Marginaalinen istukka ja alatiesynnytys

Hei!

Minulla todettiin rv 28 marginaalinen istukka, aivan kiini kohdunkaulan suuaukossa ja vieläpä kohdun takasaeinässä.
Kontrolli rv 32 ja mahdollisesti suunniteltu sektio edessä KYSissä. Ei kuulema yleensä enää siirry loppuraskauden aikana minnekään, etenkään takaseinän istukka..
En pöllämystyneenä älynnyt kysellä tarkemmin mitään, lekuri sanoi että alatiesynnytys voi olla mahdollinen, mutta internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy tietoa jos jonkinlaista. Lekuri varoitti nyt loppuraskauden verenvuodoista, joita tulee, kun kohdunkaula ja suu alkavat pehmetä & laajeta ja istukan reunat irrota.
Tiedostan alatiesynnytksen riskit, lapsi mahdu laskeutumaan, istukka repeää, lapsella loppuu happi, kun pää painaa istukan ristiliitokseen kiinni.. Mutta onko täällä palstalaisilla kokemuksia marginaalsiesta istukasta ja miten synnyts/sektio sujui ja millä viikoilla? Ja ylipäätänsä mitään kokemuksia, kiitos!
 
Heippa,

minulla oli marginaalinen istukka ensimmäisessä raskaudessa, tosin se kasvoi loppuviikoilla
niin, että oli muistaakseni n. 1/2 cm päässä kohdunsuusta.
Minulla ei ollut minkäänlaista verenvuotoa loppuraskaudesta, K-HKS:ssä olivat sitä mieltä,
että ilman muuta onnistuu alateitse. Ja onnistuikin. Tosin synnytyksen käynnistyessä vauva ei ollut laskeutunut kovinkaan paljoa, pää oli kyllä kiinnittynyt. En tiedä saattoiko se alhaalla oleva kilon kokoinen istukka olla jotenkin tiellä. Ja ilmeisesti minulla se synnytys alkoi "kerralla", eli ei olleet paikat ehtineet etukäteen aukeilla sen kummemmin. Vauva syntyi 40+2. Eli minun kokemukset marginaalisesta istukasta olivat ihan hyvät, eli varmaan paljon riskestä varoitellaan koska kertomattakaan ei saa jättää, mutta meillä ei kyllä aiheuttanut mitään vaivaa. Ja toisaalta, voihan siinä synnytyksessä tulla muunkinlaisia "yllätyksiä", niin synnytyksen etenemistähän varmaan voi miettiä tilanteen mukaan.

Toivottavasti tämä helpotti yhtään stressiä :)

Lippo Lii
 
Hei,
Onko vielä jotain samassa tilanteessa olijoita/olleita? Minullakin todettiin rakenneultrassa marginaalinen istukka takaseinän puolella ja ensi viikolla tarkoitus mennä kontrolliultraan tarkistamaan olisiko yhtään siirtynyt.Kokemuksia ja kohtalotovereita kaipailisin, kun ei tietoa tällaisesta ole.
 
Mulla oli ekassa raskaudessa marginaalinen/etinen istukka, jota seurattiin. Se oli vasta vk 35 noussut n. 2 cm yli kohdunkaulan, joten sen puolesta olisi alatiesynnytys onnistunut. Raskauden puolesta välistä mulla oli jonkun verran supisteluja ja sen myötä tuli aina vuotoja ton istukan takia.
 
Minulla todettiin täydellinen eteisistukka rakenneultrassa v. 2007. Istukka ei varsinaisesti siirtynyt mihinkään loppuraskaudesta vaan oli noin 3-4 cm kohdunsuun yli. Viimeisessä kontrollissa 40+1 todettiin istukan reunan irronneen (se osuus joka meni kohdunsuun yli) ja päädyttiin alatiesynnytykseen. Vuotoja ei ollut missään vaiheessa. Vauva ei laskeutunut, joten ponnistusvaihe kesti 50 minuuttia eikä istukka irronnut normaalisti vaan se piti irrottaa leikkaussalissa. Nyt olen toista kertaa raskaana, istukka ihan samassa paikassa rakenneultrassa eli takaseinässä ja 3 cm kohdunsuun yli. Ei vuotoja toistaiseksi ja eka istukkakontrolli on ensi viikolla, josko vaikka olisi siirtynyt.

HilmaVilma 29+3
 

Yhteistyössä