Istukka-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tai lapsivesitestit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tai lapsivesitestit

Vieras
Hei,

odotan toista lasta ja ikää on 37. Neuvolasta ehdotettiin, että voin teettää istukka- tai lapsivesitutkimuksen, jos haluan. Millaisia kokemuksia teillä on kyseisistä testeistä? Kumpaa suosittelisitte?Toinenhan tehdään hieman aiemmin kuin toinen. Molemmissa taitaa olla se prosentin keskenmenoriski. Tiedän, että jokainen tekee miten itse kokee oikeaksi, mutta haluaisin lähinnä kuulla kokemuksia teiltä, jotka ovat testejä tehneet? Mistä syistä olette päätyneet jompaan kumpaan? Kumpi tuntuu enemmän? Olen aika kipuherkkä, vaikka synnyttänyt olenkin:).

Hei, minä valitsin lapsivesipunktion, koska se suoritetaan muuten vähän vähemmän keskenmenoherkkänä ajankohtana (siis hieman myöhemmin, ei ekalla kolmanneksella) vaikka periaatteessa riski biopsian kanssa samaa luokkaa onkin, toisekseen sen pitäisi olla tarkempi, joten sekin kallisti viisarin siihen suuntaan. Kokemusta ei vielä, testi ensi kuussa. Tähän me päädyimme, kun miehen kanssa asiaa puimme. Ikää yli 40 v, ekaa odottelen.

Minulle tehtiin lapsivesipunktio sikiön niskaturvotuksen vuoksi. Molemmissa (istukka/lapsivesi) testeissä keskenmenoriski on nykyisin 0,5 % luokkaa, olen myös kuullut, että istukkabiopsiassa se olisi hieman korkeampi. Lapsivesipunktio voidaan tosiaan tehdä vasta vähän myöhemmin minulle se tehtiin viikon 13 paikkeilla. Punktio on nopeasti ohi, lähinnä se tuntuu epämiellyttävältä, mistään suuresta kivusta en kärsinyt.

Pahinta on tulosten odottelu, lapsivesipunktiossa voi joutua odottamaan tuloksia yli 3 viikkoa, istukkabiopsian tulokset voi saada viikossa, mutta niinkuin edellinen vastaaja sanoikin, istukkabiopsiassa ei aina saada niin tarkkaa tulosta ja voidaan joutua tekemään myös myöhemmin lapsivesipunktio.

Olen kuullut, että istukkatesti olisi kivuliaampi, se voidaan myös jossakin tapauksissa ottaa kohdunsuun kautta. Riippuu istukan sijainnista. Lapsivesipunktio otettiin ainakin minulta vatsanpeitteiden läpi, homma kesti kaikkiaan ehkä n. 2 minuuttia.

Mulla ois myös meno tuohon lapsivesipunktioon. Siinähän seurataan ultralla oikea neulan paikka. Tehdäänkö ultraaminen vatsanpeitteiden päältä, vai emättimen kautta?

En tiedä mistä olette moista kuulleet mutta istukka hommelissa voidaan määrittää aivan yhtä tarkasti kromosomit kuin lapsivesipunktiossa..Ja sen voi tehdä aikasemmin..niin ja tulokset tulee nopeammin.
Voisko olla sit niin että lapsivesip.on helpompi tehdä kun siinä vaan imaistaan lapsivettä mutta siinä biopsiassa täytyy niitä soluja saada tarpeeksi.
Ainakin mun kohdalla se oli tosi kivulias koska näytettä ei heti saatu tarpeeksi ja sitä piti rassata ja käännellä ja väännellä sitä neulaa että tuntui kestävän ikuisuuksia.Tehtiin masun läpi uä:n avulla,jomottikin sitten loppupäivän ihan mukavasti,mutta johtui varmaan siitä rassauksesta.
Tulos oli normaalit kromosomit ja oli sen tiedon arvoista :)

Onko teidän ollu vaikeata päättää punktioon menosta? Mä en oikein itekään tiedä mitä mieltä siitä itsekään olen. Kuitenkin olen 42-vuotias ja neuvolassa sanoivat yli nelikymppisten melkein poikkeuksetta käyttävän sen mahdollisuuden hyväkseen.
Pelottaa se torstain meno niin, että olen jo 2 yötä unissani jotenkin sivunnut sitä.

Ikää 41 v. Pohdiskelin jonkin aikaa menenkö ollenkaan ja sitten, että kumpaan menen.

Lopuksi päädyin menemään istukkanäytetutkimukseen, koska ajattelin sen niin, että jos tutkimuksissa selviää jotain, voisi ratkaisun miettiminen olla ehkä aavistuksen ""helpompaa"" kuin tilanteessa, että olet tuntenut jo vauvan potkut. Toinen syy oli sitten, että alkoi tuntumaan, että koska asia jännittää joka tapauksessa niin paljon, en pysty rauhallisin mielin odottamaan lapsivesipunktiota, joka olisi ollu noin kaksi kuukautta myöhemmin.

Tulokset tuli viikossa, ja kyllä jännitti.

Tutkimus itsessään kesti todella hetken. Ensin tehtiin ultra ja itse näytteenotto kesti ehkä noin 30 sek. Se oli yksi hujaus ja sitten ohi. Tehtiin Naistenklinikalla ja itselleni jäi tunne, että tekijänä oli hyvin kokenut henkilö. Tuntui kieltämättä hiukan ikävältä, mutta ei mitenkään mahdottomalta.

Kiitos pelonlievityksestä, ehkä minäkin sitten kestän sen pyörtymättä. Pitääkö sen jälkeen levätä, vai pääseekö takaisin töihin?
Mulle ei kyllä istukkatutkimusta tarjottukaan, vaan ainoastaan tätä.

*******:lle moisia tarkemmasta olen kuullut ihan NKL:n sikiötutkimusyksiköstä, eli kromosomitulosten varmuus voi olla molemmissa tutkimuksissa samaa tasoa, mutta punktiossa saadaan tietoa myös joistakin muista asioista, nyt en muista mistä

Olin silloin lomalla, joten en ole ihan varma mikä käytäntö. Ei kyllä muistaakseni edes kysytty, että tarvinko sairaslomaa. Otin pari kolme päivää kuitenkin vähän rauhallisemmin.

NKL:n mukaan voi mennä töihin, mutta toki osalle tulee erilaisista tutkimuksista hieman kuvottava olo, joten varmaan tilanteen mukaan kantsii tehdä töihinmenopäätös.

Olin silloin jo sairaslomalla (koska oli aivan suunnaton ahdistus sikiön hyvinvoinnista, ultrissa oli löydetty muutakin vikaa kuin turvotus), mutta töihin olisi tosiaan saanut mennä ihan saman tien. Keskenmenoriskiin ei voi itse ""jälkitoimillaan"" vaikuttaa ja onneksi ovat siis harvinaisia (1/200).

Minäkin muistan saaneeni sen tiedon istukkabiopsian ja lapsivesipunktioiden eroista NKL:n sikiötutkimuksen perinnöllisyyslääkäriltä, eli ei ihan pelkkää huhupuhetta.

Hei,olen 41 v ja minulle oli aivan selvää, että menen lapsivesipunktioon. Mieheni sisko on kätilö ja kun häneltä kysäisin, kumpaa hän suosittelisi niin hän vastasi:""Ehdottomasti valitsisin itse punktion."" Eipä siinä muuta tarvittu ja päätös oli selvä.
Toimenpide oli mielestäni kivuton. Pisto ei tuntunut ja neulan työntö tuntui lähinnä paineen omaisena tunteena. Toimenpide oli nopea, jonka jälkeen lepäsin viereisessä huoneessa varmuuden vuoksi n.10 min. Toimenpidepäivästä kirjoitettiin sairasloma. Ei tullut supistuksia eikä muitakaan tuntemuksia. 10 pv:n päästä saimme tietää, että terve tyttö tulossa. Kyllä helpotti :) Ikävintä koko prosessissa oli tulosten odottelu.

Naistenklinikalta saadun lehtisen mukaan lapsivesitutkimuksessa tutkitaan myös sikiön veren valkuaisaine, AFP. Eli siinä mielessä lapsivesitutkimus ""tarkempi"". Kromosomien osalta tutkimukset samanveroiset.

Vielä sellainen tarkennus, että näissä tutkimuksissa tutkitaan kromosomipoikkeavuudet, joista yleisin Downin syndrooma. AFP arvojen pohjalta pystytään arvioimaan erittäin harvinaisia sikiön kehityshäiriöitä. Eli vaikka näissä tuloksissa tulisi ilmi, että näiden tutkittujen asioiden kohdalla kaikki kunnossa, sehän ei vielä takaa, että lapsi olisi varmasti terve.

Ainiin joo,multa tutkittiin toi AFP JO neuvolassa,eli jos olisin valinnu lapsivesip.ei olisi tuota verikoetta tarvinnu tehdä.SE ERO!!On taas niin kaikkitietäviä että..

Oli vielä pakko palata.... jäin miettimään mistä olen tuon oman mielipiteeni muodostanut (vaikka muistelinkin sen NKL: lääkäriltä kuulleeni), ja mm. väestöliiton sivuilta löytyi tämä teksti:

Joskus (1-2%:ssa tapauksista) istukkanäytteen kromosomitutkimuksessa esiintyy tulkintavaikeuksia, jotka johtuvat siitä, että istukassa voi esiintyä solulinjoja, joissa on poikkeava kromosomisto, vaikka sikiön kromosomit olisivat normaalit. Tämä näkyy ns. istukkamosaikismina eli näytteessä nähdään sekä kromosomistoltaan normaaleja että poikkeavia soluja. Tuloksen selventämiseksi tehdään vielä uusi kromosomitutkimus lapsivesinäytteestäkin. Useimmiten istukkatutkimuksen kromosomitulos on kuitenkin yksiselitteinen ja luotettava.

Joo, näin itseasiassa NKL:n lehdykässäkin lukee, kun nyt tarkemmin sitä tutkailin.

Voiko tuon AFP:n todella ottaa neuvolassa? Itse tulkitsin, että sitä esiintyy lapsivedessä ja esimerkiksi istukkanäytteestä sitä ei pystytä tutkimaan. Olisiko voinut olla kyse jostain muusta?

Olen 40-vuotias ja odotan ensimmäistäni. Valitsin istukkatutkimuksen, koska tulokset saa paljon aikaisemmin kuin lapsivesipunktiosta. Muutenkin kokemukseni olivat ihan samanlaiset kuin Kirsikalla. Ikävintä oli pitkä odotus Naistenklinikalla. Aikaa piti muistaakseni varata jotain 3 tuntia, vaikka olin tutkimushuoneessa vain muistaakseni 20 minuuttia. Suurin osa ajasta oli siis odottelua odotushuoneessa.

Sen verran kiinnosti tuo AFP, että oli pakko vähän surffata. Joo, toden totta AFP:tä katsotaan myös äidin verestä. Onko tällä sitten jotain eroa sen tutkimuksen kanssa mikä tehdään lapsivedestä...tässä tarvittais varmaan jo läketieteen asiantuntijaa....
http://www.tyks.fi/fi/1719/2468/#2

Toipas olikin asiallinen kommentti. Itse olen tällä hetkellä alle kolmekymppinen ja mulla oli muutama vuosi sitten raskaus, jossa todettiin sikiöllä Downin syndrooma. Eli ei se aina ikää katso. Toivottavasti sinä et ole raskaana, et vaikuta kovin kypsältä vanhemmaksi. Uskon, että kaikki lähemmäs nelikymppiset äidit ovat varmasti kypsempiä äitejä, kuin me ""nuoremmat""... tsemppiä ja kärsivällisyyttä kaikille tutkimuksiin!

Sikiön niskaturvotuksen vuoksi olin istukkabiopsiassa ja FISH-tulokset sai päivässä. Sen jälkeen vielä kaiken maailman ultrat ja sikiön sydämen ekokardiogrammi, joka vielä uusitaan 32-34-viikolla. Tätini teki 37-vuotiaana istukkabiopsian samoin äitipuoleni 42-vuotiaana ja tyytyväisiä olivat. Hienot vauvat saivat molemmat!

Itse en olisi pystynyt tuloksia kauemmin odottamaan. Tosin varmistusviljely ja kaikkien muiden kuin 13, 18, 21 ja sukukromosomien tutkiminen vei yli kaksi viikkoa. Olisi kamalaa tehdä keskeytys, kun jo tuntee liikkeet, vaikka en kyllä hyväksy keskeytystä muutenkaan.

Turhahan tuohon on vastata, mutta kuitenkin: Ihmiset ""tekevät"" lapsia silloin kun heillä on sopiva puoliso ja kun niitä lapsia sattuu tulemaan, joskus nämä asiat yhdistyvät vasta myöhemmin.
Ja tosiaan, mummoista tuskin on kyse, koulutettu 40 v ihminen on ollut töissä n. 15 v ja vielä 25 v työikää jäljellä, joten haepa hieman perspektiiviä asiaan.
Riskiraskauksia esiintyy myös kaikissa ikäryhmissä, niinkuin tyhmyyttäkin......

Yhteistyössä