Itse flunssassa, lapsi tarhaan. Mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kahden äiti";22171459]Kyllä puolisolla on oikeus vapaaseen, jos lapsia kotona hoitava vanhempi on kykenemätön hoitamaan lapsia. Pieni flunssa ei kyllä ole tähän pätevä syy. Itse menisin flunssassa sinne töihinkin.[/QUOTE]

Olisi hienoa, että se toimisi myös käytännössä.

Itseäni muuten aikoinaan 10 hengen yksikön pomona suututti, kun joku tuli täihin flunssassa. Sen jälkeen sairastui noin puolet porukasta ja projektit "kusi". Ohjeistin aina sairastamaan kotona ja tarvittaessa tekemää vaikka etätöitä, jos töitä jaksoi tehdä.

No mä oon joskus pitänyt, joskus en. Riippuu omasta kunnostani. Viime syksynä sikaflunssassa oli siinä ja siinä, pääsenkö viemään edes tuota lyhyttä matkaa, mutta pakko oli välillä mennä horkassa tuota väliä, kun miehen työvuorot ovat välillä sellaiset, että lähtee kotoa jo noin kuudelta.. Ja itse lähinnä nukuin päivät ja mies haki sitten pois.

Joskus mies on sekä vienyt että hakenut. Ja usein esim. flunssa menee niin, että ensin on yhdellä ja sitten toisella perheenjäsenellä. Ja jos esim. lapsella on ollut eka, ja mulla sitten, olen saattanut pitää lasta mun kanssa ylimääräisen päivän toipumassa.

Mitä tulee lepoon, niin ei sekään lepoa ole, että joutuu sairaana menemään hakemaan sitä sairauslomatodistusta. Siihen tuhrautuu puoli päivää ja senkin ajan voisi levätä.

En osaa kauheana syntinä pitää, jos pitää kotona,jos lapsi viihtyy ilman ulkoilua jne. Ja jos lapsi antaa vanhemman levätä hetken, leikkii yksinkin, voi pelata jotain yksin, kuten esim. mun 5-vuotias.

Mulle saikku on saikkua, ei lapsenhoitovapaata.

Kaikille kätevämpää on ollut se, että lapset olivat lähipäiväkodissa missä saivat remuta ja ulkoilla, sen sijaan että olisivat olleet kotona puolikuolleen äidin kanssa.

Lisäilen vielä että jos olisin kovasti kipeänä kotiäitinä ollessani ja minulla olisi mahdollisuus saada jostain (mieheltä, sukulaiselta tai muuten läheiseltä, kenties palkattuakin hoitajaa) sitä lastenhoitoapua niin toki ottaisin sen ilomielin vastaan! Pakon edessä toki huolehtisin paletisa itse sen oman kuntoni mukaan mutten todellä heittäytyisi miksikään marttyyriksi jonka on "aina pakko tehdä kaikki itse".

[QUOTE="minä";22171436]No ei asia aina kyllä ole siitä, että sairaus vaan "vähän venyy"... Itselleni tuli keuhkokuume pitkittyneestä ja hoitamattomasta flunssasta.

Mun mielestä kotiäidillä pitäisi ehdottomasti olla oikeus sairastaa ja toisen vanhemman pitäisi saada lapsenhoitovapaata silloin (ja yh:lla pitäisi olla oikeus voida viedä lapsi silloin hoitoon).[/QUOTE]

Ja kotiäidin tulisi myös maksaa siitä mahdollisesta lapsenhoitovapaasta. Nytkin on olemassa mm.MLL:n hoitajat vaikka juuri tällaista tilanetta varten.

No mä saikulla toista päivää ja lapsi on hoidossa normaalisti,on veto niin pois,etten jaksaisi täysipainoisesti lapseen keskittyä.,vaikkei kuumetta olekkaan. Olin yli kk flunssassa töissä ja nyt pakottivat 3 saikulle. Tytöllä parempi tarhassa saa leikkiä ulkona,touhata ja pelmata. Äiti saa levätä ja nukkua. Jaksaa sitten paremmin sen illan lapsen kanssa ja kun olen yh. Niin ja paras äiti titteliä en ainakaan saa kun tyttä 2v 1kk ja ollut jo tammikuusta hoidossa. Vaikka teen sijaisuuksia.

[QUOTE="kahden äiti";22171459]Kyllä puolisolla on oikeus vapaaseen, jos lapsia kotona hoitava vanhempi on kykenemätön hoitamaan lapsia. Pieni flunssa ei kyllä ole tähän pätevä syy. Itse menisin flunssassa sinne töihinkin.[/QUOTE]

On joo puolisolla mahdollisuus olla kotona hoitamassa jos pitää lomapäiviä tai palkatonta muttei muuten...

Ja kotiäidin tulisi myös maksaa siitä mahdollisesta lapsenhoitovapaasta. Nytkin on olemassa mm.MLL:n hoitajat vaikka juuri tällaista tilanetta varten.

Maksaa pitää toki, mutta hinnan pitää olla kohtuullinen. MLL:n hoitaja maksaa (noin) 8 euroa tunnista, eli työpäivän ajalta hintaa tulee 64 euroa + sivukulut. Se on paljon, kun vertaa siihen että päivähoitopaikka maksaa noin 250 euroa kuukaudessa.

Niin, mitkä ovat lapsenoikeudet nykyään? Tätä sopii miettiä. Ei ainakaan äidin kanssa oleminen. Mutta tämä tuntuu olevan ihan koko Suomen ongelma, ei vain sinun.

Niin, aivan valtava vääryys lapselle, jos ei saa sairaan äidin kanssa lojua kotona koko päivää. On se niin väärin, että väkisin raahataan tarhaan, jossa joutuu leikkimään muiden ikäistensä kanssa, sen sijaan että sohvan nurkassa vahtaisi äidin nenän niistelyä.

Kotiäitiyshän on ihan ikioma valinta. En ymmärrä miten se, että kotiäidillä ei ole mahdollisuutta viedä lapsia hoitoon kun hän sairastaa, mutta työäidillä on, olisi "ihan epistä!".

Niin, aivan valtava vääryys lapselle, jos ei saa sairaan äidin kanssa lojua kotona koko päivää. On se niin väärin, että väkisin raahataan tarhaan, jossa joutuu leikkimään muiden ikäistensä kanssa, sen sijaan että sohvan nurkassa vahtaisi äidin nenän niistelyä.

Etenkin, kun poika ilmoitti tosiaan jo eilen iltapäivällä itse lähtevänsä päiväkotiin. Oon varmaan huono äiti, kun poika oikein kaipaa luotani ikäistensä seuraan =)

[QUOTE="minä";22171572]Maksaa pitää toki, mutta hinnan pitää olla kohtuullinen. MLL:n hoitaja maksaa (noin) 8 euroa tunnista, eli työpäivän ajalta hintaa tulee 64 euroa + sivukulut. Se on paljon, kun vertaa siihen että päivähoitopaikka maksaa noin 250 euroa kuukaudessa.[/QUOTE]

Tuo on kyllä totta, varsinkin kun kh-tuki on mitä on... Päivänselvää on, että ns.väärinkäytöksiä tulisi roppakaupalla jos hinta olisi huokea tai edes kohtuullinen. Aina on joku joka p**ntaa omaan pesään eikä mikään hieno ajatus toimi käytännössä. Se on oikeasti tosi valitettavaa... :/

Tietenkin palakallisella sairaslomalla levätään ja parannetaan itseä työkuntoon, eikä hoideta lapsia. Minusta on outoa, ettei tämä ole kaikille itsestäänselvää. Sen voisin vaikka ymmärtää, että joku 5-6-vuotias, joka voi ulkoilla ja touhata itsenäisesti jäisi kotiin, mutta 2-vuotias vaatii aika lailla huomiota ja todella huonontaa mahdollisuuksia levätä. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö itsekin joskus haluaisi viettää aikaani lapsen kanssa jopa sairaana. Mutta en todellakaan koe olevani siihen oikeutettu.

Poika kun oli pienempänä perhepäivä hoidossa, niin pojan hoitaja ihmetteli kun ekaa kertaa olin kipeenä et miks en poikaa tuonu hoitoon, oisin saanu kuulemma levätä. vaati et seuraavan kerran tuon vaan pojan hoitoon jos olen itse kipeä.
et minä olen vieny pojan hoitoon vaikka itse olen kipeä

Yhteistyössä