Isot vauvat

Elikkä meidän kolmas vauva oli rv37 painoarviossa 3500g ja syntyi rv 39+6 4510g. Nyt odotan neljättä lasta ja painoarvio rv 36+6 oli 3800g eli tästä tulossa vielä isompi.

Millaisia painoarviota olette saaneet isoista vauvoista rv 36-37 ja paljonko ollut todellinen syntymäpaino? Syntyikö itsestään vai käynnistivätkö?

AIHA
 
Minä olin ihan viimeisilläni raskaana ja kävin neuvolan ultrassa ja arvio oli n.4kg. Veikattiin hyvin saman kokoiseksi mitä olivat olleet kaksi edellistäkin lasta. Pojan synnyttyä muutaman päivän päästä tuosta,kokoa olikin 4905g. No,eihän tuo neuvolan arvio tokikaan ollut kovin luotettava,mutta toisaalta koko raskausajan mulle hoettiin neuvolassa,että ei tämä mikään iso ole jne. Pyysin kyllä lähetettä muutamaankin otteeseen viralliseen painoarvioultraan,mutta koskaan en lähetettä sitten saanut,koska siihen ei katsottu olevan mitään syytä. Sf-mittakin oli koko ajan ihan samoissa mitä aikaisemmissakin raskauksissa. Mikään ei siis viitannut isoon vauvaan!

Synnytys sujui kuitenkin todella hyvin,kaikista helpoin se oli näistä kolmesta. Pieni repeämä vain tuli. Raskaus kyllä meni yliaikaiseksi ja poika syntyi rv41+5. Aika oli jo käynnistykseen,mutta päätti kuitenkin lähteä syntymään itsestään. Hyvä kokemus mulla kuitenkin,mutta täytyy kyllä myöntää,että synnytyksen jälkeen vasta heräsi ne mitä jos-tunteet. Ja toisaalta olin vähän ns.katkerakin,että miksi en päässyt painoarvioon vaikka pyysin,mutta kaikki meni kuitenkin hyvin ja mä näköjään pystyn synnyttämään isojakin vauvoja =) Hyvin se menee :hug:
 
esikoinen -arvioitiin syntyväksi 3900g ja oli 4820g. toisesta sit tehtiin arvio 38 viikolla 4200g eli ihan ok. annettiin neidin kasvaa 2viikkoo ja sit laskettunapäivänä käynnistettiin. Arviot oli ihan pieles neiti oli muka kasvanut 800g kahdes viikos -eli 4990g oli meidän pikku mimmi. En tiedä miten paljon suurempaa enää pystyis synnyttää. ihan ok tuli kuten tavallaan esikoinenkin. ponnistusvaihe molemmist 1,5h ekast ihan ymmärrettävää -kakkonen olis tullu nopeemmin mut pää väärässä tarjonnassa. Sain käynnistyksen koska vauva oli iso vaikka mitat viittas et olis pienempi tulossa kuin esikoinen. turha kasvattaa jättiläiseks vaikka sellaseks kasvoikin -ei sokereita ei mitään. Sai pieni diagnoosinkin -viikkoihin nähden liian liian painava vastasyntynyt.
 
Ultrassa rv37 painoarvio oli 3,4kg sillä hetkellä, päivää ennen synnytystä arvio ultran perusteella 4,4kg. Tyttö syntyi rv 41+3 ja painoi 4840g. Synnytyksen kesto kaikkineen 10,5h josta ponnistusvaihe 10 min :D (eikä kyseessä ollut sokerivauva)
 
Ultrassa rv 36 syntymäpainoksi arvioitiin korkeintaan 4 kiloa. Päivää ennen synnytyksen käynnistystä painoarvio oli 3,8 -4 kiloa... synnytys käynnistettiin, kesti ponnistusvaiheineen 1h 40 min josta ponnistus 10 min, syntymäpaino 4450 grammaa ehtaa tyttövauvaa... eikä täälläkään ollut kyseessä sokerivauva.... :D

Mutta vaikka tyttö oli melkein kilon painavampi kuin esikoinen, oli synnytys todellakin positiivisempi kuin esikoisesta... ei tarvittu episiotomiaa eikä tullut yhtään repeämää... Joten aina se koko ei välttämättä tarkoita, ett tulee vaikeampi synnytys....
 
Alkuperäinen kirjoittaja AIHA:
Elikkä meidän kolmas vauva oli rv37 painoarviossa 3500g ja syntyi rv 39+6 4510g. Nyt odotan neljättä lasta ja painoarvio rv 36+6 oli 3800g eli tästä tulossa vielä isompi.

Millaisia painoarviota olette saaneet isoista vauvoista rv 36-37 ja paljonko ollut todellinen syntymäpaino? Syntyikö itsestään vai käynnistivätkö?

AIHA

Kotiuduttiin eilen vauvan kanssa :)

Maanantaina menin osastolle ja aloitettiin käynnistelyt. Vauva syntyi ke 12.11 klo 5.47. Poitsun mitat 52.5cm, py 37cm ja painoa 4490g. Synnytyksen kesto 4h, josta ponnistusvaihe hurjat 2min ;)

Tytöt on ottaneet pikkuveljen uteliaina vastaan. Nyt sitten taas opetellaan arkea.

AIHA ja poitsu 3vrk
 
Mitä tästä opimme? Arvio on aina ARVIO. Mulle kokenut gynekologi sanoi, että paraskin arvio heittää yleensä 10% suuntaan tai toiseen. Mulla on mennyt kaikista kolmesta lapsesta uä-painoarviot ihan poskelleen (ala- tai yläkanttiin), joten "luotan" enemmän käsikopeloon. Olen kolme lasta synnyttänyt.

Yleensähän tuo uä-painoarvio heittää jos vauvan päällä on paljon muuta kudosta, siis äidin mahamakkaroita :). Mulla on niitä samoin kuin on ollut iso istukka aina edessä. Liekö ne siis vaikuttaneet?
 
Meille sanottiin kaikissa ultrissa, että tulossa on pieni, siro vauva. Siksi 3965g ja 54cm oli aika yllätys, vaikkei mikään jätti ollutkaan. Jopa sektion tehnyt lääkäri ihmetteli vauvan kokoa, kun mun masu oli aika pieni... :) Eli eiköhän arvioon vaikuta myös kohdun malli/asento. Lisäksi viimeisessä ultrassa lapsivettä oli tosi vähän ja lääkäri sanoi sen vaikeuttavan mittaamista eli ei saanut hyvää ultrakuvaa.
 
Mulle sanottiin koko raskauden ajan että maks. 4kg vauveli ois tulossa. (ja olis siis sen 4580g) Ja siis sen sanoi ainakin 4 eri terkkaria tai lääkäriä, jotka tunnustelivat käsin masua. Ja siellä yliaikaiskontrollissakin kätilö sanoin ettei missään nimessä yli 4,5kg kun asiasta kysyin lähinnä vitsinä. Kohtu mulla on eteenpäin kallistunut ja istukka oli takaseinämässä. Mahamakkaroita kyllä on jonkin verran :ashamed: . Luulen että en olisi uskaltanut lähteä synnyttämään alakautta tyttöä jos olisin tiennyt kuin iso on tulossa, että ehkä oli hyvä että painoarvio meni sen ~ +700g pieleen :whistle:
 
Meillä arvio oli 3,5 kiloa pari viikkoa ennen ja synnärillä 3,8 kg. Tuo 7 tunnin päästä tyttönen syntyi ja painoa oli 4630g. :) Heti kysyivät sokereista, mutta ei ollut mitään ongelmia ollut niiden kanssa. Nyt tyttö ei todellakaan enää olekaan iso. Ikää kohta 8 kk ja painoa 8kg. Ihan pikkuinen pirpana. :heart:
 

Yhteistyössä