Isyysasioista tietävät, auttakaas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Erosin lapseni isästä alkuraskauden aikana. Kyseinen mies ei ole sen koommin yhteyttä pitänyt eikä lapseen raskauden aikana eikä nyt hänen syntymänsä jälkeenkään ole minkäänlaista kiinnostusta osoittanut.

Minulle tuli nyt sitten postissa kutsu isyyden selvitykseen.

Olen tässä nyt sitten miettinyt, mitä tässä pitäisi tehdä. Tietysti lapsen kannalta (ihan jotta lapsi tietäisi ylipäätänsä, kuka hänen isänsä on, ja että siitä asiasta olisi mustaa valkoisella) tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta sanoa, kuka lapsen isä on.

Mutta mietinkin nyt sitten, mitä tästä käytännössä seuraa.

Tuossa kutsussa sanotaan, että isyyden selvittämisen jälkeen äiti säilyy yksinhuoltajana, jolla on oikeus itsenäisesti päättää lasta koskevista asioista (no, ei ihan sanatarkasti näin, mutta sisältö on kuitenkin sama). Onko näin? Entä, jos lapsen isä vaatii yhteishuoltajuutta? Tai esimerkiksi säännöllisiä tapaamisia? Voinko minä äitinä vastustaa näitä?

Kyseessä on ihan pieni vauva, ja minusta olisi suoraan sanoen ihan kamalaa jos lapsi olisi esimerkiksi joka toinen viikko pois luotani. Yhteishuoltajuus taas olisi siinä mielessä ongelmallista, että asumme ko. henkilön kanssa eri paikkakunnilla, ja tämä mies on sen verran hankala tapaus, että tokko sopua mistään asioista syntyisi.

Mutta kenties joku osaisi vastata kysymyksiini ja kertoa ehkä vähän jotain muutakin oleellista mitä kenties en kysyä osannut.

Suostuuko isä tunnistamaan lapsensa?

isä voi vaatia tapaamisoikeuksia ja ne varmasti tulee saamaan jos ei ole mitenkään vaaraksi tms. Tapaamiset luultavasti järjestetään niin et isä tulee sun luo vauvaa katsomaan, koska on liian pieni vielä annettavaksi mukaan.

voithan sä vaatia yksinhuoltajuutta asioiden helpottamiseksi mutta tapaamisoikeudet isällä kumminki on.

Saanko kysyä että miksi menit tekemään tuommoisen ukon kanssa lapsen. Oliko puhdas vahinko vai halusitko lapsen. Tiesikö mies erotessaan susta, että oot raskaana? Jos tiesi, niin mitä kommentoi?

Suostuuko isä tunnistamaan lapsensa?

isä voi vaatia tapaamisoikeuksia ja ne varmasti tulee saamaan jos ei ole mitenkään vaaraksi tms. Tapaamiset luultavasti järjestetään niin et isä tulee sun luo vauvaa katsomaan, koska on liian pieni vielä annettavaksi mukaan.

voithan sä vaatia yksinhuoltajuutta asioiden helpottamiseksi mutta tapaamisoikeudet isällä kumminki on.

En tiedä, millä mielellä mies on, sillä yhteyttä meidän välillämme ei tuon eromme jälkeen ole ollut. Luulen, että vapaaehtoisesti kyllä lastenvalvojan luokse lähtee, mikäli hänen nimensä siellä sitten kerron ja sieltä hänelle kutsu laitetaan.

Mitenkäs nuo tapaamisoikeudet sitten, onko ne miehellä automaattisesti vai sovitaanko näistä tapaamisasioista jotenkin erikseen tms?

onko isä itse halukas tunnustamaan isyyden, jos ei niin thats it.
yksinhuoltajuus tottakai, älä pistä nimeä alle muuhun!!!
tapaamisia et voi vastustaa. mutta pieni vauva ei voi olla luotasi pois yötä, esim imettämisenkin takia jo. kerro miten asiat ovat. mies voi lähteä oikeuteen, mutta epäilen, koska tulee maksamaan hänelle paljon.
eiköhän asiat lutviinnu ja voimia sinulle kovasti !!!

[QUOTE="maasusi";26549781]Saanko kysyä että miksi menit tekemään tuommoisen ukon kanssa lapsen. Oliko puhdas vahinko vai halusitko lapsen. Tiesikö mies erotessaan susta, että oot raskaana? Jos tiesi, niin mitä kommentoi?[/QUOTE]

Kumpikin haluttiin lapsi - tai ainakin minä halusin, miehen todellisia ajatuksiahan minä en voi tietää. Mies tiesi kyllä, että olen raskaana, ja suhtautui siihen ihan positiivisesti. Erommekin tapahtui minun aloitteestani, mies oli peliriippuvainen eikä suostunut hakemaan ongelmiinsa apua, ja minä kun en halunnut tulevaisuutta nälkäkuoleman partaalla silloin enkä sitten myöhemminkään tulevan lapsen kanssa... Jostain syystä kuvittelin kuitenkin, että mies ottaisi yhteyttä nimenomaan lapseen liittyvissä asioissa ennemmin tai myöhemmin, mutta eipä ole ottanut.

voitah kysyä ex:ltä että jos ei hänen nimeään laitettaisi ollenkaan papereihin, jos hän siihen suostuisi. älä muuten ota vauvaa mukaan , koska mies ei ole halunnut olla missään tekemisissä.

Yhteistyössä