Istuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

7kk

Vieras
Miten te olette istuttaneet vauvaa puolen vuoden ikäisenä? Meillä 7kk poika, joka osaa istua ilman tukea ja mennä istualta mahalleen mutta hän ei vielä itse osaa mennä istuvaan asentoon. Olen laittanut poikaa istumaan lattialle ja hän viihtyy siinä hyvin ja leikkii. Pitäisikö istumista vielä kuitenkin rajoittaa? Entä rattaissa, oletteko istuttaneet ulkona?

Meillä tyttö saman ikäinen ja nousee jo itse istumaan. Ennen kuin oppi itse istumaan niin pidimme kyllä syöttötuolissa surutta ja sitterissä joko täysin istuvassa asennossa tai puoli-istuvassa. Vaunuissa en juuri pitänyt muuta kuin puoli istuvassa, mutta eipä juuri ollut tarviskaan kun tyttö aina vaunuissa nukkuu. En kuitenkaan suosittelisi vaunuissa (rattaissa) pitämään ennen kuin itse istuu koska yleensä vaunuissa ollaan pidempiä aikoja kuin esim. syöttötuolissa ja yleensä vaunuissa ei selkänoja tue kovin hyvin tai riippuu vähän rattaista ja siitä miten lapsen asettaa istumaan tai miten lapsi menee istumaan (nojaako selkänojaan vai enemmänkin turvakaareen).

Istuttaa saa puolen vuoden iästä eli jos teillä tosiaan poika jo istuu ilman tukea niin siitä vaan, sillä saahan sitä istuttaa puolivuotiastakin esim. syöttötuolissa, vaikka tämä ei ilman tukea istu.

Meillä on suunnilleen samassa kehitysvaiheessa oleva seitsenkuinen, istuu tosi hyvin, mutta ei itse vielä pääse pystyyn lattialta. Ei oikeastaan rajoiteta istumista, mutta koitetaan lepuuttaa selkää leikkimällä vauvan kanssa myös makuultaan. Rattaissa lasketaan nojaa heti kun vaavi torkahtaa ja turvaistuinta käytetään mahdollisimman vaakatasoisenaa. Vaavista oikeastaan näkee kun selkä väsyy ja ryhti röhähtää!

Mutta minun mielestäni vauvat on yksilöitä enkä istuttaisi puolivuotiasta jos hän ei selvästi istu vielä selkä suorana!

meillä neiti istui puolenvuoden ikäisenä jo ihan mallikaasti. lattialla ei muuten viihtynyt kuin istuen ja kun se kerta hyvin sujui niin mikä ettei. jos lapsi pystyy istumaan itsekseen niin ei sitä mielestäni tarvitse rajoittaa.

Neuvolassa on meillä ihana 3 lapsen äiti terveydenhoitajana. Hän sanoi jo ekan lapsen kohdalla, että ei saa istuttaa ennenkuin sitten vasta, kun lapsi itse osaa mennä istuvaan asentoon. Ainakin meillä lapset ovat itse oppineet ensiksi ryömimään ja konttaamaan, ennenkuin ovat alkaneet istumaan. Vasta sen jälkeen kun olivat jo kunnolla joitakin aikoja istuneet, aloin laittamaan heitä syöttötuoliin, kaupan ostoskärryihin jne.

Terveydenhoitajan perusteluna oli se, että liian aikaisin istuvan vauvan pehmeät luut eivät ole valmiit istumiseen ennen kuin lihakset ja motoriikka ovat siihen valmiit. Istuva vauva voi myös olla niin tyytyväinen istumiseensa, ettei välitä juuri opetella etenemistä.

Tuon olen kuullut muiltakin että vauvat ovat ensin oppineet ryömimään ja konttaamaan ja sitten vasta istumaan... Meillä kuitenkin toisin eli tyttö nousi itse istumaan vähän yli 6 kk ja heti sujui mallikkaasti eikä siis vatsallaan sen jälkeen ole viihtynyt ollenkaan. Onko kellään muulla näin?

...siis meillä. Poika lähti istumaan aikaisin (6 kk istui jo hyvin), mutta nyt on sitten tyssännyt, kohta jo 8 kk ja ei muuta tekisi kuin istuisi. Ei siis ryömikään :(. No, kaikki ajallaan!

Meillä juuri näin :), eli 7kk iässä nousi poika itse istumaan vatsaltaan eikä osannut silloin vielä ryömiä tai kontata (tosin muutaman päivän myöhemmin tuosta istumisesta alkoi ryömiä) mutta meillä myös näin päin.

Meillä neuvolassa kans sanottiin, että vauva on silloin valmis istumaan, kun itse nousee istumaan. Pieniä hetkiä voi sylissä istuttaa, kunhan tukee selkää, jottei paino ole yksin selän varassa, samoin syöttötuolissa voi pieniä hetkiä pitää, kunhan kunnolla vaikka tyynyillä tukee tai jollain.

Meillä on 11kk ikäinen poika, joka ei itse nouse istumaan. On kyllä istunut tukevasti puolivuotiaasta alkaen... Häntä ei kertakaikkiaan kiinnosta nousta itse istumaan, kovasti ryömii, konttaa, nousee seisomaan ja kävelee tukia pitkin. Kauaa ei viitsi istuskella paikallaan lattialla, jos istumaan laittaa, vaan muu meno kiinnostaa.. 10kk neuvolassa ei terkan mielestä ollut outoa... Mites teillä muilla? Anteeksi jos meni ohi aiheen, mutta joidenkin kirjoitusten perusteella ei meidän herraa 11kk saisi siis istuttaa ;)

Joo, tuota minäkin ihmettelin/ihmettelen. Et jos vauva istuu napakasti, vaikkei itse nousekaan vielä istumaan, niin istuttaako ei saisi?! Kuulostaa hassulta. Neuvolatädiltä tätä kyselin, mut hän vaan, että sitten kun itse nousee istumaan, on valmis istumaan... ota tästä sitten selvää.

Mihin tietosi perustuu, että puolivuotiasta saa istuttaa?
Meille terveydenhoitaja ei antanut lupaa 6kk istuttaa syöttötuolissa, koska hän ei vielä suoristanut selkää istumaan laitettaessa.
8kk iässä saimme alkaa totuttaa syöttötuoliin tyynyjen kanssa. Poika nyt 9kk ja risat eikä vieläkään istu muualla kuin syöttötuolissa ruokailun ajan.

mutta entäs kun haluaa istua ja osaa istua jo puolen vuoden iässä. meillä ainakin, jos laitoit lattialle makaamaan niin huuto oli hirveä mutta jos sai istua niin viihtyi todella hyvin. ja nyt ikää 10 kk eikä vieläkään halua olla maaten eikä kyllä myöskään kontaten vaan seisomaan yrittää kovin.
kyllähän sitä sanotaan että ei kannata istuttaa puoli vuotiasta mutta meillä jopa terveydenhoitaja sanoi nähtyään lapsen istuvan että saa istua kun kerta osaa.

Siitähän se on kiinni kuinka lapsen lihakset ovat kehittyneet...Kyllä sen näkee ihan omilla silmillä joko vauvan selkä on suorana vai istuuko kasassa.Meillä ainakin kehittyi selkälihakset tosi nopeasti kun tyttö rupesi konttausasentoa harjoittelemaan.Aluksi selkä meni vielä kaarelle,roikkui mutta pari viikkoa meni ja lihakset olivat kehittyneet ja tyttö rupesi itse istumaan ja konttaamaankin.Antakaa lastenne touhuta lattialla,siinä sitä kehittyy parhaiten.

Meillä myös tyttö istui 6kk iässä jos laittoi istumaan ja neuvolasta sanoivat, että saa istuttaa, kun istui niin selkä suorana. Ainoastaan liikkuvissa rattaissa ei saanut istuttaa ennen kun nousee itse istumaan. Meillä tyttö alkoi konttaamaan 8kk iässä, ei mahaltaan vaan istualtaan. Samoihin aikoihin nousi itse mahaltaan istuma-asentoon ja viikkoa myöhemmin tukea vasten seisomaan. Meidän neiti ei viihtynyt juurikaan koskaan mahallaan, ei vieläkään. Sen takia istutettiin, kun viihtyi siinä niin hyvin.

Yhteistyössä