ison vauvan saaneet

Eli kertokaas miten on synnytys mennyt teillä, jotka ootte saaneet isokokosen vauvan. Mulla on nyt rv 40+1 ja painoarvio ultran mukaan tänään 4500 g. Haluan kumminkin synnyttää alakautta. Lähinnä mua kiinnostaa, että miten pahasti tässä repeää... :( Pitääkö varautua johonkin 4. asteen repeämiin ja miten niistä oikein toipuu? Juuttuiko lapsi kiinni synnytyksessä jne. Mulla on esikoinen tulossa, joten paikat ei siis venyny yhtään.
Kokemuksianne odottelen, please :)

isohko oli

Useinhan sanotaan että iso vauva on helpompi synnyttää, kun se venyttää paikkoja pikkuhiljaa ja sillon ei äiti repeä niin pahasti. Minulla itselläni todettiin synnytyksen jälkeen ahtautta lantiossa, joten se selittää oman kurjan synnytykseni (vauva 4,4kg juuttui, saatiin kuitenkin ehjänä syntymään vaikkei hengittänytkään syntyessä), enkä halua peloitella sen takia. Useinhan vielä 4,5kiloiset syntyy ihan sujuvasti ja se arviokin voi heittää.. Kyllä äiti niistä repeämistä toipuu, vauva ei välttämättä. Rohkein mielin vain synnyttämään! :flower:

meidän poika oli 4060g, eli aika normaali. Joidenkin mielestä isohko.. Synnytys eteni hyvin, mutta sydänäänten heikkenemisen takia jouduttiin ottamaan imukuppi käyttöön ja heti muuttui dramaattisemmaksi koko touhu. Väliliha leikattiin ja ihan riuhtomiselta tuntui koko ns. ponnistusvaihe. Jos synnytystä ei oltaisi jouduttu nopeuttamaan, niin varmasti kaikki olisi mennyt ihan hyvin. Hiljaa hyvä tulee :whistle:

Esikoinen oli syntyessään (40+3) reilu 4300g (minä 162cm...) ja alakautta synnytin. Epparin tekivät kyselemättä mutta siitäkin huolimatta repeilin pahasti eteen- ja taaksepäin (en kyl kysellyt asteita...). Yli tunnin ompeli mua kasaan synnytyksen jälkeen :eek: ja se kävi kipeää, varsinkin tuolta virtsarakon tietämiltä, kun ei puuduttanut... Parantuminen oli todella hidasta kun tikit poksahtelivat irti ja paraneminen pitkittyi. 10 viikkoa synnytyksen jälkeen ei enää pelottanut käydä vessassa, siihen asti ei tarvinnut edes haaveilla käynnistä ilman suihkua. Kipulääkkeitä söin myöskin niin kauan! MUTTA vaikka tuo ehkä kuulostaa pahalta niin mitään traumoja ei jäänyt, laskettu aika on kahden viikon päästä ja maltan tuskin odottaa että pääsen synnyttämään :D

Tsemppiä, hyvin se menee!! :hug:

moikka! meidän poika syntyi viikolla 38 ja painoa 4600g ja pituuttakin oli 55cm. paino arviossa arvioitiin n.5000g mutta onneks oli vähän vähemmän. mitään repeämiä ei tullut kun oli niin taitava kätilö. onnea synnytykseen!!

Mussu
Mulla ollut kolme isohkoa vauvaa ja kaikki syntyneet alakautta. Eka painoi 4400g ja 53,5cm pitkä. Väliliha leikattiin ja tuli emättimeen repeämä mutta parani hyvin. Ponnistusvaihe oli 38 min. Toinen lapsi oli 4200g ja 52cm, väliliha leikattiin. Ponnistusvaihetta kesti 10 min. Kolmas oli 4100g ja 53 cm, taasen eppari. Ponnistusvaihe oli vain 4 min. Lantion väljyydellä suuri merkitys näissä isojen vauvojen synnytyksissä. Tiedän tapauksen, jossa vauva painoi vain 2800g ja äiti sai pahat repeämät.

Mikäs sen ihanampi kuin suuri, vahvasti elämässä kiinni oleva vauveli. Innolla vaan synnyttämään!

RouvaHuldaHuoleton
Synnytin viikolla 41+5 tytön, 51cm ja 4380g. Minusta iso, mutta mielestäni vain pään tulo oli hankalaa ja sehän voi olla iso muuten pienemmälläkin lapsella. Ongelma oli enemmän se, että lapsi ei ollut laskeutunut paljoakaan, eikä pää muotoutunut ollenkaan synnytyskanavan muotoon eli tyttö tuli koko pallopää kauniisti pyöreänä ulos, imukupin avulla (mutta imukuppi käytettiin muusta syystä kuin lapsen koosta johtuen).

Minulle ei jäänyt ainakaan mitään hampaankoloon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 14:42 Vieras kirjoitti:
Mun tuttu synnytti 5kg tytön ja repesi todella pahasti. En muista monen asteen repeämiä oli mut ei istunut moneen viikkoon oikeen kunnolla.
Joo munkin tuuttu synnytt 6 kilosen ja oli kuoleman kielissä 6vk.... ihan turha viesti. Just tämmöset tuttujen ja naapurien kertomat jutut vaan pahentaa kaikkia asioita. :kieh:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 14:42 Vieras kirjoitti:
Mun tuttu synnytti 5kg tytön ja repesi todella pahasti. En muista monen asteen repeämiä oli mut ei istunut moneen viikkoon oikeen kunnolla.
mä luulin että tuo on ihan normaalia. Mulla tosiaan leikattiin väliliha mutta repeämiä ei tullut. Silti ommeltiin reilu tunti ja pariin viikkoon en voinut edes kuvitella istuvani normaalisti.

mullakin poika
Keskimmäisen poikani painoarvio raskauden lopussa oli 5 kg, mutta poika painoi syntyessään 4050 gr, eli heitti melkein kilon tuo arvio !
Ei ollu vaikee synnyttää, mun mielestäni oli helpompi kuin meidän tyttö, joka syntyi jalat edellä, vaikka painoa oli vain 2 kg !!
Tsemppiä ja onnea synnytykseen, kyllä kaikki menee hyvin !!

Meidän tyttö oli syntyessään 4100. Painoarvio edelliseltä päivältä 3400 g eli hieman pieleen meni. Onneksi en tiennyt, punnertavani maailmaan noin isoa neitosta! Väliliha leikattiin ja ommeltiin, en tiedä mistään repeämistä. Ponnistusvaihe pitkittyi, mutta viimein tyttö tuli maailmaan ilman imukuppia, joka lääkärillä oli jo käyttövalmiina siinä. Olin tosi kipeä muutaman päivän, mutta paraneminen lähti hienosti etenemään. Nyt ei tunnu mitään vaivaan, synntyksestä 2 kk.

Fiona71 harmaana
Meillä viisi lasta. Esikoinen painoi 3440g, mutta siitä eteen päin ovat olleet 4620g, 3960g, 4360g ja 4100g.
Esikoisen ponnistusvaihe kesti pisimpään eli 13min. Muut olivat 2min, 2min, 1 min ja 1min.
Joten kyllä isokin lapsi voi tulla helposti. Mulla oli tosin tuo esikoinen pienin.
Välilihan leikkaus tehtiin ekassa ja tokassa synnytyksessä, kun se oli vähän kuin tapa tuolloin. Muissa ei ole tehty ja onkohan yksi tikki laitettu noissa jokaisessa välilihaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 17:05 ninnu kirjoitti:
Meidän tyttö oli syntyessään 4100. Painoarvio edelliseltä päivältä 3400 g eli hieman pieleen meni. Onneksi en tiennyt, punnertavani maailmaan noin isoa neitosta! Väliliha leikattiin ja ommeltiin, en tiedä mistään repeämistä. Ponnistusvaihe pitkittyi, mutta viimein tyttö tuli maailmaan ilman imukuppia, joka lääkärillä oli jo käyttövalmiina siinä. Olin tosi kipeä muutaman päivän, mutta paraneminen lähti hienosti etenemään. Nyt ei tunnu mitään vaivaan, synntyksestä 2 kk.
sama täällä, kokoarvio samalta päivältä oli kilon vähemmän. Jos olisin tiennyt pojan olevan reilusti isompi, niin varmaan olisi ollut erilaista synnyttää.

Mindi75
Meillä esikoinen syntyi rv41+0. Painoi 4568g ja 53 cm. Täysin normaali synnytys. Väliliha leikattiin, mutta sekin parani mielestäni aika nopeasti. Ponnistusvaihe kesti 22min. Jos tilaa on niin kykkä ne isotkin lapset sieltä helposti tulee. Onnea vaan synnytykseen

meillä syntyi esikoinen ja mitat oli 55cm sekä 4570 g viikoilla 42 tasan. Synnytys oli käynnistyksen takia todella pitkä (25 h) ja kivulias, MUTTA ponnistusvaihe kesti VAIN 6 minuuttia! Tiesin ultrasta, että tulossa olisi iso lapsi ja pelkäsin että sitä ei saada ulos ym.., MUTTA se ponnistusvaihe oli kaikista helpoin vaihe. Kätilö yritti pehmittää välilihaa kuumalla pyyhkeellä, mutta olin niin sekaisin että olin sen kuulemma käskenyt olla koskematta muhun (näin mies kertoi synnytyksen jälkeen) :headwall:
Todellakin ponnistus kaikkineensa 6 minuuttia, EIKÄ YHDEN AINOOTA TIKKIÄ TULLU!! Klö kertoi siellä jonkun pienen nirhauman olevan, mutta ei nähnyt aiheelliseksi ommella sitä. Ja kyseessä oli tosiaan ensimmäinen. Eli kyllä ne isotkin vauvat sieltä maailmaan mahtuu hyvin ja vaikka tuleekin aikas vauhdilla, niin ei ne paikat välttämättä repeile B) Positiivisin mielin synnytykseen!! .. ja on sitä isompaa vauvaa IHAN OIKEESTI helpompi hoitaa ;)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 14:52 liina kirjoitti:
moikka! meidän poika syntyi viikolla 38 ja painoa 4600g ja pituuttakin oli 55cm. paino arviossa arvioitiin n.5000g mutta onneks oli vähän vähemmän. mitään repeämiä ei tullut kun oli niin taitava kätilö. onnea synnytykseen!!
Voi kun se olisikin kätilön käsissä repeääkö vai ei! Toki kätilö voi jollain pikkutempuilla yrittää sitä estää (välilhan tukeminen päätä synnytettäessä ja lämpöhauteet), mutta jos on revetäkseen niin kyllä repeää tai sitten leikataan väliliha.

Mä ihmettelen miten muksut on tullet noin helposti ulos, varsinkin kun ovat olleet isoja, mun vanhin oli 3290g, ja mun välilihaa leikattiin 3 krt ja lisäksi vähän repeämiä, toinen kun syntyi, ei suostuttu leikkaa joten repesin joka suuntaan, vaikka paino vaan 3430g, kummankin kanssa mua ommeltiin kasaan tunti, onneksi 3 ja 4 muksu on tullu sektiolla, kun olivat isoja, poika 4140g ja tyttö 4090g, eipä olis tullu kyllä ulos normaalia reittiä.

juu
synnytin 4300g ja ponnistusvaihe 10min. huusin ite et leikkaa ku mä oikee tunsin kuinka se venytti ja jos ei ois leikannu ni olisin varmasti revenny pahasti.. joitain repeytymiä tuli.. kannattaa siis melkein toivoa epparia tai sanoa etukäteen jos vähääkään siltä näyttää niin leikkaa.. viikkoon en istunu mutku suihkuttelee ni kyllä se siitä...

Möllerö
Mun esikonen oli 3825 g ja tikkejä tuli vähän sinne sun tänne, mutta ei se synnytys ja repeämät niin kipeää tee kuin itse supistukset. Luonto on hyvin hoitanut synnytys asiat koska ennen synnytystä kokee niin kovaa kipua ettei itse synnytys enää tunnu niin pahalle.
Toinen lapseni painoi 4200 g eikä edes tikkejä tarvittu, annoin synnytyksen edetä omaa vauhtia ja voisin sanoa, että se kävi paljon helpommin kuin esikoiseni syntymä. Esikoiseni kanssa sain epiduraalin ja oksotiinia ja tie mitä mömmäjä, mutta toisen tein luomusti ja se sujui paljon helpommin. Epiduraali vie niin pajon kipua, että itse synnytys oli mulla esikoisen kanssa hirveä. Synnytystä edistetään lääkkein liian usein vain siksi, että hoitajilla on kiire.

Meillä oli tyttö 4320g ja 52cm. Se oli nopea synnytys, kun vedet tuli niin likka oli puolen tunnin päästä pihalla, ponnistusvaihe oli vajaa 5 min.. Tosin synnytyksen koko kestoksi laskettiin n.9h. Enemmän minä esikoisesta repesin ja olin kipeä vaikka kokoa olikin vain 3240g ja 50cm. Kaikki ovat erilaisia synnytyksiä vaikka kokoa olisikin saman verran! Toivottavasti tämä seuraava tullokas tulisi kanssa helosti ulos.

meidän vaavi painoi syntyessään 4170g ja oli 53cm,päänympärys 36.5cm!!!ite oon pienikokoinen(155cm)joten ihmettelivät monet miten noin iso vauva!!ponnistin yli 3 tuntia ja repesinkin todella pahasti kohdun suusta!!!"omin"avuin sain kuitenkin puserretua...vihdoin ja viimein..

äiti66
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 10:32 vieras kirjoitti:
Ei synnyts vauvan painosta riipu että miten vaikee on synnyttää, kyllä se ihan päänymäpärys sen ratkaisee.. Päähän sieltä pitää ponnistaa, kyllä kätilö lopun autaa :D
Pääympärys ja hartioiden leveys ovat minun synnytyksiin,ts.ponnistusvaiheeseen vaikuttaneet.
Suurin lapsistani 4950g.jäi hartioista kiinni,mutta synnytysjakkaran(kätilön sanomana) käyttämisen vuoksi minulle eikä lapselleni tullut yhtään mitään.
Tsemppiä synnytykseen. Toivotaan kuiteskin,että tutkivat sopiiko lanteistasi tulemaan iso lapsi. Jos tilaa on, niin kaikki varmasti menee hienosti. Ja isoa lasta on helppo hoitaa.

Yhteistyössä