Isovanhempien velvollisuus hoitaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kakaroita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kakaroita

Vieras
Missä kohtaa isovanhemmuus muuttuu velvollisuudeksi hoitaa lapsenlapsia?
Kuinka paljon teidän vanhemmat hoitavat lapsia? Pyynnöstä/ omasta halusta, työelämässä/ eläkkeellä?

Seurailen tilannetta jossa neljän lapsen äiti haukkui oman äitinsä kun ei koskaan hoida lapsia. Sanoi vielä ettei tarvitse sitten nähdä lapsia jos ei hoida. Edellisellä viikolla lapsia oli Hoidettu useampana yönä.. Ko. Mummo on työelämässä, hoitoala, ja oli ennen tätä haukkumista kotiutunut sairaalasta (ja sairauslomalla). Ei siis suostunut sillä sekunnilla ottamaan lapsia (koululaisia) yökylään koska ei ollut itse kunnossa.

Omasta mielestä on kohtuutonta odottaa työelämässä olevien isovanhempien hoitavan vapaa-aikansa lapsenlapsia. Varsinkin kun perheessä on kaksi vanhempaa..

Poika nyt 3,5-vuotta ja toinen lapsi tuloillaan ensi keväänä.

Miehen vanhemmat asuvat paikkaunnalla, mutta eivät ole koskaan hetkeäkään lastamme katsoneet. Eipä silti muutenkaan kyläillä tmv. kun ei väleissä olla. Terveytensä juoneita katkeria juoppoja ovat molemmat, joten ei niille koskaan pystyisi lasta hetkeksi luottamaankaan, kun tilanne on mikä on.

Mun vanhemmat katsovat lapsen perään pari kertaa vuodessa, kun käydään kotopuolessa. Virkeitä viisikymppisiä ja pätkätyöläisiä ovat molemmat, jotka usein kotona työttömänäkin. Asuvat maalla, joka on kaupunkilaiselle lapselle aina yhtä ihana elämys. Jos vain lähempänä asuisivat, niin varmasti mielellään katsoisivat useamminkin tarvittaessa (että päästäisiin miehen kanssa joskus muuten vain kahdestaan johonkin ja esim. syysloma jne. ajat, kun oma päiväkoti on kiinni tmv.).

Nykyiseen tilanteeseenkin olen tyytyväinen; ihana saada apua isovanhemmilta edes pari kertaa vuodessa. Kyseessä on kuitenkin meidän lapsi ja meidän tehtävä on hänet hoitaa ja kasvattaa. Toisaalta, olisihan se mahtavaa saada joskus vaikka viikonloppuna pari tuntia omaa aikaa lapsen ollessa isovanhemmilla kylässä, saisi siivota rauhassa tmv.

Itsekin ihmettelen näitä, jotka valittavat liian tuppautuvista (täysissä tolkuissa olevista) isovanhemmista, jotka liikaa muka auttavat tai sitten ovat lapsia joka viikonloppu mummoille pukkaamassa. Kiittämätöntä sakkia..

Missä kohtaa isovanhemmuus muuttuu velvollisuudeksi hoitaa lapsenlapsia?
Kuinka paljon teidän vanhemmat hoitavat lapsia? Pyynnöstä/ omasta halusta, työelämässä/ eläkkeellä?

Seurailen tilannetta jossa neljän lapsen äiti haukkui oman äitinsä kun ei koskaan hoida lapsia. Sanoi vielä ettei tarvitse sitten nähdä lapsia jos ei hoida. Edellisellä viikolla lapsia oli Hoidettu useampana yönä.. Ko. Mummo on työelämässä, hoitoala, ja oli ennen tätä haukkumista kotiutunut sairaalasta (ja sairauslomalla). Ei siis suostunut sillä sekunnilla ottamaan lapsia (koululaisia) yökylään koska ei ollut itse kunnossa.

Omasta mielestä on kohtuutonta odottaa työelämässä olevien isovanhempien hoitavan vapaa-aikansa lapsenlapsia. Varsinkin kun perheessä on kaksi vanhempaa..

4 lasta on aikamoinen lössi terveenkään isovanhemman hoidettavaksi, varsinkaan jos tämä käy töissä. Itse en tuommoista määrää antaisi yöksi mummolaan kuin muutamia kertoja vuodessa, 1-2 lasta kerrallaan voisin antaa yöksi ehkä maksimissaan pari kertaa kuussa.
Päivähoidossa voivat olla nyt vähän useammin mutta sitäkin säännöstellen.