Isyyden kumoamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tilanne on seuraavanlainen: lapsi on syntynyt avioliitossa, mies on merkitty lapsen isäksi. Nyt on selvinnyt että lapsi ei olekaan tämän miehen, mies itse ei asiasta tiedä. Voiko isyyden kumota jos isä itse vastustaa sen kumoamista?

Ainoastaan niin, että annat toisen isäehdokkaan nimen ja menette testeihin. Vatauksen jälkeen kyllä miehesikin saa tietää miten asia on...mutta voit testata salaa näin.

Hmm, no eikö siihen voi dna-testit tehdä? Mistä tiedät varmasti, kuka isä on?

En tiiä paljonko tossa tilanteessa dna-testit maksaa, mutta onhan se vähän noloa mennä että "hei, en tiiä oikee kuka tän isä on ku on tullu vähä hypittyä sängystä toiseen" =D

Että jos tämän isyyden tunnustajan kans välit ok, niin miksi se isyys pitäisi kumota? Jos hän siis itse sitä ei halua?

no kait voi mutta sillon tulee kyllä esille ne seikat miksi se isyys kumotaan. ja sillon se isänä itteensä pitäny saa tietää kuitenki.

ei tommosta voi kumota ilman ettei se toinen osapuoli saa tietää.

ja btw: miksi se isyys halutaan kumota jos kerta aviopuoliso ei tiedä ettei ole isä???

Tilanne on aika monimutkainen, en halua kertoa tarkemmin ettei tunnisteta. Tämä biologinen isä haluaisi lapsen omiin nimiinsä. Tiedän että nykyinen isä saisi asian tietoonsa selvittelyn myötä. Kysyin lähinnä sitä että pystyykö nykyinen isä estämään isyyden kumoamisen, tarvitaanko siis hänen suostumuksensa siihen että isyys viedään häneltä pois?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tilanne on aika monimutkainen, en halua kertoa tarkemmin ettei tunnisteta. Tämä biologinen isä haluaisi lapsen omiin nimiinsä. Tiedän että nykyinen isä saisi asian tietoonsa selvittelyn myötä. Kysyin lähinnä sitä että pystyykö nykyinen isä estämään isyyden kumoamisen, tarvitaanko siis hänen suostumuksensa siihen että isyys viedään häneltä pois?

isyyttä ei voida kumota ennen kuin toisesta ehdokkaasta on tehty dna testit, ja niissä vahvistunut isäksi. mitään suostumusta et nykyiseltä isältä tarvitse testeihin, vaan siltä toiselta isäehdokkaalta, myös lapsi joudutaan testata. Mutta se on täysi mahdottomuus, ettei nykyinen isä saisi ikinä tietää että hänen isyytensä on kumottu.

Tottakai nykyinen isä saisi tietää. Tiedän sen.

Olen luullut että kerran vahvistettua isyyttä ei voi kumota eikä toinen ehdokas käydä virallisessa testissä ilman isän suostumusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai nykyinen isä saisi tietää. Tiedän sen.

Olen luullut että kerran vahvistettua isyyttä ei voi kumota eikä toinen ehdokas käydä virallisessa testissä ilman isän suostumusta.

voit käydä testissä ilman miehesi suostumusta ja se voidaan tehdä ihan salaa. Ja jos toinen mies on lapsesi isä niin silloin kumoutuu miehesi isyys.

No onhan se nyt tossa tilanteessa rehellistä kertoa miehelle, että tilanne on nyt tämä. Ja otatte ne testit ja katotte miten käy. Onpahan selkeää kaikille. Koska selkeästi tässä nyt ilmeisesti on sitä seksiä harrastettu yhtä aikaa kummankin kanssa, koska kumpikin luulee olevansa isä ja että on mahdollista olla sitten kummankin isä. Eli et sit kyllä itekkään ihan varma voi olla, jos näin kerta on.

Soitappa johki neuvolaan ja kysy asiaa. Kyllähän isyyden voi kumota. Mieti nyt, ketä kiinnostaa maksaa jotain elareita pennusta, joka ei oo oma? No ei ketään. Tiedän, että lapseen kiintyy, mutta jos yhtäkkiä läväytetään naamalle että toinen onki muiden kans häslänny ja eronnu melkeen saman tien..niin eipä sitä kiintymystä kovin sitten ole. Ei mua ainakaan kiinnostais maksaa elareita jostain, joka ie oo mun ja johon en ois kovin kiintynyt. Enkä muutenkaan maksais. Jos oisin enemämn ollu tekemisissä, niin ennemmin ostaisin lapselle suoraan jotain...mut sithän mulla eiois mitään tapaamisoikeuksiakaan ym, joten mitä jräkeä maksaa mitään.

Näin niinkuin naisen näkökulmasta.

Tilanne ei ole omasta elämästäni, onneksi. En tiedä miten tämä henkilö aikoo asiassa edetä mutta halusin selvittää näitä asioita hänen puolestaan.

Lyhyesti siis nykyinen isä ei voi estää toisen ehdokkaan isyystutkimusta. Tämän halusin selvittää juuri. Yritin lukea lakipykäliäkin mutta meni teksti vähän liian viralliseksi jotta ymmärtäisin siitä mitään. :P

Parhaimmat vinkit saa, kun soittaa neuvolaan. Osaavat opastaa sit eteenpäin.

Harmittaa, kun tollasten tapausten takia jotkut miehet ovat jopa sitä mieltä, että isyystestien pitäisi kuulua automaattisesti avioliittoonkin. (Siis dna-testien). Toisaalta itseä se ei haittais, koska tutkitusti osa miehistä elättää toisten miesten lapsia tietämättään (en muista enää kuinka iso osa, koska tuktimuksen luin tossa joku aikaa sitten)..ja onhan se väärin. Mutta ärsyttää se, että tässä kasvaa taas se naisviha ja muu, kun tämmöset jutut leviää eteenpäin. Äh.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa idiootti:
Eikö se mennyt niin että jos lapsi on syntynyt avioliitossa niin silloin tarvitaan sekä äidin että aviomiehen suostumus isyystesteihin?

Tämä käsitys minulla oli aikaisemmin.

Yritän siis selvittää sitä onko tällä toisella isäehdokkaalla mitään mahdollisuuksia saada lasta omiin nimiinsä. Nykyinen isä ei varmasti isyydestään luovu vapaaehtoisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa idiootti:
Eikö se mennyt niin että jos lapsi on syntynyt avioliitossa niin silloin tarvitaan sekä äidin että aviomiehen suostumus isyystesteihin?

Tämä käsitys minulla oli aikaisemmin.

Yritän siis selvittää sitä onko tällä toisella isäehdokkaalla mitään mahdollisuuksia saada lasta omiin nimiinsä. Nykyinen isä ei varmasti isyydestään luovu vapaaehtoisesti.

No ei taida olla jos ei äiti ja se aviomies joka luulee olevansa isä suostu siihen.

Ei sitä isyyttä mielestäni kuitenkaan automaattisesti kumota vaikka testi tehtäisiinkin, vaan asiasta täytyy hakea päätöstä käräjäoikeudelta ja tällöin kuullaan kaikkia osapuolia.

Mitä ihmettä taas, jengi jakaa väärää tietoa totuutena, vaihteeksi :D

Jos lapsi on syntynyt avioliitossa, niin se on sen aviomiehen lapsi. Ja vain siinä tilanteessa että vaimo haluaa testit (tai tämä aviomies) niin ne tehdään, EI jos tämä ulkopuolinen isäehdokas haluaa. Tällä ulkopuolisella isäehdokkaalla ei ole MITÄÄN oikeuksia lapseen, ei yhtään mitään, vaikka olis varma että on lapsen isä jne, jos tämä vaimo ja aviomies ovat vastaan. Eikä tämä ulkopuolinen isäehdokas voi millään keinolla saada testejä ilman tämän avioparin suostumusta jne jne... Eli tässä siis biologisen isän oikeudet ovat hyvin, hyvin heikot.

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
Mitä ihmettä taas, jengi jakaa väärää tietoa totuutena, vaihteeksi :D

Jos lapsi on syntynyt avioliitossa, niin se on sen aviomiehen lapsi. Ja vain siinä tilanteessa että vaimo haluaa testit (tai tämä aviomies) niin ne tehdään, EI jos tämä ulkopuolinen isäehdokas haluaa. Tällä ulkopuolisella isäehdokkaalla ei ole MITÄÄN oikeuksia lapseen, ei yhtään mitään, vaikka olis varma että on lapsen isä jne, jos tämä vaimo ja aviomies ovat vastaan. Eikä tämä ulkopuolinen isäehdokas voi millään keinolla saada testejä ilman tämän avioparin suostumusta jne jne... Eli tässä siis biologisen isän oikeudet ovat hyvin, hyvin heikot.

Näinhän mä tuolla sanoin.

Yhteistyössä