Istukka edessä ja kohdunsuulla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Onko kellään kokemuksia? Miten raskaus sujui, siirtyikö istukka pois edestä?

Voiko aiheuttaa isomman riskin vuotoihin?

Itsellä todettiin tänään np-ultrassa tämä, ei ole ollut vuotoja, mutta kovempaa ja pitempään (edelleen jatkuvaa) menkkakipuilua mitä ei ole ennen ollut. Voiko liittyä tuohon istukan sijaintiin?

Tänään ajattelin soitella neuvolaan ja kysellä asiasta mutta ajattelin olisiko täällä kokemuksia :)

Mulla oli kuopuksen kanssa istukka osittain kohdunsuulla.
Vuotelemaan aloin jo ihan alussa rv5+ ja vuodin rv18 saakka.
Useimmiten oli pientä ruskeaa vuotoa, mutta kolmen kertaa tuli veret loristen pitkin lattioita. Mulla tihutteli päivittäin aina kun liikuin tai istuin hiukankin pidempään, samalla alkoi myös supistella.
Saikulla oli rv10 loppuun saakkka. Vuodot loppuivat rv18 kun istukka siirtyi kohdunsuulta ylemmäs, mutta sen jälkeen alkoi ekaks kovat liitoskivut ja muutaman viikko siitä supistelut.
Lapsi pysyi vatsassa kuitenkin loppuun saakka. Mutta olen ihan varma, että jos en olisi vuotojen yhteydessä saanut sairauslomaa, kesken olisi mennyt.

Mulla oli etinen istukka koko raskauden ajan. Pieniä vuotoja tuli useaan otteeseen, sairaalassa olin sisällä ainakin 4 otteeseen. Sairaalassa olin siis vuotojen takia, joskin minulla oli myös supistuksia jo todella varhaisessa vaiheessa. Etinen istukka aiheuttaa helposti noita vuotoja. Minä olin sairauslomalla jo 5 kk ennen laskettua aikaa.

Istukka voi siirtyä ja usein siirtyykin raskauden loppua kohden, jos ei siirry synnytys tapahtuu keisarinleikkauksella kuten minulla.

Itsellä oli alkuun edessä ja kohdun suulla, vuoteli parin viikon välein, mutta loppu n.rv14 *koputtaa puuta* en halua sitä takas ;) Nousi sitten ajan kans kauemmas. Kaverilla tuo tilanne edelleen rv30 ja tilannetta seurataan. Hänellä oli voimakkaita vuotoja rv20 saakka. Häntä on neuvottu varomaan fyysistä kovaa rasitusta ja varsinkin nostelua + kyykkäämistä.

Minulla oli etinen istukka loppuun asti, ei vuotanut kuin vasta viime metreillä eli 36+6, jolloin olin jo valmiiksi sairaalassa koska lapsivesi meni samana päivänä. Sektio tehtiin sitten kiireellisenä. Supistuksia oli kyllä todella paljon ja olin sairaalassakin muutamaan otteeseen osastolla.

Mulla on ollut kahteen kertaan istukka kohdunsuulla ja molemmilla siirtynyt ylemmäs mahan kasvaessa . Koskaan en ole vuotanut tippaakaan verta tai tullut muitakaan ongelmia sen takia. Seurattu on viikon 33 aikoihin. Mutta siis jos np-ultrassa vasta olit, niin siellähän ei kai yleensä tuommoista edes mainita vaan se huomataan vasta rakenneultrassa.

mulla oli myös 3. raskaudessa etinen istukka. Rv:lla 10 aloin vuotamaan tosi paljon, luultiin että keskenmeno mutta ei kuitenkaan minkäänlaisia kipuja. Seuraavalla viikolla ultrassa sitten varmistui että sikiö oli kunnossa ja vuodon syyksi etinen istukka. Siitäpä sitten olin saikulla sinne rakenneultraan rv:lle 20 asti, siellä todettiin istukan "siirtyneen" pois kohdun suulta. Tässä välissä oli muutamia kertoja tuota vuotoa, ihan kirkasta verta eikä mitään pieniä määriä... Multa oli myös kielletty seksi ja kaikki ponnistelu. Loppuraskaus meni ihan hyvin, olin töissä normaalisti sinne äippäloman alkuun asti ja terve poika syntyi suunnitellulla sektiolla ihan täysiaikaisena. Sektio johtui ihan muista syistä kuin tuosta alkuraskauden etisestä istukasta. Mulle sanottiin että etinen istukka tulee herkemmin sektioäideille, mullakin oli kaksi sektiota jo takana.

Yhteistyössä