Istukka etuseinässä ja lapsi perätilassa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas perätilassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas perätilassa:
viikot nyt 34+, eivät hirveemmin kommentoineet asiaa neuvolassa....

Vauva ehtii vielä hyvinkin kääntyä :)
Mulla oli 2 vuotta sitten sama tilanne. Istukka edessä ja vauva pyllyllään. Sain valita altiesynnyts tai sektio. Valitisin jälkimmäisen.

jos istukka ei oo kovin alhaalla eli eteisistukka, niin se ei alatiesynnytystä haittaa, vauvan perätilan vuoksi on perusteltua tehdä keisarinleikkaus, mut vauvan asento saattaa kyl viel noilla viikoilla muuttua.
suosittelisin että puhut synnytyspelostasi neuvolassa tai otat yhteyttä synnärille asiasta. mikä sinua oikeastaan alatiesynnytyksessä pelottaa?

Aika rohkea olet jos meinaat vaan tyytyä tohon nauvolan asenteseen! Sekä eteisistukka että perätila on molemmat riskitekijöitä. Sinuna soittasin vaikka saman tien tai huomenna äitipolille ja kysyisin asiaa jos neuvolasta ei kerran sanota mitään.
Mulla myös perätila ja neuvolasta sain lähetteen äitipolille jo viikolla 32. Nykuisessä sairaanhoitojärjestelmässä pitää osata itse pyytää tai vaatia. Muuten voi jäädä ilman asiaankuuluvaa hoitoa. Ja sitä paitsi jos tulee toi hoitajien lakko niin sun pitäis mahd. nopeesti päästä äitipolille että tilanne edes arvioitaisiin siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika rohkea olet jos meinaat vaan tyytyä tohon nauvolan asenteseen! Sekä eteisistukka että perätila on molemmat riskitekijöitä. Sinuna soittasin vaikka saman tien tai huomenna äitipolille ja kysyisin asiaa jos neuvolasta ei kerran sanota mitään.
Mulla myös perätila ja neuvolasta sain lähetteen äitipolille jo viikolla 32. Nykuisessä sairaanhoitojärjestelmässä pitää osata itse pyytää tai vaatia. Muuten voi jäädä ilman asiaankuuluvaa hoitoa. Ja sitä paitsi jos tulee toi hoitajien lakko niin sun pitäis mahd. nopeesti päästä äitipolille että tilanne edes arvioitaisiin siellä.

istukka on etuseinässä ei eteisistukka!

Alkuperäinen kirjoittaja kyökkipiika:
meillä oli tyttö viel poikittain viel viikol 36, siitä vielä ehti kääntyy ja alateitse syntyi.

Mul oli myös perätila ja äippäpolilla sanottiin ett voi vielä kääntyäkin mut leikkaus piti varmuuden vuoksi varata jo kuukausi ennen LA:ta. Mulle lääkäri sano ett pitää varata etukäteen mutta perutaan aika jos vauva kääntyy. Ei kyl kääntyny vaan sektio tehtiin. Just ennen leikkaustakin vielä ultrattiin ja olis ollu kääntyny niin olisivat käskeneet kotiin.

meillä esikoinen oli koko 39+5 vkoa perätilassa, potkiskeli vain meitsiä virtsarakkoon (jippii) ja istukka oli etuseinässä...
synnytys alkoi supistuksilla, oli nopea (kaikkinensa 4 h) ja silloin poitsu älysi kääntyä oikeinpäin. meillä ei siis koko aikana ollut kiinnittynyt. kokoarvio oli vielä vikalla viikolla 4,5 kg eli siis isoa lasta odotettiin, mutta onneksi poitsu oli pienempi.
mutta siis kaikki on mahdollista. ps. olen kuullut että perätila joka tiedossa etukäteen voi olla tosi hyvä synnytyskokemus..tämä ihan lääkäreidenkin suusta.

Hmm.. mielenkiintoista... itsellä istukka etuseinässä ja toukka perätilassa tosin viikkoja ei ole vielä kun 21+6, mutta kiva tietää että jos ei käänny ajoissa on mahdollisuus keisarileikkaukseen...

Alkuperäinen kirjoittaja herne:
ei kait sitä kääntöä yritetä jos istukka eessä, siinähän on suuri istukan irtoamisen vaara, näin oon minä käsittäny..

Tuo varmaan riippuu kuinka edessä on..?
Ja siis jos ei ole kohdunsuulla niin joissakin paikoissa yritetään kyllä.

Niin ja perätilassa voi synnyttää jos ei ole ensisynnyttäjä..
Itse menisin leikkaukseen vain siinä tapuksessa jos todetaan,että se on lapselle turvallisin vaihtoehto..
(Minä pelkään leikkauksia aivan kamalasti! Olin 16v.hysteerissä tilassa johon ei auttanut edes 2 diabamia..Joten joutuivat nukuttamaan..Ja kyse oli VAIN polven tähystyksestä.. :ashamed: )

Voin toki olla väärässäkin, joten älkää kivittäkö. :D
Mutta minusta tuntuu, että ainakin tämän ketjun ihmisillä se perätila on ollut pelkkä tekosyy saada helppo sektio ettei tarvitse synnyttää. :whistle:

Onko teillä yritetty kääntää, kuvattu ja tutkittu lantio että mahtuuko tulemaan vai oletteko heti vaan päättäneet, että sektioon?
Toivoisin kyllä, että niistä sektion vaaroista puhuttaisiin enemmän, ettei ihmiset valitse sitä heti kun on mahdollisuus.

Vaikka eipä tuo onneksi ole minun vauva eikä minun kroppa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Voin toki olla väärässäkin, joten älkää kivittäkö. :D
Mutta minusta tuntuu, että ainakin tämän ketjun ihmisillä se perätila on ollut pelkkä tekosyy saada helppo sektio ettei tarvitse synnyttää. :whistle:

Onko teillä yritetty kääntää, kuvattu ja tutkittu lantio että mahtuuko tulemaan vai oletteko heti vaan päättäneet, että sektioon?
Toivoisin kyllä, että niistä sektion vaaroista puhuttaisiin enemmän, ettei ihmiset valitse sitä heti kun on mahdollisuus.

Vaikka eipä tuo onneksi ole minun vauva eikä minun kroppa. :D

Minulla yritettiin kääntää :x auts! mutta lapsi ei liikahtanut kuin pari senttiä.
Olisin voinut kai periaatteessa alateitsekin synnyttään, mutta lääkärikin oli enemmän leikkauksen kannalla.
Minulla on ilmeisestikin herttamainen kohtu ( jonka vuoksi ilmeisesti lapsi ei kääntynyt ) ja koska ensimmäisessä synnytyksessä vauva jäi jumiin synnytyskanavaan, niin luultavasti turvallisempi vaihtoehto oli tuo sektio.

Lapsi oli ns.täydellisessä perätilassa elu jalat edellä tulossa ja eikös tuo ole hieman vaarallisempi alatiesynnytyksessä kuin esim peppu edellä?
Muistelisin jotain tällaista..

Lisään että jos pitää valita alatie/sektio, niin ehdottomasti alaite! :wave:

Yhteistyössä