"Isojen" tyttövauvojen äidit

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Onko teillä paino alkanut jossain vaiheessa tasaantumaan vai onko "isot" vauvat myös isoja taaperoita jne.. Meillä on 11kuinen tyttö joka on aina ollut ruumiinrakenteeltaan aika jytky. Painoa on tällä hetkellä noin 11kg ja pituutta varmaan lähemmäs 80cm. Omaan silmään tyttö ei ole mitenkään erityisen pullea, mutta ei sirokaan.. Olen nyt useammalta taholta kuulut vihjailua tytön isosta koosta ja olenkin miettinyt että onko me tuputettu hänelle liikaa ruokaa vai onko vain luonnostaan isompi kokoisempi.. Ei me vanhemmatkaan mistään pienimmästä päästä olla.. Miten teillä muilla on paino ja ruumiinrakenne tasaantunut iän myötä?

leikki-ikäisen äiti
Ei, kyllä lapsi edelleen on lähinnä jytky. Toki muutama gramma ylimääräistä rasvaakin löytyy mutta lapsi ei missään tapauksessa ole läski. Hän on muuten vain tuollainen iso.

Itse olen aina ollut samanlainen. Normaalipainon ylärajoilla olen, eli läski en ole minäkään.

vieras
ovat syntyneet isoina, molemmat likat, ja ovat olleet aina isokokoisia.. eivät lihavia, mutta semmosia jytkyjä niinku sanoit =)
mä olen itse 184cm, joten en mä mitään keijukaisia olettanutkaan synnyttäväni..
nyt esim 5,5v tyttö on 126cm ja 26kg =)

chuppis
vähän on tasaantunut, pelkällä rintamaidolla lihoi ihan siis todella pulleaksi, ja oon saanut kuulla kuinka pitäisi vähentää ja harventaa ruokintaa.. on neuvolassakin sanottu että jos olisimme itse miehen kanssa tukevia niin olisi joutunut painokontrolliin jos olisi vielä lihonut.. :/ Vieläkin melkoinen..pullein vauva mitä olen nähnyt itse, mutta en kyllä ala nälässä pitämään. Ei siis syö mitenkään erityisen suuria määriä muutenkaan. tyttö nyt n.8,5kk 10 265g ja 70cm. Veljensäkin oli pullea vauva, mutta nyt leikki-ikäisenä ihan hoikka poika.

no vähän huono olen vastaamaan, kun oma tyttö vasta 15kk.. nyt mitat on jotain 12kg 82cm ja pluskäyrillä mennään. huomattavasti tasottunu kokoajan tuo kasvu, tottakai kun liikkeelle kunnolla päässyt.
en olisi huolissani "isosta"lapsesta, varsinkaan noin nuoresta, vaikka muut vihjailisivat mitä. ei se taapero nyt oikeasti voi liikaa normaaliruokaa syödä, eriasia jos jotain herkkuja yms kokoajan tuputat.

Meillä tuo nuorin oli vauvana suorastaan läski, 1-vuotiaana painoi 13kg! Nyt 2v 1kk ja painaa 12kg :) Paino alkoi laskea ja tasaantua, kun vuosi sitten oppi kävelemään. Pituutta on myös tullut huimasti ja ruumiinrakenne on hoikka.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no onpa:
toi aika noloo jos tyttö on jätti, muutenki tytöt on nolompia ni voi ei sit jos ne on rumiakin vielä :D
ehe ehe...

voi harmi, ku ei meistä kukaan näille asioille mitään voi!
mä olen pitkä ja ylpeä siitä, mulle riittää, että minä ja mieheni ollaan minuun tyytyväisiä ;) ja mitä tulee lapsiin, niin ei ne nyt jättejä ole, kuitenkaan :kieh:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chuppis:
vähän on tasaantunut, pelkällä rintamaidolla lihoi ihan siis todella pulleaksi, ja oon saanut kuulla kuinka pitäisi vähentää ja harventaa ruokintaa.. on neuvolassakin sanottu että jos olisimme itse miehen kanssa tukevia niin olisi joutunut painokontrolliin jos olisi vielä lihonut.. :/ Vieläkin melkoinen..pullein vauva mitä olen nähnyt itse, mutta en kyllä ala nälässä pitämään. Ei siis syö mitenkään erityisen suuria määriä muutenkaan. tyttö nyt n.8,5kk 10 265g ja 70cm. Veljensäkin oli pullea vauva, mutta nyt leikki-ikäisenä ihan hoikka poika.
mun vauva oli 8,5kk ikäsenä 10,7kg =)

Alkuperäinen kirjoittaja chuppis:
hui kauhea mitä neuvolassa suustaan päästävät. pistää nyt imeväisikäinen dieetille..

No,
Alkuperäinen kirjoittaja no onpa:
toi aika noloo jos tyttö on jätti, muutenki tytöt on nolompia ni voi ei sit jos ne on rumiakin vielä :D
Taas tälläinen "koko-rasisti" :( .
No ,mein typy ei oo jytky,hoikahko siis,mutta pitkä...sitä sit aina kanssa jaksetaan päivitellä kun ikää kysytään,huoh.

mie
Iso oli,yli 4,5kg syntyessään ja 10kg meni rikki alle 6kk iässä. Nyt on ensi kuussa 5v ja on 120cm ja jotain 23kg,iso on ikäisekseen mutta ei todella mitenkään pullea. Samanmallinen olen ite aina ollut. Enkä todellakaan silti ruma.. ;)

mun lapsen tarina
Meidän tyttölapsemme oli syntyessään 3,5kg ja 50cm, eli ns. normaalikokoinen. Vauva-aikana söi (erittäin) hyvin ja oli suhteellisen pulskassa kunnossa. Kun hän oli puolivuotias, eräs sukulaisemme naureskeli että oppiikohan/pystyyköhän lapsi koskaan noilla makkarajaloilla kävelemään. :D Ja hienosti oppi, jo 9kk iässä. Vuoden täytettyään paino tasaantui ja nyt 3veenä on melkoisen hoikka tapaus, vaikka syökin kunnolla :)

Kohta kolmen äiti
Mulla molemmat lapset ollu syntyessään yli 4,5kg. Puolivuotiaina 9-10kg. Vuoden ikäisinä tais molemmat olla n.12kg, ja nyt tuo vanhempi on 6 vuotiaana 19kg, tosi hoikka poika :) Tyttö on 18kg, hän on 4,5v, mutta nyt 4 vuotta täytettyään selvästi alkanu kans hoikistumaan.

Minunkin tyttö oli syntyessään yli 4 kg. 11 kuukauden isässä oli lähes samaa kokoluokkaa kun sinun tyllerö. Minulle hänen paainosta ei ole koskaan kukaan ammattilainen neuvolatäti tai lääkäri mitään huomeutellut olivat aika fiksuja ja pitkä työkekemus heillä taustalla. Ole siis ihan rauhassa ja anna tytön syödä kun ruoka maistuu. Sitten kun alkaa kävelemään niin paino tasaantuu kun tulee keikkea uut ta ja kivaa. Hyvä ruokahalu on terveen lapsen merkki.

Tässä vaiheessa älä mieti tätä asiaa liikaa.

Nyt minun tyttö on 9 vuotias pitkä ja hoikka.

ap
Kiitos teille vastauksistanne! Meillä ei ole ollut moneen kuukauteen neuvolaa joten tarkkoja mittoja en tiedä, mutta arvioisin olevan tuota luokkaa.. Pienempänä neuvolassa lääkäri kehui miten upeasti tyttö kasvaa ja th taas "varmisti" ettemme tuputa lapsella maitoa.. Nyt olen vaan taas ihan lähiaikoina kuullut ihmisiltä joita olemme nähneet vihjailuita pianosta ja tavanneet 2-vuotiaita lapsia jotka ovat saman painoisia kun meidän tyttö.. Inhottavaa edes ajatella pientä lasta "lihavana" mutta siihen kai tämä yhteiskunta on mennyt että oli vauvalla painoa liian vähän tai liikaa niin aina on jotain humautettavaa täysin vieraillakin ihmisillä..

Meidän tyttö oli syntyessään pikkuriikkinen, alle 3 kg. Kasvoi kuitenkin siitä nopsaan ja oli vauvavuotenaan aika iso, itse asiassa oli vajaan vuoden iässä hyvin samoissa mitoissa kuin ap:n tyttö on nyt. Mutta kas kummaa, 1½ v neuvolassa joutui jo painokontrolliin kun oli niin laiha...oli nääs alkanut kävelemään ja juoksemaan, ja maidon lutkutus oli jäänyt vähemmälle, pituuskasvua oli tullut hurjasti ja paino oli vaan laskenut.

Nyt ikää kuusi ja puoli vuotta, pituutta 121 cm ja painoa ehkä 22-23 kg. Ei oo koskaan liian lihavaksi sanottu.

v
ihmiset on ihan nuijia kun katsovat ja arvostelevat isoja vauvoja ja taaperoita. Luulis nyt kaikilla järjen sanovan et pituuskasvua on hankala hidastaa ja dietille ei kyllä voi kukaan tervejärkinen odottaa että sen ikäiset laitettas. Joten anna kommentoida. Toisesta korvasta vaan ulos suoraa tietä. Kyllä se siitä varmasti tasoittuu sitten ajan kanssa. v

äiti
Mun tytöt on olleet ( tarkistin neuvolakorteista) 11-12kk vanhoina 80 cm + 11,6 kg ja 78 cm+10,6 kg.
Nyt teineinä ovat jo kasvunsa lähea kasvaneet ja mitat on 174 cm + 60 kg ja 175 cm + 63 kg. Pienenä isompi hoikistui ennen kouluikää ja toinen tyttö oli välissä hoikka, sitten taas pyöreä, mutta tuossa 12v hoikistui "lopullisesti". Kyllä ne mitat tasaantuu jos et herkkulinjalle ruuan kanssa lähde, mitään laihdutusta ei tarvita.

vieras
Mun lapsista kaksi ensimmäistä -tyttö ja poika- kasvoivat huimaa vauhtia täysimetyksellä. Tyttö oli vuoden ikäisenä yli 11kg, mutta sitten painonnousu alkoi tasaantua ja tyttö on ollut noin 3-vuotiaasta asti hoikka, nykyään n. 136cm/alle 30kg. Samoin on käynyt pojallekin.
Jos vielä imetät lasta/olet imettänyt, niin neuvolasta ei todellakaan kuuluisi saada mitään ruoansäännöstelyohjeita. Vähän eri asia, jos vauva saa pullosta korviketta, koska tällöin ei niin hyvin pysty säätelemään omaa nälän tunnetta/ruoan tarvetta kuin mitä rintaa imemällä. Rintamaidon etuihin kuuluu nimenomaan vähentää lihavuutta, mutta ei tosiaan tarkoita vielä vauvaiässä :)

mona
No mun mielestä noi ei oo minkään pulleron lapsen mitat, ihmettelen vähän muiden kommentteja. Meidän vauva (tosin poika) on ihan samoissa mitoissa eikä tosiaan oo mikään pullero. Ruuminrakenne myös hänellä jytky eli ei mikään siro vauva, mutta pullukka ei ole..

vieras
meillä nuorin tyttö oli syntyessään pikkusen vaille 4kg, 6kk ikäisenä painoi 10kg, nyt 2v on rotevarakenteinen, 89cm, 14kg, mut ei mikään lihava siis...ihana tytöntyllerö

Yhteistyössä