isyystestit

Hei!

Yritin aiemmista keskusteluista ja netistä etsiä tietoa asiasta, mutta en löytänyt.
Eli: kuinka kauan isyyden selvittämiseen menee aikaa lapsen syntymän jälkeen?
Itselläni on sellainen valitettava tilanne, joka on varjostanut muuten onnellista odotusaikaani, etten ole itsekään 100% varma lapsen isästä.
Todennäköisempi vaihtoehto on mies, jota tapailin, mutta josta erosin ennen kuin sain tietää olevani raskaana. Toinen on sitten tällainen tapaus, jonka kanssa päädyin hyvin päihtyneenä sänkyyn juuri erottuani. Katumuspillerit otin seuraavana päivänä, mutta eipä niiden toimivuudesta aina tiedä.
Nyt haluaisinkin tietää, kuinka kauan tätä epätietoisuutta oikein täytyy sietää vielä lapsen syntymän jälkeen.
Olisi myös kiva kuulla onko kellään kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta.
 
Tiedän kyllä, että netistä voi tilata testejä. Halusinkin tietää, kuinka kauan isyyden selvittämiseen menee "laillista" reittiä, eli kuinka pitkä prosessi on. Olen ymmärtänyt, että tunnustustilaisuuden yhteydessä isyystestin voi pyytää ilmaiseksi, mutta muuten koko prosessin kulku ja kesto on minulle vähän hämärän peitossa.
Häiritsee tosiaan tämä tilanne, koska raskauden alussa oli usko katumuspillereiden tehoon hieman suurempi. Sitten luin jostain, etteivät välttämättä ehkäise kiinnittymistä, ainoastaan ovulaation. Tämä olisi tietysti hieman kummallista, koska se tarkoittaisi sitä, että jälkiehkäisy on yleensä joko tarpeetonta tai tehotonta, eli toimisi ainoastaan niissä tapauksissa, joissa seksiä on tullut harrastettua vähän ennen ovulaatiota. Mutta kun eivät asiantuntijatkaan tunnu tietävän, miten kyseiset pillerit tarkalleen toimivat...
 
Netin testeistä en mitään tiedä. Mutta jos odottaa 'kiltisti' sinne asti, että tulee kutsu isyyden tunnustamiseen (oma vauva oli silloin 6 vkoa, kun verinäytteet otettiin), niin lapsi on noin kolmen kuukauden ikäinen, kun tulokset tulevat. Voi tietenkin olla kaupukikohtaistakin, mut muutama viikko näytteiden otosta vielä menee aikaa.
Tsemppiä sulle! :)
 
Hei,

laitan vielä, että osaat varautua pidempäänkin odotukseen ...
Eli meillä kävi näin - koska lapseni biologinen isä, se ainokainen vaihtoehto vielä - oli toooodella vastahakoinen asian hoitamiseen...
Kävimme lapseni kanssa testit marraskuussa 2007- joita itse vaadin (vaikkei lapsen äiti kuulema voi muka itse näitä vaatia ...) , ettei tule sanomista bio-isällä.
Noh - koko prosessi päättyi 2009 maaliskuun 28 - jolloin isyyspäätös tuli käräjäoikeuden vahvistuksella.
Bio-isä pystyi pakenemaan ja välttelemään lastenvalvojaa (joka ei toiminut tehokkaasti lainkaan) , sekä käräjäoikeuden haastemiestä yms yms ...
Eli aikaa meni VAIN 1 v ja 4 kk.

Olen kuullut, että voisi mennä vielä kauemminkin - tosin silloinkin kyllä on sotketúnut 'väärään' mieheen ja viranomaisviidakkoon, joka mallikkaasti tukee pakoilevia isiä.

Paras neuvoni on, että älä anna asian stressata , meni miten meni . Tosin meidänkohdalla tuntui, että jollen olisi sentään useassa välissä asiaa hoputtanut ja nenästänyt lastenvalvojalle - ja jopa käräjäoikeuteen saakka - homma ei olisi edennyt edes näin 'nopeasti' :)

 

Yhteistyössä