"isoon sänkyyn" siirtyminen ja tutista luopuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä olisi ajankohtaista siirtää lapsi pinnasängystä isojen sänkyyn. Vinkkejä miten siirto kannattaa hoitaa? Entä onko kenelläkään kokemusta, että samalla jätettäisiin tutti pois? Meillä lapsi syö tuttia vain nukkuessa, ja kohta varmaan joka tapauksessa vierotus siitä olisi edessä.

Huonosti osaan taas ilmaista itseäni, mutta kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata

Minkä ikäinen sulla lapsi on? Mulla poika 1v 3kk ja aika pitkään olen ajatellut että vois vielä nukkua pinniksessä. Sit kun ei enää siihen mahdu tai kiipeää pois niin lastensänky tilalle.

Meillä jätettiin nukahtamistutti pois pian sen jälkeen kun esikoinen siirtyi pinnasängystä jatkettavaan sänkyyn. Tutista leikattiin kumiosa pois ja näytettiin lapselle että tutti on "mennyt rikki" :) Tutin emotionaalinen merkitys siirrettiin unileluun ja sellaista tiettyä lelua annettiin nukkumaan mentäessä kainaloon. Helposti meni :)

Me kerrottiin että pian saa isojen poikien sängyn ja sitten pannaan vauvasänky pois. Otettiin mukaan sängyn hakuun ja kasaamiseen kotona. Oli heti innoissaan ja nukahti uuteen sänkyyn helpolla. Vauvasänky poistettiin samantien.
Tutit meni rikki eräänä päivänä ja poika heitti ne roskiin. Sekin meni kivutomasti ja tutti oli lähinnä unikäytössä. Tutit lähti pari kk ennen sängyn vaihtoa etteivät tulleet yhtäaikaa.
Ja ikää 1v7kk-1v9kk.

ja joo,nykyään on uninalle aina, korvasi tutin valitsemallaan lelulla.

Siirrettiin isojen sänkyyn kun oli n.1v2kk. Ei mitään hämminkiä.
Päiväunilla aloitettiin, ja siitä ihan normaalisti läksi homma menemään. Meillä nukutetaan vieressä pötköttelemällä (pinnasänkyyn ei mahtusiikaan, heh).

Tuttia syö valitettavasti vieläkin (1v7kk). Oli jo kausi tuossa välissä jolloin kaipasi tuttia vain unille mennessään, olisi pitänyt älytä silloin ottaa se kokonaan pois :/

meillä lähti viim tutti kun poika oli 1v3kk, heitteli aina tutteja pitkin katuja ja kun viim tutti kadulle jäi, uusia en enää ostanut ja se siitä! Eilen siirryttiin isojen sänkyyn, ikää nyt 1v 10kk. Poika oli aivan onnessaan kun pääsi itse kiipeämään sänkyyn. Laitoin nukkumaan vasta kun oli tosi väsynyt, hienosti jäi nukkumaan ja kertaakaan ei edes pudonnut vaikka muuten onkin kova pyörimään. Tuttiplosta pitäisi vielä vierottaa..se on vähän sellainen paha tapa nukkumaan mennessä..Voi tulla huuto ja mekastus kun pulloa ei enää saa.

Kiitokset vastauksista! Lisää kokemuksia kaipailen, eikö kenelläkään tosiaan ole ollut mitään ongelmia isoon sänkyyn siirtymisessä tai tutista luopumisessa? Olisi kiva kuulla myös niitä kertomuksia, kuinka "vaikeuksien kautta" voittoon selvitty. Meillä nukahtaminen ollut nyt pinnasänkyyn tosi vaikeaa, eli jo senkin takia jännittää tuo sängyn vaihto.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kiitokset vastauksista! Lisää kokemuksia kaipailen, eikö kenelläkään tosiaan ole ollut mitään ongelmia isoon sänkyyn siirtymisessä tai tutista luopumisessa? Olisi kiva kuulla myös niitä kertomuksia, kuinka "vaikeuksien kautta" voittoon selvitty. Meillä nukahtaminen ollut nyt pinnasänkyyn tosi vaikeaa, eli jo senkin takia jännittää tuo sängyn vaihto.

Sitä alkuhelppoutta kesti 2vkoa kun ei kertaakaan sängystä karannut jne. Sitten se alkoi eikä loppua näkyvissä...

leijona76: miten teillä toimittu, viettekö lapsen vain takaisin sänkyyn, nukutatteko viereen tms.? Itse olen nyt suunnitellut, että suosiolla nukutan vieressä olemalla jos/kun ongelmia tulee, mutta onkohan tässä loputon tie edessä?

Me vietiin yks aamu meidän 1v7kk ikäisen kans tutti roskiin.. sitä itkettiin n. tunti + piti käydä usein kattoon et onko se tutti siellä vielä (ei ollu, ku en sitä oikeesti sinne laittanu ku laiton varulta jemmaan).. mut siihen jäi tutin syönti! Olin varautunut monen yön huutoon ja raivareihin, ensimmäisille päikkäreille piti vähän rauhotella.. mut uni
Meil on kans edessä Isosta pinniksestä siirtyminen matalalaitaisempaan pinnikseen!

leijona76: miten teillä toimittu, viettekö lapsen vain takaisin sänkyyn, nukutatteko viereen tms.? Itse olen nyt suunnitellut, että suosiolla nukutan vieressä olemalla jos/kun ongelmia tulee, mutta onkohan tässä loputon tie edessä?

Meil nukahtaa uninelun kanssa.. oon käynyt rauhoittamassa huoneessa ja poistunut! Mikäli menee ihan souvaamiseksi olen tilanteen mukaan käyny joko laps kainalossa käveleen tai sit menny ite makoileen meidän sängylle.. meil tyttö ei pidä siitä et siit pidettäs kiinni.. saa melkosen raivarin

Meidän pitäisi jättää toi tutti pois ennen kuin vauva syntyy (n.3kk aikaa)... Onhan se koomisen näköistäkin kun iso kossi kulkee kotona tutti suussa. Hän jemmailee tutteja omiin kätköihinsä, ja saa kamalat raivarit esim. ruuan jälkeen jos ei saa tuttia suuhunsa.
Kerrasta poikki sitten varmaan vaan?

Meillä oli pari viikkoa vaikeaa aikaa, kun vaihdettiin isoon sänkyyn. Lapsi oli toki iältään jo 2,5v ja muutenkin herkkä muutoksille. Isosta sängystä makuuhuoneemme näytti tietty niin erilaiselta, että useana yönä heräsi kauhusta sekaisin ja piti laittaa valoja, näyttää tuttuja tauluja ym. esineitä. Yksi koriste-esine oli piilossa näkyvistä useamman kuukauden, kunnes lapsi itse ilmoitti, ettei enää sitä pelkää ja sen voi laittaa paikoilleen. Tuttia meillä ei ole ollut, peukaloa syö edelleen. Itse en näitä muutoksia yhtä aikaa tekisi, varsinkin jos lapsi ennenkin muutoksiin on reagoinut herkästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Meidän pitäisi jättää toi tutti pois ennen kuin vauva syntyy (n.3kk aikaa)... Onhan se koomisen näköistäkin kun iso kossi kulkee kotona tutti suussa. Hän jemmailee tutteja omiin kätköihinsä, ja saa kamalat raivarit esim. ruuan jälkeen jos ei saa tuttia suuhunsa.

meil toimi parhaiten, et ensin siirryttiin unituttiin ja sit kerralla pois menetelmään! Tietty voi olla et pääset vähemmällä huudattamisella, jos saat tutin pois kerralla!

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

Pehmeä lasku mieluummin. Eli eka päivätutit raa asti pois, mutta yöksi saa tutin. Sitten jonkun aikaa mennään niin, että vain yöksi saa. Sitten lopetetaan sekin lysti.

Meillä siirryttiin 1v2kk isoon sänkyyn, koska pian syntyy toinen vauva. Ja parina iltana oli vaikeuksia rauhoittua sinne, jolloin piti valvoa huoneessa, että sängyssä pysytään. Sen jälkeen pääsääntöisesti on vain tarvinnut viedä nukkumaan, ja jää sänkyynsä ilman nukuttamisia, kuten jäi pinnasänkyynkin.

Tuttia meillä taasen ei ole suostuttu imemään, vaan peukku on aina maistunu paremmalta. Mielestäni, jos lapsesi syö tuttia vain unille mennessään, niin anna syödä ja yritä ensin siirtää isoon sänkyyn, ettei tule liikaa muutoksia kerralla. Ihan vaan, jos muutenkin pitää nukutella tms..

Me yrtettiin kantaa takasin ja parina iltana se tepsi. Sitten ei enää ja se urakka päätty erääseen taisteluun joka kesti 2,5h lapsen nukahtaessa muualle kun sänkyynsä. Alko juosta perään hirveän huudon kera. Palattiin nukuttamiseen vaikka oppi pois siitä vähän yli 1v. Ajattelin että ei oo järkeä pakottaa ja kuluttaa kaikkia iltoja myöhäseen asti pakottamalla toinen yksin nukkumaan. Uskon että se taas korjaantuu kuten ennenkin kun nyt saa sitä mitö selvsti on vailla. On alkanu myös tulla mun viereen mitä ei normaalisti tee muullon kun sairaana. Liekö se muuttunu sänky jotenkin vaikuttanu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensin opetellaan sängyssä pysymistä. Ei kannata päästää tilannetta kiinniottoralliksi. Vieressä siis ollaan, jos lapsi muuten tulisi sängystä pois.

Näin olen itsekkin ajatellut. Kuitenkin tuo alle 2v vielä aika pieni ymmärtämään, varsinkin väsyneenä, suullisia ohjeita, joten pelkään että tuollaisella "viedään takaisin sänkyyn" päästään vain helposti tilanteeseen, jossa lapsella on mukava "hippaleikki" aina iltasin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensin opetellaan sängyssä pysymistä. Ei kannata päästää tilannetta kiinniottoralliksi. Vieressä siis ollaan, jos lapsi muuten tulisi sängystä pois.

Näin olen itsekkin ajatellut. Kuitenkin tuo alle 2v vielä aika pieni ymmärtämään, varsinkin väsyneenä, suullisia ohjeita, joten pelkään että tuollaisella "viedään takaisin sänkyyn" päästään vain helposti tilanteeseen, jossa lapsella on mukava "hippaleikki" aina iltasin.

Juu. Alussa kirjaimellisesti estin karkaamisen sängystä, nyt pysyy aika hyvin kun joku makaa isossa sängyssä siinä vieressä. Ehtiipähän se vielä oppia taas sen itsekseen nukahtamisen.

Siksi lähinnä mietin tuota samalla tutista luopumista, kun nyt muutenkin nukahtaminen ollut vaikeaa, mistä syystä lapsi selvästi päivällä väsyneempi. Niin jos nyt ensin menee useampi viikko huonosti nukkuessa tuon sängyn vaihdon takia, ja sitten vielä hetken päästä taas unettomia öitä tutista luopumisen vuoksi. Eli olisiko yksi "isompi stressi" parempi kuin "pitkään kestävä pienempi"? Olipahan taas vaikeasti selitetty, mutta kiva jos joku ymmärsi.

Meillä tehtiin "isoon sänkyyn" siirto juuri viime viikonloppuna. Meillä on aina ollut tosi hyväuninen poika ja ajattelin jo etukäteen, että tämä siirto ei varmaan kovin suuri juttu tule olemaan. Nyt tosiaan vasta pari iltaa (+päiväunet) käyty uuteen sänkyyn nukkumaan, mutta hyvin on mennyt.

Meillä poika oli myös mukana sängyn ostossa, kasaamisessa ja siihen tietysti tutustuttiin jo päivällä ennen nukkumaanmenoa. Poika on aina käynyt nukkumaan itsekseen eli jätän vain sänkyyn ja sinne yleensä nukahtaa välittömästi itsekseen.

Ekana iltana oli tietysti uutuuden viehätystä siltä osin mukana, kun poika tajusi, että nythän sieltä sängystä pääsee ihan oman mielen mukaan pois. Kolme kertaa tuli ekana iltana sängystä pois ja avasi oman huoneensa oven ja huuteli äitiä ja isiä. Vein aina uudestaan sänkyyn ja sanoin, että nyt käydään nukkumaan, on jo nukkumaanmenoaika ja lähdin huoneesta pois. No, sinne sitten kolmannen kerran jälkeen jäi ynisemään ja nukahti. Kaiken kaikkiaan nukahtamiseen meni n. 25 min. Sama toistui sunnuntai-iltana. Päiväunille taas puolestaan käy samantien eli ei tule sängystä pois lainkaan.

Eilen selvittiin jo yhdellä sängystä poistulemiskerralla. Tuli taas huoneen ovelleen ja hiljaa kutsui äitiä.. :) Menin huoneeseen ja sanoin, että nyt käydään nukkumaan, tulin huoneesta pois ja niin taas poika kiltisti kävi unille. Eilen meni enää n. 15 min nukahtamiseen, mutta verrattuna aiempaan, niin hieman kauemmin vie tuo nukahtaminen. Nukuttamaan en koskaan ole poikaa joutunut ja isoon sänkyynkin on hyvin itsekseen nukahtanut.

Toivottavasti tänäänkin sujuu yhtä hyvin kuin tähän asti, mutta kaiken kaikkiaan todella hyvin on mennyt. Nukahtamisen jälkeen ei tosiaan mitään elonmerkkejä ole ennen aamua, eli nukkuu ihan niin kuin pinniksessäkin. Ja unilelut on meilläkin tietysti sängyssä mukana.

Tuttia ei poika ole koskaan syönyt, joten siltä osin ei kokemuksia.

1v3kk oli tyttö kun siirtyi jatkettavaan sänkyyn ja mitään ongelmia ei ole ollut. Nukkuu edelleen meidän makuuhuoneessa. Tytöllä nyt ikää 1v9kk ja tuttia syö vielä kovastikin. Siitä luovutaan sen jlk kun on ensin sairastettu mahd vesirokko joka meillä hakusessa.

Yhteistyössä