Istukka kohdunsuulla,onko noussut?Kokemuksia myös jo synnyttäneiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Me10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Me10

Aktiivinen jäsen
28.10.2009
1 598
0
36
Mulla todettiin jo rv 8 että istukka on kohdunsuun päällä osittain,etuseinämässä ja siitä ulottuu siis alareunaltaan kohdunsuulle.
Nyt sama tilanne rv 12 nt-ultrassa,ei ollut ainakaan vielä noussut.
Seuraavaksi tarkistetaan rv 20+ rakenneultrassa.
Mietin onko sillä mitään merkitystä ettei nyt ollut 4:ssä viikossa tapahtunut nousua,voiko se tapahtua vielä ihan tavallisesti myöhäisemmässä vaiheessa??

Paljonko se raja on ,mitä istukan täytyy olla poissa kohdunsuulta??

jos olet jo synnyttänyt tai lähellä laskettua aikaa ja istukka ei ole noussut ja päätetty leikata,millaisille viikoille on sektio sovittu?

Mietin nyt jo näitä vaikka mitä voi vielä tapahtua :D
Kiitos vastauksista :flower: :flower: :flower:

Mulla oli osittain istukka kohdunsuulla vielä rakenneultrassa ja seuraava tarkistusuä taisi olla sitten rv 27 tai jotain. Silloin oli siirtynyt pois.

Suurin osa näistä tapauksista siirtyy itsekseen pois ennen loppuraskautta.

Tosi pieni prosentti noilla viikoilla havaituista istukoista jää etiseksi. Oliskohan jotain 1% luokkaa. Mulla oli yhdessä raskaudessa vielä viikolla 28 ihan kohdunsuun päällä, ei mennyt kuitenkaan yli asti. Viikolla 35 oli just kohdunsuun reunalla, ja viikolla 38 muutaman millin kohdunsuun vieressä. Olisin joutunut sektioon koska "oppikirjan mukaan" istukan pitäisi olla vähintään 3 cm päässä, jotta alatiesynnytystä suositeltaisi. Mut mä halusin katsoa viimeiseen asti onnistuisiko alatiesynnytys. Sektio pelotti tosi paljon. Synnytin lopulta normaalisti alakautta viikolla 41+, ja silloi vanúva pää oli jo painanut istukan sivuun eikä mitään ongelmaa ollut. Onneksi tein sen valinnan! Musta oli tosi stressaavaa miettiä koko ajan sitä mahdollista sektiota. Toivittavasti sullakin vielä istukka nousee pois kohdunsuulta. Sittenhän vaihtoehtoa ei ole, jos istukka on vähänkään kohdunsuun päällä.

Yleensä nousee rakenneultraan mennessä. Ja suurin nousu tapahtuu vasta rv 28 jälkeen ja ihan loppuviikoillakin vielä.

Minulla eteisistukka huomattiin juuri rakenneultrassa ja peitti silloin kohdunsuun (4 cm meni yli toiselle puolelle). Tilannetta seurattiin rv 28 alkaen kahden viikon välein. NKL:lla seurantaa jatkettiin aina 40+1 saakka jolloin todettiin että istukan reuna on irronnut kohdunsuun toiselta puolelta (sinne meni vaan sellanen ohut lirpake siinä vaiheessa). Koska vuotoja ei missään vaiheessa (paitsi ihan alussa) ollut, päädytiin alatiesynnytykseen. Mulle ei siis missään vaiheessa suunniteltu sektiota koska vuotoja ei ollut ja istukan ohut reuna vaan meni kohdunsuun yli. Toisaalta kävin kerran kontrollissa yksityisellä, jossa Kättärin gyne ultrasi ja sanoi silloin että suunniteltu sektio tulee rv 38+0 (tuolloin viikkoja 30-32). Alateitse siis lopulta synnytin 40+3 eikä istukasta ollut varsinaisesti haittaa. Lapsen pää painaa mahdollista vuotokohtaa synnytyksen aikana ja synnytystä toki seurattiin tavallista tarkemmin ja sairaalaan piti lähteä ajoissa. Istukka ei sitten irronnut ja käsinirrotus+kaavinta tehtiin sekä kohdunkaula repesi hieman. Nämä eivät kuitenkaan johtuneet varsinaisesti tuosta istukan sijainnista.

Tärkeintä minusta on että olet huoleti ja nautit raskaudesta!!

Kiitos näistä,lisää saa laittaa!!! :flower:
Mulle toi sektion mahdollisuus on kauhukuva ja siksi näitä mietin.Kun on pieniä entuudestaan,on alatiesynnytys ja sen nopea palautuminen paljon mieluisampi ajatus kuin sektio =) Ja jos jäisi etiseksi,pelottaisi myös mahdolliset vuodot ja niiden takia "rajoitettu elämä"...

Mutta pakkohan se sitten on jos ei nouse,mutta toivotaan niin kuitenkin! =)

Yhteistyössä