Itse tehdyn leivän säilyvyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amatööri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Amatööri

Vieras
Miten itse tehtyä leipää kannattaa säilyttää, jotta se säilyisi parhaiten, ja miten pitkään se sitten säilyy? Luotanko vain siihen, että sitten kun siinä on vasta silmämääräisesti hometta, niin se on pilalla? Osan laitoin pakastimeen, joten kyllähän se siellä säilyy, vaikkakin koostumukseen vaikuttaa, mutta siis jos ei nyt lasketa pakastinta mukaan, niin millä lailla kannattaa säilyttää leivän säilyvyyden ja koostuvuuden maksimoimiseksi? :) Suuret kiitokset niille, jotka vaivautuvat vastailemaan!!!

No ainakin sen pilaantumisen suhteen ei kannata panikoida. Joko se haisee homeelle, siinä näkyy hometta tai sitten leipä on kuivunut. Siihen asti voi käyttää ihan hyvin.

Mä teen itse yleensä vaan saaristolaisleipää, ja siinä on ohjeenakin että lämpimänä laitetaan ensin folioon ja vasta vähän myöhemmin pussiin.

Itse tehty leipä säilyy muutaman päivän.
Mulla on leipälaatikossa (kannellinen laatikko).

Pakastimeen teen, koska en tosiaan aio ruveta leipomaan joka toinen päivä!
Viipaloin leivät valmiiksi, jolloin pakastimesta on helppo ottaa tarvittava määrä, viipaleet myös sulavat nopeasti.

Kuivahtaa ja maistuu 'vanhalta', sitten vasta menee homeeseen.

Itsetehtyä leipää ei kannata kuvitellakaan säilyttävänsä viikkotolkulla, kuten 'kaupanleipää', parastahan se on tuoreeltaan.

Mä leivon yleensä sen verran, että riittää 2 päivää. Loput pakkaseen. Ruisleipä tosin säilyy pidempään, sitä syödään hyvin neljäkin päivää. Kotitekoinen leipä tosiaan on parasta tuoreena ja kun siinä ei ole säilöntäaineita, se ei kauaa säily. Mulla myöskin on leipälaatikossa. Tai oikeastaan se on sellainen tupperwaren kakkukupu, mutta kuitenkin kannellinen muoviboksi.

Kiitos! :) Minäkin siivutin valmiiksi pakkaseen, niin saan sitä suoraan sieltä paahtimeen. Leipälaatikkoa meillä ei valitettavasti ole, joten olkoon nyt sitten vain muovipussissa.

Meillä on aina viileäkaapissa missä hieman huoneenlämpöä viileämpää (10-12 astetta) ja siellä vaaleakin leipä säilyy hyvänä 3-4 päivää. Pöydällä pussitettuna päivän vähemmän. Ei varmaan ole ikinä homehtunut vaikka viikon olisi ollut, mutta vanhan maku tulee ja rakenne muuttuu.

Yhteistyössä