Itkeekö mun 10-kuinen vauva öisin vielä nälkäänsä?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
mampsu
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
mutta mitä jos antaa korviketta. Sitähän pitäidsi mennä väh. 5-6dl päivässä. Tuon määrän saamiseksi meidän pitää antaa maitoa päivälläkin.
Me tehdään puuro maitoon. Siihen menee noin 2dl/puuro eli pelkistä puuroista tulee jo 4dl. Hapanmaitotuotteitkin voi 10kk antaa joten jugurttia/viiliä/piimääkin vois jo antaa.
 
Jepulis
Ei se aina oo niin yksoikoista, että nyt vaan rytmit kuntoon. Mutta kaikki lapset ovat oppivaisia, tosin se ei tapahdu ihan päivässä eikä kahdessa.

Nyt sitkeesti jatkat "kunnon" ruoan tarjoamista, etkä anna tissiä heti ruoan perään. Kyllä se 10kk osaa jo sitä odottaa, ja yhdistää sen ruokailuun.

Meillä 10kk neiti syö
aamulla klo 8 puuron (n. 2dl, sis hedelmä/marjasosetta),
klo 9 nukkumaan mennessä tissiä,
klo 11 jugurttia,
klo 13 lounaaksi 1 pikkuprk verran lihasosetta ja 1/2-1 pikkuprk jugurttia/ hedelmäsosetta sekä sormiruokaa,
klo 14 nukkumaan käydessä tissiä,
klo 16 herätessään tissiä
klo 17 päivällistä kuten lounasta
klo 20 iltapalapuuron kuten aamupalan
Klo 21 tissiä yöunille käydessä,
yöllä syö tissiä n. klo 05 ja 07 herätessään.

Aterioilla juo nokkamukista vettä janoonsa, kohta pääsee totuttautumaan lehmänmaitoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja **:
Nyt on edessä tiukka kurinpalautus ja säännöllisen ruokailun opettelu.Ruokaa tarjotaan ruoka-aikoina,ei muulloin.Kannattaa lopettaa imetys päivältä kokonaan,tarjoa aterioiden jälkeen ja välillä vettä eikä rintaa. Kyllä lapsi syö kun tarpeeksi nälkä tulee,tuonikäinen on jo oppinut että riittävän kitinän jälkeen sitä tissiä kyllä irtoaa.Ja jos annat kaupan soseita,kannattaa kokeilla kotitekoista.Meillä lapset eivät ole suostuneet syömään purkkiruokaa lainkaan.
Tuon ikäinen on VAUVA. Neuvosi toimivat ehkä vanhempaan lapseen! Ja kotitekoisista soseista, oma vauvani vain irvisteli, koska oli jo tottunut kaupan soseisiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Eikä noin isoille kuulu antaa aina "tissimaitoa aterian päälle". Tai voihan antaa, mutta turha ihmetellä jos kiinteät eivät uppoa.
Vuoden ikään rintamaito on lapsen pääasiallinen ravinto. Eli todellakin kuuluu antaa maitoa joka aterian päälle lapsen niin halutessa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja edellinen jatkaa:
mä oon tuo huonosti syövän muksun äiti. Älä välitä noista ilkeilijöistä.

Mut ihan faktaa on että joillakin yösyönnin pois jättäminen vaikuttaa niin että kiinteet menee paremmin. Meillä tuli ehkä himpun verran parannusta. Jos kokeilet sitä? Meillä huudettiin kaks yötä tissin perään mut nykyisin nukkuu läpi yön. Jos illalla tarjoot vielä lisäksi esim. niitä vellejä.
Niin, toi on tietysti yksi vaihtoehto, sydäntä vaan särkee huudattaa, jos on nälkäinen :( Ollaan kokeiltu yösyöntivälin pidentämistä 5-6 tuntiin, mutta siinä välissä saa jo aika paljon hyssyttää, eikä kiinteät ole mun mielestä sen paremmin päivällä uponneet.
 
mampsu
Jos oikeasti haluat päästä eroon yösyömisestä niin sitten kokeilet kaikkia mahdollista tai tyydyt tissittelemään yölläkin. Mutta onhan se fakta, että nälkä tulee vauvallekin jos on riittävän kauan syömättä. Ja lapsi on luonnostaan makean perään, joten siksi ne hedelmät maistuu, mutta ruoka ei.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mampsu:
Yöhuuteluista sen verran, että lapsi kyllä osaa pitää kiinni saavutetuista eduista kun on kerran ne saanut. Mä oon ollu niin karmiva mutsi, että yöllä ei tullut 10kk iässä mitään. Söipähän sit aamulla puuron.

Moneltako lapsesi meni illalla nukkumaan? Ajattelin sitä, että jospa hänen päivänsä alkaa jos tuolloin 5.30. Antaisit puuron ja päälle tissimaitoa. Ottaa sitten aamupäivätorkut jos tarvii vielä (meillä nukkui tyttö 2v asti myös aamupäivällä unet). Ennen kuutta herääminen on TAPPAVA (tiedän kokemuksesta) mutta jospa se helppais tuohon syömiseenkin. Ja mun mielipiteeni on, että ei ikinä maitoa ennenkuin ruoka on syöty ellei sitten juo nokkamukista ruuan aikana.
Illalla menee nukkumaan hieman klo 21 jälkeen, eli ei kai voi 5.30 alkaa aamu??
 
mampsu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mampsu:
Yöhuuteluista sen verran, että lapsi kyllä osaa pitää kiinni saavutetuista eduista kun on kerran ne saanut. Mä oon ollu niin karmiva mutsi, että yöllä ei tullut 10kk iässä mitään. Söipähän sit aamulla puuron.

Moneltako lapsesi meni illalla nukkumaan? Ajattelin sitä, että jospa hänen päivänsä alkaa jos tuolloin 5.30. Antaisit puuron ja päälle tissimaitoa. Ottaa sitten aamupäivätorkut jos tarvii vielä (meillä nukkui tyttö 2v asti myös aamupäivällä unet). Ennen kuutta herääminen on TAPPAVA (tiedän kokemuksesta) mutta jospa se helppais tuohon syömiseenkin. Ja mun mielipiteeni on, että ei ikinä maitoa ennenkuin ruoka on syöty ellei sitten juo nokkamukista ruuan aikana.
Illalla menee nukkumaan hieman klo 21 jälkeen, eli ei kai voi 5.30 alkaa aamu??
Mun pointti oli se, että lapsi ikäänkuin tajuisi, että yöllä ei tissitellä vaan vasta aamulla puuron jälkeen. Lapsen kanssa pitää olla välillä kiero ;)
 
juup
jos syö noin vähän, niin varmasti itkee nälkää. Meillä meni kunnon annos puuroa 2 kertaa päivässä, kaksi isoa pilttiä ja välipalalla hedelmää, marjapuuroa tms. Pullomaitoa sai 3X200ml /vrk. Yöt nukkui sen 11h heräämättä, kun massu oli täynnä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
Ap, etkö voisi alkuun lisätä kiinteiden määrää hedelmäsoseilla, joista lapsesi tykkää? Kyllä hän varmasti myöhemmin oppii syömään muutakin. :)
Niin siis nyt on ensin tarjottu sitä "muuta" ja sitten hedelmäsosetta niin paljon kuin napa vetää. Vetää vaan huonosti. Muutaman kerran elonsa aikana on kokonainen sosepurkki mennyt yhteen menoon.

Olen kokeillut myös korviketta ruoan päälle, korviketta puuroon, velliä illalla ja kaupan maitopohjaisia valmispuuroja tetroissa.
 
mampsu
Mä toivon, että jaksat pysyä tiukkana uuden opettelussa. Kun olet johdonmukainen "tarjoiluissa" niin lapsikin aikanaan oppii sen, että mutsi ei jousta vaikka miten huutaisin tissiä. Ja aikaahan uuden opettelu vie viikon (?) Ei ihan parissa päivässä ja päivässä voi odottaa, että kuviot muuttuu.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja voihan tissi:
Olet tehnyt tuosta ihanan oravanpyörän teille.
Lapsella todellakin on nälkä,normaalilla ruokarytmillä tuon ikäinen lapsi ei tarvitse ruokaa yöllä.


Mä en vain ymmärrä että miten toi on mahdollista?Miten ihmeessä kukaan päästää tilanteen tuollaseks että kohta vuoden ikäinen lapsi ei syö kuin 2purkkia hedelmäsosetta.
Onko teillä mitään rytmejä olemassa.

aamulla puuro kun nousee ylös,klo11 lounas.välipala ku herää päikkäreiltä.klo16 päivällinen ja ennen nukkumaan menoa iltapala.+maidot päälle
No mitä rytmejä pitäisi olla? Joka päivä vauva herää samoihin aikoihin ja nukahtaa samoihin aikoihin. Ollaan syöty sen mainitsemani 2-2,5h välein, jota yritän nyt pidentää.
On se hyvä että edes nukkumaan meno aika on säännöllinen. Mutta nyt laitat lapselle ruoka ajat niin kas kummaa ruoka voisi mennä paremmin. turha tehdä asioista aina niin hankalaa.
 
yks
Mun kaverin lapsi ei juuri kiinteitä syönyt. Kun lapsi oli 1v ja kaverini lopetti imetyksen kokonaan alkoi lapsi syömään kiinteitä kunnolla ja lähes 2 kk päästä siitä nukkui yönsä heräämättä.

Toisille ei kai muu kelpaa kuin tissi niin kauan kuin sitä on saatavilla.
 
ap päivittää
Nonih, 11.30 herättiin päikkäreiltä ja klo 12 oli sitten lounas. Tarjolla oli "kunnon" (kaupan sose ;) ) ruokaa, meni MELKEIN puoli pikkupilttipurkillista. Tissiä päälle. Nyt odotellaan sitten klo 15:een ja katsotaan, josko loputkin purkista uppoisi.

Sen jälkeen onkin sitten näillä ruokaväleillä enää kaksi syöttökertaa, ja jos saa menemään samanmoiset määrät ruokaa, niin sitten ollaankin taas siinä "päivän kokonaissaldo kaksi pientä pilttipurkillista", eli normaaleissa maksimeissa :)
 

Yhteistyössä