Isomahaiset, juhuu?

Mamitzu RautaPerse

Aktiivinen jäsen
10.01.2007
1 644
0
36
Onko muita joilla mahaa on niin että muille jakaa?
Itselläni on mahaa niin että viimeisilläni näytän olevan,
vaikka la on kesäkuussa.
Mahastani on tullut nyt niin kipeä ja arka että saan varoa sitä
toden teolla, onko muilla näin?
Mahani myös tuntuu repeävän kyljistä ja napaa ei minulla ole. :(
Olenko yksin?
Mikä auttaisi?
Mahani kuitenkin tulee vielä muutaman kk kasvamaan :|

Mulla vetelee maha ihan kaikkien kasvukäyrien yläpuolella. Ärsyttää jo kun kaikki kommentoi että "joko se kohta syntyy" puolivitsillä, ja järkyttyy kun kuulevat että LA on vasta toukokuun lopulla. Navan kohdalta vyötärön ympärys on yli 97 cm nyt jo ja viimeksi mitattu sf-mitta viikolla 22 oli jo 24 senttiä :/ Käyn nyt kuukauden välein äitipolilla kontrolliultrassa, jossa seurataan pikkuisen kasvua, kasvaa kuulemma aika haipakkaa ja noin 3 viikkoa aikataulusta ajoissa.

Edit: Olen siis nyt viikolla 27+3

Esikon kanssa mulla oli sama juttu. Mahaa oli ja esikko oli iso syntyessään.
Miksiköhän mua ei oo laitettu mihinkään "tarkkailuun" :|
Olen kyllä kertonut neuvolassa kipuilut, eipä tuo ottanut mua niin tosissaan.
Tämän kohdalla olen huomannuy olevani enemmän huolissani kuinka maha riittää.
Ensimmäinen mitta mahasta oli vk:lla 23+4 n. 21cm kun esikoisesta samaan aikaan 1cm enemmän. Esikoisen loppuajasta mitta on ollut 39vk 40cm.
Painoa tuli esikoisesta n.26kg.
Tämän kohdalla la on vaitunut monesti, ensin toukokuun 14 ja nyt sen kesäkuun eka vk :headwall:
Kuinkahan tää maha kestää mukana... :o
No onhan mulla jo maaliskuussa seuraava lääkärinvla :xmas:
Nyt viikolla 24+?

Miulla aikas iso maha jo kun mennään rv23+1. Kävin keskiviikkona neuvolassa ja viikot oli sillon 22+3 ja sf mitta 25cm!
Mahan ympärys tällä hetkellä 96cm. Ja muuten laiha vartalolta olen yleensä.
Onneksi kukaan ei ole mahan koosta mitään sanonu :saint:

Miulla on kyllä tullu jo kolme ( oletettua,yksi todettu ) sokeri vauvaa eli yli neljän kiloisia....
Eli raskausdiabetes painaa päälle näköjään jokaisessa raskaudessa ja joutuu syömisiä säännöstelemään. Viime raskaudessa jouduin ihan insuliinille,nyt mittailen jo kotona arvoja....

täällä kanssa valasmitoissa oleva mamma :D
yläkäyrän yläpuolella yli rajojen tyylikkäästi menen koko ajan :whistle:
rv 24+3 sf-mitta oli 25cm,
rv 27+4 sf-mitta oli 29cm ja nyt menossa rv 30+3 ja vasta 2 viikon päästä seuraava ultra/mittaus tulossa, joten luku on varmaan hurja kun olen 3 viikossa kasvattanut mahankokoa ihan hirveästi.

kieltämättä hyviä katseita olen saanut ihmisiltä jotka luulevat että olen juuri menossa synnyttämään tai 2 tulossa.
ehei, huhtikuun lopussa vasta LASKETTU ja ihan yksi SIRO tyttö tulossa (yksityisen rv 25 arvio) :laugh:
joten siinähän päivittelevät kokoani.
täytyy myöntää että kengän vetoketjun laittaminen on tuskaa välillä, saatika lasten auttaminen ulkovaatteissa.
varpaan kynnet leikkasi mies viikko sitten :laugh: :heart: ja töissä- hoitoalalla- maha on todenteolla edessä. :/

ei auta kun 2 viikkoa odottaa että saan painoarvion jne.. =)

tsemii meille isoille :wave:

Ilmoittaudun. Juuri neuvolasta tulleena rv 28 ja sf 28. Sokerirasitus otettu vaikka siis ylipainoa ei ole ja painokin noussut vain 7 kiloa tahan mennessa. Ei diabetesta ja kaikki kunnossa. isoa vauvaa veikkaillaan ja kuulema ultrataan viikolla 36, etta saadaan kunnon painoarvio. Eli isona taallakin. Ja joko kohta synnytat kyselyt alkavat arsyttamaan. Samoin kuin tyokavereiden "onpa sulla iso masu, ei mulla tollasta vaan ollut"-heitot. :hug:

katrinainen ja kirppunen 28+0

yläkäyrillä, j aniiden yläpuolelta, on menty heti alusta saakka tässä kolmannessa raskaudessa. tänään kuitenkin LA (juu eikä mitään tietoakaan synnytyksestä!) ja painoa tullut "vaan" 12 kg. Ilmeisesti mulla jotenkin vaan vauva ihan tuossa framilla, koska painoarviokin on kuitenkin 3.4-3.5 kg. oon mäkin kommnetteja saanut kuulla mahan koosta, mutta yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos. Kaateellisten panettelua :laugh:

Täälläkin iso maha - esikoinen tulossa ja la 3.6. Sf- mittaa en nyt tiedä, 21+0 oli 20cm, mutta siitä kasvanut ainakin 5cm, ja tuntuu että kokoajan kasvaa. Painoa on tullut vain 5,5kg (alussa normaalipaino), eli näyttää siltä että hoikan vartalon puolessavälissä on iso rantapallo. Paljonkohan toi vielä kasvaa - ja kaadunko mä kohta nenilleni :o

Nyt rv 25+0

Täällä yksi valtava! Olen ihmetellyt, että miten mie tässä vielä kykenen kasvamaan kun nahka kertakaikkiaan tuntuu loppuvan kesken ja venyvän ja olevan jo kireämmällä kuin kitaran
kielet.. :/

Mittaanpa vielä ympärysmitan; 132cm, lapsi on jo laskeutunut muutama vko sitten kuulemma. Ja olen itse 159,5 cm..
Heili rv 35 :whistle:

Kaippa munkin on "pakko" tähän pinoon itseni tunkea!
Viikkoja nyt 20+1, ja masu näyttää kuin viikolla 30 oisin.. Eka sf mitta otettu viime neuvolassa rv19 ja mitta oli 18cm. Näkyy olevan yläkäyrän yläpuolella.. Saas nähdä tasoittuuko vaiko vallan innostuu kasvamaan vaan isommaksi. Niin, ja neljäs tulossa, että vaikuttaisko tuo?

Kuinkas teillä tuo nukkuminen onnistuu?
Tuli mieleeni kun tuossa aamuyöstä heräsin pissille ja olin nukkunut jo muutaman tovin selälläni :o olostani sen huomasi, ei ollut mikään mukava olo :$
Mahan ympärys edelleen sen 116cm.
rv 27+1
Neuvolaan meno on vasta tiistaina, joten tulen sitten kertomaan mitä sanoo sf-mitta :D

Nukkuminen on tuskaista. Kyljellä on hyvä olla, mutta välillä siinäkin puutuu ja sitten alkaa mietityttämään, että onko se pikkuiselle hyvä asento. vaikka eikö kyljellä nukkumista suositella?

rv 30+3

Iso mahainen täälläkin.
Kävin neuvolassa viikoja 28+4 ja Sf-mitta 28cm oli hieman tasoittunut tippunut normaalille yläkäyrälle -mut oli eri ottajakin. Hyvä jos pysyiskin siel eikä kasvais omiaan.

Kyllä ne tätä kasvua seuraa ja varmasti passittavat äitityspolille et ei ainakaan mee yli. Esikoine tosiaan yli 4800g ja painoarvio meni 1kg mäkeen :| Toki synnytys sujui ihan ok, mut ei sitä turhaan kuulemma tarvii kasvattaa jos olis jo valmis syntymään. Saas nähdä miten käy. Itsellä on levollinen olo kun voin verrata esikoiseen arvojani! :)

Moi! Täällä kanssa yksi pallomahainen. rv 32 nyt tasan ja eilen oli sf 31,5. Suuri ollut koko ajan ja kohtu ollut korkeella tosi alusta saakka. Muuten olen aika pieni...ennen raskautta 164cm ja 50 kg.
Esikoinen käynnistettiin 37+3 ja painoi 4120g. Sectioon päätyi ja nyt menenkin suoraan vkolla 39 sectioon. Kuvasivat sillon eikä mahdu normaalikokoinen syntymään ahtaan lantion takia.

Kertokaas joku kokenut mulle: 26+1 mitattiin SF 30cm ja nyt 29+2 mitattiin ensin 32cm, ja kun en suostunut niin suurta lukua ottamaan, ähersi ja puhersi hoitaja ja oli saavinaan luvun 30cm.

Onko näin aikaisessa vaiheessa noin suurella SF-mitalla haittaa? Tietääkö kukaan miten tästä edetään? Odotetaan 5 viikkoa neuvolalääkärin käyntiin?! Kääk, jos kasvu jatkuu samana, on SF-mitta yli 35 |O

Masu on alkanut jo laskemaankin.. Ei kai tämä nyt tarkoita sitä että mun pitäisi olla jollain tavoin varuillani?

Elppa rv29+4

Yhteistyössä