Isovanhempien juopottelu hämmentää lapsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
7.2.2008 10:37 (Päivitetty 7.2.2008 12:28)

Isovanhempien alkoholiongelmasta pitää kertoa lapsille avoimesti.

Tuoreen Meidän Perhe -lehden mukaan peittely ja valehtelu vain pahentavat asiaa. Jos asiaa ei selitetä, lapset voivat kuvitella aiheuttavansa itse isovanhempien kummallisen käytöksen.

Lehdessä haastateltu haastateltu riippuvuusterapeutti Irene Kristeri sanoo, että oman perheen hyvinvointi tulee laittaa etusijalle. Alkoholistin juomiseen eivät voi muut vaikuttaa.

Isovanhempien alkoholiongelma vie lapsiperheiltä tärkeän tukiverkon ja vanhemman sukupolven tuen.

Kristerin mukaan vanhempien ei pitäisi väkisin yrittää muodostaa sidettä lapsenlapsen ja juovan vanhemman välille.

- Ehdottomasti helpompaa on suhtautua juoviin isovanhempiin niin, että he ovat menetettyjä tapauksia. Asia pitää hyväksyä ja surra pois. Niin kauan kuin toivoo, että juominen loppuu, ei kykene itse olemaan tilanteen yläpuolella vaan elää perusteettomassa toivossa, Kristeri sanoo.

Vaikeissa tapauksissa hän suosittelee välien katkaisemista juoviin isovanhempiin.

Päihdeperheen malli voi siirtyä

Tutkimusten mukaan alkoholistien lapsenlapsilla on suuri riski alkoholisoitua itse, vaikka oma koti olisi ollut päihteetön. Tämä johtuu siitä, että alkoholistiperheessä kasvaneella käsitys terveen perheen mallista on hämärtynyt.

Vaikka päihteitä ei käytettäisi, alkoholistin lapsi toistaa omassa perheessään samoja perhedynamiikan malleja kuin riippuvuuden riivaamassa lapsuudenkodissa.

Meidän Perhe -lehti kirjoittaa, että alkoholistien lasten vanhemmuuden tavanomaisia piirteitä ovat kulissien rakentaminen, epärealistiset tavoitteet, avun pyytämisen vaikeus, kohtuuttomat tunnereaktiot vastoinkäymisiin, tunteiden ilmaisemisen vaikeus, lasten syyllistäminen ja vaikeiden asioiden pakeneminen näyttäviin lomiin ja lasten harrastuksiin.

Jos näitä käyttäytymismalleja ei korjata, ne voivat siirtyä seuraaville sukupolville. Kristeri neuvoo, että negatiivisten mallien tilalle pitää tietoisesti etsiä parempia. Hän suosittelee alkoholistien aikuisten lasten vertaistukiryhmiä ja keskusteluterapiaa.

STT

Mitäs sitten kun isovanhemmilla ei varsinaista alkoholiongelmaa ole, mutta silti ryyppäävät täällä minun ja lasteni kodissa :o Mä tiedän, että osaavat olla ryyppäämättäkin... Hitto kun osaisikin olla kovana ja olisi rohkeutta pitää puoliani, niin ei tarvitsisi kokonaan välejä katkaista.

Itse juuri painin näiden asioiden kanssa. Isäni on alkoholisoitunut jo n. 15-20 vuotta sitten, äidiltäni on vasta karannut tuo juominen käsistä. Olen niin surullinen, niin surullinen. Eräänä iltana äitini oli meillä (oli pari yötä) ja kun itse kävin ulkona lapseni kanssa, takaisin tullessa äitini oli humalassa. Menimme sitten lapseni (3,5v.) aikaisin nukkumaan, lapseni sanoi mummistaan "Ärsyttävä aikuinen". Se sattui syvälle sydämeeni, sillä tiedän miten paljon lapseni rakastaa mummiaan, mutta mummi laittaa alkoholin meidän kaikkien edelle. Voi miten monta yötä olen valvonut ja itkenyt surien sitä, että viina vei lapseltani isovanhemmat ja minulta vanhemmat. Nytkin kurkkua kuristaa ja silmät kostuu...

Meidän lapsilla on juoppohullu mummo,jota tapaavat noin kaksi kertaa vuodessa.Koskaan eivät ole kännissä nähneet,eivätkä näe!!
Eivät tiedä mummon ongelmasta,en ole katsonut aiheelliseksi kertoa.
Kysymys on siis omasta äidistäni,johon välit on melkeimpä olemattomat.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mitäs sitten kun isovanhemmilla ei varsinaista alkoholiongelmaa ole, mutta silti ryyppäävät täällä minun ja lasteni kodissa :o Mä tiedän, että osaavat olla ryyppäämättäkin... Hitto kun osaisikin olla kovana ja olisi rohkeutta pitää puoliani, niin ei tarvitsisi kokonaan välejä katkaista.

Minä kyllä sanoisin jo!

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Mitäs sitten kun isovanhemmilla ei varsinaista alkoholiongelmaa ole, mutta silti ryyppäävät täällä minun ja lasteni kodissa :o

Tuovatko he teidänkin kotiinne omat juomat mukanaan? :o

Appi käy ihan itse lähikaupasta kaljaa hakemassa ja tissuttelee sitä omassa huoneessaan. Viimeeksi oli meillä 3 päivää, joista joi 2. En mä haluaisi kokonaan juomista kieltää, mutta en tykkää, että ovat lasteni nähden humalassa. Joskus kun ovat kk toista, niin ei mua haittaisi, jos joku ilta kävisivätkin paikallisessa ryyppäämässä, niinkuin anoppi tekeekin. Mutta en ymmärrä lainkaan miksi meille asti pitää tulla ryyppäämään. Juu ja molemmat ottavat aina aamulla loiventavaa ja apella meinaa se loiventava jatkua seuraavaan päivään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:
Mitäs sitten kun isovanhemmilla ei varsinaista alkoholiongelmaa ole, mutta silti ryyppäävät täällä minun ja lasteni kodissa :o

Tuovatko he teidänkin kotiinne omat juomat mukanaan? :o

Appi käy ihan itse lähikaupasta kaljaa hakemassa ja tissuttelee sitä omassa huoneessaan. Viimeeksi oli meillä 3 päivää, joista joi 2. En mä haluaisi kokonaan juomista kieltää, mutta en tykkää, että ovat lasteni nähden humalassa. Joskus kun ovat kk toista, niin ei mua haittaisi, jos joku ilta kävisivätkin paikallisessa ryyppäämässä, niinkuin anoppi tekeekin. Mutta en ymmärrä lainkaan miksi meille asti pitää tulla ryyppäämään. Juu ja molemmat ottavat aina aamulla loiventavaa ja apella meinaa se loiventava jatkua seuraavaan päivään.

Oh-hoh. Onpas "kivat" appivanhemmat. Ja vielä molemmat. :o Meillä vain appi naukkailee viikonloppuisin kotonaan. Mutta toisinaan sekin ottaa päähän, ettei voi meidän aikaan edes selvinpäin olla. :( Ryyppäis silloin kun ei ole vieraita, kun ei me muutkaan sinne olla ryyppäämään tultu.

Yhteistyössä