Istukka kohdunsuun päällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissMaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MissMaisa

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
2 415
0
36
Te joilla on ollu, niin onko kohdunsuulla ollu jotain erilaisia tuntemuksia, kuin toisissa raskauksissa? Viime ultrassa mulla oli istukka kohdunsuun päällä ja nyt on jo kauan tuntunu semmosta inhottavaa "nykimistä" kohdunsuulla :|
Ne kyllä ultrassa sanoi, että istukka voi vielä siirtyä ja siitä onkin kontrolliultra parin viikon päästä. Mä haluan synnyttää alakautta |O

No mullei oo ku yks raskaus takana, et en sinänsä osaa vastata erilaisista tuntemuksista. Mutta ei kai mulla mitenkään nykinyt. Mulla oli kontrolliultria vähän väliä sen istukan takia, ja vihdoin vikassa ultrassa joskus kuukaus kaks ennen la se totes et se on noussu pois siitä edestä :D

Mullakin vain yksi raskaus takana, joten verrata en voi, mutta en muista että mullakaan mitään nykimistä olis ollu. Kontrolleissa kävin ja pikkuhiljaa siirtyi pois. Mulle sanottiin että on aika yleistä että on alkuun kohdunsuun päällä, mutta useimmissa tapauksissa siirtyy pois, joten luultavasti toi alatiesynnytys on lopulta mahdollista. Tai se kai vähän riippuu paljonko on viikkoja, jos 40 lähestyy, niin alkaisin jo vähän asennoitumaan toisin :)

Ehtiihän se vielä tuosta siirtyä, lauantaina tulee viikkoja 28 :D
Mä en muista, että poikien aikana olis ollu tuommosta inhottavaa nykimistä, se tuntuu niin kamalalta :x Välillä tuntuu, niinku joku pyörittelis sormea tuola kohdunsuulla ja se sattuu |O

Mulla oli edellisessä raskaudessa istukka tosi lähellä kohdunsuuta ja sitä seurattiin tiiviisti, että siirtyykö se siihen päälle. Jos ois siirtynyt niin ei ois ollu puhettakaan normaalista synnytyksestä. Keisarilliseksi olis menny. :whistle:

Minulla oli keskimmäisessä raskaudessa istukka kohdunsuun edessä ja myös pysyi siinä loppuun asti viikolle 36 jolloin synnytys käynnistyi ensin lapsivedenmenolla ja sen jälkeen alkoi runsas verenvuoto, leikattiin kiireellisenä.
Raskausajasta en muista mitään nykimistä, mutta sen muistan että supisteli tosi rankasti ja kipeästi koko raskauden ajan, olin useaan otteeseen osastolla estotipassa jopa päiviä, kerran olin jo synnytyssalissa vkolla 32 mutta saatiin vielä pysähtymään.

Mulla oli ekassa raskaudessa alussa istukka kohdunsuulla, mutta siirtyi siitä sitten pikkuhiljaa poies. Inhottavaa nykimistä on kyllä ollut siten molemmissa raskauksissa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Minulla oli keskimmäisessä raskaudessa istukka kohdunsuun edessä ja myös pysyi siinä loppuun asti viikolle 36 jolloin synnytys käynnistyi ensin lapsivedenmenolla ja sen jälkeen alkoi runsas verenvuoto, leikattiin kiireellisenä.
Raskausajasta en muista mitään nykimistä, mutta sen muistan että supisteli tosi rankasti ja kipeästi koko raskauden ajan, olin useaan otteeseen osastolla estotipassa jopa päiviä, kerran olin jo synnytyssalissa vkolla 32 mutta saatiin vielä pysähtymään.

Supistuksia mullakin ollut rutkasti, enimmäkseen kivuttomia, mutta ne on sitte ollu semmosia koko päivän kestäviä. Niiden takia oon ollu sairaslomalla jo ties kuinka kauan. Kerran oli oikeen kipeitä supistuksia ja sillon jouduin synnärilläkin käymään piikillä, onneksi ne sitte loppui :/

Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Supistuksia mullakin ollut rutkasti, enimmäkseen kivuttomia, mutta ne on sitte ollu semmosia koko päivän kestäviä. Niiden takia oon ollu sairaslomalla jo ties kuinka kauan. Kerran oli oikeen kipeitä supistuksia ja sillon jouduin synnärilläkin käymään piikillä, onneksi ne sitte loppui :/

jep, tuntuu kuuluvan "taudinkuvaan" nuo runsaat supistelut etisen istukan tapauksessa.

Mulla oli kanssa muuten supisteluraskaus, kun istukka oli kohdunsuulla esikosta. Sain osastolla suppareiden estolääkitystä, eikä sitä syytä niille koskaan löydetty. Oiskohan ollutkin se istukka? :o Se kyllä nousi rv 30+, mutta ultrassa ei huomattu, että joku verisuoni oli jäänytkin ja sitten synnytyksessä vuoti aika pahasti. Nykimistä en minäkään muista, mutta suppareita oli paljon ja aiemmin syntyi kuin sitten seuraava lapsi, jolla istukkakin oikeassa paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Myymimanta:
Mulla oli kanssa muuten supisteluraskaus, kun istukka oli kohdunsuulla esikosta. Sain osastolla suppareiden estolääkitystä, eikä sitä syytä niille koskaan löydetty. Oiskohan ollutkin se istukka? :o Se kyllä nousi rv 30+, mutta ultrassa ei huomattu, että joku verisuoni oli jäänytkin ja sitten synnytyksessä vuoti aika pahasti. Nykimistä en minäkään muista, mutta suppareita oli paljon ja aiemmin syntyi kuin sitten seuraava lapsi, jolla istukkakin oikeassa paikassa.

Ei mullakaan oo löydetty mitään järkevää syytä noille supistuksille, ku ei oikeastaan liity milläänlailla rasitukseen, kai ne sitte johtuu tuosta istukasta. Edellisessä raskaudessa supistelut alkoi vasta ihan loppuraskaudessa, eikä kipeitä ollut ennen synnytystä, vaikka olis kuvitellu, että se oli vaikeampi raskaus ku tämä, ku odotin kahta :/
Mä en osaa edes selittää miltä tuola kohdunsuulla tuntuu, lähinnä tulee mieleen tuo nykiminen, mutta inhottavalta se tuntuu. Vähä siltä, ku lääkäri ottaa pumpulipuikolla näytettä :x

Millä viikolla sun synnytys alkoi?

Alkuperäinen kirjoittaja Myymimanta:

Ei mullakaan oo löydetty mitään järkevää syytä noille supistuksille, ku ei oikeastaan liity milläänlailla rasitukseen, kai ne sitte johtuu tuosta istukasta. Edellisessä raskaudessa supistelut alkoi vasta ihan loppuraskaudessa, eikä kipeitä ollut ennen synnytystä, vaikka olis kuvitellu, että se oli vaikeampi raskaus ku tämä, ku odotin kahta :/
Mä en osaa edes selittää miltä tuola kohdunsuulla tuntuu, lähinnä tulee mieleen tuo nykiminen, mutta inhottavalta se tuntuu. Vähä siltä, ku lääkäri ottaa pumpulipuikolla näytettä :x

Millä viikolla sun synnytys alkoi?

Syntyi rv 36+4(lopetin vuodelevon pari pv ennen), mutta jo rv 21 oli ne kivuttomat supparit tehneet tepposia. Ja vuodelevosta huolimatta oli kohdunsuu auki ja kaula hävinnyt rv 35. Ja mun supparit oli kanssa jatkuvia, mutta kivuttomia. Semmoista kestosupistusta oli paljon...

Sehän seurataan tarkasti, että nouseeko istukka. Mulla on ollu etinen istukka kaikissa kolmessa raskaudessa ja kaikissa raskauksissa istukka on nousssut ja lapset syntyneen alakautta :)

Usein on niin, että aamusta alkaa supistamaan ja supistaa ihan iltaan asti, makuullaolo auttaa, mutta heti kun kääntyy tai nousee, niin supistaa :kieh: Mulla ei onneksi nuo supistukset oo vielä paikkoja avannu, ja nyt ollaanki pian jo aika turvallisilla viikoilla :heart:

Mulla toinen lapsi otettiin pois mahasta etisen istukan vuoksi vk 35+2. Terve poika on.

Viikolla 25 alkoi tulemaan verta ja pelkäsin keskenmenoa. Lepoa määräsivät. Parin viikon päästä tuli taas verta ja pötkötin 4 pv sairaalassa. Ja sitten loppuajan olin kotona vuodepotilaana. Ei nykimisiä eikä muutakaan kipuja. Istukka oli 7 cm kohdunsuun päällä lopussa eikä noussut pois.

Ennalta määräsivät leikkausajan ja nukutuksessa operoivat vaavin ulos. Nuoren ikäni vuoksi tekivät jonkun erikoisoperaation, sen takia nukutus. Näissä etisissä istukoissa kun on kohdun menettämisen vaara ja sen varmuudella yrittivät pelastaa. Kaikki sujui kuitenkin hienosti ja ihan tuota saa olla kiitollinen.

Usein on niin, että aamusta alkaa supistamaan ja supistaa ihan iltaan asti, makuullaolo auttaa, mutta heti kun kääntyy tai nousee, niin supistaa :kieh: Mulla ei onneksi nuo supistukset oo vielä paikkoja avannu, ja nyt ollaanki pian jo aika turvallisilla viikoilla :heart:

Mullakin nuo raskaudet suppaili kovasti ja jäin viikoilla 24 ,26 ja 30 siraslomalle :) Aikasemmin siis kommentoin, jotta kolme kertaa ollut etinen istukka.

Mulla oli just noin, tosin sillä erotuksella että paikat aukes. Toivotaan, että sun supparit pysyykin harmittomana!! Mä menin viimeksi jopa saliin(4cm auki), kun oli tuo kivuton kestosuppari päällä, eli omalla kohdallani otan nekin vakavasti :whistle:

Mulla ei huomattu edes rakenneultrassa, että tuo istukka on sielä edessä. Vasta, olisko ollu rv 22, ku jouduin käymään sielä synnärillä niiden supistusten takia, niin ultrasivat alakautta ja sielä huomasivat, että tuo istukka on edessä.
Täytyy vaan toivoa, että se sieltä nousee ja päästäis edes tuonne rv 36 asti :|

:hug: Jaksuja! Onneksi sulla on kuitenkin jo nyt hyvät viikot ja ehdit toivottavasti kerätä edes vähän lisää viikkoja. Mulle ne sanoi, että useimmat nousee, eli loppu viimein kai aika harva jää sinne kohdunsuulle...Onneksi!!

Yhteistyössä