Istuuko kenenkään muun yli 2v vielä selkä menosuuntaan autossa..?

öö
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Meillä istui 3-vuotiaaksi asti selkä menosuuntaan.
Mulla oli aivan helvetin ahtaat oltavat etupenkillä, kun se penkki piti vetää ihan äärieteen. Onko se sitten edessä matkustajalle turvallista, kun pitää olla polvet suussa ja ohta kiinni lasissa???
Toki lapset tulee ensin tärkeysjärjestyksessä, mutta silti... :whistle:
HALOO! :wave:

öö
Ja onpa helkkarin hienoa, kun lapsi menettää etupenkillä istuvat vanhempansa sekä mahdolliset vieressä istuvat sisaruksena. Voi lapsi vanhempana miettiä, kunpa olisi itsekin mennyt siinä rytäkässä.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja mutta:
netäs istuimet jotka on SUUNNITELTU KASVOT MENOSUUNTAAN ja pärjänneet testeissä hyvin???
Ainoastaa ruotsalaiset ovat testanneet testeissään lapsen niskaan kohdistuvaan venyttysvoimaa, eli ei noissa testeissä testata läheskäään aina sitä mihin selkä menosuuntaan matkustaessa on suuri etu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi:
Suosittelen sinulle tutustumista fysiikan lakeihin, erityisesti liike-energiaan. Selvenee sullekin sitten (ehkä) peräänajon ja nokakkain törmäyksen väliset erot ja vaikutukset ihmiseen.
Mutta se, miten peräänajon ja nokkakolarin vaikutukset ihmiseen eroaa Suomessa ja muualla, jää varmaan edelleen mysteeriksi :xmas:
Kuten myös se, miten voi ennustaa missä vauhdissa ja millaiseen kolariin tulee joutumaan.
Ajatelkaapa asiaa ihan vain fysiikan kannalta. Ilman mitään suosituksia.

Tapaus A: peräänajo. 100 km vauhdilla tuleva auto törmää edessä 80 km vauhtia ajavan auton perään. Törmäyksen "suhteellinen nopeus" 20 km tunnissa.

Tapaus B: nokkakolari. 100 km vauhdilla tuleva auto törmää sitä vastaan 80 km nopeudella tulevaan autoon. "Suhteellinen nopeus" 180 km tunnissa.

Asiat eivät ihan näin yksinkertaisia fysiikassa ole, mutta suuruusluokka on oikea. Kummassakohan tapauksessa se pää retkahtaa enemmän?

(meillä yllättäen 2v5kk selkä menosuuntaan)

meidän poitsu kohta 2vee ja on istunut naama menosuuntaan kohta 2kuukautta, koska sen malliset "kuppi" penkit että turvaistuin ei voi laittaa toistepäin :headwall:
Mutta meillä kohta taas auton vaihto farmariin , mutta en kuitenkaan enään ajatellut vaihtaa selkä menosuuntaa...?

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Alkuperäinen kirjoittaja Äly hoi:
Suosittelen sinulle tutustumista fysiikan lakeihin, erityisesti liike-energiaan. Selvenee sullekin sitten (ehkä) peräänajon ja nokakkain törmäyksen väliset erot ja vaikutukset ihmiseen.
Mutta se, miten peräänajon ja nokkakolarin vaikutukset ihmiseen eroaa Suomessa ja muualla, jää varmaan edelleen mysteeriksi :xmas:
Kuten myös se, miten voi ennustaa missä vauhdissa ja millaiseen kolariin tulee joutumaan.
Ajatelkaapa asiaa ihan vain fysiikan kannalta. Ilman mitään suosituksia.

Tapaus A: peräänajo. 100 km vauhdilla tuleva auto törmää edessä 80 km vauhtia ajavan auton perään. Törmäyksen "suhteellinen nopeus" 20 km tunnissa.

Tapaus B: nokkakolari. 100 km vauhdilla tuleva auto törmää sitä vastaan 80 km nopeudella tulevaan autoon. "Suhteellinen nopeus" 180 km tunnissa.

Asiat eivät ihan näin yksinkertaisia fysiikassa ole, mutta suuruusluokka on oikea.
Huokaus.
Joo. Mä olen jo viimeistään yläasteella tiedostanut tuon asian, MUTTA kun edelleenkään en tiedä, ajaako joku meidän perään joskus (ja jos ajaa niin ollaanko me pysähtyneenä vai ajetaanko 80 km/h eteenpäin), ajaako joku kylkeen ja jos ajaa niin kumpaan kylkeen ja millaisella nopeudella, vai ajetaanko me nokkakolari ja jos ajetaan niin millaisilla nopeuksilla - vai törmäämmekö kenties liikkumattomaan kohteeseen, vai törmätäänkö meihin meidän ollessamme pysähtyneenä.
Ja siksi mä en tajua näitä hysteerikkoja, jotka menettävät yöunensa ajatellessaan niitä 2 v 10 kk ikäisiä lapsiraukkoja, joiden vanhemmat riskeeraavat lastensa hengen päivittäin kuljettamalla heitä "väärin päin" autossa.
Kunhan kaikki lapset olisivat edes niissä istuimissa, niin hyvä.

Ja meillähän ei autoa edes ole =), enkä voi alkaa vaatimaan mun vanhempia & tuttuja vaihtamaan juuri tietynlaiseen autoon, että sinne saataisiin juuri tietynlainen istuin, että meidän 102 cm pitkä 2 v 9 kk ikäinen poikamme voisi istua selkä menosuuntaan silloin kun me satumme heidän autoissamme matkustamaan.

Huokaus.
Joo. Mä olen jo viimeistään yläasteella tiedostanut tuon asian, MUTTA kun edelleenkään en tiedä, ajaako joku meidän perään joskus (ja jos ajaa niin ollaanko me pysähtyneenä vai ajetaanko 80 km/h eteenpäin), ajaako joku kylkeen ja jos ajaa niin kumpaan kylkeen ja millaisella nopeudella, vai ajetaanko me nokkakolari ja jos ajetaan niin millaisilla nopeuksilla - vai törmäämmekö kenties liikkumattomaan kohteeseen, vai törmätäänkö meihin meidän ollessamme pysähtyneenä.
Ja siksi mä en tajua näitä hysteerikkoja, jotka menettävät yöunensa ajatellessaan niitä 2 v 10 kk ikäisiä lapsiraukkoja, joiden vanhemmat riskeeraavat lastensa hengen päivittäin kuljettamalla heitä "väärin päin" autossa.
Kunhan kaikki lapset olisivat edes niissä istuimissa, niin hyvä.
Huoks itsellesi. Tää ei ollut osoitettu pelkästään sulle, vaan näille kaikille jotka vääntää suosituksia vastaan, suositukset perustuen ihan fysiikkaan.

Turvalaitteissa järkevintä on varautua siihen "pahimpaan mahdolliseen". Tämä niskan kannalta, ja autoillessa on juuri tuo äsken esittämäni nokkakolari. Ihan vaan todennäköisyyslakien takia yhteenlasketut vammat jäävät pienimmiksi kaikissa tapauksissa, jos suojataan parhaiten siltä pahimmalta mahdolliselta tilanteelta.

Eihän tämä mustavalkoista todellakaan ole, enkä itse menetä yöuniani, siirtyihän meidänkin esikoinen jo 2-vuotiaana kasvot menosuuntaan (koska oksensi muuten koko matkan....) Sitä en sensijaan ymmärrä, miten joku voi muka tietää niin paljon paremmin kuin asiantuntijat.

Huoks itsellesi. Tää ei ollut osoitettu pelkästään sulle, vaan näille kaikille jotka vääntää suosituksia vastaan, suositukset perustuen ihan fysiikkaan.

Eihän tämä mustavalkoista todellakaan ole, enkä itse menetä yöuniani, siirtyihän meidänkin esikoinen jo 2-vuotiaana kasvot menosuuntaan (koska oksensi muuten koko matkan....) Sitä en sensijaan ymmärrä, miten joku voi muka tietää niin paljon paremmin kuin asiantuntijat.
Onks täällä muka joku asiantuntija paikalla? :eek: :D

Suositukset on ihan jees, ja niitä on hyvä noudattaa, kuitenkin omaan tilanteeseen soveltaen - ja siten, ettei ihan liikaa miettisi miten päin jonkun toisen lapsi on autossa. Sillä jos suosituksista joustaminen olisi ehdottomasti hengenvaarallista, niin ne eivät olisi suosituksia, vaan määräyksiä. Pakollisia. Laki.

Onks täällä muka joku asiantuntija paikalla? :eek: :D
No eihän nyt täällä, hyvänen aika.. :eek: :whistle: ;)

Ehkä ne suosituksenvääntäjät ei kuitenkaan ole randomilla valittuja, luulisin...

vieras
Ei istu (tyttö vähän alle vuoden). Lapsi huutaa kuin syötävä, jos joutuu olemaan autossa selkä menosuuntaan. Pahempi turvallisuusriski se on, jos ajan hermostuneena lapsen itkiessä non-stop.
Toisaalta, ajan isolla uudella Volvolla. Valittu juuri siksi, että on jykevä ja turvallinen menopeli. Se on kolarissa varmaankin hiukka pikku turvallisempi vaihtoehto kuin joku heiveröinen riisikuppi, jossa lasta ei pelasta se, vaikka turvaistuin olis ylösalaisin...

Tiheän palstailun kausi
:wave: 2 v 8 kk istuu eikä millään tavalla ole kyseenalaistanut asiaa. Ja on takuulla reippaasti 3-vuotiaan kokoinen. Kääntyy pian toisinpäin, kun pikkusisko muuttaa kaukalosta turvaistuimeen. Esikoisellekin silti vielä turvaistuin, joka myöhemmin menee turvavyöistuimena (Britax Multi-tech).

Minäkin kuulen usein "ei viihdy"- tai "polvet suussa" -perusteluja. Paha matkapahoinvointi voisi olla syy, miksi kääntäisin aiemmin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei istu (tyttö vähän alle vuoden). Lapsi huutaa kuin syötävä, jos joutuu olemaan autossa selkä menosuuntaan. Pahempi turvallisuusriski se on, jos ajan hermostuneena lapsen itkiessä non-stop.
Toisaalta, ajan isolla uudella Volvolla. Valittu juuri siksi, että on jykevä ja turvallinen menopeli. Se on kolarissa varmaankin hiukka pikku turvallisempi vaihtoehto kuin joku heiveröinen riisikuppi, jossa lasta ei pelasta se, vaikka turvaistuin olis ylösalaisin...
Auton jykevyydellä ei ole mitään tekemistä sen heilahdusliikeen kanssa johon lapsen pää & niskat joutuvat törmäystilanteessa... kannattaisi olla fysiikan tunnilla paikalla...

Yhteistyössä