Isovanhemmat kaukana - kuinka usein matkustatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa matkustaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en jaksa matkustaa

Vieras
Meillä on kaksi koiraa ja kolme lasta, 4v, 2v ja 6 kk. Miehen äiti asuu ulkomailla, isä kuollut, käytännössä lapsilla on siis vain yksi isovanhempi, mun äiti. Isästäni en ole kuullut sen jälkeen kun muutti pois ollessani alle kouluikäinen. Me asutaan pk-seudulla ja mummolaan on matkaa n. 200 km. Ollaan autottomia, ei tarvita autoa vaan liikutaan julkisilla. Olemme aiemmin vierailleet äitini luona noin kerran kuukaudessa, siellä ollaan vähintään viikonloppu, junalla on menty ja jatkettu bussilla loppumatka. Koen reissut nykyään tosi raskaiksi. Mukaan pitää raahata kahden lapsen vaipat, koirien ruuat, viiden henkilön vaatteet viikonlopuksi ja vauvan turvakaukalo. Reppua, laukkua ja nyssäkkää on joka paikka täynnä, mies osti ison rinkan johon onneksi mahtuu tosi paljon.

Mä en enää jaksa tota matkustamista. Vauva nukkuu huonosti vieraissa paikoissa ja keskimmäisellä uhma nostaa päätään. Vierailut on yhtä itkua ja hammasten kiristelyä kun en saa nukuttua eikä kukaan muukaan kun lapset öisin huutaa. Sitten aamukahvilla äitini tiukasti ojentaa minua että kasvatan lapsia väärin kun huutavat noin, ja onkohan niillä joku sairaus. Hän myös käy läpi lasten vaatteet, jokaisen painon, käytöksen, kehityksen... kaiken. Äiti ylistää ja kehuu itseään heti mun polkemisen jälkeen, että hän oli hyvä äiti ja joka aamu ulkoiltiin 2 h ja illalla 2 h vaikka oli -30 astetta pakkasta. Minä muistan vain sen, että meillä syötiin paljon valmisruokia ja äiti oli jatkuvasti ärtynyt kuin perseeseen ammuttu karhu, tukisteli meitä ja läimi. Äiti siis esittää minulle pyhimystä. Sanoin kerran että minusta sinä olit tosi uupunut kun olimme lapsia, ja äiti vaan kivahti minun valehtevan. :/

Nyt äiti sitten veti marttyyrikohtaukset illalla puhelimessa kun sanoin että tulee pidempi tauko, me ei tulla viikonlopuksi, etten jaksa matkustelua. Se rupes tuohtuneena pälisemään kuinka se kuskasi meitä kerran viikossa oman äitinsä luo joka asui vielä pidemmällä. Joo, me käytiin tosi usein mummolassa, äiti saattoi jättää meidät viikoksikin sinne ja elää vapaata elämää.

Äidin luona on käymässä mun enot ja tädit, ne viettää jotain sisarustapaamista. Niillä on hyvin usein kaikkia sukujuhlia. Äiti sopotti mulle ääni väristen kuinka Martti-eno ja Sirkka-täti loukkaantuvat kun me ei tulla, ja vaikka ne eivät sitä sanoisikaan mulle, niin hän aistii sen että loukkaantuvat.

Olen pyytänyt jos äiti voisi käydä meillä kun hänellä on auto eikä ketään huollettavaa, hänen olisi paljon helpompaa lähteä. Mutta ei. Käy ehkä kerran puolessa vuodessa ja muina aikoina meillä on velvollisuus mennä sinne. On sanonut ihan suoraan, että hänen luonaan lapsilla on parempi olla ja enemmän tilaa kuin meillä, mikä onkin totta. Hänellä iso okt ja me asutaan kerrostalossa vuokralla kun ei ole nyt varaa omaan.

Miten mä sovittelisin tän asia ettei tuu pahempia riitoja? Ne mummolareissut on oikeesti menneet sellaisiksi, että stressaan ja pakkaan koko edellisen viikon, itken kun on pakko lähteä, stressaan etukäteen äitini arvostelua, olen kiukkuinen ja ahdistunut. Kolmen pienen lapsen ja kahden koiran kanssa reissaaminen junalla + bussilla on raskasta, vaihtoineen matka kestää 3 h yhteen suuntaan.

Vaadinko liikaa kun pyydän että mun äiti vois ruveta käymään useammin meillä? Miten usein te muut matkustatte lapsienne kanssa mummolaan jos matka on pitkä?

Pidä oma pääsi tässä asiassa. Jos äitisi ei ymmärrä ja eikä voi yhtään joustaa tuossa asiassa, niin se on hänen menetyksensä. Meilläkin on kolme muksua, tosin jo isompia ja pidemmällä aika välillä, mutta kuitenkin yhdessä välissä ei vain jaksanut käydä mummoloissa, ei vaan ollut energiaa.
Pidät pääsi ja maltillisen linjan asian suhteen, et ala riitelemään vaan ilmoitat vain, että nyt emme jaksa reissata ja jos haluat lapsia nähdä niin olet aina tervetullut kyläilemään luoksemme. Tsemppiä.

Mulla on omat vanhempani lähellä, mutta aikoinaan vanhempani matkustivat omien vanhempiensa luokse 1-2 kertaa vuodessa. Isovanhempani taas Helsinkiin parin kolmen vuoden välein.

Te reissaatte tosi usein ja vielä noin hankala matka ja haastava kokoonpano.

Kiitos vastauksista! Autolla ei olisi muuta tarvetta kuin vierailut äitini luona, ja hän rupeaisi vaatimaan niitä lisää. Tulot meillä on tosi pienet, joten pelkästään äitini takia emme auto rupea ostamaan ja pitämään. Hän voisi aivan hyvin tulla meille.

Kahdesti vuodessä käymme, kun on 2-vuotias lapsi, kaksi koiraa ja neljän tunnin automatka henkilöautolla. Useamminkin olisi kiva käydä, mutta ei jaksa. Viikoittain soitellaan ja minusta se korvaa paljon, kun jaetaan arkisiakin kuulumisia.

Eiko ole mahdollista etta vain osa porukasta matkustaisi kerralla? Tai vaihtakaa kamppia mummon kanssa, teille ok talo kun taidatte sita enemman tarvita ja mummo kerrostaloon. Tulisi mummo varmaan useammin kaymaan :D
Me asutaan ulkomailla joten mummolassa kaydaan vain kerran vuodessa, mutta tuolloin useampi viikko kerralla joten saavat tarpeekseen.

Kaukana ovat molemmat isovanhemmat - Suomessa kaydaan erilaisilla kokoonpanoilla ehka kerran vuodessa. Vahan lahempana kaydaan myos kerran vuodessa - ja sekos ottaa paahan kun meita on 6+1+koira eika isoisa 'ehdi' kayda - totta maar se nyt on helpompaa meidan joukon ajaa se 16 tuntia suuntaansa kuin elakkeella olevan isoisan lentaa yksin meille. Mutta kun ei niin ei...

*perkele, anteeksi - tama saa mut aina aivan raivon partaalle*

Käydään tosi usein; 150 km, auto, ei elukoita ja yksi lapsi. Mutta, ymmärrän että te ette käy ja sun on aika saada äitisikin se ymmärtämään, miksi ette käy.

Meillä on myös niin, että miehen äiti asuu ulkomailla.
Miehen isä 6 tunnin ajomatkan päässä.
Mun äiti asuu 70km päässä ja isä 20km matkan takana.

Ja me ei käydä edes mun isällä kuin parin-kolmen kk:n välein, saati missään muualla.
Anopilla Espanjassa kävin esikoisen kanssa viime vuonna. Sielläkin enimmäkseen siksi, että mun sisko asui silloin siellä samalla kylällä.

Appiukolla ollaan käyty viimeksi joskus 3 vuotta sitten...

Ja meillä on kyllä autojakin kaksin kappalein. Mutta lapsia on 4. Vasikan kokoisia koiria 2.
Sitten jaloissa pyörii kissoja, kani ja 4 marsua. Pihalla kuopii muutama kana ja kukko, ja hevosia ja poneja on yhteensä tällä hetkellä 6.

Vetoan aina eläimiin. Päiväksi ei pitkälle viitsi lähteä, ja yökyläilyjä varten on vaikeaa löytää hoitajaa elukoille.
Ilman eläimiäkään mua tuskin kiinnostaisi tällä porukalla reissata jatkuvasti pitkää matkaa, varsinkaan ilman autoa.

Olen tehnyt isovanhemmille aika selväksi, että meille voi tulla koska vaan, jos meitä haluaa nähdä, mutta me ei liikuta täältä. Ja hyvin on toiminut näin.

Ap:n asemassa sanoisin, että reissaaminen on yksinkertaisesti liian rankkaa, piste. Varsinkin jos se kanssakäyminen äidin kanssa on noin vaikeaa ja stressaavaa, niin en näkisi moista vaivaa.

Taitaa olla enempi ongelma toi sun äitis käytös kuin se reissaamisen hankaluus. Kukapa sitä haluaisi mennä tossa tilanteessa, ihanan ihmisen luokse taas menisi vaikka läpi harmaan kiven.

Ehdotan, että yritätte hankkia koirille hoitopaikan tai hoitajan matkan ajaksi. Vähemmän kannettavaa, ja saatte itsekin hengähtää edes hiukan jos on 5 hoidettavan sijasta 3. Lisäksi matkailua on ihan soveliasta vähentää nyt, kun kuopuskin on vielä pieni - ei se kauaa kestä, ja vuoden päästä hänenkin kanssaan matkustaa jo paljon sujuvammin.

Niin ja joo... oma äitini asuu 7 tunnin ajomatkan päässä, ja hän kyllä käy meillä sellaiset 4 kertaa vuodessa, ja on aina n. 5 päivää kerrallaan. Miehen äidin kanssa joudutaan käymään toi matkaruljanssi läpi, mut ei me jakseta käydä siellä kuin kerran 3 kuussa, ja meillä on auto eikä edes koiria.

meillä miehen äiti 120 km ja käydään kerran kuussa. En kyllä lähtis noin usein jos olis sama matka ku ap:llä. Sais tulla meille, hakisin/tulisin vastaan vaikka lähimmältä bussi/juna-asemalta jos se siitä olis kiinni.

Meillä matkaa 600km ja pari kertaa vuodessa käydään, mahdollisuuksien mukaan. Kun ei kuitenkaan kaikkia lomia töistä halua istua autossakaan. Tosin mummi käy sitten täälläpäin nykyään väh muutaman kerran vuodessa, ihan vaan että näkee lapsenlapsiaan. Ei ole vielä eläkeikäinen ( 55v ) ja vaikka sille on vakipaikkaakin tarjottu, niin tekee keikkahommaa, että kerkeäis toimia "osa-aikamummina". Todellisuudessa tuo työ kuitenkin on todella raskasta.. tekee töitä kahdessa eri paikassa ja kesäkuuhun mennessä oli pitänyt 8pvä lomaa. Ei vaan aina osaa sanoa ei :)

meillä on nyt vuoden ikäinen tyttö asutaa lapissa ja toiset isovanhemmat n.650km päässä. ollaa käyty lapsen aikana 4 kertaa isovanhempien luona. Nyt päätetty että kerran tai kaks kertaa vuodessa saa riittää. Saavat itse käydä täällä eivät ole käynee lapsen syntymän aikaa kertaakaan vaikka on auto ja eläkeikäisiä kohta kumpikin.

Teidän tilanteessa tulisi mentyä 2-3 kertaa vuodessa, jos mummolassa käynnin "ihanuus" ei kompensoi raskasta matkaa niin turha hampaat irvessä lähteä.
Mummon on niin paljon helpompi tulla teille ja hänen pitää ottaa oma vastuunsa lasten tapaamisesta jos sen tärkeäksi kokee.
Älä pode morkkista, teet kuten parhaaksi näet. Ehkä tulevaisuudessa käytte sitten useammin tai mies jää koirien kanssa välillä kotiin ja menet lasten kanssa.

Hirmu useinhan te olette käyneet, jos kerran kuussa olette reissanneet. Meillä on pitempi matka, mutta auto on käytössä. Lasten olessa pienempiä käytiin 3 tai neljä kertaa vuodessa lähinnä jouluna tai joulun jälkeen, pääsiäisenä ja kesälomalla. Välillä ne joulu- ja pääsiäisreissutkin peruuntuivat, kun lapset sairastuivat.

Ihan turha on mitään autoa alkaa hankkimaan reissujen takia. Vähennä vaan matkustusta siten, että käytte vain silloin, kun on joku pitempi viikonloppuvapaa tai muu loma. Äitisi pääsee tulemaan teille, jos haluaa.

Meillä kaikki isovanhemmat asuvat 600 - 800 km:n päässä. 1 - 2 kertaa vuodessa käydään kolmen lapsen ja koiran kanssa vierailuilla. Mun vanhemmat käy joskus täälläkin, miehen vanhemmat ei koskaan, vaikka niillä olis auto ja aikaa. Välillä surettaa, kun lapset näkevät isovanhempiaan niin harvoin, mutta elämä nyt on mennyt näin.
Ap: tee juuri niinkuin sinusta tuntuu parhaalta ja anna äitisi vetää herneitä nenään, jos se hänestä tuntuu parhaalta. Pääasia, että sinä olet tyytyväinen elämääsi.

Meillä kaksi lasta, kohta kolme, ja isovanhemmille matkaa 600-800km. Asuvat kolmella eri paikkakunnalla. Käytännössä joku noista reissuista tehdään n. kuukauden välein, jouluna, lomilla ja kesäaikaan ollaan sitten pitempään. Ja autolla kuljetaan, joten matkaan menee aina vähintään se 7 tuntia suuntaansa. Ei mullakaan aina etenkään oman äidin kanssa ole helppoa, mutta lapsille isovanhempien näkeminen on äärettömän tärkeää, ja ovatkin läheisiä kaikkien neljän kanssa. Isovanhemmat itse käyvät meillä harvakseltaan, ovat kaikki isääni lukuunottamatta työelämässä. Isäni sitten käykin kyllä suunnilleen kerran kuukaudessa, tosin ei majoitu silloin meillä.

Mutta ap:n ongelmaan. Jos tuo reissu aiheuttaa niin paljon päänvaivaa, kannattaa sitä tietenkin vähentää. Itse helpottaisin reissaamista ainakin sellaisilla pienillä jutuilla, kuin että jättäisin koirat hoitoon jos mahdollista (meillä ei eläimiä juuri tuosta syystä ole, niiden kanssa matkustaminen olisi liian työlästä). Ja jos koirat haluaa pitää mukana, olisi niille ruuat valmiina jo mummolassa, samoin lasten vaipat. Missä vauva mummolassa nukkuu? Onko teillä matkasänky (joka ei maksa paljon ja voiis olla mummolassa jo valmiina sekin)? Anteeksi, lienee itsestäänselvyyksiä.

En minäkään matkuistaisi julkisilla. Meillä on kaksi lasta ja kolme kissaa.

Autolla hurautetaan 2 tunnissa 165 km:n päässä olevaan mummolaan. Silti nämäkin reissut ovat stressaavia pakkaamisten takia. Mummi ja pappa vierailevat meillä useammin, koska heidän on helpompi tulla meille. Talviaikana saattaa mennä useampikin kuukausi, ettei käydä mummilassa. Hyvien kelien aikana ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.

Varmaan kantsis ottaa äitisi tai jonkun muun kanssa lapsuutesi puheeksi, tuntuu häiritsevän sua aika paljon.

Ja ei, en menisi. Sanoisin äidille, että sun vuoro tulla tänne päin välillä ja odottelisin, mitä tapahtuu. Jos ei tulis niin kävisin ehkä 2 krt vuodessa. Ei tee sun lapsillekaan hyvää kuulla kuinka omaa äitiä arvostellaan mummon taholta!

Ne mummolareissut on oikeesti menneet sellaisiksi, että stressaan ja pakkaan koko edellisen viikon, itken kun on pakko lähteä, stressaan etukäteen äitini arvostelua, olen kiukkuinen ja ahdistunut.

Ei sinun ole mikään pakko lähteä. Pakko ei ole kuin kuolla.

Vaikka mummo asuisi kilometrin päässä, minä en lähtisi, jos minua vain syyllistettäisiin kyläreissuilla.

:hug: Tollasta se tuppa olemaan monien isovanhempien kanssa, jotka asuu kauempana. Meidän lapsen isovanhemmat käy korkeintaan kerran vuodessa nykyään! Nyt eivät ole vuoteen käyneet. Silti ne tietysti odottaa, että omat lapset lapsineen kyläilee heillä.
Tosin ymmärtäähän sen siinä mielessä, että alkavat olla jo vanhoja. Niitä samoa tuttuja osaavat ajella kauppaan ja takaisin eivätkä paljon lähikaupunkia kauempana käy. Ja meidän perhe se on, joka on muuttanut heistä kauas. Yritän jaksaa ajatella näin.

Mitä tulee varsinaiseen kysymykseen niin harkitse ihan tosissaan auton hankintaa! Et todella olisi ainoa, joka tossa tilanteessa niin tekee. Meillä yhdet sukulaiset, joilla on melko ekologinen elämäntapa ja maailmankatsomus, pitkään olivat autotta pääkaupunkiseudulla. Kulkiva julkisilla vielä kun lapset olivat ehkä parivuotiaita. Lopulta hankkivat auton, ihan vain näitä mummolan ja muita sukulaisreissuja varten, eivätkä ole katuneet. Päin vastoin.

200 km tosiaan ei ole loppujenlopuksi hirveän paljon. Helsinki-Turku tai Helsinki Tampere, hieman yli. Mutta on se sen verran, ettei voi olettaa teidän joka kuukausi sitä reissaavan. Meillä on 350 km mummolaan ja käydään siellä ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Vähennät vähitellen niin äitikin tottuu.