isomman sisaruksen isku vatsaan

olen raskaana rv 15 ja esikoisemme on 3v. esikoinen tulee joka yö nukkumaan väliimme ja tämä on huolettanut minua, koska hän on kova liikkumaan ja potkimaan öisin. tänä aamuna hän onnistuikin sitten potkaisemaan kantapäällään juuri oikeaan kohtaan, alavatsaan, niin että potku tuntui ikävältä ja alavatsaa on tämän jälkeen hieman särkenyt. myös alaselässä tuntuu. olen todella huolissani että tämä potku on aiheuttanut jotain vakavaa. onko kenellekään sattunut mitään vastaavaa? kuinka todennäköistä on että tällaiset iskut aiheuttavat keskenmenon tai jotain muita rakenteellisia vammoja?? kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
 
emmä usko et 3 vuotias saa vahinkoo aikaan. 15-viikkonen on kuitenki vielä niin suojassa.
mulla kotona 1,5v joka alusta asti tykänny hyppiä mahan päälle ja välillä jopa onnistuiki siinä. ny osaan jo ennakoida kun kuitenki oon jo 30. viikolla.
mut jos sua huolettaa,nii soita neuvolaan. sitä varten ne siellä on ;)
 
Heippa!

Itse olen suht samoilla viikoilla ja rakas esikoiseni (3v.) onnistui myöskin painamaan kyynärpäällään suoraan kohdun alueelle. Huolestuin ihan hirveästi, koska painallus tuntui todella ikävältä ja pientä jomottelua tuntui sen jälkeen vatsalla. Vauva on kuitenkin todella hyvin suojassa näillä viikoilla, eikä esikoistemme ikäisten lasten iskut kuitenkaan niin voimakkaita ole, että suurempaa vahinkoa saisi aikaan. Itse lohduttauduin sillä, että ihmiset ovat selvinneet liukastumisista, autokolareista yms. ilman, että vauvalle on sattunut mitään. Lisäksi vauvani jatkoi muutamien tuntien jälkeen liikkumista ihan normaalisti, joka helpotti omaa oloani. Kannattaa kuitenkin seurailla tilannetta ja jos kipu jatkuu tai vuotoa ilmenee, niin sitten ottaisin yhteyttä neuvolaan.
Mukavaa päivää ja toivotaan, että särky pian helpottaa!
 
"Lapsivesi suojaa sikiötä ulkopuolisilta iskuilta ..."Raskaudenaikaiset kohdun muutokset - TerveSuomi


"Odottavan äidin vatsan seudulle
kohdistuvat voimakkaat iskut voivat vaurioittaa
kohtua ja kasvavaa sikiötä ja johtaa
pahimmillaan jopa raskauden keskeytymiseen.
Pahoinpitelytilanteessa on..."
http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/91b28f35-747e-43ac-9c11-e673c850cf79, s. 25

Maalaisjärjellä ajatellen kyse silti varmaan pahoinpitelyä lievemmästä iskusta vatsaan? ja samaten mitä vähemmän raskausviikkoja sen pienempi riski vahinkoon? Mutta varmasti huolestuttava tilanne etenkin jos jäi särkyä alavatsan seudulle.

Googlettamalla löytyi myös jotain keskusteluja aiheesta
Google
 
soitin äippäpolin päivystykseen sekä neuvolaan. molemmista sanoivat että tarkkaile tilannetta (lähinnä jos alkaa vuotamaan verta) mutta muuten ei pitäisi olla mitään hätää, että vauva on hyvässä suojassa. neuvolaan pääsen (tosin vasta ylihuomenna) kuuntelemaan sydänäänet. huolissani olen kuitenkin, kun alavatsaa särkee vieläkin hieman =/. mielelläni haluaisin lukea vielä muiden äitien kokemuksia isompien sisarusten iskuista/tömähdykssistä vatsaan (ja millä rv:lla). onko teillä ollut kipuja sen jälkeen, oletteko käyneet jossain tarkistuttamassa tilannetta?
 

Yhteistyössä