istuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Hei!
Ajattelin kysyä äideiltä, että missä vaiheessa lapsenne alkoi istua tai avustitte istuma-asennossa? tyttäreni on nyt 5kk ja moni on sanonut, että kohta kannattaa jo opettaa istumaan! Neuvola on vasta parin viikon päästä.

Opettaa? Ei sitä lapselle tarvitse mitenkään opettaa, en minä ainakaan ole kummallekaan lapsistani opettanut, vaan ihan itse ovat jossain vaiheessa istumaan alkaneet. N. 5kk iässä olen rattaissa tosin nostanut puoli-istuvaan asentoon ja sylissä myös olleet tuettuna istumassa, mutta muuten sitä tuskin voi opettaa. Esikoisesta en muista, mutta tämä kuopus taisi olla n. 8kk ikäinen kun alkoi itse istumaan lattialla.

Meidän kaksoset ovat syntyneet pikkukeskosina, joten fysioterapeutti seuraa heidän motorista kehitystään säännöllisesti. Viimeksi tarkastuksella lapset olivat kehitys iältään 6kk (=lasketusta ajasta laskettu ikä).
Poika istui tuettuna hetken, muttei niin hyvin, että olisin voinut esim syöttötuolissa kunnolla syöttää. Tyttö ei istunut edes tuettuna kunnolla, vaan piti selkänsä pyöreänä. Kunnollisessa istuma-asennossa lapsi itse pitää selkänsä suorana. Fyssari totesi, että lasten kehitys vastaa kehitysikää :) Ei tuossa iässä vielä tarvi osata istua.

Kehoitus oli vähitellen alkaa harjoitella syöttötuolissa istumista. Syöminen ei kuitenkaan saanut tästä kärsiä, eikä lapsia turhaan väsyttää. Lapset eivät tuolloin vielä ryömineet, joten fyssari kehoitti siksikin etenemään lasten tahdissa istumisen kanssa. Jos olisi oikein alettu treenaamaan istumista, olisi se ollut pois ryöminnnän opettelusta. Koska eri lihaksiahan lapsi siinä tarvii eri tavalla.

Nyt kehitysikää on 9kk ja molemmat istuvat tuetta ja syöttötuolissa ollaan syöty kaksi kuukautta :)
5kk vielä pieni, ei hällä ole kiire vielä oppia istumista.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä