Istukan jääminen kohtuun

Hei,

kuinka monelta on jäänyt istukka kohtuun synnytyksen jälkeen kahdesti tai useammin? Minulla jäi ensimmäisessä synnytyksessä. Piti irrottaa leikkaussalissa ja menetin verta 2 litraa. Olin pitkän aikaa todella heikossa kunnossa. Lisäksi episitomiahaava tulehtui. Nyt kauhistuttaa seuraava synnytys, kun ensimmäisestä jäi pelottavat muistot. Silloin näin lapseni seuraavaksi illalla, kun hän oli syntynyt aamulla. Synnytyksen jälkeen en saanut häntä viereeni hetkeksikään vaan kärrättiin heti leikkuriin. En jaksanut häntä juurikaan hoitaa sairaalassa, kun olin niin heikossa kunnossa. Paraneminen kesti tosi kauan.

Nyt olen pohtinut sektiota vaihtoehtona. Eipä sekään juurikaan houkuta kaikille tiedoksi. Kunpa ensimmäinen synnytys olisi mennyt hyvin, niin en olisi nyt niin kauhuissani, kun tiedän mitä voi mennä vikaan. Minua itkettää, kun vain muistelenkin asiaa ja nyt se on mielessä päivittäin.


 
Jamin äiti


Mullaki oli istukka vähän tiukassa.Synnytys oli helppo mutta istukka paljon pahempi..2h yritettiin sitä sieltä saada pois ja just ku kätilö sano että jossei se sieltä nyt lähde niin mennään leikkuriin..No sitten se lähti..
Sanovat sielä että kannattaa seuraavalla raskausajalla mainita siitä asiasta että kattovat minne se sitten kiinnittyy, jos samaan paikaan on mahdollista että "jumittuu"uudestaan..
 
Samoin mulla jäi ensimmäisestä istukka kiinni ja lekuriin heti synnytyksen jälkeen. Verta meni ihan hirveästi ja kaksi pussia sain uutta verta tilalle. Tämä otettiin hyvin huomioon tässä toisessa raskaudessa/synnytyksessä. Sain 15 kertaisen annoksen normaaliin annokseen nähden oksitosiinia, jotta istukka irtoaisi. Tiukassa oli ja kahden kätilön avustuksella se vihdoin irtosi 20 minuutin painelun jälkeen. Irtosi repaleisena, mutta irtosi kuitenkin kokonaan. Lääkäri oli jo raskausaikana merkannut papereihin, että osasivat varautua ongelmaan ja että lisäverta oli varattu vuodon varalle. Toivotaan, että omalla kohdallasi käy yhtä hyvin kuin minulla kävi pari viikkoa sitten. :wave:
 
Itselläni ei kokemuksia vielä kakkossynnytyksestä. Esikoista synnyttäessäni istukka ei irronnut, menetin paljon verta, uutta sain kuusi pussia ja vielä trombosyytit päälle+ neljännen asteen repeämät....
Toipuminen kesti koko kesän joitakin ongelmia oli vielä vuodenkin päästä. Pikkukakkonen sitten leikataan omasta pyynnöstäni ja varautuvat siihen, että taas tulee vuotoa. Istukka on kiinnittynyt ihan vanhan arven viereen, toivottavasti se ei tuo ongelmia. Sektiolupa tuli ihan helposti, tämän varmistin jo etukäteen muuten ei toista lasta olisi kyllä tullut.
 

Yhteistyössä