Itkukohtaus kylvyn jälkeen (ei kylmä/nälkä/paikka)

Meillä on alle puolivuotias poikavauva. Jo pidemmän aikaa vauva on alkanut itkemään aina kylvyn/suihkun jälkeen, kun hänet laskee selälleen hoitopöydälle kylpyhuoneessa.

Ei johdu kylmästä….
Poika rauhoittuu yleensä nopeasti, kun hänet nostaa pystyasentoon, esim. syliin, eli kylmän tunteesta en voi uskoa, että olisi kyse. Itku ei myöskään ala uudestaan, vaikka hänet vie muualle asuntoon, missä on tietysti suihkutilaa viileämpi.

Ei johdu paikasta/käsittelystä…
Mielestäni makuuasentoon joutuminen tuo tämän tuskaisen olon. Normaalisti kuitenkin kaikki vaipan vaihdot, pepun pesut, ilmakylpy yms. samaisessa paikassa sujuvat oikein mukavasti, suorastaan riemulla joten alusta, paikka, käsittelytapani tai muukaan siihen liittyvä se ei ole. Reaktio tulee aina vain kylpemisen tai suihkun jälkeen.

Ei johdu nälästä….
Itse kylpyhetki sujuu aina mukavasti. Itku ei ala kun pojan nostaa syliin kylvystä vaan vasta, kun hänet laskee alustalle. Mikäli pojan koittaa kuivata ja pukea alustalla nopeasti, itku ehtii yltyä todella kovaksi ja sitten rauhoittumisessakin kestää jo pitkään. Mikäli pojan ottaa syliin pyyhkeessä ja vaikka syöttää ennen kun pitää pukeutua makuullaan, itku ei enää ala uudestaan. Nälästä kyse ei kuitenkaan ole, olen koittanut syöttää ennen kylpemistä ja sama reaktio tuli kylvystä noustessa.

Voisiko johtua vedestä onteloissa…
Pohdin voisiko ikävää tunnetta aiheuttaa esim. korviin tai nenään mahdollisesti roiskunut vesi, mutta miksi se tuntuisi niin kurjalta vasta selinmakuulla, eikä heti kun vettä on onteloon valunut...?

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?
Mistä ihmeestä tässä on kyse?
Mikä tähän voisi auttaa?

Olen kiitollinen kaikista kommenteista!
 
Voiko kyseessä olla hoitopöydän kylmä pinta joka koskettaa ihoa? Onko poika pakko laittaa hoitopöydälle? Itse käytän enää harvoin hoitopöytää, kuivaamisen ja pukemisen voi hoitaa esim. olohuoneen sohvallakin.
 
tuttu ilmiö meillä. Meillä tyttö teki tuota samaa just joskus puolenvuoden iän tietämillä. Piti sitten rasvata ja vaipattaa ja pukea pystyasennossa sylissä. Selälleen ei malttanut ollenkaan tai alko sydäntäraastava huuto.
Mutta se meni ohi.
Tyttö on nyt 8kk eikä enää valita ollenkaan kylvyn jälkeen selälläänoloa.

En osaa selittää mistä tuo huuto johtui ja miksi se sitten muutaman kuukauden jatkumisen jälkeen loppui. Ehkä se loppuu teilläkin :)
 
Kiitos tuhannesti Leijonamama ja etenkin Hunajapuu! Kylmää hoitopöytää epäilen, koska välissä on paksu pehmuste ja pari pyyhettä ja peppupesun jälkeen kaikki sujuu hyvin. Mutta ihana kuulla, että samaa kokeneilla on mennyt tämä onnellisesti ohitse eikä olisi mikään paheneva juttu!! Toivottavasti meilläkin pian kylpyily on taas pelkkää riemua alusta loppuun. Oikein mukavaa kevään jatkoa! Ja erittäin mielellään kuulen kokemuksia muiltakin mikäli niitä on ja etenkin jos jollain aavistus mistä johtuu! :)
 
Hei, meillä poika alkoi (kylläkin paljon nuorempana) itkemään aina kylvyn jälkeen, kun rupesin kuivaamaan, itki kyllä ihan naama punasena ja aika kovasti, ihmettelin sitä sitten terkkarille ja oli sitä mieltä, ettei vaan olis halunnu pois kylvystä. Niinpä aloin sit kylvettää häntä vähän pitempiä aikoja ja varsinki sitte tietysti, kun oppi istumaan, niin siitä lähtien oon laittanu vaan aina istumaan ammeeseen ja seurannu ite vierestä, kun nauttii siellä olostaan yleensä niin pitkään, että vesi kerkee jo haaleta ja ois varmaan vieläki pidempään, mut pois otettava, ettei kylmety. Ja siis aika pian loppu ne itkut, kun tuon tajusin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan -84;29559738:
Hei, meillä poika alkoi (kylläkin paljon nuorempana) itkemään aina kylvyn jälkeen, kun rupesin kuivaamaan, itki kyllä ihan naama punasena ja aika kovasti, ihmettelin sitä sitten terkkarille ja oli sitä mieltä, ettei vaan olis halunnu pois kylvystä. Niinpä aloin sit kylvettää häntä vähän pitempiä aikoja ja varsinki sitte tietysti, kun oppi istumaan, niin siitä lähtien oon laittanu vaan aina istumaan ammeeseen ja seurannu ite vierestä, kun nauttii siellä olostaan yleensä niin pitkään, että vesi kerkee jo haaleta ja ois varmaan vieläki pidempään, mut pois otettava, ettei kylmety. Ja siis aika pian loppu ne itkut, kun tuon tajusin :)
Mä tulin myös tähän päätelmään, että vauvan jokakertainen kylvystä poistulo itku johtui, että ei ois toinen vaan vielä halunnut lopettaa läträämistä :)

Alkoi olla jossain vaiheessa ressaava viedä kylpyyn, kun tiesi, että alkaa hirmu itku sen jälkeen. Ratkaisuna meillä mikä selvästi toimii on, että mies alkaa viihdyttää soivalla lelulla vauvaa kuivausvaiheessa tai kannan olkkariin leikkimatolle kuivattavaksi ja telkkari vie mielenkiinnon itkuista.

Mietin kans tuota kylmää, että se olisi ollut syynä, mutta kun ei toiminut edes se että saunan lämmitti ja aukaisi saunan oven, että lämmin pääsi kylppäriinkin niin todettava oli, että kylvyssä olisi vielä viihtynyt.
 

Yhteistyössä