Isovanhemmat ja uusperhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten voisi vaatia isovanhempia kohtelemaan edes biologisia lapsenlapsiaan tasapuolisesti? Minusta se on enemmin jokaisen oma häpeä kuinka muita läheisiä kohtelee.

Mä en hyväksynyt sitä, kun anoppi selvästi alkoi suosimaan yhtä meidän lapsista. Vain yhdelle tuli kortteja ja ylläri paketteja... vain yhtä pyydettiin mukaan juttuihin ja kylään. Noilla kylä reissuilla tuli niitä ylläri-juttuja ja tavaroita / vaatteita, joista muut jäivät paitsi.
Miehen kanssa juteltiiin asiasta ja sanotiin aika tiukasti, ettei tämä yksi lapsi enää tule kylään ennen kuin kaikki muutkin ovat päässeet. No, tuli aika hiljaiset vuodet. Säälittää vähän tämän yhden lelli-lapsen puolesta. Tavallaan läheinen väli mummoon hävisi, koska mummo ei enää pitänytkään yhteyttä. :( Toisaalta, me ei haluttu, että saman perheen lapset olisivat noin räikeän eriarvoisia isovanhemmilleen.

Pitääkö isovanhempien mielestänne huomioida kaikkia uusperheen lapsia samalla tavalla? Jos siis hankkii biologisille lapsenlapsilleen jotain, niin hankitaan sisarpuolillekin.

Jos ei, niin miksei? Entä jos jonkun lapsen "oikeat" isovanhemmat eivät huomioi lastenlastaan ollenkaan ja toisen isovanhemmat vastaavasti ovat hyvinkin anteliaita? Eikös tässä voi tulla iso epätasa-arvo sisarpuolien välille?

Ei pidä, mutta saa.
Isovanhemmuus on kunnia ja siihen kunniaan sisältyy joskus mahdollisuus saada rakastaa tasapuolisesti muitakin kuin biologisia lapsenlapsiaan. Tuplalahja elämältä moinen.

:)

Entäpä jos uusperheessä asuu esim. 12 ja 13 vuotiaat, toinen miehen lapsi, toinen naisen, naisen vanhemmat ostaa "omalle" lapsenlapselleen vaikka läppärin. Jääkö miehen lapsi kokonaan ilman läppäriä, sanotaan "ei voi mitään kun mummo ja ukki osti"!! Me ei osteta.. Onko se tasa- arvoa, että toinen saa ja toinen ei? Eikö silloin kuulu ostaa sille toisellekin vaikka vanhempien tai sit palautetaan tuokin ensimmäinen?

Mummeliisa: Niinpä niin :) Mut entäs jos samassa perheessä asuvat eri vanhemmille syntyneet lapset? Ei kai silloin voi edes "omat" isovanhemmat ostaa vaan yhdelle? Tai siis voi mut pitäähän se vaikka vanhempien huomioida se toinen tai palauttaa ensimmäinenkin ja kieltää nämä..

[QUOTE="Vierailija";27179799]Mummeliisa: Niinpä niin :) Mut entäs jos samassa perheessä asuvat eri vanhemmille syntyneet lapset? Ei kai silloin voi edes "omat" isovanhemmat ostaa vaan yhdelle? Tai siis voi mut pitäähän se vaikka vanhempien huomioida se toinen tai palauttaa ensimmäinenkin ja kieltää nämä..[/QUOTE]

Mielestäni isovanhemmat, jotka eivät ole valmiita kohtelemaan kaikkia lastenlapsiaan, olivat nämä biologisia tai lapsensa valitseman puolison lapsia, eivät ole oikein isovanhemmuuden tasolla...

Mä en hyväksynyt sitä, kun anoppi selvästi alkoi suosimaan yhtä meidän lapsista. Vain yhdelle tuli kortteja ja ylläri paketteja... vain yhtä pyydettiin mukaan juttuihin ja kylään. Noilla kylä reissuilla tuli niitä ylläri-juttuja ja tavaroita / vaatteita, joista muut jäivät paitsi.
Miehen kanssa juteltiiin asiasta ja sanotiin aika tiukasti, ettei tämä yksi lapsi enää tule kylään ennen kuin kaikki muutkin ovat päässeet. No, tuli aika hiljaiset vuodet. Säälittää vähän tämän yhden lelli-lapsen puolesta. Tavallaan läheinen väli mummoon hävisi, koska mummo ei enää pitänytkään yhteyttä. :( Toisaalta, me ei haluttu, että saman perheen lapset olisivat noin räikeän eriarvoisia isovanhemmilleen.

Ikävää, harmillista,typerää... ja mitä vielä tuollainen käyttäytyminen isovanhemmilta toki onkin, mutta toista on vähän vaikea määräillä miten hänen tulee toimia. Itse voi valita miten asiaan suhtautuu. Hyvin paljon mahdollista että olisin tuossa tilanteessa toiminut samoin. Isovanhempien varmasti pitäisi kohdella lastenlapsia tasapuolisesti, mutta ei pidä (pakosta) niin tehdä.

Siis keneltä?

Et voi pyhistellä että KAIKKI lastenlastesi isovanhemmat esimerkiksi vuorenvarmasti ovat aivan tasan tarkkaan tasapuolisia jne jne... kaikille?

Eivät varmaan ole. Kemiat ja mahdolliset yhteiset kiinnostuksenkohteet vaikuttavat kyllä siihen miten paljon jonkun kanssa tahtoo olla ja miten jotakuta "erityishuomioi."
Mutta "riittävässä" määrin ovat. (Ensimmäisen puolisoni vanhemmat jopa siinä määrin, että se väliin pahasti "sykäyttikin".)
Eli ketään ei kohdella taloudellisesti tai näkyvästi ajankäytön suhteen eriarvoisesti. Enkä myöskään minä itse isovanhempana moiseen sorru.

:)

Pitääkö isovanhempien mielestänne huomioida kaikkia uusperheen lapsia samalla tavalla? Jos siis hankkii biologisille lapsenlapsilleen jotain, niin hankitaan sisarpuolillekin.

Jos ei, niin miksei? Entä jos jonkun lapsen "oikeat" isovanhemmat eivät huomioi lastenlastaan ollenkaan ja toisen isovanhemmat vastaavasti ovat hyvinkin anteliaita? Eikös tässä voi tulla iso epätasa-arvo sisarpuolien välille?

Tämä on vaikea kysymys.

Olen aika biologisesti ajatteleva ja mielestäni on aika luonnollista, että omaan geeniperimään halutaan panostaa. Mielestäni se on oikein, aivan samalla tavalla kuin oletetaan että vanhemmat rakastavat omiaan.

Mutta onko parempi, että samassa perheessä kasvavia lapsia kohdellaan tasapuolisesti ja vältetään näin mm. mustasukkaisuus ja huonot sisarusten välit? Mielestäni tältä kannalta asiaa täytyy katsoa. Jos lapset reagoivat kielteisesti vain omien lastenlasten huomioon, asialle on viisasta tehdä jotain omien lastenlasten kannalta.

Entäs sellainen tilanne kun miehen lasta hemmottelee miehen vanhemmat ja lapsen äidin vanhemmat. Meillä myös yhteisiä lapsia ja nämä miehen vanhemmat ostavat isompia lahjoja vain isoimmalle vaikka kaikki on biologisia lapsen lapsia...sitten kun omat vanhempani ostavat jotain isompaa näille yhteisille, niin heidän osaltaanko se pitäisi kieltää kun eivät miehen lapselle osta?! Ketään ei tunnu häiritsevän kun isoin on saanut miehen vanhemmilta pyörän, huonekaluja, nimmari lahjaksi vaatetta ja mikä parasta: kun on pienempien nimmarit viikon välillä niin isommallekin tuotiin sama lahja ettei tule paha mieli( nuoremmat alle kouluikäisiä ja miehen lapsi 11 v.) Pienempien pitää kyllä ymmärtää miehen lapsen juhlapäivänä ( ja se on normaalia) että heille ei tule silloin lahjaa... toinen vanhemmistani tuo miehen lapselle jotain saman kokoista kun muillekin, eikä kumpikaan yhteisistä saa minun puolelta mitään suurta. Häiritsevää on että miehen puolen isovanhemmat ovat nostaneet miehen lapsen noin jalustalle vaikka yhteisilläkin lapsilla on tarpeita mihin voisivat osallistua. Miehen lapselle isän ja äidin vanhemmat ostavat suuria juttuja, yhteisille ei kukaan. Siinä missä miehen lapsi saa jopa kaksi tuliterää pyörää isovanhemmilta, äidin luo ja isän luo, me ostamme yhteisille kirpparilta mahdollisimman halvan. Isovanhemmat antaisivat kyllä tarpeellisen tuen jos miettisivät nuorempienkin tarpeita, sen verran isot tulo erot miehen lapsen äidin ja meidän perheen välillä. Miehen vanhempien ostama iso juttu on taskurahaa lapsen äidille mutta meidän lapset saavat vain unelmoida uusista jutuista ja varmasti olisivat mielissään kun saisivat jotain isompaa lahjaksi. Voi olla, että kierrätys olisi epätasa arvoista nuorempia kohtaan, ei tyttöjen vaaleanpunaiset unelmat ihan joka jätkälle kelpaa ;)

Meillä uusperhe eli miehen lapset ja lapsenlapset ja minun lapset ja lapsenlapset. Toki asumme miehen kanssa kahdestaan.

Olen tasapuolisesti ollut läsnä kaikille lapsenlapsille. Mies hankkii lahjat omille lapsenlapsilleen ja minä omilleni. Pienille reissuille on viety kutakin - isommat, jopa suurensuuret, toiveet joita lapsukaisilta ja heidän vanhemmiltaan on välillä tullut, on evätty. Juurikin siitä syystä että jos me lähdetään yhtä tai kahta lasta roudaamaan Espanjaan, niin tasapuolisuuden vuoksi pitäisi viedä sitten loput kymmenen myös. Eikä meillä ole siihen kyllä varaa eikä jaksuja.

Omille biologisille lapsenlapsille on osakesalkut pankissa, jotka saavat täysi-ikäisinä. Keillekään muille ei ole.

Yhteistyössä