Isyyden tunnustamisesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oona

Vieras
Mulla olis aika simppeli kysymys, jos joku siihe osais vastata!
Kun lapsi syntyy avioliiton ulkouolella, niin normistihan mennään isyyden tunnustamiseen, jos isä siis niin haluaa.
Heh, taisinkin vastata jo itse kysymykseeni. Mut mietin vaan, et tarkoituksena olis mennä naimisiin samana päivänä, kun ristiäiset pidetään. Eli kun ne tulevat siis vasta lapsen syntymän jälkeen, niin eihän tämän perusteella sitten oleteta, että tämä on lapsen isä?
Voi kurjuus. Inhottaa vaan se tilanne istua siellä isyydentunnustuksessa.. Esittävät niin tyhmiä kysymyksiä siellä...

Jos lapsi syntyy avioliiton ulkopuolella, tulee teille kutsu isyyden tunnustuksee. Ja lapsennehan syntyy avioliiton ulkopuolella.

Mä en tosin ymmärrä että mikä siinä isyydentunnustustilaisuudessa nyt on niin inhottavaa...sehän on vartissa ohi.

No eivät esitä mitään tyhmiä kysymyksiä! Meillä kesti koko homma ehkä minuutin, kummallekin vanhemmalle tuli allekirjoitettaviksi kaksi paperia, olisko ollut että isälle vielä kolmas. Jos olette asuneet yhdessä eikä teillä ole ollut muita suhteita ei niitä kiinnosta pätkän vertaa.

Ei siis kysytä mitään että missä asennossa, milloin ja missä lapsi on tehty.

Tuo isyydentunnustus oli kyllä helpoin osuus lapsen teossa.

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Meillä oli muuten isyydentunnustamiseen aika pitkät jonot. Kannattaa varata aika ajoissa, ettei ristiäiset (ja häät) siirry sen vuoksi.

Joo niinhän se muuten olikin, että jos lapselle on tulossa isän sukunimi niin pitää olla isyys sitä ennen tunnustettuna.

Juu, niin mä vahän ajattelinkin, et siellä sitten istutaan!
Jotenkin se vaan tuntuu niin tyhmältä, kun luetellaan kysymyksiä: koska muutitte yhteen? ja vanottaa, ettei ole muita isäehdokkaita. Toki ymmärrettävää se on, että taustat halutaan selvittää.. Mutta voisko joku oikeesti mennä isyyden tunnustamiseen, jos ei olis varma lapsen isästä? Ja ei kai kukaan nyt siellä alkais sanomaan, että tultiin nyt tunnustamaan isyys, mut mä en oo kyl yhtää varma, et oonko lapsen isä tai että äiti sanoo, et ei tää välttämättä kyl oo lapsen oikee isä. Se kaavakkeiden kirjoittaminen vaan tuntuu niin hassulta. Vois olla vaan niin, et voi lukea ne paperit ja vetää nimen alle, jos hyväksyy... Siinä tehdään jotenkin niin tyhmäksi ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Oona:
Vois olla vaan niin, et voi lukea ne paperit ja vetää nimen alle, jos hyväksyy...

No näin meillä ainakin tehtiin.
Mä allekirjoitin paperin missä vakuutin etten ole ollut muiden miesten kanssa suhteessa kk-kk ajalla (n. hedelmöittymisen aikoihin) ja toisessa paperissa luovutin yhteishuoltajuuden isälle.

Ja tosiaan varmaan ainut kysymys oli, että mistä asti ollaan asuttu yhdessä.

Musta siinä ei ainakaan ollut mitään vaikeaa.

No ei meiltäkään kyllä kysytty mitään tyhmiä tuolla, pari minsaa ja homma ohi... jollei tahdo isyydentunnustukseen, niin sitten menee naimisiin ennen lapsen syntymää. Jotenkin se täytyy se isyys laillisesti määrittää kuitenkin, äitiyden määritys on huomattavasti helpompaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä kysymyksiä:
Jos on asunut vuoden yhdessä ennen lapsen syntymää, niin mitään kysymyksiä ei esitetä -ainakaan Hgissä. Reissu kesti muutaman minuutin.

Meillä kyseli ja tankkasi vielä mieheltä "onko nyt ihan varma ettet halua DNA-testiä"

Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä kysymyksiä:
Jos on asunut vuoden yhdessä ennen lapsen syntymää, niin mitään kysymyksiä ei esitetä -ainakaan Hgissä. Reissu kesti muutaman minuutin.

Niin.. ja paperit oli valmiina allekirjoitusta varten. Aikaa varatessa virkailija kysyi milloin on muutettu yhteen, jonka perusteella oli tehnyt paperit. Myös yhteishuoltajuussopimus oli allekirjoituksia vaille valmiina. Minusta käynti oli asiallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Oona:
Juu, niin mä vahän ajattelinkin, et siellä sitten istutaan!
Jotenkin se vaan tuntuu niin tyhmältä, kun luetellaan kysymyksiä: koska muutitte yhteen? ja vanottaa, ettei ole muita isäehdokkaita. Toki ymmärrettävää se on, että taustat halutaan selvittää.. Mutta voisko joku oikeesti mennä isyyden tunnustamiseen, jos ei olis varma lapsen isästä? Ja ei kai kukaan nyt siellä alkais sanomaan, että tultiin nyt tunnustamaan isyys, mut mä en oo kyl yhtää varma, et oonko lapsen isä tai että äiti sanoo, et ei tää välttämättä kyl oo lapsen oikee isä. Se kaavakkeiden kirjoittaminen vaan tuntuu niin hassulta. Vois olla vaan niin, et voi lukea ne paperit ja vetää nimen alle, jos hyväksyy... Siinä tehdään jotenkin niin tyhmäksi ihminen.

Tietenkin sinne isyydentunnustamisen mennään myös silloin jos ei olla varmoja isästä...sitä vartenhan se tilaisuus on, että jos tilanne on se ettei isää tiedetä varmaksi, niin lastenvaovoja selvittää sen, mikäli äiti näin haluaa.

Sinne mennään myös silloin, kun lapselle ei isää papereihin merkitä.

Minä olen ollut siellä yksin ja ilmoittanut etten halua isyyttä selvitettävän.

Me ollaan nyt käyty jo kolme kertaa tuolla ja vasta täl viimisellä kerralla oli sen verran virkaintoinen (?) tyyppi, että se tosiaan kyseli kaikki tarkkaan ja perusteellisesti. Aiemmin ovat kysyneet sen yhteenmuuttovuoden ja sit vaan nimet papereihin. Nyt kyl luettiin kaikki tarkkaan läpi :D Olihan se himpun verran kyllä jo huvittava tilanne...

Ok. No ehkä tarvinnee vielä miettiä, et pitäskö häitä siitää aiemmalle päivälle.. Mut enköhän mä kuitenkin siitä isyyden tunnstamisestakin selviäisi. Oletan!
Kiitos kaikille vastanneille! =)

Yhteistyössä