Isovanhempien velvollisuus hoitaa lapsenlapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina

Vieras
En mä nyt kyllä tiedä, mitä ajattelisin.

Tuttavaperhe sai lapsen, nyt noin 1-v. Mielestäni ollut helppo lapsi, tarkoitan siis nukkumisia, sairastelun määrää ja syömistä esimerkiksi. Kaikki mennyt mukavasti. Äiti kotona.

Mutta nyt on pariskunnalla ongelma. Isovanhemmat ovat kuulemma niin ärsyttäviä, kun eivät ota tätä lasta "automaattisesti" hoitoon tai ehdota sitä ja tästä syystä tämä pariskunta ei ole päässyt vuoteen käymään missään. Ja molemmat ovat nyt tosi väsyneitä tähän tilanteeseen ja ihan poikki. Isovanhemmat asuvat eri paikkakunnalla.

Esimerkiksi jos yksi mummoista ei ole ottanut lasta jonkun kerran hoitoon, lapsen isä sanoo: "no tuskin sille nytkään sopii, on varmaan jotain tosi tärkeetä tekemistä taas niinkuin aina...". Kuulemma pitäisi olla kiinnostunut, sehän on selvää, kaikkien isovanhempien pitäisi ottaa tosta noin vaan lapsia vähintään viikonlopuksi hoitoon. Ja erityisesti ehdottaa tätä itse, jotta nuoripari pääsee hengähtämään raskaasta raadannasta.

Jotenkin tää vaan mulle tökkää. Siis en tod. tarkoita, että isovanhemmat eivät saa hoitaa lapsenlapsiaan, vaan että eihän niitä lapsia voi tehdä kellekään hoidettavaksi.

Ajatuksia vapaasi. Ja joo, tämä ei ole mun tilanne, mutta alkoi tämä asia kiinnostaa ihan näin yleisesti. Että mikä on yleinen mielipide asiaan.

Meillä isovanhemmat asuu kaukana ja me selvitään ihan itse. Eikä kukaan itse ehdottele mitään et tulisivat hoitamaan lastamme. Enkä niin oletakaan. Isovanhemmat eivät ole mitään automaattisia hoitajia.

En seuraa kyseisen pariskunnan elämää niin läheltä, että voisin sanoa juuta tai jaata heidän hengähdystauon tarpeeseen.

Se kuitenkin on ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan päivänselvä asia, että isovanhemmilla ei ole hoitovelvollisuutta. He ovat omat lapsensa kasvattaneet, nyt heillä on oikeus nauttia isovanhemmuudesta sillä tavalla, kuin parhaaksi näkevät.

Mä ymmärrän ihan hyvin perheen tilanteen. Meillä on vielä mummut ja papat nuoria ja menoja ja suunnitelmia on paljon. Meillä on lapset tosi harvoin hoidossa ja toisaalta en ees enempää kaipaa, mut se olis kiva, et mummut ja papat osottas itse kiinnostusta. Mulla on ainakin itsellä tosi korkea kynnys pyytää ottamaankaan. :/

Ja tiedän itse olleeni paaaaljooon mummullani pienempänä hoidossa.

ei oo velvollisuuksia hoitaa vaan oikeus =)
mä kyllä kysyn hyvin etukäteen jos tarvitaan yöhoitoa. kunnon varotuajalla se sopii.
myös jos on tärkee meno niin ovat katsoneet lapsiani.
monesti on kieltäytynyt enkä ole loukkaantunut,musta se on hyvä sanoa ei eikä sitten vaan itsekseen manata kun meni lupaan tms.

Meillä ei isovanhemmat pahemmin osallistu hoitoon, vaikka asuvat samalla paikkakunnalla. Kahdestaan ollaan viimeksi päästy jonnekin kolme vuotta sitten, ja silloinkin oli "vieras" hoitaja lapsilla.

ei oo velvollisuus, mut jos isovanhemmat ramppaa kylässä kattomasa lasta vaikka ois kielletty kun haluis välillä olla omas rauhassa, niin silloin olisi kyllä velvollisuus ottaa kun pyydetään

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
mun mielestä isovanhemmilla ei oo mitää velvollisuutta ottaa lasta hoitoon mutta useimmiten ne taitaa melkein väkisin haluta sen lapsen hoitoon...

Näin mäkin ajattelen. Asutaan myös todella kaukana mun sekä miehen vanhemmista, mutta sen kerran kun kysytään (ehkä n. kerran puolessa vuodessa että päästään miehen kaa esim. kaksistaan risteilylle) niin ottavat mielellään.

Mutta ymmärrän hyvin jos heille ei passais just aina sillon ku satutaan kysymään apua, onhan heilläkin oma elämä.

Ei ole velvollisuutta. Saavat hoitaa, jos haluavat ja siis löytyy kaikille sopiva ajankohta. Meillä isovanhemmat kaauuukana eikä ole koskaan pystyneet hoitamaan lapsiamme yön yli, omilla voimilla mennään.
Meillä hiukan mietityttää, kun jotkut lapsenlapset pyydetään hoitoon, mutta toisia ei. Muutenkin sellaista pientä eriarvoistamista esiintyy, toisille ostetaan kaikkea mahdollista, toisille ei juuri mitään.

NO ei tietenkään ole velvollisuutta hoitaa...meillä tilanne, että isovanhemmat hoitaa mun sisaren lapsia useita kertoja viikossa, meidän lapset on päässeet ehkä kerran vuodessa! Ja tuollainen mua ärsyttää...onhan ne väsyneitä kun hoitavat vauvaa ja 2v monena päivänä ja sit kun on "vapaa" niin haluavat vaan lepäillä ja kerätä voimia. ja suunilleen samanikäiset lapset meillä :(

Eihän semmosta ole olemassakaan kun isovanhempien hoitovelvollisuus lapsenlapsia kohtaan. :headwall:
Jos ei ite osaa hoitaa lapsiaan niin pitäs harkita siinä vaiheessa kun jättää sen ehkäsyn pois...

Ne isovanhemmat on nykyään usein itekkin vielä työelämässä. Ei ne ole velvollisia hoitamaan toisen lapsia vaikka onkin lastenlapsi. Oma elämä heilläkin on. Ja jos hoitavat siitä kiitetään kuten ketä tahansa!

Mistä johtuu, että niillä joilla on sukulaiset lähellä, ni niillä on usein monta lasta.. Hm, helppoo ku saa nakata lapset hoitoon aina mihin lie, ni johan siinä voi monta lasta olla.

Mun sisko on just tollanen, lapset mummolaan vaan, kyllä mummo hoitaa. Mummo on ite työelämässä vielä mut hyvää hyvyyttään ottaa, ja sisko viilettää ties missä.. Ilman kiitosta mummeli siellä sit istuu kaikkien lasten kans ja karsii omista menoista. Mitäs on mummu ite itsensä siihen tilanteeseen laittaut, mutta on kyllä törkeää siskoltani. Hyväskikäyttöä sanon minä.

Ei ole isovanhenpien velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan. Sillä hehän ovat jo omansa kasvattaneet ja hoitaneet maailmalle. Miksi siis olis pakko ?
Tietysti jos hyvää tahtoa on ja vapaaehtoisesti lapsenlapsia hoidetaan niin mikäs siinä.

Naapurin naikkosen kanssa tästä asiasta kiistelen harvasen päivä kun hän palaamassa töihin syksyllä mutta ei halua laittaa lapsiaan pk;n hoitoon ja mummo asuu sopivasti naapuri rapaussa.
Olettaa että äitinsä automaattisesti hoitaa hänen lapsensa ja nyt oli äiti ilmoittannut että ei hän ehkä jaksaisikaan niin voi kamalaa kuinka tällä naikkosella suu käykään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
En mä nyt kyllä tiedä, mitä ajattelisin.

Tuttavaperhe sai lapsen, nyt noin 1-v. Mielestäni ollut helppo lapsi, tarkoitan siis nukkumisia, sairastelun määrää ja syömistä esimerkiksi. Kaikki mennyt mukavasti. Äiti kotona.

Mutta nyt on pariskunnalla ongelma. Isovanhemmat ovat kuulemma niin ärsyttäviä, kun eivät ota tätä lasta "automaattisesti" hoitoon tai ehdota sitä ja tästä syystä tämä pariskunta ei ole päässyt vuoteen käymään missään. Ja molemmat ovat nyt tosi väsyneitä tähän tilanteeseen ja ihan poikki.

Minun mielipide on, että vanhemmat hoitakoot itse lapsensa. Lastenhoito ei isovanhemmille kuulu. On surullista katsoa perheitä, joissa jo vauvoja viedään isovanhemmille yöhoitoon. Että äiti ja isä pääsevät kahdestaan viihteelle :( Lapsia kuskataan lähes joka viikonloppu mummoloihin hoitoon. Päivähoidon ja koulun loma-ajat lapset asuvat mummoloissa. Vanhempien pitää päästä lomailemaan kahdestaan - kun omien lasten kanssa on niin rankkaa!

Aivan kuin omat lapset olisivat jokin riesa ja este normaalille elämiselle. Mitään ei tehdä oman perheen kanssa, siis äiti, isä ja sisarukset yhdessä. Minusta on tosi outoa, jos nuori perhe ei halua pärjätä omillaan. Vaan isovanhemmat on valjastettu pyörittämään lapsiperheen arkea.

Toinen ääripää ovat joka asiaan sekaantuvat isovanhemmat. Mummo repii väkisin vauvan sylistäsi, soittelee monta kertaa päivässä, tunkee yllätyskylään ja tonkii nuoren perheen asunnon. Eikö teillä isovanhemmilla ole omaa elämää ollenkaan? Menkää vaikka pankkien eläkeläiskerhoihin tai päivätansseihin.

Miksi omitte lapsenlapsianne? Miksi jyräätte vanhempia? Onko oma vanhemmuutenne jäänyt kokematta? Onko työ, harrastukset ja oma aika olleet teille tärkeämpiä kuin omien lastenne hoito? Ja yritättekö ottaa menetetyn ajan takaisin, tuppautumalla väkisin aikuisten lastenne ja lastenlastenne elämään? Aiheutatte vain pahaa mieltä, avioeroja ja perheriitoja. Miksi mummojen ja vaarien pitää tunkea mukaan jopa lapsiperheen lomamatkalle? Itse en ainakaan halua lomailla anopin ja apen seurassa :(

Velvollisuutta ei tietysti ole, mutta meillä esim on niin että kun olin pieni, minä ja veljeni olimme aina lomat jommassa kummassa mummolassa, usein viikonloppuisin kun vanhemmat oli matkoilla, ja kun oltiin kipeinä niin asuttiin mummoilla, ettei vanhempien tarvinnu olla pois töistä. Tän lisäks molemmilla mun vanhemmilla oli kolme sisarusta puolisoineen (lapsettomia siihen aikaan) jotka myös asui meidän kanssa samalla paikkakunnalla, ja hoitivat paljon mua ja veljeäni.

Mun ja mieheni tilanne on aivan eri. Mulla vain 1 veli, joka ei ole koskaan avuksi tullut lastenhoitoon, edes pyydettäessä. Mun vanhemmat hyväkuntoisia ja nuoria, mut tykkäävät edelleen harrastaa,matkustella ja mökkeillä jne... Miehen vanhemmat ja muu suku asuu ulkomailla. Joten meidän "tukiverkko" on lähes olematon siihen verrattuna miten vanhemmillani asiat oli. Joskus kun tarvitsisimme esim pari tuntia lastenhoitoapua (pidemmästä ajasta puhumattakaan) vanhempani sanovat vaan että soittakaa MLL:n ja kysykää sieltä. Minusta on hiukan epäreilua, että he eivät halua osallistua meidän lasten elämään oikeastaan yhtään, mutta kylillä pitää kuuluttaa, kuinka on taaaas ostanut jokun takin tai paidan meidä'n lapsille, ja ihmiset taivastelee kuinka ihana mummo meidän lapsilla on....

Tästä kaikesta olen sen itse oppinut että jos/kun omat lapset joskus meille lapsenlapsia tekevät, haluamme olla käytettävissä ja teemme sen tiettäväksi. Mikään ei anna meille suurempaa iloa kuin nää ihanat lapset, ja on surullista että isovanhemmat eivät ymmärrä tutustua heihin oikein kunnolla nyt kun vielä jaksaisivat heistä iloita =(

Alkuperäinen kirjoittaja :):
En seuraa kyseisen pariskunnan elämää niin läheltä, että voisin sanoa juuta tai jaata heidän hengähdystauon tarpeeseen.

Aivan. Muutenkin vähän tuntuu, että ap:n aloitus oli kärjistetty. Onko ko. perhe itse sanonut, että lapsi pitäisi saada hoitoon viikonlopuksi jne?
Meillä itsellä tilanne, että isovanhemmat eivät hoida. Ja kyllä se minua ärsyttää. Minulla lienee oikeus omiin tunteisiin? En ole koskaan olettanutkaan, että olisi heidän velvollisuus mutta ärsyttää se silti.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Aivan. Muutenkin vähän tuntuu, että ap:n aloitus oli kärjistetty. Onko ko. perhe itse sanonut, että lapsi pitäisi saada hoitoon viikonlopuksi jne?
Meillä itsellä tilanne, että isovanhemmat eivät hoida. Ja kyllä se minua ärsyttää. Minulla lienee oikeus omiin tunteisiin? En ole koskaan olettanutkaan, että olisi heidän velvollisuus mutta ärsyttää se silti.

Ja mua harmittaa sekin, että itse olin kouluiässä lomia mummolassa ja ne on lapsuuteni parhaimpia muistoja. Harmittaa, että omilla ei ole mahdollisuutta sellaiseen.

Eihän isovanhemmilla mitään velvollisuutta ole hoitaa, mutta minusta on velvollisuus auttaa tarvittaessa. Nykyään on mennyt ihmeelliseksi eläminen, kun ei voida omia lapsiaan edes auttaa, ennen vanhaan isovanhemmat hoitivat lapsenlapsiaan ja kaikki auttoivat toisiaan mahdollisuuksien mukaan, mutta nykyään kun saadaan lapset aikuisiksi niin ollaan vaan onnellisia, että päästiinpä niistä.
Meillä ei ole yöhoitoa tarvittu, mutta kaikenlaista muuta hoitoa silloin tällöin kylläkin ja onneksi lähipiirissä on auttamishaluisia ihmisiä, kuten tätini, jolla ei omia lapsia koskaan ole suotu ja vanhempani.

Ja mua harmittaa sekin, että itse olin kouluiässä lomia mummolassa ja ne on lapsuuteni parhaimpia muistoja. Harmittaa, että omilla ei ole mahdollisuutta sellaiseen.

Ihan ku mun suusta.... mulla on edelleen läheiset välit isovanhempiini, miten mahtaa olla mun lasten ja isovanhempiensa välit tulevaisuudessa...

Ei isovanhemmilla tietenkään ole mitään velvollisuutta hoitaa lapsenlapsiaan. Mutta kyllä mun mielestä vähän kummallista on, jos isovanhemmat eivät koskaan halua hoitaa lapsenlapsia... Meillä ainakin sekä mun että miehen vanhemmat hoitavat todella mielellään meidän tyttöä, ihan omasta halustaan, eivät mistään velvollisuudesta. Mutta meillä onkin tosi läheiset ja hyvät välit ja muutenkin nähdään paljon ja ollaan yhteyksissä. Jokainen perhe/suku tietysti toimii itselleen sopivimmalla tavalla...

äitini,joka melkein naapurissa asuu ottaa mielellään neitiä kuus vee kaverix jos täytyy jotain jotain kiirellistä käydä hoitamassa tai kauppaan rauhassa haluaa. on pari kertaa kaikkinensa kieltäytyny yöksi ottamasta. mistä tietenkään en silloin pahastu. on se ainakin kerran kuussa siellä viikonlopun yökköilemässä ja nuorempana useammin kun oli "yöhuutaja" nelivuotiaaks. se vasta aikaa oli.. anoppi, väliä 200 km nähdään n. kerran kahdessa kuussa yleensä si viikko kerralla... toinen autta rahallisesti kauempaa ja toinen ajallisesti lähellä..

Alkuperäinen kirjoittaja harmailija:

Ihan ku mun suusta.... mulla on edelleen läheiset välit isovanhempiini, miten mahtaa olla mun lasten ja isovanhempiensa välit tulevaisuudessa...

Samoin. Kyllä kerran toisensa jälkeen sydämestä riipaisee nähdä kuinka tärkeä isovanhempi lapselle voi olla - sen nuo omat lapset menettävät :(. Vanhemmat tuntien sitten kyllä itketään kun ovat oikeasti vanhoja eikä elämää voi täyttää kaiken maailman harrastuksilla ja matkoilla, että kun kukaan ei heillä vieraile ja ilahduta. Aina se menee niin päin, että muilla on velvollisuuksia ja heillä vain oikeuksia.

Yhteistyössä