Isovanhempi tapaa lapsenlastaan joka päivä, mitä mieltä? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä mieltä olette siitä, että esimerkiksi isovanhempi näkee lapsenlastaan (ja samalla omaa lastaan) joka päivä? Tai isoisovanhempi? Minusta on hienoa, jos on mahdollista olla niinkin paljon tekemisissä, jatkuvasti kuitenkin kuulee valitettavan miten kurjaa on kun mummo ja vaari asuvat kaukana, tai miten kurjaa on kun lapsenlapset asuvat jossain 700 kilometrin päässä. Kaverini mielestä tiheät näkemiset taas ovat kummallisia. Mites te ajattelette?

Itse en jaksais joka päivä nähdä omaa vanhempaani - hän kyllä kävis varmaan joka päivä jos kutsuisin... Mä olen hemmetinmoinen erakkoluonne, ja mulle on erävoitto jo se, että jaksan katsella vieraita kerran kahteen viikkoon... Tuokin toteutuu harvemmin, esim. just lasten isovanhempi käy kylässä vähintään kerran viikossa.

Joillain varmasti toimiikin tuommonen, ja mikäs siinä sitten. Jos kaikki on tyytyväisiä niin hyvä homma teille.

Meillä tällänen mahollisuus.Äitini asuu aivan lähellä meitä ja nähdään kyllä monta kertaa viikossa,jos ei ihan joka päivä. Tänään aiko hakea eskarilaisen kotiin.

Mä myönnän että mulle olisi täysin vieras asia käsiteltäväksi. Mun mielestä napanuora aikuisen ja vanhemman välillä tulee katkaista kun on oma perhe.

Ja älkää lukeko rivien välistä että välit pitää katkaista. Sitä se ei tarkoita. Mutta päivittäinen tapaaminen on jo aikuisiällä kohtuutonta. Parhaimmillaan suhde isovanhempiin toimii ja rakentuu sillä ettei heistä tule tapa.

Toki jos asia toimii puolin ja toisin niin mikäs siinä mutta kannattaa ajatellla sitäkin näkökantaa että lapsi osittain "menettää" tällaisessa jatkuvassa tapaamisessa sen jännityksen ja odotuksen voiman joka näillä pidemmän matkan lapsenlapsilla on ja jota he voivat kokea.

Kuullostaa ihan kivalta mutta pienellä varauksella.
Mä tiedän useammankin tapauksen, joissa mummo ja/tai ukki sit samalla hoitaa niitä lapsia enemmän kuin omat vanhemmat, maksaa ostoksia jne.
Eli tavallaan ne aikuiset lapset onkin edelleen lapsia ja lapsenlapsista huolehtiminen jää ainakin osin isovanhemmille.
Lasten kannalta on toki hyvä että huolehtijoita löytyy mutta noista "aikuisista"mä olen saanut aika surullisen kuvan. Siis ettei pärjätä ollenkaan ilman oman äidin tai isän jatkuvaa apua ja läsnäoloa, ei oikein olla kasvettu aikuiseksi.Ja näissä ei siis päihde tms ongelmia ole.

Mutta silloin kun tuo näkeminen on ihan vaan kivaa ja vastuu lapsesta ja taloudesta ja elämänhallinnasta on lapsen vanhemmilla, ei isovanhemmilla, on isovanhempien kanssa vietetty aika todellista rikkautta lapsille!

[QUOTE="vieras";27433521]Mä myönnän että mulle olisi täysin vieras asia käsiteltäväksi. Mun mielestä napanuora aikuisen ja vanhemman välillä tulee katkaista kun on oma perhe.

Ja älkää lukeko rivien välistä että välit pitää katkaista. Sitä se ei tarkoita. Mutta päivittäinen tapaaminen on jo aikuisiällä kohtuutonta. Parhaimmillaan suhde isovanhempiin toimii ja rakentuu sillä ettei heistä tule tapa.

Toki jos asia toimii puolin ja toisin niin mikäs siinä mutta kannattaa ajatellla sitäkin näkökantaa että lapsi osittain "menettää" tällaisessa jatkuvassa tapaamisessa sen jännityksen ja odotuksen voiman joka näillä pidemmän matkan lapsenlapsilla on ja jota he voivat kokea.[/QUOTE]

Pidätkö siis pahana, että isovanhemmat asuvat niin lähellä lapsensa perhettä, että väkisinkin tapaavat päivittäin? En mäkään jaksaisi, jos vanhempani tulisivat naapurikunnasta joka päivä meille kylään tai päinvastoin, mutta samalla tontilla asuvat isovanhemmat ovat mielestäni aivan mahtava juttu.

[QUOTE="daa";27433747]Pidätkö siis pahana, että isovanhemmat asuvat niin lähellä lapsensa perhettä, että väkisinkin tapaavat päivittäin? En mäkään jaksaisi, jos vanhempani tulisivat naapurikunnasta joka päivä meille kylään tai päinvastoin, mutta samalla tontilla asuvat isovanhemmat ovat mielestäni aivan mahtava juttu.[/QUOTE]

Kyllä mä pidän pahana. Ja mä puhun ihan omasta kokemuksesta. En missään tapauksessa kannata päivittäistä näkemistä saatikka vielä samalla tontilla asumista.

Nimimerkillä tiedän omat vaikeuteni asiassa ja nyt seuraan kahden kaveriperheen ongelmia kun toisessa äidin puolen isovanhemmat asuvat naapurissa ja toisen puolelta isän vanhemmat asuvat naapurissa.

Ja niin omassani kun näissä kahdessakin tapauksessa se kumppani on järjettömän tyytymätön ratkaisuun. Tämä siis lisäksi sivujuonteena.
Mun tapauksessa lisäksi lapsikin oli tyytyväinen toiseen ratkaisuun....

Kyllä itse käyn lapseni kanssa vanhempieni luona yleensä 1-3 kertaa viikossa, äitini soittelee perään jos ei joku viikko olla käyty :) Asumme 10 km etäisyydellä toisistamme. Puhelimessa puhumme yleensä päivittäin.

Itse koen sen todella hienona asiana jos suhde omiin vanhempiin on näin hyvä ja erityisesti että on se mahdollisuus käydä kylässä viikottain ja jopa useamman kerran. Tunnen muitakin "kohtalotovereita" enkä ole kyllä keneltäkään saanut sellaista kuvaa, että tuosta mitään haittaa olisi. Päin vastoin.

• Tykkää
Reactions: himpsis
Mä en kyllä jaksais, en omaa äitiäni enkä anoppiani. Haluan tehdä lasten kanssa asioita ihan keskenäänkin, joskus meinaa olla sovittamista siinäkin että nähdään kumpaakin mummoa kerta viikkoon.

Meillä on yhdet isovanhemmat samassa pihapiirissä. Harvinaisempaa on, ettei tavata joka päivä, kuin se, että tavataan edes pihalla. Mulle isoin ongelma on rajanveto. Lapset haluavat mummolaan ja lapset ovat sinne hyvin tervetulleita. Mutta lapsia ei juuri koskaan tuoda kotiin, ellen erikseen heitä hae. On vähän miettimistä, mikä on liikaa, ettei käy niin, että antaisin lasten olla mummolassa, eikä mummo jaksaisikaan heitä. Toisaalta mummokin on aikuinen, joten kaipa hän itse osaa päättää, onko hänen sopiva aika pyytää lapsia kylään vaiko ei.

Nyt on ollut syytä vähän rajoittaa kanssakäymistä, sillä mummolassa on mummolasäännöt, jotka eivät juurikaan muistuta kotisääntöjä. Kotona tulee sitten kahnausta etenkin esikoisen kanssa ja lapsi vetää herkästi esiin mummolakortin, eli alkaa mankua mummolle, jos kotona rajoitetaan tekemisiä. Kasvattamisen kannalta olisi helpompaa, jos mummoa ja pappaa nähtäisiin harvemmin TAI jos he ymmärtäisivät linjata asioita samoin kuin täällä kotona.

Pääosin kuitenkin sujuu ihan kivasti.

Hienoahan se on jos toimii. Mun äitini on valitettevasti niin asioihin tunkeva ja saa päähänpistoja joten parempi ettei asuta liian lähellä. Anoppi taasen vois mennäkin jossain lähellä mut sekin asuu kaukana. Kauempana kun mun vanhemmat.

[QUOTE="vieras";27433521]Mä myönnän että mulle olisi täysin vieras asia käsiteltäväksi. Mun mielestä napanuora aikuisen ja vanhemman välillä tulee katkaista kun on oma perhe.

Toki jos asia toimii puolin ja toisin niin mikäs siinä mutta kannattaa ajatellla sitäkin näkökantaa että lapsi osittain "menettää" tällaisessa jatkuvassa tapaamisessa sen jännityksen ja odotuksen voiman joka näillä pidemmän matkan lapsenlapsilla on ja jota he voivat kokea.[/QUOTE]

Ohhoh. Tulipas yllättävä vastaus.

Miksi ihmeessä joku napanuora pitäisi katkaista? En vois kuvitellakaan että tapaisin äitiäni vaikka kerran viikossa, puhumattakaan että harvemmin. Ei siinä ole mitään kohtuutonta, että lapset on lämpimissä väleissä vanhempiensa kanssa.

Onneksi mun isä kävi meillä joka päivä siihen asti kunnes sairastui ja menehtyi. Sai lapsetkin olla paljon papan kanssa. Olen ihan satavarma, ettei pappa käynyt lapsille "tylsäksi", vaikka kävikin paljon, ihan hassu ajatus sellainen. Luulen, että aika moni lapsi, joka sitä "jännityksen ja odotuksen voimaa" joutuu kokemaan, vaihtaisi sen mielummin siihen että näkisi isovanhempiaan useammin.

Minulle on aivan vieras käsitys se, että käydään mummolassa 2 kertaa vuodessa.
Ymmärrän sen, jos isovanhemmilla on jotain henkilökohtaisia ongelmia, tai välit ovat jostain (hyvästä) syystä katkenneet jo aiemmin.
Mutta se, että ollaan ihan hyvissä väleissä, muttei vaan viitsitä... sitä en tajua.
Mutta onneksi mun ei tarvitsekaan :)

Meillä asuu isovanhemmat lähellä, siis noin 6 km säteellä. Silti nähdään harvoin...

Ei meitä usein kutsuta kylään, eikä isovanhemmat oikein ehdota, että voisivat lapsia tulla katsomaan tai tehdä heidän kanssaan jotain tai viedä jonnekin yms.. Välillä tämä harmittaa, mutta toisaalta saanpahan olla "rauhassa".

Ja kun minä en sitten oikein ole sellainen, että itse ehdottaisin, että voisiko lapset tulla käymään tai tulisiko isovanhempi itse meille tms... Koen sen vain jotenkin niin, että en tahtoisi vaivata/häiritä ketään...

Kiva juttu jos tosiaan kaikille vapaaehtosta ja kaikki tykkää ja toimii.

Me nähdään mun vanhempia suunnilleen joka viikonloppu, asuvat lähellä. Joskus arkenakin saatetaan nähdä, ihan riippuu. Usein tykkäävät lyöttäytyä kävelyseuraks.

Äidillä on tapana pitää mua vielä ihan lapsena, kuopus kun olen ja utelee, kyselee ja on neuvomassa, joten en sikäli ihan päivittäin halua nähdä. Heti huomaa jos nähty turhan usein.

Kaikissa asioissa on monta puolta.
Itse kaukana sukulaisista ajattelen, että voi onnekkaita :)
Mutta tiedän, että siskoni joka asuu samalla tontilla anoppinsa ja appiukkonsa kanssa kärsii tilanteesta. Hänestä tuntuu, että heidän perheellään ei ole mitään omaa rauhaa. Anoppi kävelee heille sisään pesemään ikkunat, kun haluaa auttaa. Tai kun sisko järjestää juhlat, niin anoppi on aina leipomassa sinne jotain tms.

Apu on kivaa, mutta kun se menee liian pitkälle, niin se alkaa helposti myös ahdistamaan.

[QUOTE="Viivi";27434125]Kaikissa asioissa on monta puolta.
Itse kaukana sukulaisista ajattelen, että voi onnekkaita :)
Mutta tiedän, että siskoni joka asuu samalla tontilla anoppinsa ja appiukkonsa kanssa kärsii tilanteesta. Hänestä tuntuu, että heidän perheellään ei ole mitään omaa rauhaa. Anoppi kävelee heille sisään pesemään ikkunat, kun haluaa auttaa. Tai kun sisko järjestää juhlat, niin anoppi on aina leipomassa sinne jotain tms.

Apu on kivaa, mutta kun se menee liian pitkälle, niin se alkaa helposti myös ahdistamaan.[/QUOTE]

Oli meilläkin pakko käydä vääntöä rajoista, että saatiin homma toimimaan. Onneksi se saatiin tehtyä jo ennen lasten syntymää, ettei tarvinnut lasten nähden ja kuullen yrittää määritellä, mikä on sopiva määrä yksityisyyttä ja yhteisöllisyyttä.

[QUOTE="vieras";27433521]Toki jos asia toimii puolin ja toisin niin mikäs siinä mutta kannattaa ajatellla sitäkin näkökantaa että lapsi osittain "menettää" tällaisessa jatkuvassa tapaamisessa sen jännityksen ja odotuksen voiman joka näillä pidemmän matkan lapsenlapsilla on ja jota he voivat kokea.[/QUOTE]

Siis mitä menettää? Mun omat isovanhemmat on asuneet AINA niin lähellä, että olen nähnyt heitä useamman kerran viikossa (niinkauan kuin hengissä olivat) enkä koskaan ole kokenut mitään "jännityksen ja odotuksen voimaa"... mitäköhän olen siis menettänyt.

Meidän perhe austaa äitini kanssa samalla tontilla. Reilu vuosi on nyt näin menty, eikä mitään ongelmaa. Käyn lasten kanssa mummolassa lähes päivittäin. Joskus piipahdamme parikin kertaa päivässä ja joskus saattaa olla, että törmäämme vain pihalla. Itse käyn yleensä iltakahveillä lasten mentyä nukkumaan.

Minkään laista eripuraa tai hyväksikäyttöä puolin tai toisin ei ole ollut. Äitini on varmaan kerran vahtinut poikia, kun kävin lääkärissä. Eli muori ei ole mikää ilmainen lapsenvahti. Kumpikaan meistä(minä tai äitini) ei ole luonteelta sellainen ihminen, jonka on pakko työntää nokkansa toisten asioihin ja puuttua muiden elämään päällepäsmärin elkein, joten tämäkin osaltaan tekee "yhteielosta" helppoa.

Appivanhempia näemme "vain" 2 kertaa viikossa. Jos asuisivat kävelymatkan pässää, niin varmaan lähes päivittäin olisimme tekemisissä.

Yhteistyössä