Istukan paikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ritva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ritva

Vieras
Eli olin rakenneultrassa alkuviikosta ja siellä selvisi, että minulla on istukka kohdun etuseinämässä. Kätilön mukaan päättyy just hyvin ennen kohdunsuuta, joten istukan sijainti ei mitään haittaa. Juttelin asiasta kaverini kanssa, joka oli sitä mieltä, että istukka saattaa vähän muuttaa vielä paikkaa ja kasvaa yms. jolloin voikin olla kohdunsuulla ja estää alatiesynnytyksen...No nyt tietysti olen täällä hermoillut asiaa, että pitäskö loppuraskaudesta vielä varmuuden vuoksi käydä vaikka yksityisellä ultrassa? Onko kenelläkään parempaa tietoa/kokemusta?

ei se välttämättä synny muutenkaan alakautta. Kaikki eivät vaan pysty alakautta synnyttämään joten ei kannata asennoitua niin että se olisi ainoa oikea tapa.

Itselläni istukka kohdunsuulla rv20 ultrassa. Kontrolissa rv28 ja kohonnut ylöspäin riittävästi. Eli ei haittaa alatiesynnytystä, jonka tosin voi estää taas vauvan iso koko. Mutta mitä väliä, kunhan syntyy ja on terve.
Ei se istukka enää alaspäin lähde, ajattele että kohtu on kuin ilmapallo kun se kasvaa. Jos piirrät pisteen ilmapallon puhallusreiän viereen ja alat täyttää ilmapalloa, niin piste siirtyy kauemmas reiästä. Vähän samalla tavalla kasvaa kohtu, ja istukka tavallaan kohoaa sen kasvaessa (siis jos alhaalla). Siis tämä on nyt mun käsitys asiasta.
Mutta älä siis turhia murehdi vaan nauti!

Mikä vastaus taas tuossa, jos toista huolettaa niin tuo mitäväliä vastaus auttaa huisasti asiaa :/. Mulla oli ekassa raskaudessa istukka etuseinämässä, eikä se vaikuttanut muuhun kuin että vaaviin liikkeet tunsin tosi huonosti. Ei se istukka siellä nyt varsinaisesti minnekään siirtyile, kasvaa toki ihan synnytykseen asti, mutta niin kasvaa kohtukin, eli tilaa istukallekin kasvaa on. Eihän sinua tietysti mikään estä ultrassa käymästä (jos on varaa), eli jos huoli ei haihdu niin käväise ihmeessä! Eipähän tarvitse sitten asiasta stressata :).

Mulla tietoa siitä, että istukka tosiaan nousee ylöspäin kohdun kasvaessa. Ekassa raskaudessa mulla oli se alussa aika lähellä kohdun suuta. Loppuraskaudesta sitten varmistettiin ultralla että on noussut riittävän ylös ja olihan se.

Mulla on molemmissa raskauksissa ollut istukka np-ultrassa kohdunsuun päällä. Sitä on sitten kontrolloitu rakenneultrassa ja molemmilla kerroilla istukka on noussut riittävästi mahdollistaen alatiesynnytyksen.
Istukka siis tavallaan "liikkuu" eli siirtyy kohdun kasvun mukana, mutta poispäin kohdunsuulta, ei alaspäin.
Ja edessä oleva istukka kyllä vaimentaa liikkeitä todella tehokkaasti, nyt sen huomaa kun tässä tokassa istukka on takana...

Ilmapalloteoria pätee, paitsi jos istukka on alussa aivan ylhäällä :) Itsellä ekassa raskaudessa np-ultrassa todettiin, että istukka on ylhäällä ja keskellä. Rakenneultrassa istukka oli "valunut" keskelle eteen... Kyllähän sitä istukan toimintaa seurataan loppuun saakka ja istukan kasvukin pysähtyy loppuraskaudessa. Ap:lle: Voihan sitä viimeisessä painoarvioultrassa kysäistä, onko istukan paikka ihan ok. Luultavasti sinulla vielä sellainen on..?

Meillä ei erikseen ole mitään painoarvioultraa, joten tämä rakenneultra oli viiminen kunnallisella puolella. Eli ehkä loppupuolella käyn vielä yksityisellä varmistamassa asian, jos asia silloin vielä mietityttää. Eikä siis todellakaan ollut tarkoitus "vähätellä" keisarinleikkausta, vaikka leikkausta jännitänkin enemmän kuin alatiesynnytystä.. Lähinnä nyt vaan huolestutti se, että jos istukka voi vielä valua kohdunsuunpäälle eikä asiaa seurata, niin ei ole kiva jos tämä huomataan vasta synnytyksessä..Kiitoksia kaikille vastauksista ja hyvää joulua!

Minulla on ollut kolmessa raskaudessa neljästä istukka etuseinästä enkä ole kuullutkaan, että etuseinässä oleva istukka liikkuisi sen enempää kuin takaseinässäkään oleva istukka kohdun suulle. Ehkä alkup. ystävä sekoittaa nyt asian nimenomaan kohdun suulla olevaan istukkaan.

Hyvää Joulua ja unohda koko ystäväsi kommentti.

Yhteistyössä