Isovanhemmat lapsenvahteina

• Viestiketjun aloittaja Marilii
  • Ensimmäinen viesti
Marilii
Aloitan uuden ketjun, kun tää aihe meni tuonne vapun ryyppyketjuun ja on kuitenkin mielenkiintoinen. Minusta siis tulee keväällä mummo ja haluan, jos saan ottaa osaa ensimmäisen lapsenlapseni elämään. Kuitenkin niin, että nuoret pyytävät tarvitessaan. En tyrkytä tietojani ja taitojani (päivittämättömiä ).

onnellinen apua saava äiti
Oikeastaan tärkein on se että kerrot lapsen vanhemmille rehellisesti olevasi kiinnostunut ja
että voit heidän ehdoillaan kun sinulle sopii olla avuksi. Mitä luotettavampi ja mukavampi olet heille kaikille sitä enemmän varmaan lapsenlapsesta on sulle iloa. En näe siinä mitään pahaa että lasta hoitaa/kasvattaa muutkin kun vanhemmat, se ainakin auttaa kaikkia osapuolia jaksamaan paremmin ja saavat lapset muistakin aikuisista kokemuksia sekä paljon rakkautta. Hyviä hellimispäiviä sinulle ja onnea!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen apua saava äiti:
Oikeastaan tärkein on se että kerrot lapsen vanhemmille rehellisesti olevasi kiinnostunut ja
että voit heidän ehdoillaan kun sinulle sopii olla avuksi. Mitä luotettavampi ja mukavampi olet heille kaikille sitä enemmän varmaan lapsenlapsesta on sulle iloa. En näe siinä mitään pahaa että lasta hoitaa/kasvattaa muutkin kun vanhemmat, se ainakin auttaa kaikkia osapuolia jaksamaan paremmin ja saavat lapset muistakin aikuisista kokemuksia sekä paljon rakkautta. Hyviä hellimispäiviä sinulle ja onnea!
Ollaan kyllä kovin läheisiä ja he tietävät, että autan niin paljon, kuin vaan voin. Muuttivat tuohon aika lähelle asumaan ja nähdään usein.

tosiaan kannattaa välttää kaikenlaista neuvomista. herkempi tuore vanhempi ottaa helposti itseensä kärkkäät neuvot. kaikkien on kuitenkin löydettävä omalle perheelleen sopiva rytmi ja tavat. kysyttäessä voi auttaa :)

yritä olla perhettä lähellä ja aidosti kiinnostunut vanhemmistakin, tee selväksi että voit auttaa vaikka käymällä kärrylenkin tai muuta vastaavaa. onnea tulevalle mummolle! :flower:

4n äiti
minusta parasta oli ku mummo sanoi, kuinka iloinen ja onnellinen hän on kun saa olla pienten kanssa yksikseen (tai papan kaa). jotenkin tajusin, että se on tosiaan tärkeää hänelle. niin kuin onkin. tänäänkin mennään miehen kaa konserttiin ja mummo tulee. :)

Blue
Älä tyrkytä. Älä arvostele. Älä neuvo, vasta jos kysytään niin vastaa. Ole läsnä, ole kiinnostunut vauvasta. Kehu vanhempia.

Kerro että hoidat tarvittaessa mutta heidän ehdoillaan, sitten kun he ovat valmiita siihen. Anna vanhempien kirjoittaa hoito-ohjeet vaikka lapulle ylös jos kokevat sen tarpeelliseksi ja lue se ja noudata niitä. Anna vanhempien soittaa vaikka tunnin välein jos kokevat sen tarpeelliseksi. Älä huijaa (tyyliin puhelimessa: meillä menee tosi hyvin, vaikka vauva olisi huutanut viimeisen tunnin naama punaisena).

Arvosta kuitenkin myös itseäsi, tarjoamaasi apua ja itseäsi isovanhempana. Myös vanhempien täytyy arvostaa sinua ja olla kiitollisia avustasi ja läsnäolostasi. Luo oma tapasi olla vauvan kanssa vaikka noudatatkin vanhempien antamia ohjeita esim. päivärytmistä.

Tämä ei ollut juuri sinulle Marilii, vaan lähinnä toiveita siitä miten minä olisin halunnut että appivanhempani olisivat sopeutuneet isovanhempien rooliinsa esikoisemme synnyttyä. Nyt kaikki on hyvin ja he ovat loistavia isovanhempia kolmelle lapsellemme, mutta monelta alun itkulta olisi vältytty jos he olisivat osanneet kunnioittaa uusien vanhempien vanhemmuutta ja luottaneet että mekin osaamme.

Onnea tulevalle Isovanhemmalle! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ollaan kyllä kovin läheisiä ja he tietävät, että autan niin paljon, kuin vaan voin. Muuttivat tuohon aika lähelle asumaan ja nähdään usein.
No sittenhän tuo menee varmasti ihan luonnostaan mukavasti. =)

Onnittelut tulevalle mummolle! :flower:

Kyllä nuoret osaavat. Nää "mun" nuoreni ovat ottaneet tosi vakavasti tulevan vanhemmuutensa, etten hetkeäkään epäile etteivät selviä. Ihan pieniä neuvoja voi tarvita ja niitä annan, jos osaan.

Toista oli minulla. Ei siskoa, ei läheisiä sukulaisia ja pahinta oli, kun ei ollut äitiä, joka olis osannut auttaa joskus. Selvittiin sentäs ja lapsilla nyt omat kuvionsa hyvässä mallissa. Mutta voin kertoa, että oli joskus orpo olo. Olispa sillon ollut tämmönen palsta!

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No sittenhän tuo menee varmasti ihan luonnostaan mukavasti. =)

Onnittelut tulevalle mummolle! :flower:
Kiitos sinullekin. Mustahan alkaa tuntua, jotta olen pääosan esittäjä tässä koko projektissa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii-:
Kyllä nuoret osaavat. Nää "mun" nuoreni ovat ottaneet tosi vakavasti tulevan vanhemmuutensa, etten hetkeäkään epäile etteivät selviä. Ihan pieniä neuvoja voi tarvita ja niitä annan, jos osaan.

Toista oli minulla. Ei siskoa, ei läheisiä sukulaisia ja pahinta oli, kun ei ollut äitiä, joka olis osannut auttaa joskus. Selvittiin sentäs ja lapsilla nyt omat kuvionsa hyvässä mallissa. Mutta voin kertoa, että oli joskus orpo olo. Olispa sillon ollut tämmönen palsta!
Kyllähän nuoret varmasti pärjäävät hienosti. Toki välillä tulee asioita jotka voi askarruttaa tai joihin muuten vaan haluaa kuulla muiden näkemyksiä, kaikki ei aina edes ole niin yksioikoista vaan asioita voi hyvin tehdä monilla eri tavoilla.

Samoin voi olla ihan mielenkiintoista kuulla miten asioita tehtiin ennen ja varsinkin niitä aikoja kun on itse ollut vauva. Niistä voi olla ihan hauska jutella sitten yhdessä vauvan äärellä.

Blue

Äiti onkin minulle ollut se tuki ja turva jolta olen kysynyt neuvoa aina kun olen sitä tarvinnut. Saat olla ylpeä itsestäsi kun olet näin hienosti selvinnyt omasta urakastasi! Nyt on varmasti ihanaa kun voit olla ylpeä lapsistasi ja nauttia lapsenlapsistasi! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

Äiti onkin minulle ollut se tuki ja turva jolta olen kysynyt neuvoa aina kun olen sitä tarvinnut. Saat olla ylpeä itsestäsi kun olet näin hienosti selvinnyt omasta urakastasi! Nyt on varmasti ihanaa kun voit olla ylpeä lapsistasi ja nauttia lapsenlapsistasi! :hug:
Ei sitä oikeen tuntenut urakaksi paitsi jälkeenpäin. Mieskin kun oli komea, mutta täys hunsvotti. Sitä mentiin vaan päivä kerrallaan ja molemmat lapset onneksi olivat aika terveitä ja "helppohoitoisia" ja anoppi auttamassa siinä lähellä.

Onhan tää nyt ihan hienoo, että saan vaan odotella, että mimmonen vaavi sieltä tulee ja minä kuorin vaan niin sanotusti kerman päältä. :)

Mitä mä toivoisin miehen vanhemmilta, jotka poikaa joskus hoitavat, että he haluavat tehdä niin. Siis he kyllä pyydettäessä tulevat jos pääsevät, mutta toivoisin heidän sanovan jotain siitä. Kiva että voidaan tulla, tai tullaan mielellään. Heistä siis paistaa kyllä läpi että eivät todellakaan väkisin sitä tee, mutta joskus olisi kiva että he itsekin ehdottaisivat sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
Mitä mä toivoisin miehen vanhemmilta, jotka poikaa joskus hoitavat, että he haluavat tehdä niin. Siis he kyllä pyydettäessä tulevat jos pääsevät, mutta toivoisin heidän sanovan jotain siitä. Kiva että voidaan tulla, tai tullaan mielellään. Heistä siis paistaa kyllä läpi että eivät todellakaan väkisin sitä tee, mutta joskus olisi kiva että he itsekin ehdottaisivat sitä.
Jos niistä tuntuu, etteivät ns kehtaa tunkea itseään teidän lapsenne hoitajiksi?

Jos niistä tuntuu, etteivät ns kehtaa tunkea itseään teidän lapsenne hoitajiksi?
Voi olla :( Miten siihen sitten pitäisi sanoa? Tahtoisin että he tuntisivat olevansa tervetulleita ja haluttuja vieraita ja hoitajia. Minä olen vähän ujo heidän seurassaan, ehkä se tulkitaan väärin sitten?

Voi olla :( Miten siihen sitten pitäisi sanoa? Tahtoisin että he tuntisivat olevansa tervetulleita ja haluttuja vieraita ja hoitajia. Minä olen vähän ujo heidän seurassaan, ehkä se tulkitaan väärin sitten?
Se varmasti onkin noin. Sano joskus, että mukava kun hoidatte lasta ja tulkaa vastakin. Sano myös, että saa kyllä tulla pyytämättäkin. Kokeile kepillä jäätä... ehän se anna jos ei otakaan.

vieras
Älä tyrkytä. Älä arvostele. Älä neuvo, vasta jos kysytään niin vastaa.

Mua henk.koht. on aina ihmetyttäny kun aikuiset voi olla niin herkkähipiäisiä kaikelle neuvomiselle ja arvostelulle. Joutuuhan kodin ulkopuolellakin tilanteisiin missä aikuisia neuvotaan tai töissä arvostellaan. Varmaan ne neuvot ja arvostelut on tarkoitettu enemmän hyödyksi kun loukkauksiksi. Eikä kaikkia nevoja ja arvosteluja tarvitse ottaa kuuleviin korviin jos ne eivät tunnu tarpeellisilta.

Tämä siis ei ollut kenellekään erityisesti koska ei kukaan varsinaisesti tykkää arvostelusta mutta aattelin lähinnä jos itse olisin mummo ja minusta lapselle olis joku toinen tapa parempi niin vaikeeta olis olla neuvomatta mikä minusta olis parempi lapselle.

Yhteistyössä