Isokokoinen vauva: Käynnistys vai sektio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhuhuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huhuhuu

Vieras
Hei, olen rv:lla 37 ja vauva todettiin isokokoiseksi ja minut pienikokoiseksi. Lääkäri oli sitä mieltä, että alakautta en pystyisi tätä vauvaa täysiaikaisena synnyttämään, arvioi vauvan olevan yli 4kg. Olen menossa ensi viikolla synnytystapa-arvioon ja mietinkin tässä, että käynnistetäänkö synnytys vai tehdäänkö sektio tällaisessa tilanteessa yleensä? Mites teillä muilla on tehty?

Mulla arvio oli 4,3 kg ja tulos 4,8 kg. Vängättiin vaan yliaikakontrollissa, että kyllä se alakautta tulee. No eipä tullut. Tilanne oli aika paha ja pitkän odotuksen ja oman vaatimukseni takia tuli vihdoin lääkäri, ja eikun leikkaukseen. Lääkäri oli jälkeenpäinkin, että onneksi leikattiin! Mietin vain kauanko olisi odotettu, jollen ois itse jaksanut vaatia.. ;-(( Kuulemma Kättärillä tällaista ennenkin. Naikkarilla kai helpommin sektio jos iso lapsi.

Mulla ultrattiin viimeisessä ultrassa 2 pv ennen laskettua aikaa, että vauva ois yli 5 kg ja suoraan tietysti sektioon seuraavana päivänä. Meni hitusen pieleen arvio, tyttö painoi syntyessään 3940 g ja oli 8 cm kapeampi ympärysmitaltaan kuin mitä arvioivat. Sektiosta jäi ihan hyvä mieli, paranin tosi nopeasti ja päästiin jo neljäntenä aamuna pois sairaalasta.

Esikoistyttö oli vimpoissa painoarvioissa 3,8 kg (heittoa +-500 g). Käynnistettiin melkein 2 viikkoa yliaikaisena, syntyi lopulta kiireellisellä sektiolla, paino 4850 g. Ei olisi ikinä mahtunut tulemaan, vaikka "ihan hyvin mahtuu" sanottiin vielä synnytyksen ollessa jo käynnissä.

Kuopuspoika oli muistaakseni viikolla 36 painoarviossa 4000 g, lupailtiin sektiota melko varmasti. Olin kuitenkin viikolla 38 ja 39 kahteen otteeseen käynnistettävänä osastolla, kokeiltiin Cytotecia. Ei juuri tehonnut. Sitten viikon 39 lopulla käynnistettiin oksitosiinilla, synnytys kesti puolitoista vuorokautta, ponnistusvaihe 1,5 tuntia. Poika saatiin maailmaan viimein imukupilla. Oli heikossa kunnossa, sai alkuun vain pisteet 2-6-7, joutui ensin lastenteholle monenlaisten ongelmien vuoksi. Solisluu murtui synnytyksessä ja ensimmäiset kuukaudet menivät jännittäessä, että onko mahdollisesti myös olkahermo vaurioitunut, ei onneksi ollut. Ja painoa oli pojalla siis 4140 g.

Jos kolmannen vielä saisin, vaatisin ilman muuta sektion. Painoarviot ei loppuvaiheessa välttämättä pidä paikkaansa, toisaalta lapsi voi olla pikkuisempikin kuin arviossa.

Omalla kohdallani molemmat synnytykset ovat menneet siinä mielessä hyvin, että lapset ovat lopulta olleet terveitä ja itsekin olen melko pian ollut kunnossa, mutta uskon, että on ollut enkeleitäkin matkassa paljon. Synnytystä hoitaneet kätilöt ja lääkärit ovat tehneet parhaansa, mutta silti olen jälkikäteen kuopuksen kohdalla miettinyt, mitä ajattelisin, jos olisi jäänyt jotain pysyviä vaurioita alatiesynnytyksen vuoksi. Toisaalta leikkauksessakin on riskinsä.

Minun ymmärtääkseni suositaan ennemmin käynnistystä. Minulla ainakaan sektiosta ei missään vaiheessa edes keskusteltu. Siinä on kai kuitenkin suuremmat riskit.

Yhteistyössä