, kun olen vain muutamalla kerralla tuotakin ihmetellyt. Toisin sanoen haastaviksi olettamillani ruokailukerroilla olen ottanut muoviset käyttöön ja ruokailu on mennyt hyvin. Helpoista ruokailuista on tullut teräksisillä hankalia. Kuka noista pienistä tietää, kun heillä tuntuu olevan ihan omat tapansa...

meillä on niin ettei vieläkään kelpaa mikään pakastettu ja vauva on jo 10 kuukauden. Alusta asti on ollut näin. Pakastettu äidinmaitokaan ei käynyt. Oli huono jo alkujaan syömään kiinteitä ja pakastetut eivät menneet ollenkaan. En sitten ole tehnyt mitään pakkaseen vaan ollaan syöty tuoreena omatekoisia ja muuten purkkiruokaa... se määrä on kyllä älyttömän pieni minkä kerralla tehdään, mutta oon sitten itse syönyt loput herkut ;) (ehhehhe)... Huomasin tässä muuten, etten itsekään tykkää yhtään pakastetusta ruoasta.

sirkustelusta vielä:
Minä taas olen päättänyt että vauva syö joka aterialla jotain, edes maistaa ja nielaisee. Ei ole kyse siitä että en osaisi päättää sitä lusikan väriä, vaan siitä että se suu saadaan auki. Aina sitä ei olla saatu auki joten vähän pitää ottaa ylimääräisiä keinoja käyttöön. Ei tuota saisi laihtumaankaan päästää kovin paljon :( Kaikki vauvat ei yksinkertaisesti tee niinkuin äitikkä haluaa, itse olen testannut sitä nyt syömisen kanssa 4kk ajan, aika vähän aikaa mutta silti. On sitä taitavammatkin tulleet testaamaan mutta lopputulos on ollut jokseenkin sama.

Pakastetusta: meillä ei muuten kanssa mennyt pakastettu äidinmaito alas. Tai meni sitä jonkin verran mutta sitten syömisen jälkeen vauva oksensi kaiken pois ja vähän muutakin vielä sen lisäksi. Testikertoja ei kyllä kertynyt kymmentä enempää mutta aina oli sama homma ja sitten omaa maitoa ei enää pakkaseen asti riittänytkään enkä pitänyt tuota touhua muutenkaan niin tarpeellisena.

Itse pidän pöytätapoja tärkeänä ja siksi minusta lelut ja leikit ei ruokailu hetkeen kuulu.

Itse olen nyt antanut 10kk ikäiselle vauvalleni oman lautasen ja lusikan ruokailussa, Koska olen "päättänyt" niin. En myöskään ihmettele että miksi se vaan hakkaa lusikalla lautasta eikä osaa syödä siitä.. pitäisikö lusikan ollakin vihreä punainen sininen, vai pitäisikö lautanen ja lusikka ottaa kokonaan pois! Ei, vaan meillä syödään niillä mitkä olen kaapista ottanut.
----------------------------------------------------------------------
Lapsesi ei siis syö omalla lusikallaan, koska ei osaa, vaan hakkaa lautasta. Ja sit sä toisessa kohtaa sanot että lelut ei ruokailuhetkeen teillä kuuluu... Ristiriitaista! Jos lapsi ei lusikallaan syö, vaan hakkaa, niin sittenhän ne ovat hänen leikkikalut ruokailessa...!

Tässähän on tullut paljon hyviä vinkkejä, myös sellaisia, joita en ole aiemmin kuullut. Kiitos niistä! Toivoinkin, että joku muukin soseiden käytön aloittelija saisi myös vinkkejä.

Meidän lapsi on nyt 7 kk. Palailen hieman myöhemmin kertoilemaan, miten soseiden sekoitus ja tuoreen soseen antaminen sujuu.

hmm?:lle eikä varmasti ikinä opikaan syömään jos alan nyt jahkamaan ja otan lusikan pois ja annan taas viikon päästä takaisin. Sitten voinkin käydä täällä elleissä ihmettelemässä miksi lapsi ei itse syö!

edelleen pointti oli: kyllä se oppii kun antaa aikaa ja jokainen aikuinen luo kotiinsa sopivat rajat joita noudatetaan, eikä tänään yhtä ja huomenna jotain ihan muuta.

kiitos ja anteeksi

mä tuun vielä kertoon niistä lusikoista :)
Ei meilläkään niitä loputtomiin eestaas veivata, ne eivät ole mitään leluja. Jos esim lusikka 1 ei tuota minkäänlaista tulosta muutamassa minuutissa niin otan esiin sen teräslusikan (jota muuten yritän välttää) ja sillä saattaa mennä se 10 lusikallista alas :) Sitten menee suu taas tiukasti kiinni. Pääruoka loppuu siihen ja vuoroon tulee jälkiruoka (kai sitä saa antaa?) ja siihen käytetään se kolmas lusikka ja kenties se toinen muovinen vielä.

Jos pitäisin tiukasti kiinni siitä että lusikkaa ei vaihdeta niin monta ateriaa olisi jäänyt kokonaan syömättä. Tässä vaiheessa minulle on tärkeintä se että vauva saisi jotain kiinteää ravintoa, katsotaan niitä pöytätapoja sitten myöhemmin ja hakataan niitä lautasia joskus toiste. Ollaan käyty nyt aika monta kertaa neuvolassa ylimääräisissä punnituksissa :(

palataan alkuperäiseen ongelmaan :)

Leeni:lle Mäkin jatkan vielä..:D teet tietenkin miten sulle itsellesi sopii ja minkä itse koet tärkeäksi. mutta jos nyt esimerkiksi itse olisit sitä mieltä että muovista lusikkaa haluaisit käyttää ja silti joka toinen päivä "lipsahtaisit" päätöksessäs ja ottaisit mukaan sen metallisen, niin syntyis sellanen ristiriita ettei välttämättä vauvakaan avais suuta ja itse tulisit epätoivoiseksi koko asian kanssa. :) siis tää oli ihan vaan typerä esimerkki..

Kun valitettavasti munkin tuttavapiirissä on parikin sellaista perhettä, joissa pelataan syömisen kanssa (ja monen muunkin asian). ja isä ja äiti ovat ihan väsyneitä siihen pelaamiseen... välillä lasta syötetään keittiötason päällä ja milloin mitenki, isä seisoo vaikka päällä ja laulaa ukko-nooa, kun lapsi siitä tykkää ja vanhemmat vaan väsyy enemmän ja enemmän tilanteeseen.

Oon töissä syöttäny hoitolasta joka on "opetettu" siihen että leluilla houkutellaan se ruoka suuhun. Vanhemmat ei oo ilmeisesti saanu muuten syömään. No onhan se hankalaa syöttää yhtäaikaa ja nostella 15 sekunnin välein leluja lattialta ja esitellä niitä kuinka jännä tämäkin romu on. Muutaman kerran kun annat lapselle lelun pöytään niin se vaatii sitä aina. Kovaa oli taisto lelujen poisjättämiseen pöydästä. Niitähän ei hoitotädit pöytään hyväksy. Tällaset kiukuttelu tapaukset (eli leluja pitää olla koko ajan virikkeenä pöydässä) voi hoitaa pois tiukalla linjalla. Ei leluja pöytään. Lapsi syö mitä syö ja sitten Kiitos! Kyllä lapsi oppii syömään ilman leluja kunhan se nälkä tulee. Eriasia kyllä tuo ap:n ongelma kun paino pitäisi saada nousuun. Elkää sekottako keskenään todellista ongelmaa ja pelkkää kiukuttelua.