Isokokoinen masuvauva ja synnytyksen käynnistäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut odottaja

Vieras
Jos vauvan on arvioitu olevan isokokoinen, niin mille rv:lle (tai vaihtoehtoisesti millä vauvan painoarviolla) olette saaneet käynnistyksen? Eikös käynnistys kuitenkin ole ensisijainen vaihtoehto eikä sektio? Ja oletetaan siis, että lantionnne on suht normaalikokoinen tai hiukan pienempi.

Muutenkin olisi kiva kuulla minkälaisia painoarvioita olette vauvasta saaneet milläkin rv:llä, mikä on ollut etukäteispainoarvio laskettuna aikana ja minkä kokoisena vauva on sitten oikeasti syntynyt.

minulla lantio vaikutti hieman ahtaalta, mutta alakautta kuitenki ensisijaisesti yritetään. kaksi viikkoa sitten (rv 39) painoarvio oli 3,5 kg jo. huomenna aika taas polille mittaukseen ja TOIVOTTAVASTI puhuttais jo käynnistyksestä että olisi edes jonkilaiset mahikset mahduttaa pikkuinen alakautta..

Mulla aika kapea lantio, mutta lääkäri sanoi, että mahtuu mahtuu :D
rv 37 arvio 3500g, 40+3 4100g, synnärille mentäessä arvio 4300g.
Loppujen lopuksi oli 3790g ja 52cm. Alateitse tuli, eikä alettu käynnistämään,vaikka luultiin vauvan olevan iso.

esikoisen painoarvio laskettuna päivänä oli n.4,2kg.. synnytys alkoi itsekseen rv 41+5 ja päättyi kiireelliseen sektioon rv 41+6. pojan mitat oli 4590g/56cm ja pää 40cm..

Minulla on kaikki vauvat olleet kohtuullisen isoja, 3700 - 4900 g. Painoarviot eivät ole olleet kovin luotettavia ainakaan noiden pienimpien kohdalla. Arviot ovat olleet yläkanttiin.

Kolme vauvoistani on ollut yli neljän ja puolen kilon. Se on ollut suunnilleen tiedossa ennen syntymää. Nämä pojat syntyivät viikoilla 41 + 0, 42 + 0 ja 42 + 2, kaikki hyväkuntoisina. Ensimmäinen syntyi omillaan. Keskimmäinen käynnistettiin suuren koon vuoksi. Viimeinenkin oli siinä ja siinä, mutta koska supistelu oli jo vilkasta, toivoin itse, että odotettaisiin synnytyksen luonnollista käynnistymistä. Kokemus käynnistämisestä ei ollut kovin auvoinen. Eihän se helposti käynnistynyt. Ensimmäisestä piikistä syntymään oli yli 16 tuntia. Supistukset olivat mekaanisia, ja niiden välilläkin oli kunnon jomotusta. Käynnistetty synnytys oli huonoin synnytykseni. Olisinpa silloinkin pitänyt pääni ja odottanut vielä hetken, kun lapsen kunto kuitenkin oli OK.

Jos lapsen pään ja äidin lantion välillä ei ole epäsuhtaepäilyä, niin minun mielestäni parasta on odottaa kiltisti loppuun asti.

Mulla vauva arvioitiin rv 30 olevan normaalia isokokoisempi (syntymäpainon arvio oli reilu 4kg) . Laskettunapäivänä ultrattiin uudelleen, että voivat arvioida synnytystapaa, mutta silloin lääkäri oli sitä mieltä, että vauva on aivan normaali kokoinen (arvio 3560g). Eli odotus jatkui aivan normaalisti. Rv 42+1 menin taas kotrolliin, nyt yliaikaisuuden takia, vauvan painoksi arvioitiin 3800g. Seuraavana yönä synnytyskynnistyi itsekseen ja poika painoin syntyessään 4170g. Synnytys oli hyvin pitkä, mutta sujui silti hyvin, yhtään tikkia ei tullut ja nopeesti toivuin. Kätilökin oikein yllättyi miten hyvin sain pojan maailmaan, koska olen suht pieni nainen.
Painoarviot eivät siis ole aina kovin tarkkoja, ja voivat muuttua monta kertaa matkalla.. :)

Taitaa mun käynnistyshaaveet olla turhia teidän vastausten perusteella... Siis toki toivon, että luonnollisesti käynnistyisi hyvissä ajoin, mutta ennemmin silti ottaisin käynnistyksen silloin kun vauva ei vielä ole liian iso kuin että sitten päädyttäisiin kiireelliseen sektioon tai hätäsektioon kun ei jättiläisvauva mahdukaan tulemaan alateitse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Taitaa mun käynnistyshaaveet olla turhia teidän vastausten perusteella... Siis toki toivon, että luonnollisesti käynnistyisi hyvissä ajoin, mutta ennemmin silti ottaisin käynnistyksen silloin kun vauva ei vielä ole liian iso kuin että sitten päädyttäisiin kiireelliseen sektioon tai hätäsektioon kun ei jättiläisvauva mahdukaan tulemaan alateitse.

Oletteko miehesi tai sinä pitkiä? Meillä pojalla oli/ on pitkä reisiluu ja se hämäsi painoarviota noinkin kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:

Oletteko miehesi tai sinä pitkiä? Meillä pojalla oli/ on pitkä reisiluu ja se hämäsi painoarviota noinkin kovasti.

Mies on normaalipituinen ja minä lyhyt.

Itsekin olen miettinyt just tota reisiluun pituutta että josko vauvan suurikokoisuus johtuisi ainakin osittain siitä. Pitääkin ens lääkärikäynnillä kysyä ne mitat, viimeksi en hoksannut. Silti uskon kyllä että vauva on oikeasti iso, sillä niin olisi ollut esikoinenkin ellei olisi syntynyt hyvissä ajoin. Vatsakin on valtava, sf-mitasta puhumattakaan...

saman totesin näitä lukiessa.. ja kun itsellä ei ole mitään sananvaltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:

Mies on normaalipituinen ja minä lyhyt.

Itsekin olen miettinyt just tota reisiluun pituutta että josko vauvan suurikokoisuus johtuisi ainakin osittain siitä. Pitääkin ens lääkärikäynnillä kysyä ne mitat, viimeksi en hoksannut. Silti uskon kyllä että vauva on oikeasti iso, sillä niin olisi ollut esikoinenkin ellei olisi syntynyt hyvissä ajoin. Vatsakin on valtava, sf-mitasta puhumattakaan...

Sf-mitta meilläkin kasvoi yläkäyrien päällä ja välillä yläkäyrällä. Mutta kyselehän seuraavalla kerralla niistä mitoista.
Voimia ja tsemppiä tulevaan! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja m:

saman totesin näitä lukiessa.. ja kun itsellä ei ole mitään sananvaltaa.

Missä te synnytätte naiset? siellä missä minä oon synnyttänyt niin on kyllä käynnistetty noilla periaatteilla ja helpommastakin.

Hätäsektio sitten voi tapahtua miksi vaan ja kelle vaan, mulla on todella leveä lantio mutta vauvan avotarjonnan ja kiinnijäämisen takia jouduttiin hätäsektioon. ja vauva oli 3220g eli ei iso. Se voi käydä kelle vaan, ja riski käynnistetyssä on aina suurempi.

Mikäköhän tohon on syynä, ettei kovin herkästi käynnistetä? Raha, vaiva vai se, että käynnistäminen ei välttämättä ole paras aloitus synnytykselle? Luulisi kuitenkin, että mielellään tehtäisi käynnistys hyvissä ajoin, ettei päädytä sitten pitkittyneen avautumis- tai ponnistusvaiheen takia sektioon.

No tuskin tolla 3,5kg painolla ISON KOON takia käynnistetään :) :)
Mulla ei käynnistetty kumpaakaan, vaikka tiedettiin että isoja ovat. Itse olen pienikokoinen. Vaikeaa oli, mutta alakautta molemmat tuli ja painoa molemmilla yli 4,5kg. Katsotaan nyt minkä kokoinen tämä seuraava mahtaa olla.

Mikäköhän tohon on syynä, ettei kovin herkästi käynnistetä? Raha, vaiva vai se, että käynnistäminen ei välttämättä ole paras aloitus synnytykselle? Luulisi kuitenkin, että mielellään tehtäisi käynnistys hyvissä ajoin, ettei päädytä sitten pitkittyneen avautumis- tai ponnistusvaiheen takia sektioon.

varmaan just siksi, että käynnistetyssä on iso riski sektioon. Näin kävi myös mulle

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Mulla ei käynnistetty kumpaakaan, vaikka tiedettiin että isoja ovat. Itse olen pienikokoinen. Vaikeaa oli, mutta alakautta molemmat tuli ja painoa molemmilla yli 4,5kg. Katsotaan nyt minkä kokoinen tämä seuraava mahtaa olla.

Ei mun vauvan ole arvioitukaan olevan 3,5 kg, vaan toisen ketjuun kirjoittaneen. Mun vauvan painoarvio la:na on n. 4,3 kg.

Mulle ei ehdoteltu kuopuksen kanssa käynnistyksiä. Arvio viikolla 37´oli 3.7kg, ja syntyi "itsestään" 41+2, kokoa oli silloin 4.5kg ja 57cm. Hyvin meni synnytys, nopsaan ja "helposti" verrattuna huomattavasti pienikokoisemman esikoisen synnytykseen.

Esikoisen kohdalla painoarvio oli yli neljä kiloa. Missään vaiheessa ei edes puhuneet käynnistyksestä saati olisivat arvioineet lantiota. Itse en mikään isokokoinen ole ulospäin. Vauva syntyi viikolla 40+2 ja painoa oli 3710g, joten aina ei kannata sokeasti luottaa siihen ultrassa saamaan painoarvioon.

Ei mun vauvan ole arvioitukaan olevan 3,5 kg, vaan toisen ketjuun kirjoittaneen. Mun vauvan painoarvio la:na on n. 4,3 kg.

Ja lisätään vielä, että esikoinen oli syntyessään 3,5 kg ja ulos punnertaminen oli aika työn ja tuskan takana. Imukupin avulla syntyi yli tunnin ponnistelujen jälkeen.

niin siis painoarvio oli tuolloin kaksi viikkoa sitten 3,5 kg.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä